het grote 2-takt topic (?)

obme_ief

MF veteraan
2 aug 2003
1.190
0
scheemda
beetje verzamelen,

nog nieuws over de nieuwe site? :)

(hmz, 10 x gekeken en daar is ie opeens, alcehol toch nog niet geheel uit me systeem verdwenen denk :z :z :z )
 
Laatst bewerkt:
die site...

een ideetje om een verzamelplekje te maken voor al het 2tact pret spul in NL.
eerlijk gezegd geen rekening gehouden met de RD'tjes ;)

beetje a la www.rsbikers.com
We zijn gelukkig niet met zo veel 8-)
Maar wel met zo veel dat we elke tweetaktvereniging waar we ons bij aan zouden sluiten meteen in het niet laten vallen...
 
Het netste is natuurlijk uit/afdraaien maar dat is misschien niet mogelijk.
Zolang er niet teveel stukjes zuiger(veer) aan de kop zit moet het wel goed blijven gaan denk ik.
Niet teveel uitstekende delen ivm squish en kans op gloeien > detoneren.
Plaatje?
 
Loodvervanger kan geen kwaad, maar is AB-SO-LUUT niet nodig.. Dus zonder, voor de prijs.
[...]
Bougie met ingebouwde weerstand. Heb je een NGK Kap met weerstand moet je dus B8ESsen nemen, zonder weerstand

Uhm, over die loodvervanger, das gelul. Loodvervanger mengt nl niet met 2takt olie, probeer het maar eens, je ziet dat de olie niet mengt met de benzine dan.

D8 dat dat van die bougie ook niet klopte, een R geeft aan dat de bougie ontstoord is, als ik het goed heb :)
 
Uhm, over die loodvervanger, das gelul. Loodvervanger mengt nl niet met 2takt olie, probeer het maar eens, je ziet dat de olie niet mengt met de benzine dan.

D8 dat dat van die bougie ook niet klopte, een R geeft aan dat de bougie ontstoord is, als ik het goed heb :)


Op mijn tankje staat met dikke letters geschreven dat ik absoluut geen leaded fuel in mijn RS mag gooien. Zal wel waar wezen dan. Reden weet ik niet, boeit me verder ook niet zoveel.
 
heeft iemand een idee of je een cylinderkop weer netjes kan krijgen als er allemaal pitten inzitten? (van detonatie ofwel brokstukken van de zuiger)

Staalborstel in de boormachine en gaan, zo heb ik in het verleden vaak een kop weer netjes gekregen. Nadat ik hier en daar wat hardnekkige stukken met iets meer geweld verwijderd had.
 
Lood heeft (of eigenlijk had) een smerende werking en aangezien je smeerolie gebruikt om te mengen, bij een tweetakt, is lood helemaal niet nodig. Tegenwoordig heb je geen lood in benzine, maar loodvervanger. Loodvervanger mengt niet met tweetaktolie, vandaar dat je dat nooit mag tanken met een tweetkakt motor.
 
inderdaad, de lood diende voor oude auto's om de kleppen enz te smeren. en op zekere hoogste te beschermen. kijk maar eens naar de kleppen uit een auto van ,pfff voor 1970. die kleppen zijn vaak helemaal diep bruin, bij het rooie af.
vanaf iets van 1980 rijd iedere auto en motor in europa ( en ook heeel veel landen eromheen ) op ongelode benzine.

En neej een 2 takt heeft geen gelode benzine nodig.

Het schijnt dat veel race machines in de verenigde staten WEL op gelode benzine rijden, hoe dit precies zit, ik heb geen flauw idee.
Bij de meeste race machines die je kunt kopen kun je ook vragen om een "ongelode" of "gelode" kop.

Wat ik wel weet van de kop en ongelode benzine, is dat de squish band of plat of onder ongeveer 8 graden loopt. niet meer. waarom ben ik nog niet achter trouwens. :?

Iemand een idee wat de theorie erachter is?
 
inderdaad, de lood diende voor oude auto's om de kleppen enz te smeren. en op zekere hoogste te beschermen. kijk maar eens naar de kleppen uit een auto van ,pfff voor 1970. die kleppen zijn vaak helemaal diep bruin, bij het rooie af.
vanaf iets van 1980 rijd iedere auto en motor in europa ( en ook heeel veel landen eromheen ) op ongelode benzine.

En neej een 2 takt heeft geen gelode benzine nodig.

Het schijnt dat veel race machines in de verenigde staten WEL op gelode benzine rijden, hoe dit precies zit, ik heb geen flauw idee.
Bij de meeste race machines die je kunt kopen kun je ook vragen om een "ongelode" of "gelode" kop.

Wat ik wel weet van de kop en ongelode benzine, is dat de squish band of plat of onder ongeveer 8 graden loopt. niet meer. waarom ben ik nog niet achter trouwens. :?

Iemand een idee wat de theorie erachter is?

Zou kunnen dat door de toevoeging van loodvervanger de benzine minder goed verbrand en dat daardoor de compressie iets omhoog kan/moet.
Voor op straat zou het kunnen omdat mensen zonder loodvervanger 95 tanken, terwijl 98 de bedoeling was bij die compressie...
 
mm dat van die compressie,.. kweet t niet, verhoogt deze toevoeging van lood het octaan getal dan? :? ik weet wel dat de overgang tusen 95 en 98 ongeveer bij 13 bar ligt. althans dat was bij mijn racer zo. maar deze omslag ligt niet alleen aan de compressie verhouding. ook aan hoe je verbrandingsruimte is. en vooral,.. hoe breed je squishband is. in mijn geval iets van 6,2/6,4 mm ( voor een 50cc honda dus,.. *D )
zeg er even bij dat dit dus niet de squish clearance is,... das o,65 bij die 50-er.

maar dan hebben we het nog steeds niet exact op een rijtje hoe dat nou met dat verrekte lood zit! |(

1- het heeft dus iets met de compressie te maken.
2- en verder?


:?
 
Een goede vriend van mij zei het volgende: "ik denk dat het er komt om dat de moderne tweetakt hoog vermogend is. Een hoog vermogen bereik je door een hoog toerental te draaien. Met een kleine hoek in de squishband bereik je een hoger vermogen bij hoge toerentallen."

Hebben wij daar wat aan?????

Overigens heeft lood nooit echt tweetakten gediend; het was vroeger meer voor de smering van klepgleiders e.d. van viertakten.
 
heb trouwens nog wel een vraag ook,

hoe ziet goede olie eruit?
heb de mijne al meerdere male afgetapt en als het op mijn vingers zit is het mooi, maar in een bak, is het grijsachtig...

wie beschrijft hoe de kleur van versnellingsbak olie eruit ziet na een paar kilometers?
 
Terug
Bovenaan Onderaan