HET grote Husqvarna 610 topic 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag olie change gedaan ,
Maar nadat ik er nieuwe olie in heb gedaan
wil hij niet meer lekker lopen bij lage toeren
Stationair , Perfect
Boven 8000 toeren , Perfect
maar tussen 3000~7000 loopt hij voor geen meter / stotterd / knalt uit uitlaat
ploft uit carbrateur soms.
Wat zou het kunnen zijn ,
CDI , Bobine , (bougiekabel bougie bougiedop al vervangen)
Carbarateur is Heel goed schoongemaakt .
scheur in kleppen ? (wil best de kop er even af halen morgen )
of is dit een veel voorkomend / simplele oplossing voor ?
Hij wordt btw ook vrij heet
Wel goeie olie in gedaan .( putoline van Henk Pel )

filmpje gemaakt ,


Hij tikt ook vrij erg al een tijdje

Misschien tijd voor 'DE' grote beurt ?
 
Laatst bewerkt:
Geen idee wat t is, maar dat tikken lijkt me niet gezond. Klepspeling of je nokkenasketting te los (versleten). Beiden kan je eenvoudig controleren met een voelermaat en je spanner respectievelijk.

Aan t geluid te horen heb je ergens een lek, misschien bij je carburateur. Knallen kan een lek bij je uitlaat zijn of een verkeerde mengverhouding. Draai eens aan je mengschroef, bij stationair zal de motor dan mooier of minder mooi gaan lopen. Kop hoeft er niet direct af ;)

Aan Henk Pel olie zal t niet liggen :P
 
Maar hij liep eerst geweldig , ik snap dat alles trilt / lostrilt
Maar dat hij opeens zo van slag is vind ik zo vreemd ,
Zal morgen nog even klooien met mengelschroef.
en uitlaat / inlaat even goed nazien ,
Heb trouwens nog nooit naar het filter gezien , misschien zit die wel vol.
 
Hebben jullie enige speciale punten waar op gelet of iets aan gedaan moet worden voor hij op stal gaat in de winter ?
 
Tering man.... das lastig op afstand.
Je woont ook "niet bepaald" in de buurt anders zou ik zeggen: kom eens langs met dat ding. Kan nooit veel zijn zo "spontaan" na een oliewissel....
Ik kan er geen tabak van maken zo 1,2,3.
 
Laatst bewerkt:
Maar hij liep eerst geweldig , ik snap dat alles trilt / lostrilt
Maar dat hij opeens zo van slag is vind ik zo vreemd ,
Zal morgen nog even klooien met mengelschroef.
en uitlaat / inlaat even goed nazien ,
Heb trouwens nog nooit naar het filter gezien , misschien zit die wel vol.

Gokje; heb je er misschien te veel olie in gedaan? Wel netjes op het peilglaasje/boutje gevuld?
 
Paulus ,

Ja dat vind ik ook zo vreemd , hij liep zo mooi ,
Maar ik zal vertellen hoe ik hem heb gedaan , misschien ook verkeerd aan mijn kant .
Ik ging naar het hok , starte de motor , en ging weer even naar binnen (huis)
na minuut of 4 ging ik terug en was al een klein beetje warm geworden , dus
motor uit en olie eruit , nieuwe olie erin , toen even warm draaien ( hij werd ook een STUK heter dan de keer ervoor , misschien waterpomp / warmloper ? ) en rijden , na
+- 200 meter ging hij opeens vreemd doen , dus met 'lage' toeren stotteren / inhouden
Net als hij geen lucht of benzine genoeg krijgt , Henk pel gebeld ,
Hij kan zoveel zijn zij hij , CDI / scheur in kleppen / scheur in rubber carb / kleppen krom
etc etc ,
Jammer dat je 220 km ver weg woont.

Dwarrl , met koude motor stond hij mooi in het midden van het glaasje .
 
Laatst bewerkt:
Als de motor na de wissel echt heet is geworden kan het idd zijn dat er een klep is verbrand....
Ik persoonlijk zou daar niet vanuit gaan als de compressie nog goed is.
Doorgaans heb ik een oorzaak snel gevonden, maar bij dit geval zijn er teveel factoren die een oorzaak kunnen zijn....

Wat zou ik doen:
- compressie meten (dan sluit je schade aan het drijfwerk uit).
- 4-gastest doen: dan weet je of je mengsel goed is (en dus je carb.) even het megsel bekijken als ie stotterd.
- Ontsteking bekijken: als ie alleen stottert als ie warm wordt zou je kunnen gokken op de bobine...
Als laatste blijft dan de ontsteking en cdi over. Ontsteking kun je een heel eindje doormeten, maar dan zet ik mijn geld op de cdi en die kun je eigenlijk alleen testen als je hem uitwisseld met een werkende.... Die heb k wel liggen, maar daar heb jij niet zoveel aan....

Lastig verhaal man.... het feit dat het na een oliewissel plots gebeurd is meer "geluk"dan wijsheid
Als iemand zelf heeft gesleuteld en daarna is er iets mis, dan ligt het 99% zeker aan dategen wat ge(de)monteerd is geweest, maar in jouw geval kan ik geen mogelijke oorzaak verzinnen.
 
Laatst bewerkt:
Paulus ,

Ja dat vind ik ook zo vreemd , hij liep zo mooi ,
Maar ik zal vertellen hoe ik hem heb gedaan , misschien ook verkeerd aan mijn kant .
Ik ging naar het hok , starte de motor , en ging weer even naar binnen (huis)
na minuut of 4 ging ik terug en was al een klein beetje warm geworden , dus
motor uit en olie eruit , nieuwe olie erin , toen even warm draaien ( hij werd ook een STUK heter dan de keer ervoor , misschien waterpomp / warmloper ? ) en rijden , na
+- 200 meter ging hij opeens vreemd doen , dus met 'lage' toeren stotteren / inhouden
Net als hij geen lucht of benzine genoeg krijgt , Henk pel gebeld ,
Hij kan zoveel zijn zij hij , CDI / scheur in kleppen / scheur in rubber carb / kleppen krom
etc etc ,
Jammer dat je 220 km ver weg woont.

Dwarrl , met koude motor stond hij mooi in het midden van het glaasje .

Waarom ga je niet naar schram, stuk dicher bij je in de buurt. Is net zo goed als Pel ;)
 
Ik zou in dit geval eerst de compressie meten (zoals eerder vermeld), want dit is makkelijk (zelf) te doen.
Vervolgens het ontstekingstijdstip controleren.
Dit kun je doen met een stroboscoop lamp:
Streepje op het vliegwiel, vliegwiel op het bovenste dode punt (zuiger bovenste stand) en dan het streepje overtrekken naar het carter. Dan de stroboscoop aansluiten en de motor laten lopen.
Stationair zal hij ongeveer 8 graden voorontsteking moeten geven, en naarmate je het toerental verhoogt krijgt hij meer voorontsteking (tot maximaal -30 graden ongeveer, weet het exacte getal niet).
Dit is ook vrij simpel te controleren dus.

Wanneer je hier het gereedschap niet voor hebt, raad ik je aan om naar een willekeurige motorzaak te gaan die dit wel kan (hoeft echt geen Husq dealer te zijn). Als je die 2 dingen al uit kunt sluiten kun je al weer veel oorzaken wegstrepen.

Ik heb met mijn husq bijvoorbeeld gehad dat de magneet in het vliegwiel verdraaid was. Dit blijkt een kwaaltje te zijn van de ducatie ontsteking (rond bj 99,00,01).
Dit was waarschijnlijk al een tijdje zo, maar is tijdens het testen op de testbank erger geworden (door trillingen). Wou op een gegeven moment heel slecht starten. Ik was bang dat er mechanisch wat kapot was gegaan, maar uiteindelijk na veel zoeken bleek de ondsteking op 30graden NAontsteking te staan. (als hij liep waren de uitlaten in mum van tijd rood)

De motor had toen ongeveer de zelfde vreemde symptonen zoals jij beschrijft.
En dat 4 minuten stilstaand stationair lopen zou zoiets kunen veroorzaken, want ze lopen niet bepaald rustig stationair over het algemeen (qua trilling).

Misschien kun je er wat mee ;)
 
Yep! Veel voorkomend probleem! De magneten in het vliegwiel laten los. Paul Bon kan dit verhelpen.

Onstekingstijdstip controleren zoals hier staat beschreven is eigenlijk de enige methode om je CDI te checken.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig heb ik zon Hella stroboscoop , zal ik even proben

In ieder geval al zeer bedankt voor alle info.
Compressie >> geen idee wat normaal is , heb ook nog een suzuki DR400(de oude , 1988 ofzo)
Die heeft 40x zo veel compressie als de Husq , maar ik denk dat de Husq ook een vertraging heeft , Ik kan hem (vrij) makkelijk met de hand kicken , alleen niet aankrijgen (terug slag)
De DR zit direct op de getande ring @ koppeling.

Simon Sram is Honda dealer toh ? nouja die blokken zijn in de grote lijnen hetzelfde


Paules PB .
 
Laatst bewerkt:
Nieuw in dit topic.
Wat ik niet in dit topic heb gelezen, maar wel nieuwsgierig naar ben is hoe iedereen die z'n TE 610 van 92-2000 heeft omgebouwd naar SM de vering heeft aangepast, zowel voor als achter. Wat is er met name zoals te veranderen aan de voorvork om iets lager en stugger uit te komen? Aanpassing van bestaande vork? Ander veren?
 
Nieuw in dit topic.
Wat ik niet in dit topic heb gelezen, maar wel nieuwsgierig naar ben is hoe iedereen die z'n TE 610 van 92-2000 heeft omgebouwd naar SM de vering heeft aangepast, zowel voor als achter. Wat is er met name zoals te veranderen aan de voorvork om iets lager en stugger uit te komen? Aanpassing van bestaande vork? Ander veren?

Ligt er ook een beetje aan wat je met je motor wilt doen.
Wil je enkel SM gaan rijden of ook nog wel eens enduro/off the road?

Ik wil de mogelijkheden open houden en heb dus andere voorpoten gekocht (SM afgesteld en korter) en een andere achterveer (ook stugger).
Maar je kunt natuurlijk ook de huidige poten aanpassen :)
 
Ligt er ook een beetje aan wat je met je motor wilt doen.
Wil je enkel SM gaan rijden of ook nog wel eens enduro/off the road?

Ik wil de mogelijkheden open houden en heb dus andere voorpoten gekocht (SM afgesteld en korter) en een andere achterveer (ook stugger).
Maar je kunt natuurlijk ook de huidige poten aanpassen :)

Interessant. Heb je meer details: merk, type, ed? In mijn geval is er geen bedoeling om terug naar Enduro. En aanpassen van de huidige poten, wie heeft daar ervaring mee ?
 
Interessant. Heb je meer details: merk, type, ed? In mijn geval is er geen bedoeling om terug naar Enduro. En aanpassen van de huidige poten, wie heeft daar ervaring mee ?

De poten die ik heb gekocht zijn officieel de enduro poten, maar dan ingekort en stuggere veren erin.

Maar ik zou eerst de luchtkamer kleiner maken (dus meer olie in je poten) en de poten op 'hard' instellen. Voor de meesten is dit al genoeg. Mocht dit toch niet afdoende zijn kun je altijd nog verder actie ondernemen. :)
 
Beste mensen,

Ik ga na de kerst beginnen aan het vervangen van mijn nokkenasketting van mijn Te610 uit 1993.
Zijn er nog dingen waar ik expliciet op moet letten, behalve richting ketting, netjes aftekenen en erop zetten e.d.? Enige informatie over deze punten heb ik al van Ben van erp gekregen.
Ketting en dekselpakking en nog wat pakkingen gekocht voor 91 euro incl verzenden, is dit een normale prijs? En zijn er ook verzwaarde kettingen te krijgen? volgens hem niet.

bedankt voor de hulp alvast! mike
 
Gelukkig heb ik zon Hella stroboscoop , zal ik even proben

In ieder geval al zeer bedankt voor alle info.
Compressie >> geen idee wat normaal is , heb ook nog een suzuki DR400(de oude , 1988 ofzo)
Die heeft 40x zo veel compressie als de Husq , maar ik denk dat de Husq ook een vertraging heeft , Ik kan hem (vrij) makkelijk met de hand kicken , alleen niet aankrijgen (terug slag)
De DR zit direct op de getande ring @ koppeling.

Simon Sram is Honda dealer toh ? nouja die blokken zijn in de grote lijnen hetzelfde


Paules PB .


Volgens mij heeft jouw husq een automatische decompresseur (of zijn dat de 450/510's? Ben ff in de war) die uitlaatklep iets open zet als je de kickstarter langzaam bedient. Zodra de motor aanslaat zorgt de centrifugaalkracht dat de die klepbediening ophoudt.
Zo niet? Dan heb je wel verrekte weinig compressie. Dan zou ik eens beginnen met klepspeling meten...
 
Waar auto-deco opzit is mij nog steeds niet helemaal bekend :N Diverse blokjes hier liggen, sommige zijn er wel mee voorzien en andere weer niet.
Als je geen auto-deco hebt en je hebt zogoed als geen compressie dan is er behoorlijk iets mis in ieder geval :P

Om distr. ketting te vervangen is het belangrijk om hem in de juiste positie te monteren.
Zuiger op TDC en dan je boutjes van je nokkenastandwiel in lijn met de bovenkant van je cilinderkop, maar dat wil ook nog wel eens per type verschillen volgens mij...
 
Yep! Veel voorkomend probleem! De magneten in het vliegwiel laten los. Paul Bon kan dit verhelpen.

Onstekingstijdstip controleren zoals hier staat beschreven is eigenlijk de enige methode om je CDI te checken.

heb ik laatst met mijn 570 te gehad,eerst slecht starten en lopen veel inhouden daarna helemaal niet meer starten,ook vind ik dat de bougiedop er nogal gammel op zit bij zon ding,misschien zit deze er niet 100% op.
bij mij is deze dop dan ook losgeschoten tijdens de otr rit in varsseveld,motor ging eerst heftig stotteren gaf een klap en was over, direct de dop gecheckt die dus los bleek te zitten starten en lopen om vervolgens na 300 mtr de tank leeg te hebben |(
 
Waar auto-deco opzit is mij nog steeds niet helemaal bekend :N Diverse blokjes hier liggen, sommige zijn er wel mee voorzien en andere weer niet.
Als je geen auto-deco hebt en je hebt zogoed als geen compressie dan is er behoorlijk iets mis in ieder geval :P

Om distr. ketting te vervangen is het belangrijk om hem in de juiste positie te monteren.
Zuiger op TDC en dan je boutjes van je nokkenastandwiel in lijn met de bovenkant van je cilinderkop, maar dat wil ook nog wel eens per type verschillen volgens mij...

Nokkenas, de lobjes moeten naar beneden wijzen, de ene naar voor beneden en de andere naar achterbeneden, dan kan je het tandwiel ook maar op één manier monteren ;)

De timing en dus de positie van de ketting controleren door na de spanner weer vast gezet te hebben, de motor met de kickstart enkele omwentelingen te laten maken ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan