Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Ik had de CB-1 wat te lang laten stilstaan wegens geen tijd, slecht weer (want ik sleutel buiten), een zwakke batterij + het feit dat ik nog steeds geen nummerplaat heb ontvangen 8)7
Hij liep niet erg lekker meer, dus de carbs er gisteren afgesleuteld om eens helemaal te cleanen en meteen ook maar een kitje van Litetek gekocht. Hopelijk moet ik daar niet te lang op wachten. In de tussentijd kan ik wel al beginnen aan het vervangen van de vloeistoffen :)
 
Dan heb je het hopelijk niet over de CB-1 die je van mij had gekocht....
Die carburateurs zijn in uitstekende staat, recentelijk nog geserveerd en gesynchroniseerd....
 
Helaas pindakaas. Hij liep inderdaad gewoon prima toen ik hem bij je kwam halen en ook enkele dagen erna toen ik hem opnieuw startte... maar ondanks je waarschuwing heb ik 'em toch een kleine maand laten stilstaan. Life got in the way -O-

Hij viel bv uit als je wat gas gaf, duurde haast 5m voor het mogelijk was om wat gas bij te geven. Ik weet dat ze even moeten opwarmen, maar dit was wat anders. En zelfs na het opwarmen "nam hij slecht op": ik wil daarmee zeggen dat als hij terugzakte naar lage toeren en je gaf opnieuw gas, reageerde hij daar amper op en bleef in lage toeren hangen. Andere brandstof heb ik overigens niet getankt. Raar, maar waar.

Op zich is het voor mij prima aangezien ik de platen nog steeds niet heb en ik de carbs in één weg kan reviseren, hoewel ik dat nog niet meteen van plan was, maar ik kan in elk geval begrijpen dat je met stomheid geslagen bent 😅 De carbs zien er idd ook gewoon uitstekend uit langs buiten,, als dat een indicatie mag zijn voor de binnenkant 👍
Doch heb ik zo het vermoeden dat er door dat stilstaan ergens wat zit, dat er niet hoort. Ik heb de carbs nog niet uit elkaar gehaald, dus als dit by any chance anders kan worden opgelost ben ik één en al oor.
 
Ik geloof het best, aangezien hij prima liep toen ik 'em van je kocht. De benzinefilter zag er oa ook haast nieuw uit.
Wat er inmiddels gebeurd is door het stilstaan weet ik niet, maar voor de rest heb ik nergens aan gepruld dus mijn gedacht was dat er wat vuil in de carbs gezakt was. Nu voel ik me haast schuldig dat ik ze er af heb gehaald.

Zou ik ze terug plaatsen, rondrijden en zien of dat een verschil maakt? Ik heb namelijk alleen maar een klein rondje door de straat kunnen maken en voor de rest was het stationair laten warmlopen. Inmiddels zou ik de carbs van de tweede CB-1 kunnen loskoppelen en deze reviseren met het setje.
 
Ik kan je uiteraard niet adviseren om zonder kenteken en verzekering te gaan rijden, maar inderdaad zou dat anders wel mijn advies zijn: carburateurs zo spoedig mogelijk terug monteren en stuk gaan rijden.
 
Heerlijk politiek correct antwoord, haha. Ik bedoelde uiteraard wanneer ik verzekerd ben. Dat kan nu niet lang meer duren.
Het setje van Litetek zal dan eerst geplaatst worden op de 2de set carbs: mocht het met rijden toch niet beteren, kan ik in elk geval die tweede set gewoon meteen monteren en afstellen. Daar zal wél heel veel vuil uitkomen vermoed ik :YY
 
Nu de carburateurs er toch af zijn kun je voor de zekerheid even de vlotterbakjes leeg laten lopen door alle aftapschroefjes even een slagje los te draaien, en daarna gelijk weer vast. Ze hoeven er niet helemaal uit hoor, anders raak je misschien onderdelen kwijt...
 
Helaas pindakaas. Hij liep inderdaad gewoon prima toen ik hem bij je kwam halen en ook enkele dagen erna toen ik hem opnieuw startte... maar ondanks je waarschuwing heb ik 'em toch een kleine maand laten stilstaan. Life got in the way -O-

Hij viel bv uit als je wat gas gaf, duurde haast 5m voor het mogelijk was om wat gas bij te geven. Ik weet dat ze even moeten opwarmen, maar dit was wat anders. En zelfs na het opwarmen "nam hij slecht op": ik wil daarmee zeggen dat als hij terugzakte naar lage toeren en je gaf opnieuw gas, reageerde hij daar amper op en bleef in lage toeren hangen. Andere brandstof heb ik overigens niet getankt. Raar, maar waar.

Op zich is het voor mij prima aangezien ik de platen nog steeds niet heb en ik de carbs in één weg kan reviseren, hoewel ik dat nog niet meteen van plan was, maar ik kan in elk geval begrijpen dat je met stomheid geslagen bent 😅 De carbs zien er idd ook gewoon uitstekend uit langs buiten,, als dat een indicatie mag zijn voor de binnenkant 👍
Doch heb ik zo het vermoeden dat er door dat stilstaan ergens wat zit, dat er niet hoort. Ik heb de carbs nog niet uit elkaar gehaald, dus als dit by any chance anders kan worden opgelost ben ik één en al oor.
Na een maandje stilstaan lijkt het me niet dat de carbs ineens zo vervuild zijn dat er niet meer mee te rijden valt. Die van mij staan de hele winter stil en starten en lopen meteen weer goed in Maart.

Je gaf aan dat de accu zwak is. Heb je het hele laadsysteem al gecheckt? Dit probleem klinkt namelijk ook als een accu die niet goed volgeladen wordt. Ik had namelijk een soortgelijk probleem.
Boosdoener: defecte spanningsregelaar en daardoor een doorgebrande dynamo en doodgetrokken accu.

Ik zou even met draaiende motor de laadspanning op de accu meten (moet 13,5-14,5 V DC zijn). Als die spanning te laag is de wisselspanning over de fases onderling (3 gele draden) van de stator meten (zou ongeveer 60 V AC over elke fase moeten zijn)
 
Laatst bewerkt:
Iemand interesse in een bellypan van/voor een smurf?
Past direct, inclusief benodigde beugeltjes.
 

Bijlagen

  • signal-2022-04-11-20-38-45-642.jpg
    signal-2022-04-11-20-38-45-642.jpg
    547,1 KB · Weergaven: 19
  • signal-2022-04-11-20-38-45-642-1.jpg
    signal-2022-04-11-20-38-45-642-1.jpg
    510,1 KB · Weergaven: 19
  • signal-2022-04-11-20-38-45-642-2.jpg
    signal-2022-04-11-20-38-45-642-2.jpg
    320,5 KB · Weergaven: 18
  • signal-2022-04-11-20-23-14-165-11.jpg
    signal-2022-04-11-20-23-14-165-11.jpg
    445,9 KB · Weergaven: 17
  • signal-2022-04-11-20-23-14-165-10.jpg
    signal-2022-04-11-20-23-14-165-10.jpg
    268,4 KB · Weergaven: 22
Waarom niet? Dit is een van de meest voorkomende problemen bij oudere Honda's en de symptomen komen aardig overeen met mijn eerdere ervaring.
Allicht omdat hij helemaal geen kuren vertoonde bij het verlaten van @duc of prunes nest.
Lijkt me ook sterk dat die spanningsregelaar of dynamo ineens defect zijn want dit gebeurd doorgaans tijdens het rijden denk ik dan?
Maar ik kan het uiteraard checken, het kost me niets en we kunnen het dan ook uitsluiten. Want zoals ik al zei: meten is weten 😁

EDIT: Ohja, er zit trouwens een nieuwe batterij in (die ik al had gekocht voor de 2de CB)
 
Orginele spiegels gevonden (linker is nog onderweg) en de gebruikte reflectoren (dank @MC Twenty-Two ) zijn ook binnen. Binnenkort is de CB-1 weer in originele staat...

WhatsApp Image 2022-04-13 at 12.04.11 PM.jpeg


Wil nog de volgende onderdelen vervangen:
  1. motorsteunen (die driehokjes ter hoogte van de tankrubbers op frame),
  2. de afdekking links en rechts bij balhoofd (een van de vorige eigenaren heeft in beide een gat geboord).
De gebruikelijke onderdelen sites hebben ze wel, maar vind dat hier te veel corrosie op zit. Misschien heeft iemand hier nog nette exemplaren liggen?
 
Ik denk dat die onderdelen nog wel mooi te krijgen zijn door ze te vapour blasten. De oxidatie is meestal vrij oppervlakkig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan