Oke, er zat inderdaad een beetje olie onder de keerring (die maar van een plek kan zijn gekomen: van achter de keerring).
Dus de oude eruit gepeuterd, en de nieuwe erin. Ik betwijfel of dit goed gegaan is, en het waren ook twee verschillende soorten keerringen.
De oude was zwart met een metalen "ring" aan de binnenkant. De nieuwe had volgens de BMW monteur een keramische laag (zo`n bruin flexibel membraan).
Dus of er zat een verkeerde in, of ik heb een verkeerde meegekregen (wat me sterk lijkt, Joost motoren in Utrecht staat naar mijn weten goed bekend).
Type nummer (11147654531) van Joost motoren komt wel overeen met realOEM. Dus blijkbaar zat er wat anders in.
Bij het erin zetten goed gelet dat het membraan de juiste kant op stond, en er voorzichtig overheen geschoven. Bij gebrek aan een dop 28 ofzo (die er helemaal omheen zou passen) de oude keerring gebruikt en voorzichtig erin geklopt.
Dit ging redelijk, maar uiteindelijk zat hij een klein beetje scheef (links boven +- 1mm meer naar buiten, rechts beneden +- 1 mm meer naar binnen). Iets verder geklopt - toen ging hij er overal gelijk recht erin.
Alleen vraag ik me af of het nu niet
te diep erin is gegaan. Hij loopt nu niet gelijk met het blok, maar is er iets ingevallen.
- Kan het dat de keerring 'te diep' zit?
Ik gok dat de enige manier om het te testen is om de motor te laten draaien, en kijken of het eruit stroomt.
Tweede vraag:
- Kun je de motor gewoon starten zonder te timing case cover erop?
Ik merk dat er toch net teveel zaken zijn die buiten mijn comfortzone liggen - er is niet toevallig iemand in de buurt van Utrecht die het leuk vind om mee te helpen (uiteraard reiskosten + een overeen te komen blijk van waardering naar keuze) :p ?