De eerste bouwjaren konden problemen hebben met electronica en aandrijving (cardan, versnellingsbak, koppeling). Als ik me niet vergis is dat vanaf 2013-2014 allemaal wel zo'n beetje verholpen. Neemt niet weg dat de tamelijk uitzonderlijke combinatie van koppel, vermogen en de toerentallen die de K16GT kan draaien maken dat bij verkeerd gebruik er een flinke aanslag gedaan wordt op m.n. de aandrijving.Welke specifieke problemen heeft de K1600GT/GTL nu echt waar je op moet letten bij aanschaf?
Het was geen terugroep actie, maar de vervanging onder garantie van de startmotor + de bekabeling er naar toe bij (warme) start problemen, is wel iets om op te letten, omdat het inmiddels niet meer onder garantie wordt vervangen.Kortom, hou je ogen open, controleer de onderhoudshistorie en of het ding aan alle terugroepacties is onderworpen.
Is de elektronische kilometer teller nog te manipuleren? En zo ja verwacht ik niet dat je daar sporen aan de motor zelf van zal kunnen ontdekken. Dat zal meer van het kaliber hack-werk met een computer zijn...Een dealer kan dat zonder veel moeite nakijken. Natuurlijk ook letten op eventuele sporen die duiden op een schadeverleden, of gemanipuleerde km stand.
Ja, dat is links- of rechtsom door een handigert vast nog wel te doen - de K16GT is er duur genoeg voor en de spreiding qua prijs tussen hoge en lage km standen is gigantisch - en waar je op kunt letten is of gebruikssporen (handvatten, voetsteunrubbers etc.) overeenstemmen met een eventueel gepresenteerde lage km stand.Het was geen terugroep actie, maar de vervanging onder garantie van de startmotor + de bekabeling er naar toe bij (warme) start problemen, is wel iets om op te letten, omdat het inmiddels niet meer onder garantie wordt vervangen.
Is de elektronische kilometer teller nog te manipuleren? En zo ja verwacht ik niet dat je daar sporen aan de motor zelf van zal kunnen ontdekken. Dat zal meer van het kaliber hack-werk met een computer zijn...
Ik weet niet of dat een bruikbare tip is voor de vragensteller. Zie jij het verschil tussen een handvat van een motor met km stand 40.000 of 70.000, om maar eens wat te noemen, zonder eerder vergelijkbare fietsen met verschillende km standen te hebben gezien? Misschien kunnen we hier allemaal even een fotootje van onze handvatten plaatsen met bijbehorende km stand?Ja, dat is links- of rechtsom door een handigert vast nog wel te doen - de K16GT is er duur genoeg voor en de spreiding qua prijs tussen hoge en lage km standen is gigantisch - en waar je op kunt letten is of gebruikssporen (handvatten, voetsteunrubbers etc.) overeenstemmen met een eventueel gepresenteerde lage km stand.
Tussen 40000 en 70000 heel misschien niet, maar tussen minder dan 10000 en meer dan 40000 doorgaans beslist wel: verschil tussen zo goed als nieuw en duidelijk zichtbare slijtageplekken, tenzij de onderdelen vernieuwd zijn (en dan is dat in elk geval ook een vraag waard)..Ik weet niet of dat een bruikbare tip is voor de vragensteller. Zie jij het verschil tussen een handvat van een motor met km stand 40.000 of 70.000, om maar eens wat te noemen, zonder eerder vergelijkbare fietsen met verschillende km standen te hebben gezien? Misschien kunnen we hier allemaal even een fotootje van onze handvatten plaatsen met bijbehorende km stand?
Een K1600 uit 2012 met minder dan 10K op de teller is wel heel bijzonder! En per definitie verdacht!Tussen 40000 en 70000 heel misschien niet, maar tussen minder dan 10000 en meer dan 40000 doorgaans beslist wel: verschil tussen zo goed als nieuw en duidelijk zichtbare slijtageplekken, tenzij de onderdelen vernieuwd zijn (en dan is dat in elk geval ook een vraag waard)..
Mee eens, en toch kom je ze heel soms weleens tegen, meestal (of: toevallig) in zuidelijke nabij de landsgrens gelegen provincies. Vandaar dus de tip om te blijven opletten, kritisch zijn en ondanks het gebruikelijke enthousiasme vooral logisch te blijven nadenken. That's all.Een K1600 uit 2012 met minder dan 10K op de teller is wel heel bijzonder! En per definitie verdacht!
Ontlasten en controleren of je overmatige speling voelt in richtingen die de fabrikant vast niet bedoelt had (meestal lateraal). Balhoofd: voorwiel ontlasten en stuur draaien van links naar rechts en vice versa, daarbij letten op eventuele weerstand tijdens het maken van die slag: moet allemaal soepeltjes gaan zonder zware punten. Tijdens een proefrit kan een zwalkende motor (oftewel gebrek aan zelfstabilisatie) wijzen op een te strak aangedraaid balhoofdlager om speling te verbloemen. Schokdempers: let op eventuele (sporen van) lekkage, zaklampje meenemen en een beetje lenigheid kan daar handig bij zijn. Evenzo is het handig om iemand mee te nemen die je eventjes kan helpen, bijvoorbeeld bij het ontlasten van het voorwiel.En hoe controleer ik lagers/lagerschalen en kogellagers dan? Aan de pedaalrubbers en handvaten kun je wel wat zien, mits ze niet hebben vervangen...
En hoe controleer ik lagers/lagerschalen en kogellagers dan? Aan de pedaalrubbers en handvaten kun je wel wat zien, mits ze niet hebben vervangen...
Een K1600 uit 2012 met minder dan 10K op de teller is wel heel bijzonder! En per definitie verdacht!
Inderdaad in het enthousiasme van de aanschaf van een nieuw speeltje, kan men wel eens te haastig te werk gaan. Dus wat afstand nemen en de zaken nog eens goed bekijken kan zeker geen kwaad...Mee eens, en toch kom je ze heel soms weleens tegen, meestal (of: toevallig) in zuidelijke nabij de landsgrens gelegen provincies. Vandaar dus de tip om te blijven opletten, kritisch zijn en ondanks het gebruikelijke enthousiasme vooral logisch te blijven nadenken. That's all.
Bij mijn weten - maar pin me er niet op vast - is er een lichting die het niet zo betrouwbaar was. Volgens mij de oude modellen (2012-2013?) Ik heb twee proefritten gemaakt. Een op een bouwjaar 2012 en op een bouwjaar 2015 model (en die heb ik nu) en beide vonden ze op-schakelen bij hoge toeren in een lange versnelling niet zo tof.zijn die zo fragiel ?
Ik heb dat nooit zo ervaren eigenlijk...Ik heb twee proefritten gemaakt. Een op een bouwjaar 2012 en op een bouwjaar 2015 model (en die heb ik nu) en beide vonden ze op-schakelen bij hoge toeren in een lange versnelling niet zo tof. Geen idee waarom.
Het kan misschien een bepaalde ingesleten manier van bedienen zijn, die je zelf niet meer door hebt?Het kan aan mij liggen maar dat zou beteken dat ik na 15 jaar ineens niet meer weet hoe ik moet schakelen.
Maar bij hoge toeren van 3>4>5>6 schakelen. Dat was in Duitsland neem ik aan?Vanaf 3>4>5>6 is er niets aan de hand.
Onderhoud is trouwens iedere 10000. dus bij 36000 beetje apart :D
Gefeliciteerd
Je kan framenummer gewoon doorgeven bij de bmw dealer.. komt de hele riedel er zo uitlopen. Niet veel kilometers per jaar mee gereden. 4500 per jaar.
Onderhoud is trouwens iedere 10000. dus bij 36000 beetje apart :D
Ben wel benieuwd wat het onderhoudsinterval bij de dealers is geweest ;-)
Wat een gekke korte onderhoudsintervallen aan het begin van zijn leven- Hoeft niets te betekenen hoor, zo bedoel ik dat niet.