Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Hallo allemaal, ik wil graag verwarmde grips op mijn CB-1. Alles lijkt passen en de grips zelf werken ook. Nu dus het aansluiten van de draden. Volgens de Daytona handleiding kan deze het beste aangesloten worden op 'ingnition plus'. Na wat gepuzzel in het wiring diagram en circuit diagram lijkt het erop dat het een zwart met rode draad is, maar er zitten volgens het diagram twee draden die rood en zwart hebben bij elkaar in de buurt, namelijk van ignition naar fuse box en van fuse box naar headlight. Hoe kan ik deze draden onderscheiden? Is de een zwart met rood en de ander rood met zwart?
 

Bijlagen

  • 20221205_155847.jpg
    20221205_155847.jpg
    401,1 KB · Weergaven: 14
  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    112,1 KB · Weergaven: 14
Hallo allemaal, ik wil graag verwarmde grips op mijn CB-1. Alles lijkt passen en de grips zelf werken ook. Nu dus het aansluiten van de draden. Volgens de Daytona handleiding kan deze het beste aangesloten worden op 'ingnition plus'. Na wat gepuzzel in het wiring diagram en circuit diagram lijkt het erop dat het een zwart met rode draad is, maar er zitten volgens het diagram twee draden die rood en zwart hebben bij elkaar in de buurt, namelijk van ignition naar fuse box en van fuse box naar headlight. Hoe kan ik deze draden onderscheiden? Is de een zwart met rood en de ander rood met zwart?
Ik weet nog dat ik een draad van de koplamp nam 20 jaar geleden. Erg eenvoudig en zonder kleuren,.. ;)
 
Daar zat ik ook aan te denken, maar in de handleiding staat expliciet dat dit niet verstandig is. Zou dat een reden kunnen hebben?
Je moet er wel een relais tussen doen omdat het wel 5 amps kan trekken, dat is het dubbele van een koplamp en dat gaat niet goed.
 
Hallo allen,

Een vriend en ik hebben de rode draad van de grips vastgemaakt aan de rode draad in de koplamp van de ignition switch naar de startrelais switch. De grips werken wel, maar blijven werken ook als het contact uit staat, wat zouden hier mogelijke oorzaken van kunnen zijn? Er zijn geen andere roden draden te vinden in de kabelboom en het schema.
 
Heeft iemand ervaring met het omzeilen van de brandstofpomp op een CB1? Het is mij onduidelijk waarom de benzineslang niet direct vanaf de tank naar de carburateurs loopt. Veel motoren met carburateurs hebben geen brandstofpomp, maar de CB1 wel. Weet iemand waarom?
groetjes Cor
 
Heeft iemand ervaring met het omzeilen van de brandstofpomp op een CB1? Het is mij onduidelijk waarom de benzineslang niet direct vanaf de tank naar de carburateurs loopt. Veel motoren met carburateurs hebben geen brandstofpomp, maar de CB1 wel. Weet iemand waarom?
groetjes Cor
Bij veel motoren doet de zwaartekracht zijn werk voldoende. Ik heb op een van mijn CB1 een kapotte pomp gehad en die liep niet goed. Deze motor heeft het blijkbaar toch nodig. Daarbij heb ik geen andere route van de benzineleiding geprobeerd. Via de originele route loopt de leiding een deel lager dan de Carburateurs, wellicht dat als je de route aanpast het wel werkt. Destijds heb ik op Aliexpress een pompje voor 10 euro gekocht en die werkt al 2 jaar perfect.
 
Nog steeds geen antwoord van de meneer uit Engeland die CNC gefreesde dekseltjes heeft gemaakt. Gelukkig ook maar 10 pond aanbetaald, dus wie weet hoor ik nog eens wat.

Vandaag wel het onvindbare origineel binnen gekregen: 11332-KAF-000.
Lag in Duitsland bij een Honda dealer op de plank (helaas ook de enige).
Net als de Made in China kopie is deze gewoon van plastic, met enige verschil dat het origineel een geborstelde chroom look heeft.

WhatsApp Image 2023-02-01 at 16.41.13.jpeg
 
Nog steeds geen antwoord van de meneer uit Engeland die CNC gefreesde dekseltjes heeft gemaakt. Gelukkig ook maar 10 pond aanbetaald, dus wie weet hoor ik nog eens wat.

Vandaag wel het onvindbare origineel binnen gekregen: 11332-KAF-000.
Lag in Duitsland bij een Honda dealer op de plank (helaas ook de enige).
Net als de Made in China kopie is deze gewoon van plastic, met enige verschil dat het origineel een geborstelde chroom look heeft.

Bekijk bijlage 1843935
Die man heeft zojuist een update geplaatst in de groep, begon ook wel stilaan tijd te worden
 
Vandaag nieuw rubber laten leggen, de achterste band heeft ook nog niet zoveel asfalt gezien dus daar hoef ik me deze zomer geen zorgen meer om te maken.
5FE1C9CE-9151-432E-B358-F4FDF1124CA8.jpeg


En aangezien het wiel er toch af moest ben ik ook maar aan een andere belangrijke klus begonnen:
B9FFFAA4-F096-49CA-8A98-0FAACA928072.jpeg


Bij het nazien van de remmen zag ik dat de pistons allesbehalve vlotjes reageerde, dus maar meteen enkele revisiesetjes gekocht voor de voor- en achterrem.
 
Vandaag nieuw rubber laten leggen, de achterste band heeft ook nog niet zoveel asfalt gezien dus daar hoef ik me deze zomer geen zorgen meer om te maken.
Bekijk bijlage 1861100

En aangezien het wiel er toch af moest ben ik ook maar aan een andere belangrijke klus begonnen:
Bekijk bijlage 1861101

Bij het nazien van de remmen zag ik dat de pistons allesbehalve vlotjes reageerde, dus maar meteen enkele revisiesetjes gekocht voor de voor- en achterrem.
Ik heb onder de CB1 van mijn vriendin ook S22 liggen. Fijne bandjes, zelfs op de CB1!
 
Beste mede cb1'ers,
Ik heb sinds kort een cb1 gekocht en nu loopt hij nogal rijk. Ik blijf tanken en merk gwn dat er erg veel benzine de motor in gaat. Na interesse naar de grootte van de sproeiers heb ik de carburateur open gehaald en zag "132 sproeiers" erin zitten. Nu heb ik 120 en 110 sproeiers gekocht en ga deze snel proberen. Voordat ik dat ga doen was ik wel benieuwd naar hoe groot jullie sproeiers zijn. Wat rijdt fijn en slurpt niet te veel benzine? Wat was echt te klein?
Ik hoor het wel.
 
Denk je dat het kwaad kan als ik een 110 voor de main jet gebruik?

Zal geen kwaad doen, maar ik ben bang dat je sowieso je carb's opnieuw zou moeten afstellen en synchroniseren.
Er zit standaard Kenin carb's op de cb1, zou niet weten wat de winst is om grotere sproeiers erin te zetten.
 
Welke bandendruk hanteer je? Ik zit op 2.3 van voor en 2.5 vanachter, maar als ik Google afschuim zie ik veel mensen rijden met 2 bar achteraan? Weliswaar niet met een CB 😅
Ik (of beter gezegd mijn vriendin 95% van de tijd) rijd met ongeveer dezelfde druk als jij. Laten we zeggen dat zij toch bij lange na niet het potentieel uit de band haalt. Mocht je echt gas gaan geven of naar het circuit gaan dan zou ik de druk een klein beetje verlagen.
 
Beste mede cb1'ers,
Ik heb sinds kort een cb1 gekocht en nu loopt hij nogal rijk. Ik blijf tanken en merk gwn dat er erg veel benzine de motor in gaat. Na interesse naar de grootte van de sproeiers heb ik de carburateur open gehaald en zag "132 sproeiers" erin zitten. Nu heb ik 120 en 110 sproeiers gekocht en ga deze snel proberen. Voordat ik dat ga doen was ik wel benieuwd naar hoe groot jullie sproeiers zijn. Wat rijdt fijn en slurpt niet te veel benzine? Wat was echt te klein?
Ik hoor het wel.
Eén cb1 hier heeft de originele sproeier van 105 en in de ander heb ik de Ruud Frederiks kit met ik dacht 104, echter zijn de gasschuivenen naald e.d. van die ook aangepast dus niet te vergelijken. De motor heeft een compleet handgemaakt rvs uitlaatsysteem.

110 zou denk ik net gaan maar nog wel wat rijk lopen.
 
Dan bestel ik wel gewoon een dot 105. Ik snap ook niet wat de persoon die de motor in bezit had voor mij bezielde om er 132 in te zetten. Pas een stukje rondgereden en na 30 mijl tank leeg. Ding loopt rijker dan jeff bezos. Bedankt voor jullie hulp mannen!
 
Gisteren eindelijk de remmen afgekregen: werken onder tijdsdruk zorgt altijd voor verrassingen, maar eind goed al goed want de remklauwen zijn alledrie gereviseerd, gemonteerd en klaar voor actie.

Voorlopig is het goed zo, (langere) stalen remleidingen volgen wanneer ik de clipons vervang door een stuur. Misschien dat ik dan de remcilinders ook reviseer, hebben we meteen de hele reminrichting voor elkaar.

Ik ben niet zo van het foto’s trekken tijdens elke stap van de weg, maar ik vind het wel leuk om later terug te kijken naar het werk dat gedaan werd dus ik ga die enkele foto’s delen met jullie.

Oorspronkelijke staat; grit 1000; grit 2000; gepolijst
263CBA1F-29E6-4F22-82FF-65D96605794C.jpeg


De piston van de achterremklauw was er het ergst aan toe hoewel de remklauw in zijn geheel er het best uitzag van de drie…
A49D3E42-5E76-43F8-922D-C6C0F089C484.jpeg

… maar we hebben ze gered voor zover mogelijk
799DB8B4-FABE-401F-A5B8-8D9380693664.jpeg


Actiepic van mijn broer… in actie 😜
Extra werkende handen worden altijd geapprecieerd!
60CA9FE2-80A6-4915-8D69-1770C6E2E6DF.jpeg


En nog een laatste foto voor de nieuwe rubbers op de remklauw zitten
8E37A0D3-2FAA-4354-A2A2-E0771DEDD348.jpeg


Tenslotte nog een korte video met de omstandigheden waarin ik soms moet werken 🙈



Het was redelijk laat toen alles klaar was dus van testen is nog geen sprake geweest, dat komt hopelijk morgen indien de weergoden me dat toelaten.
Eens er zich terug enkele opeenvolgende dagen goed weer aanbieden kan ik de garages (ja, garages) opruimen en hopelijk verhuizen naar de garage met een vlakke vloer, licht en verwarming 😅
 

Bijlagen

  • trim.F61CC4EB-3176-44CA-A718-7151570D7330.MOV
    3,4 MB
Terug
Bovenaan Onderaan