Het grote Honda CB-1 Topic
Dit is het derde deel van het centrale topic voor die-hard en kersverse Honda CB-1 rijders. Eerdere delen zijn * Het Grote Honda CB-1 Topic * (samenvatting) en Het grote Honda CB-1 Topic (deel 2) (samenvatting).
Als eerste wat algemene info:
De Honda CB-1 is alleen verkocht in de USA en Japan, alle exemplaren die in Europa
rondrijden zijn derhalve via "grijze import" ons land binnengekomen. De CB-1 is
geproduceerd van 1989 tot 1993, het jaartal van productie is te vinden bij het
"vehicle identification number" dat naast je balhoofd zit. Meestal vermelden verkopers het jaar van invoer als het jaar van productie, kijk hier dus mee uit!
De techniek:
De Honda CB-1 heeft een stalen frame waarin het pronkstuk duidelijk te zien is: Het 400cc 4-cylinder blok uit de CBR400RR. Door enkele aanpassingen levert dit blok minder pk's ten gunste van meer koppel in vergelijking met de CBR400RR, maar een belangrijk detail is identiek: de tandwiel-aangedreven nokkenassen. Mede hierdoor heeft dit blok de reputatie vrijwel onverwoestbaar te zijn. Op papier heeft de Honda CB-1 zo'n 58 krukas-pk's.
De nokkenassen van de CB-1 worden door tandwielen aangedreven. Je hebt dus nooit last van nokkenassenkettingen en de bijbehorende spanners.
Het rijden:
Zwakke punten:
Jammergenoeg heeft de Honda CB-1 ook enkele nadelen, de spanningsverdeler staat erom bekend wel eens de geest te geven, extra koeling zou kunnen helpen. Een nieuw exemplaar schijnt een duur geintje te zijn, ca. € 150,- Daarnaast ondervinden veel mensen de beperkte brandstoftank (11L) als een nadeel.
Handige links:
CB-1.nl Het forum voor en door CB-1 eigenaren, bezit(s)ters en rijd(st)ers!
CB-1.com The Unofficial Honda CB-1 Webpage
HondaCB1.org - The Global CB-1 Resource
hondacb1.proboards.com
Aanvullingen, op- en aanmerkingen op bovenstaande tekst zijn welkom!
En dan de plaatjes:
hawk gt (Specificaties)
Super Blackbird
Dagobert II
dohcmike
Bahco
fighterfeytel
Drieske81
[doclib=1146870,9a2924790c0ea356ab928b79e299fe89,0,0]
Border Patrol
Pat78
Kiki92
jwillems
lennart0r
Sesamzaadje
[DOCLIB=1146920,a47ba30af88ce12c38749352c58bbab1,0,0]
MartijndeHingh
DonJuan
Honda17
JeroenNX
Dms76
Om te voorkomen dat we last krijgen van zoekrakende plaatjes of plaatjes-servers die de geest geven, alle plaatjes die voor de OP bestemd zijn alsjeblieft uploaden naar de Motor-Forum server. Voor hulp zie [faq=,plaatje]Algemene FAQ: Hoe plaats ik een plaatje?[/faq]. En om de OP er een beetje gelikt uit te laten zien de plaatjes graag resizen op 600 pixels breed.
Dit is het derde deel van het centrale topic voor die-hard en kersverse Honda CB-1 rijders. Eerdere delen zijn * Het Grote Honda CB-1 Topic * (samenvatting) en Het grote Honda CB-1 Topic (deel 2) (samenvatting).
Als eerste wat algemene info:
De Honda CB-1 is alleen verkocht in de USA en Japan, alle exemplaren die in Europa
rondrijden zijn derhalve via "grijze import" ons land binnengekomen. De CB-1 is
geproduceerd van 1989 tot 1993, het jaartal van productie is te vinden bij het
"vehicle identification number" dat naast je balhoofd zit. Meestal vermelden verkopers het jaar van invoer als het jaar van productie, kijk hier dus mee uit!
De techniek:
De Honda CB-1 heeft een stalen frame waarin het pronkstuk duidelijk te zien is: Het 400cc 4-cylinder blok uit de CBR400RR. Door enkele aanpassingen levert dit blok minder pk's ten gunste van meer koppel in vergelijking met de CBR400RR, maar een belangrijk detail is identiek: de tandwiel-aangedreven nokkenassen. Mede hierdoor heeft dit blok de reputatie vrijwel onverwoestbaar te zijn. Op papier heeft de Honda CB-1 zo'n 58 krukas-pk's.
De nokkenassen van de CB-1 worden door tandwielen aangedreven. Je hebt dus nooit last van nokkenassenkettingen en de bijbehorende spanners.
Het rijden:
Dat is het leuke aan een cb1. Heeft niet heel veel pk, maar je kan er toch heel leuk en sportief mee rijden, maar ook voor rustig toeren zeer geschikt. En natuurlijk redelijk wat koppel voor een 400
Heb er zelf ook redelijk wat langere afstanden mee gereden en ook dat is gewoon goed te doen.
Of je lengte \[1m86 en relatief lange benen] een probleem gaat worden durf ik niet te zeggen.. ik ken wel iemand van ruim 1.90 die een 400rr heeft gehad, en die is eigenlijk hetzelfde als een cb1 maar dan met kuip. Dus het zou wel moeten kunnen, maar dat is een beetje per persoon verschillend denk ik. Kwestie van uitproberen
Zwakke punten:
Jammergenoeg heeft de Honda CB-1 ook enkele nadelen, de spanningsverdeler staat erom bekend wel eens de geest te geven, extra koeling zou kunnen helpen. Een nieuw exemplaar schijnt een duur geintje te zijn, ca. € 150,- Daarnaast ondervinden veel mensen de beperkte brandstoftank (11L) als een nadeel.
Handige links:
CB-1.nl Het forum voor en door CB-1 eigenaren, bezit(s)ters en rijd(st)ers!
CB-1.com The Unofficial Honda CB-1 Webpage
HondaCB1.org - The Global CB-1 Resource
hondacb1.proboards.com
Aanvullingen, op- en aanmerkingen op bovenstaande tekst zijn welkom!
En dan de plaatjes:
hawk gt (Specificaties)
Super Blackbird
Dagobert II
dohcmike
Bahco
fighterfeytel
Drieske81
[doclib=1146870,9a2924790c0ea356ab928b79e299fe89,0,0]
Border Patrol
Pat78
Kiki92
jwillems
lennart0r
Sesamzaadje
[DOCLIB=1146920,a47ba30af88ce12c38749352c58bbab1,0,0]
MartijndeHingh
DonJuan
Honda17
JeroenNX
Dms76
Om te voorkomen dat we last krijgen van zoekrakende plaatjes of plaatjes-servers die de geest geven, alle plaatjes die voor de OP bestemd zijn alsjeblieft uploaden naar de Motor-Forum server. Voor hulp zie [faq=,plaatje]Algemene FAQ: Hoe plaats ik een plaatje?[/faq]. En om de OP er een beetje gelikt uit te laten zien de plaatjes graag resizen op 600 pixels breed.
Laatst bewerkt: