Het grote motortrailer topic

divided

Street triple R 2009
23 mrt 2006
1.848
90
Ik ben opzoek naar wat informatie over een motortrailer en dacht waarom geen centraal topic ?

Wat voor een trailer heb / gebruik je ?
- motortrailer
- demontabel
- paardentrailers
- eigenbouw
- normale bak + inrij klem.
- zakbaar ?
Hoe / waar stal je deze ?

Ik ben nog zoekende of ik zelf een trailer aanschaf of er een ga huren, voornaamste reden zal zijn om een dagje (of 2) te gaan toeren in de eifel en de motor niet eerste 2,5 uur heen (en terug) over de snelweg te moeten rijden.

Aangezien ik dit regelmatig alleen verwacht te doen, denk ik dat ik een trailer met inrijklem beter is ?

Een dichte bodem lijkt mij handiger als je een motor alleen op de trailer wil zetten ?

Motolug lijkt mij ideaal maar hoe stabiel is dat ?

heeft een kantelbare trailer een meerwaarde ?

pre - 2 moteren er op mee kunnen nemen .
 
Misschien weinig te vinden hier omdat de meesten hier reizen met de motor terwijl ze er op zitten. Misschien kun je dit beter in een enduro / crosstopic vragen, die rijden vaak met motoren die niet op de weg mogen en daar zit vermoedelijk meer kennis en ervaring.
 
Motolug werkt prima, ook in je eentje! Je kunt de motor er gewoon op eigen kracht op laten rijden in de gekantelde stand. Eenmaal in de voorwielklem blijft ie rechtop staan en kun je hem op je gemak vastsjorren en de goot horizontaal zetten.
Het rijdt stabieler dan het uiterlijk doet vermoeden, maar kan natuurlijk niet tippen aan een volwaardige kar met 15" wielen.

Voor mij is het een ruimtekwestie omdat ik geen garageruimte kwijt wil zijn aan een trailer die fulltime in de weg staat.
De motolug TE kun je zowel voor 1 als voor 2 motoren opbouwen.

Nadelen;
- Relatief kostbaar (maar ook waardevast)
- Gevoelig voor roest (mogelijk zijn de nieuwere beter?)
 
Ik heb de oude alpen kreuzer vouwwagen van mijn ouder leeggehaald, en voorzien van een multiplex vloer (was gratis), en een puntbak van betonplex aangezien de bak te kort was. Een inrijklem is goud waard, zeker als je de motor er alleen op zet.
Stalling is wel een dingetje, tenzij hij ergens in de hoek op een boerderij of caravan stalling mag.
 
Ik heb nu sinds 3 jr een trailer voor 2 motoren.
Dichte bodem en 2 inrijklemmen.

Aangeschaft nadat ik 1 keer had gehuurd. Ik was direct verkocht.....

Wel meteen een echt goed ding gekocht. TUV gekeurd zodat je officieel 100km/u in Dtl mag.
Het ding is geremd, afgeveerd en heeft een v dissel met een afsluitbare bak voor spullen zoals spanbanden etc...

Hij is nu 2x gebruikt voor een rit naar de Alpen. Voor de rest heeft hij binnen gestald gestaan in een caravan stalling. dit kost mij 160 euro per jaar...

Ben er blij mee maar overweeg hem toch te verkopen....2x in 3jr is niet echt veel.....
Dus vraag je af hoe vaak je hem gaat gebruiken...
 
Een inrijklem is VEEL beter dan een goot waar de wielen in rijden en kost soms nog minder.
Een dichte vloer is handig zodat je zelf mee op de aan hangwagen kan lopen.
Een kantelbare is veel duurder,één met een extra lage laadvloer is veel belangrijker vind ik,maar er zijn er raar genoeg weinig.
Plaats voor 2 motoren kan handig zijn,zeker in dat geval is een wielharnas over het achterwiel zeer handig,omdat je weinig plaats hebt om riemen breed te spannen.
Een wegmotor is meestal een stuk breder en zwaarder dan een cross/enduro,hou daar rekening mee,zeker als er 2 motoren moeten op kunnen komen spiegels/sturen snel tegen mekaar.
 
Ik heb vorig jaar een geremde motor trailer met dichte bodem gehuurd bij een particulier. Mooie platte trailer met inrijklemmen en disselbak voor wat extra bagage. Er konden drie motoren op, maar wij waren met twee. Compleet met sjorbanden etc, voor iets van 100 euro per week. Zag een beetje op tegen het er op en er af rijden van de motor, maar dat is me heel erg meegevallen. Wel relaxed om in 1 keer naar Frankrijk te rijden. Alleen miste ik een beetje het gevoel als je na de vakantie op je motor weer je woonplaats in rijdt. Ik zou als ik jou was, eerst 'ns een keer eentje huren. Dan kun je daarna altijd nog besluiten er zelf een aan te schaffen. Voordeel van huren is geen stalling en geen onderhoud. Nadeel is natuurlijk dat je moet bespreken. Succes!!
 
Ben zelf van plan om een Motorlug voor twee motoren aan te schaffen. Ik zou eigenlijk volgende maand met twee motoren richting Corsica gaan en in September met twee klassiekers naar Noord Spanje.

Maar omdat ik als freelancer werk en alles even erg onzeker wordt heb ik het op de langere baan geschoven. Vooral omdat ze demontabel zijn lijkt het me een ideale oplossing.
Maar kan je dus nog geen ervaring geven....
 
Het idee tussen kopen / huren ben ik als TS Ook nog niet over uit.
ik woon in het midden van het land dus huren kan altijd wel, ook chill voor gewoon een dagje sturen in de eifel (motor achter de auto met tankpas...)

Alvast dank voor de goede tips
- inrijklem is toch wel een must voor alleen gebruiken
- een dichte bodem is makkelijk

Ook met huren goed rekening mee houden dus.
Wellicht een keer een motolug huren, al ben ik nog wel naar meer ervaring op zoek, het lijkt zo "iel".
 
Laatst bewerkt:
Motortrailer-Erde-PM310-reclame.jpg

deze erde mp310
licht van gewicht en zit degelijk in elkaar...
helaas geen ruimte voor nu, moet dus wachten tot in 0034...
 
Al jaren fan van de Motolug, heb 1 van de eerste modellen voor 2 motoren. Zowel de K75RT als de TTR250 gaan prima mee en natuurlijk ook die van de vrouw. Heel Europa mee door gegaan, van Denemarken tot zuid Italië. Doordat de aanhanger gewoon op een plank in de schuur kan, valt de roest in al die jaren wel mee.
 
Al jaren fan van de Motolug, heb 1 van de eerste modellen voor 2 motoren. Zowel de K75RT als de TTR250 gaan prima mee en natuurlijk ook die van de vrouw. Heel Europa mee door gegaan, van Denemarken tot zuid Italië. Doordat de aanhanger gewoon op een plank in de schuur kan, valt de roest in al die jaren wel mee.

Ik heb wat reviews gezien op YT en de motolug staat ondanks zijn prijs wel wat hoger op het favorieten lijstje (als ben ik nog niet overtuigd van kopen maar dat ween tweede..) Hoe is zo een dubbele trailer als je hem gebruikt met een motor is het balans dan nog goed ?
 
Meerdere trailers wel gehuurd.

Laatste keer particulier een STEMA Geremd met max 1300kg laadgewicht.
Lag echt geweldig op de weg. Was ook op 100km/h gekeurd.
Geschikt voor 3 motoren.

Echt absolute aanrader, maar zal wel vrij prijzig zijn.
 

Bijlagen

  • 20190620_212529.jpg
    20190620_212529.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 28
Een aantal jaar terug heb ik een vouwwagen gekocht, en deze als basis gebruikt voor een motortrailer.
De aanhanger wilde ik niet breder hebben dan de auto, zodat je niet het gevoel heb dat je de cd van henk wijngaard hoeft aan te zetten tijdens het rijden.
Omdat we er graag mee de bergen in gaan, vond ik een geremde aanhanger ook wel een prettig idee.

Aan het frame heb ik samen met een maat een aantal stalen balken gelast, en beton multiplex erop gezet.
(Afgelopen jaar ook nog 2 poten achteraan gezet, om de motoren te kunnen laden/lossen zonder auto)

meestal rijden we op 1 dag naar de alpen, en laten dan de auto met trailer ergens 2/3 weken staan om met de motor door te trekken.

DSC_0833.JPG

IMG_20170827_180008.jpgDSC_0602.JPGDSC_0614.JPG

Ohja, qua stalling: de trailer heb ik zo gemaakt dat deze probleemloos op z'n kant kan staan, maar gelukkig mogen we hem in het dorp in een loodsje neer zetten. Ook op z'n kant is het toch altijd een sta-in-de-weg ding in de garage.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wat reviews gezien op YT en de motolug staat ondanks zijn prijs wel wat hoger op het favorieten lijstje (als ben ik nog niet overtuigd van kopen maar dat ween tweede..) Hoe is zo een dubbele trailer als je hem gebruikt met een motor is het balans dan nog goed ?
Een motolug is alleen te gebruiken met lading erop, daar haalt hij namelijk z'n verband uit. Als je toch met een lege goot gaat rijden ontstaat er speling op de borgpennen.
2 motoren mee? Opbouwen met beide goten
1 motor mee? Opbouwen met één goot.

In de configuratie met 1 goot gebruik je de "dwarsbalk" bij de dissel niet en staat de motor precies in het midden. Je bouwt hem dan precies zo op als een enkele uitvoering. De onderdelen die je niet nodig hebt laat je thuis of leg je in de kofferbak.
 
Heb een ( officieel ) enkel as koets trailer ( wel met zware as d'r onder natuurlijk ;p )
Je rijd ze er zo op , even slim parkeren voor een stoeprandje en je hebt de oprij plaat niet eens nodig.

Kan je normaal gezien 2 motoren op kwijt, met passen en meten 3.. ( 1e tegen de rijrichting in ) komt je wel ruim boven het toegestane gewicht uit.

Uiteraard een v-dissel ( hou niet van torsie ) en normale wielen ( 13" )

Lier er op om defect rollend materiaal er op te kunnen trekken.

Maar ging mij vooral om de laad oppervlakte, 1500x2500 .. dus kan je alle handels maten hout op kwijt.
gebruik het ding 95% voor verbouwen of naar de stort rijden.

Het voordeel dat er ook quads / motormaaiers ect op passen met fatsoen .
( heb hem daar regelmatig voor verhuurd.. koopt iemand ergens een quad en bedenken zich dan pas dat het wel
ver rijden is op dat ding vanuit Groningen naar Zeeland ;p )

Verhuur en uitlenen mee gestopt, gaf me meer gezeur aan schade achteraf als dat het opbracht.


Binnenkort moet er een nieuwe bodem in, dat word wel even een zure aangezien die king-size platen best aan de prijs zijn.


Persoonlijk zou ik nooit een motorlug / specifieke motor-aanhanger kopen, om de simpele reden dat die veel te beperkt zijn
met wat je er mee kan doen. ( of je moet zoveel ruimte hebben dat je meerdere karren kan stallen )



** oh, voor ik het vergeet.. ALS je nou zo'n koets trailer wilt kopen,.. kijk even heel goed of allebei de fabrieks oprij platen
erbij zitten. ( die passen in sleuven onder de aanhanger )
Mis er 1 ( vanaf aanschaf ) , en heb er nooit meer ééntje kunnen vinden.
 
Ben al een tijdje aan het zoeken voor een motortrailer, mijn zinnen gezet op een van vossen,
Maar ... kwam een pgs trailer tegen geheel gegalvaniseerd, Bodem draai je naar beneden motor erop, vast zetten en klaar..

gelukkig genoeg ruimte bij huis
 

Bijlagen

  • F1CB3391-33A8-4ED7-A06C-CF4230DA62B1.png
    F1CB3391-33A8-4ED7-A06C-CF4230DA62B1.png
    404,8 KB · Weergaven: 34
  • FFC4D607-E715-482E-9265-7B874961F2CA.png
    FFC4D607-E715-482E-9265-7B874961F2CA.png
    406,8 KB · Weergaven: 29
  • D155B961-D7B4-45B0-B815-682DF9044F8A.png
    D155B961-D7B4-45B0-B815-682DF9044F8A.png
    385,5 KB · Weergaven: 26
Had vroeger een plateau tandem (1.8x3.00), heerlijk voor heel veel, maar sta in de weg en geen stallings plek (meer) dus verkocht.

Toen mijn auto voor groot onderhoud in een loods stond, zo'n dwerg karretje gekocht (bak 1,2x1) voor als we voor de zaak meer boodschappen deden dan er in de Saab paste.
Gebruik hem erg weinig,maar weg doen is tientjes werk, staat niet in de weg, dus lekker houden.
Toen dochter lief huis uit ging een boedelbak maatje gekocht (2.15x1.2) trespa zijkant alu traanplaat bodem,gaat niet meer kapot, helaas ongeremd,maar je kan niet alles hebben. Past in de voortuin,dus staat ook niet in de weg

Heb nog een as van zo'n dwergje staan,wilde ik een motor trailer van bouwen, heb er al rvs traanplaat voor liggen,maar geen prio en niet nodig, dus twijfel nog om hem te bouwen, maar plaat en as staan niet in de weg

Motor gaat altijd mee op de fietsendrager,dus daarvoor niet nodig.
Als ik en motor mee zou moeten, gaat dat prima in de bakwagen
 
Ik heb 7 verschillende motortrailers in gebruik.
Van de gebruikelijk recht-toe-recht-aan standaardtrailers tot een Acebikes trailer waarvan de gehele bodem tot op de grond kan zakken.
De klanten zijn erg enthousiast van dit systeem, maar hij is wel duurder in onderhoud. Ook het railsysteem voor de spanbanden zou wel wat beter kunnen.
En dan die prijs: € 3600 voor een trailer waar je 1 motor op kan zetten is best stevig te noemen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan