• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Het grote BMW K1600 topic deel 2

Ik heb een Triumph Trophy 1200 se gehad, erg zware fiets en vooral topzwaar, gewicht bovenin. Sturen deed ie prima maar de motor was erg vlak, saai. Gaf me geen blij gevoel. Is al jaren uit productie.
Klopt, dat ie uit productie is. Maar niet omdat het een slechte motorfiets was.
Maar omdat het model minder verkocht als verwacht. In veel testen werd ie hoger gewaardeerd als de toenmalige RT.
Topzwaar, 300 kg vs. een RT (275 kg)of een K1600 334 kg.
Vondt de 3 pitter gretig. Maar niet iedereen hoeft het mooi te vinden, ikzelf vindt een boxer helemaal niks.

Dat ben ik niet met je eens. Pak de grote beurten eens voor een K en de grote beurten van een RT. Echt wel een verschil qua prijs!
Dat mag. Alles is relatief toch.
En met de grote beurt is kleppen stellen vaak niet eens nodig aldus mijn dealer(s).

Richtprijzen per onderhoudsinterval RT
  • Kleine beurt (elke 10.000 km): € 250 - € 400.
    • Inclusief: Olieverversing, oliefilter en de belangrijkste visuele controles. [1]
  • Grote beurt (bijv. 20.000 / 40.000 km): € 700 - € 1.000.
    • Inclusief: Kleppen stellen, vervangen van bougies, luchtfilter en eventueel cardanolie of remvloeistof.
    • Voorbeeld uit de praktijk: Een 40.000 km beurt (met eventueel extra remblokken) kostte recent ongeveer € 905.

GT
    • Richtlijn Onderhoudskosten
      Onderhoud is ingedeeld volgens vaste schema's: [1]
      • Kleine beurt (jaarlijks / elke 10.000 km): € 250 - € 450.
      • Inclusief oliewissel, filter en algemene controle.
      • Grote beurt (elke 20.000 km): € 600 - € 900. Inclusief nieuwe bougies, luchtfilter en cardanolie.
      • Grote beurt inclusief kleppen stellen (elke 30.000 km): € 800 - € 1.200+. Dit vergt veel arbeidsuren omdat de zescilinder moeilijk bereikbaar is.
      • Bijkomende slijtage: Remblokken wisselen kost ongeveer € 100 - € 150 extra.

Ik heb hier de 60000 beurt van aug 2022 voor me liggen: 1031,08. Dat is incl een pirelle angel gt 2 voorband a 192,-- (dat was incl 15% korting die ik erop kreeg. Die voorband is normaal ca 250,--) Als je de exacte specificatie wilt dan kan ik in de loop van de dag die factuur wel door de scanner halen maar factuur is van "vorige eeuw" - kostprijzen en arbeidsloon etc. zijn wel gestegen..

Ik had afgelopen zomer een record bedrag van 1800,-- koppakking helemaal naar de klote dus alles moest open en tot overmaat van ramp bleek het systeem niet goed te koelen doordat de radiator het er zwaar te verduren heeft gehad. Veel lamellen beyond repair. Koste 800,-- gelukkig was in en uitbouwen gratis.. Die 1800 was ook incl voorband. O ja - die koppakking was het gevolgd van lang stilstaan - eigenlijk mijn eigen schuld dus.

Maar ja - bereid je voor op onderhoud - als dat voor jou niet opweegt tegen het rijgenot dan is er niets aan de hand.. Ik leg sowieso altijd een deel van het inkomen opzij voor jaarlijks onderhoud voor auto/motor etc. Je weet dat het eraan komt. Mijn Subaru is ook niet echt goedkoop qua onderhoud.

1. In de nieuwste Promotor aardig artikel over de vergelijking R1300RT en de K 1600 GT. Uitkomst: m.n. je persoonlijke voorkeur bepaalt de keuze (en wellicht je portemonnaie)
2. Filerijden met een K1600 geen enkel probleem: 'easy does it'. Met een R1250RT vond ik het veel lastiger omdat de spiegels op bijna dezelfde hoogte zitten als bij veel auto's. Op dat punt scoort de K veel beter. Maar ondervindt dit zelf bij een proefrit.
3. Onderhoud van de K. Iedere 10.000 km gemiddeld tussen de 350-800 afhankelijk van wat er moet gebeuren, bijv. remblokken vervangen(zijn best prijzig.....) Iedere 30km grote beurt rond de 1200, want o.a kleppen stellen en bougies vervangen. De meest recente 60k beurt was echter 1800 omdat de radiateur compleet verstopt was en dus vervangen moest worden. Is wel een zwak punt bij dit type.
Blijkbaar is bij de nieuwste RT de cardan de zwakke plek want die moet na xxxkm vervangen worden. De eerste wordt onder garantie vervangen, maar als je er nu een koopt krijg je te horen dat de cardan maar zoveel km meegaat.

Kortom, best prijzig allemaal maar wat wil je ook met zo'n raspaard.....
Peter

Terug
Bovenaan Onderaan