Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Zeur niet joh. Ik had een verhaal getikt maar bedacht me over de inhoud.(geen antwoord op jouw vraag) Dus verwijderd en 'foutje' van gemaakt.

Toch Welkom op MF.
 
Laatst bewerkt:
Goh lekker aardig hier. Dit was voor mij al motor-forum. Als je niks zinnigs te antwoorden hebt doe dit dan ook niet, daar vraag ik niet om.

Doei, we zullen je missen!

50170742.jpg
 
Als je leest wat ik heb gezegd, geef ik als antwoord op de vraag: "is dit normaal", dat dat inderdaad niet normaal is. Ik neem tenminste de moeite om antwoord te geven op de vraag, dat heb ik jou niet zien doen. Wat een butthurt hier...
 
Laatst bewerkt:
Nou, ho maar weer. De nieuwbakken vraagstelster was ook wel erg kortaangebonden, dus ik snap de irritatie wel. Dat plaatje was idd niet nodig geweest.
Zand erover en doorgaan waar jullie gebleven waren.
 
De winterslaap is voorbij. Alle paarden zijn vandaag uitgelaten. Alles werkt nog en niks lek of kapot. Blijft een gaaf ding die CB-1.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren ook een flinke toer van bijna vier uur gemaakt op het oude beestje. Daarna heb ik hem ontdaan van alle pekel en wat oppervlakkige roest en dat kwam weer een stralend motortje onder vandaan :)

Over twee jaar wordt hij al dertig, maar het rijdt toch behoorlijk lekker zo op de openbare weg. Binnenkort een setje nieuwe banden bestellen, waarschijnlijk ga ik voor de Michelin Pilot Street Radial. Tenzij iemand hier een beter idee heeft.
 
Even een demper met dezelfde diameter scoren op markplaats en zelf beugeltje maken, specifiek voor cb1 is duur. Ik heb er een 916 uitlaat op gemaakt

Er zit een akra op gelast :9~ Nu was ik gisteren aan t rijden en ik vind de motor heel slap geveerd achter. Is dit aan te passen met de originele veer ? Of moet er een andere veer in?
 
Achterveer is inderdaad niet geschikt voor gezonde Hollandse kerels :) ik heb de schokdemper meegenomen naar Hyperpro en die hebben er een progressieve veer opgezet, kostte geloof ik 110 EUR. Dit gaf een behoorlijke verbetering, ik kan nu met 20 km/h extra over drempels heen :+

Martinez heeft het helemaal goed gedaan en een compleet nieuwe hyperpro-schokdemper geplaatst.
 
En die doet het helemaal prima, samen met voorvorkveren en olie van Hyperpro is het nu een uitgebalanceerde motor. Afgesteld door hen op rijdersgewicht.

Kost dan wel 550 euro 😨😨😨😨
 
Een fireblade achterschokbreker uit ca 1994 is ook wel ter sprake geweest hier opMF.

maar of dat een passende verbetering was weet ik niet.
 
Ik heb voor die laatstgenoemde optie gekozen en een sc28 schokdemper gemonteerd (eerste generatie Fireblade 92-95). Kan zonder aanpassingen aan de fiets gemonteerd worden! Je moet dan wel de oorspronkelijke veer van de cb-1 op de demper van de fireblade schokker monteren, want de veer daarvan is veel te slap ivm de link van de fireblade. De veervoorspanning wordt dan automatisch hoger want de afstand tussen de veerschotels op de fireblade demper is wat korter dan bij de cb-1.

Rijdt een heel stuk beter dan origineel en is kostentechnisch wat gunstiger dan Hyperpro, al ben ik er van overtuigd dat dat nog wel een stuk beter zal rijden... Dat was het mij voor een pekelfiets niet waard.
 
Laatst bewerkt:
Hier een review van een vers setje banden: Michelin Pilot Street Radial, schijnbaar de beste straatband die in 140/70/17 te krijgen is. Er zijn ook moderne sportbanden in die maat zoals de S20, maar ik vraag me af of die veel toevoegen op een CB-1 en ze zijn in ieder geval slechter voor woonwerkkilometers in slechte omstandigheden. Also. Vandaag ongeveer 100 mijlen gereden met de Pilot Street.

michelin-pilot-street-radial-160-60-r17-69h-motorcycle-tire-9762-2047697-2459611ca5673224824bfe7a0768e42b-webp-product.jpg


Hiervoor had ik een set Bridgestone BT-45s waar ik onder andere ook mee op het circuit heb gereden. In verse toestand waren dit prima banden, ook voor circuitgebruik weinig mis mee. Alleen richting het einde van de levensduur was de voorband heftig gecupt en spits afgesleten. Het cuppen was zo ernstig dat je de band kon horen fluiten in de bocht (met oordoppen in). Aan de zijkant zat de voorband op de slijtnokken maar in het midden was nog voldoende profiel, terwijl de achterband juist een plat middenvak had. Die nieuwe set banden hebben de motor volledig getransformeerd. De eerste kilometers voelen zeker niet lekker aan door het nieuwe stuurgedrag en de buitenste laag die er even af moest worden gereden. Na een kilometer of dertig kwam het vertrouwen en in combinatie met het lekkere weer was het heerlijk rijden. Wat ook opviel is dat deze banden ook oneffenheden in de wegdek beter dempen en dat er eigenlijk geen oprichtmoment is. Het profiel is radicaal anders dan de BT-45 en deze band heeft een riadiale constructie en daarom verwacht ik niet de cupping van hiervoor.

Met de CB-1 ga ik niet meer het circuit op, een ik twijfel of deze Michelins het daar zo goed zouden doen als de Bridgestones, want ze zijn wel heel duidelijk bedoeld voor straatgebruik. De straatbanden van Michelin staan bekend om het smeren als ze echt warm worden.
 
Krijg mijn CB1 niet aan het starten. Aan de accu ligt het niet (12,8 volt en pas nieuw). Mijn motor start één keer heel even en dan houdt die er mee op. Wel is de zekering (10A) van de start ignition daarna doorgebrand. Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
 
Ik had iets soortgelijks en het was kortsluiting in de brandstofpomp. Maar ik weet niet welke zekering er toen de geest gaf.

Wat je kunt proberen: nieuwe zekering erin, stekkers eruit halen van de spanningsregelaar en de brandstofpomp. Proberen of hij dan wel goed start. Indien ja: dan kun je testen of het de pomp is of de spanningsregelaar. Zo nee, dan is het wat anders :+
 
Hier een review van een vers setje banden: Michelin Pilot Street Radial, schijnbaar de beste straatband die in 140/70/17 te krijgen is. Er zijn ook moderne sportbanden in die maat zoals de S20, maar ik vraag me af of die veel toevoegen op een CB-1 en ze zijn in ieder geval slechter voor woonwerkkilometers in slechte omstandigheden. Also. Vandaag ongeveer 100 mijlen gereden met de Pilot Street.

[afbeelding]

Hiervoor had ik een set Bridgestone BT-45s waar ik onder andere ook mee op het circuit heb gereden. In verse toestand waren dit prima banden, ook voor circuitgebruik weinig mis mee. Alleen richting het einde van de levensduur was de voorband heftig gecupt en spits afgesleten. Het cuppen was zo ernstig dat je de band kon horen fluiten in de bocht (met oordoppen in). Aan de zijkant zat de voorband op de slijtnokken maar in het midden was nog voldoende profiel, terwijl de achterband juist een plat middenvak had. Die nieuwe set banden hebben de motor volledig getransformeerd. De eerste kilometers voelen zeker niet lekker aan door het nieuwe stuurgedrag en de buitenste laag die er even af moest worden gereden. Na een kilometer of dertig kwam het vertrouwen en in combinatie met het lekkere weer was het heerlijk rijden. Wat ook opviel is dat deze banden ook oneffenheden in de wegdek beter dempen en dat er eigenlijk geen oprichtmoment is. Het profiel is radicaal anders dan de BT-45 en deze band heeft een riadiale constructie en daarom verwacht ik niet de cupping van hiervoor.

Met de CB-1 ga ik niet meer het circuit op, een ik twijfel of deze Michelins het daar zo goed zouden doen als de Bridgestones, want ze zijn wel heel duidelijk bedoeld voor straatgebruik. De straatbanden van Michelin staan bekend om het smeren als ze echt warm worden.

Ik heb deze banden ook op de cb1 liggen, ik vind het Super banden! Sturen heel licht en voor mij voldoende grip. Ik heb er inmiddels een 2000 km mee gereden en profiel is nog top.
 
Heren, ik heb een vraag. Ik heb lang geleden kennis gemaakt met de CB-1 en er een stukkie op gereden (was van een toenmalige motormaat). Dit beviel mij best goed, de CB heeft i i g een blijvende indruk achter gelaten :P

Nu, jaren later, zit ik nog altijd te overwegen om er eentje te kopen. Ik ben een fan van wat oudere (sorry: retro) motoren, ik hoef niet op een nieuwe GSXR 1000000 RRRRR met een miljoen pk rond te rijden. Ik heb vroeger ook een Hawk GT gehad. Momenteel rijd ik op een XT660 X rond. Ook erg leuk, maar heel wat anders. Toch blijft het jeuken om een CB te scoren. Echter zit ik met wat puntjes.\

- wordt de CB, zeker als je al zwaardere motoren gereden hebt, qua vermogen niet erg snel saai? (te weinig 'real world' power, altijd vol in de toeren moeten janken)

- Hoe zit het met de betrouwbaarheid? Het zijn Honda's maar intussen wel zwaar bejaarde Honda's.

- Kan je met een CB-1 een beetje goed lange afstanden richting buitenland toeren en op het circuit loltrappen?

Ik heb niet de luxe om 2 motoren kwijt te kunnen dus dan zou de XTX moeten wijken...

Ik hoor graag wat advies *D
 
Heren, ik heb een vraag. Ik heb lang geleden kennis gemaakt met de CB-1 en er een stukkie op gereden (was van een toenmalige motormaat). Dit beviel mij best goed, de CB heeft i i g een blijvende indruk achter gelaten :P

Nu, jaren later, zit ik nog altijd te overwegen om er eentje te kopen. Ik ben een fan van wat oudere (sorry: retro) motoren, ik hoef niet op een nieuwe GSXR 1000000 RRRRR met een miljoen pk rond te rijden. Ik heb vroeger ook een Hawk GT gehad. Momenteel rijd ik op een XT660 X rond. Ook erg leuk, maar heel wat anders. Toch blijft het jeuken om een CB te scoren. Echter zit ik met wat puntjes.\

- wordt de CB, zeker als je al zwaardere motoren gereden hebt, qua vermogen niet erg snel saai? (te weinig 'real world' power, altijd vol in de toeren moeten janken)

- Hoe zit het met de betrouwbaarheid? Het zijn Honda's maar intussen wel zwaar bejaarde Honda's.

- Kan je met een CB-1 een beetje goed lange afstanden richting buitenland toeren en op het circuit loltrappen?

Ik heb niet de luxe om 2 motoren kwijt te kunnen dus dan zou de XTX moeten wijken...

Ik hoor graag wat advies *D

Ik heb er zelf 2 gehad; nooit enig probleem ondervonden. Die blokken zijn hufter-proof en zijn volledig tandwiel-aangedreven dus geen opgerekte nokkenasketting en/of versleten spanners.

Ik vind de zit ruim comfortabel te noemen al heb ik er zelf nooit een hele lange afstand mee gereden.

Die 57 pk zijn niet erg wild maar een CB-1 is licht en behoorlijk vlot voor deze hoeveelheid vermogen.

Als je zwaardere motoren gewend bent zou het misschien wel meer iets voor 'erbij' zijn dan een vervangende motor maar dat is heel persoonlijk...

De uitlaat is wel een probleem want die zijn redelijk roestgevoelig maar er zijn geen vervangende meer te koop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan