Ben nu nog motorloos (en A-rijbewijsloos) en zat eigenlijk aan een K100RS te denken als eerste motor.
Jeugdliefde wil ik het niet noemen, maar al jaren denk ik aan een K100 als ik aan een gave motor denk.
Daarbij ga ik (naast recreatief) met woonwerk de meeste kilometers draaien, dus een goede toermotor met kuip is dan ook geen uitzondering.
Maar... Ik ben eigenlijk benieuwd waar ik op moet rekenen aan onderhoudskosten? Er vanuit gaande dat het een goede motor is, waar moet ik dan aan denken met bijvoorbeeld oliebeurten, doorsmeren, of andere periodieke zaken waar ik geen benul van heb? Het scheelt al dat ze geen ketting hebben, anders sta ik om de dag te smeren..
Voorlopig ga ik ±230km per dag maken, tot ik verhuist ben naar iets dichterbij.
Het is ook wel handig dat een K100 dat haalt op een enkele tank.
Sowieso ga ik een proefrit maken en dat zal de grootste beslisfactor zijn om te kiezen voor een zware BMW of toch een lichtere toerer (Yamaha Diversion bijv). En als ik slaag heb ik 14 juli mijn rijbewijs, dus de keus voor een motor komt ook dichterbij.
Een k100 haalt 230km op een enkele tank. Ik ga meestal na een 250-270km tanken. Soms brandt het 4 literlampje dan nog niet. Onderhoud is afhankelijk van diegene die het doet. Doe je het zelf, dan kun je de kosten erg laag houden (zeker als je daarbij ebay.de en ebay.co.uk in de gaten houdt).
Olie eens per jaar of eens per 7500km, gooi er geen dure olie in, maximaal halfsyntheet.
liefst 20w50 of 15w50. Kleppen stellen is bij een 8 klepper vrij makkelijk. Met een stukje speciaal gereedschap druk je de klep naar beneden en verwissel je het plaatje indien nodig. Bij 16 kleppers (RS) moeten de nokkenassen eruit.
Kleppen doe ik eens per 15000km en vaak hoeft er dan nog niks aangepast te worden.
Benzinefilter, luchtfilter, bougies, cardanolie, versnellingsbakolie, remolie e.d. ook elke 15000km of 2 jaar.
Ben tot nu toe aan slijtonderdelen en olie ongeveer 150 euro voor een grote beurt kwijt, tussendoor nog het e.e.a. aan onderdelen gewisseld (cardan, fan van de radiator, hoofdremcylinder voor en achter etc) en dat heeft bij geen van allen de hoofdprijs gekost, maar meeste kwam van ebay of de knalpot.
Laat je het doen, dan kost het natuurlijk meer, maar dit soort motortjes zijn prima zelf te onderhouden. Koop een goede set gereedschap met een goedkopere momentsleutel, een setje voelermaatjes en inbusdoppen voor op de ratel en je kunt het hele ding tot het laatste schroefje uit elkaar halen. Een werkplaatshandboek is praktisch als je hem daarna weer in elkaar wilt zetten.
Verder: Koppeling is elke 80.000km ongeveer aan de beurt
cardanas wil soms voortijdig zijn tanden kwijtraken, duur geintje, dus controleren voor aankoop.
De echt oude versies willen wel eens klapperen vanuit het vooronder omdat er een klinknagelverbinding los gaat zitten op een tandwiel van de aandrijving. Kan niet echt veel kwaad, maar beter om zoiets ook bij de koop na te kijken.
Bij 230km per dag zou ik aan een LT denken, die hebben nog een luxer zadel en je zit veel meer beschut dan op een RS.. Enfin, eerst maar je A-tje halen?? Succes!