Ik ben wel benieuwd of je geen valse lucht hebt.
...
Ik heb geen last van valse lucht, alles ziet er heel uit, maar zal het voor de zekerheid nog even testen met remmenreiniger (kleine moeite).
EDIT: inmiddels getest en inderdaad niet lek.
Gisteren heeeeel lang bezig geweest. Zal de verkorte versie geven
.
2 Carbs geprobeerd, doen allebei hetzelfde. enige verschil tussen de 2 carbs is dat het CV-rubber van de ene wat slechter is en je ziet keurig dat het langer duurt voor de gasschuif wordt opgezogen.
De hoogte van de gasnaalden was in beide carburateurs ook de hoogte die ie moest hebben (3e groefje van boven, zoals in de Haynes manual staat). Op 1 slecht rubber na niets mis met beide carbs.
Ongeacht te hoofdsproeiers die ik gebruik zie je zonder luchtfulter héél goed wat er fout gaat.
Zodra de gasschuif tot iets meer dan de halve hoogte is opgetrokken door het motorvacuum begint de carburateur de verkeerde kant op de werken. De aangezogen benzine (nevel) wordt de carburateur uitgeblazen naar de kant van het luchtfilter. Het mengsel waait daardoor dus weg. Ook met powerfiltertje erop is dit (hoorbaar) hetzelfde geval. Ook met een lange aanzuigbuis van een origineel luchtfilter (maar zonder de luchtfilterkast zelf) is het hetzelfde.
Andere sproeiers heeft geen zin, het fenomeen blijft, al is het toerental waarbij het fout gaat voor een grotere sproeier wel hoger. Het gaat dus langer goed naarmate ik een grotere sproeier gebruik, maar kam ne niet voorstellen dat het NOG groter moet. Ik neem aan dat het uitademen zonder al teveel luchtweerstand in de aanvoer en uitlaat zal blijven.
Daarna heb ik de sportuitlaat vervangen door de originele. Daarmee voel ik veel minder pulserende luchtverplaatsing uit de slang van de carterontluchting, dus die demper doet duidelijk iets anders (meer demper, meer weerstand). Met powerfilter en originele uitlaat OF originele luchtfilter en sportuitlaat is het nog steeds niet goed. Alleen met alles origineel werkt het zoals het moet. Vandaag nog een stuk 117 op de teller (de top, zal rond 110 in werkelijkheid zijn) gereden, en dat deed ie probleemloos.
Ik weet niet waarom dit is. Het is natuurlijk maar een heel klein blokje dat hierdoor flink op het maximum wordt belast, en ik verwacht dat het luchtgedeelte van de mengselvoorziening gewoon 'mooi lang' moet zijn om voldoende stabiele luchtstroming te hebben. Bij een uitlaat met veel weerstand wordt er minder mengsel terug gepompt, en wat is terug gepompt richting luchtfilter waait niet weg in een powerfiltertje en wordt doordat het dicht bij de carb blijft in de volgende teug daarvan weer aangezogen . . .zoiets..
Klinkt op zich wel logisch.
Wel jammer want nu is ie weer helemaal 'suf' origineel met die stalen uitlaatdemper, een king-size luchtfilterhuis en zonder noemenswaardig geluid. Niet meer zo mooi als op de foto van de openingspost van dit topic..
Ik weet nu wel dat er eigenlijk niets echt mis is, maar dat ik iets geprobeerd heb dat niet (zomaar) kan, blijkbaar.
Vreemd dat (zoveel) mengsel terug wordt geblazen boven een bepaald toerental. Een beetje lijkt me nog 'normaal' , maar dit is echt teveel van het goede.
Wat is de reden hiervan?
Is het inherent en logisch gevolg als je de luchtweerstanden aan voor- en achterkant te laag maakt?
Zouden mijn inlaatkleppen te vroeg (te lang dus) openen? (dus te weinig klepspeling aan de kant van de nokkenas??)
Is het logisch gevolg en dus 'normaal' en zou het simpelweg op te lossen zijn met een nóg grotere hoofdsproeier?
Er zijn er wel die rondrijden met sportieve uitlaat (en vast ook wel met powerfilter), dus het zou toch moeten kunnen.