Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

We doen allemaal erg moeilijk, als je het stoort dat die uit moet neem je de reserve sleutel toch mee. Is een stuk goedkoper!

Ik heb tijdens het rijden wel eens dat ik toch net even in mijn frunk zou willen grijpen (flesje drinken met rietje)
dan zou ik mijn reserve sleutel er constant in moeten hebben of de frunk niet helemaal dicht moeten duwen (wat ik doe bij korte ritjes zonder snelweg)
Om bij mij de garage in te kunnen heb ik ook een pasje nodig, die kan ik ook makkelijker uit de frunk graaien maar dan moet ie wel open zijn en niet perongeluk dicht geduwd.
Met een knopje openen is praktischer dan reserve sleutel er ook in hebben hangen.
 
Laatst bewerkt:
Even een rekensommetje post over mijn NC, gezien de "ik zoek een motor" topics.
Dit is wellicht leuke informatie om ook onder de NC rijders te vergelijken.

(Edit: voordat je zeg, Okami Xci, je fuelly geeft andere waarden aan, ja dat klopt,
dat is op een ander (korter) woon-werk traject waarbij ik aanzienlijk onzuiniger rij,
en met andere (wind vangende) zwaar beladen koffers)
maar als je naar de algemene statistieken gaat zie je dat 1 op 28 gemakkelijk te doen is:
Honda NC750X MPG - Actual MPG from 155 Honda NC750X owners
Ik zal in 2020 maar weer eens wat statistieken bij gaan houden)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volledige onderhoud 1e jaar door dealer heeft mij ongeveer 1250 euro gekost, inclusief 1 nieuwe ketting en 2x nieuw rubber.
In 1e jaar heb ik meer dan 36000 Km gemaakt. (niet allemaal woon-werk maar voor het gemak even alles als woon-werk rekenen)

36.000 * 0.19 = ~€6840

1 op 28 heb ik in die tijd zeker kunnen rijden, gemiddeld zit de NC tussen de 1 op 24 (120km/u) en de 1 op 33 (80kmu) verbruik "cruise"
dus ~1285 Liter benzine a ~1.65 gemiddeld = ~€2120
Wegenbelasting (uit mijn hoofd) 30 euro per kwartaal: €120
All-risk verzekering (0 jaren, wel korting door leeftijd): 12*85 = €1020

6840 - 2120 - 1250 - 120 - 1020 = 2130.

In mijn 1e jaar heb ik theoretisch 2130 euro verdiend op mijn motor.
In realiteit heb ik wel wat meer geld uitgegeven gezien die 36.000 niet allemaal woon-werk Km's waren en ik met 1,65 per liter benzine een rooskleurig gemiddelde heb genomen (Eindhoven is dicht bij België dus kon goedkoop de tank bijvullen voor 1,48 terwijl prijzen in NL ook de 1,80 hebben aangetikt)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: werkelijke woon werk:
260 werkdagen, 66 Km/dag woon-werk retour -> ~ €3260 vergoeding voor 17.160 gemaakte Km's.
Benzine kosten woon werk bij gemiddeld 1 op 28 voor 1,65 per liter: ~ €1011

Dus wat ik "theoretisch" verdiend heb

€3260 - 1011- 1020 - 120 - 1250 = -141

dus 141 euro uitgegeven.... maar in het onderhoud zit wel onderhoud en 1x nieuw rubber die door ~20.000 privé Km's is gesleten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1577912348956.png

(werkdagen -> loondagen)

Bij een verbruik van 1 op 24 zou ik op 38Km afstand van werk moeten wonen voor onderstaande berekening.
1577912453982.png

(werkdagen -> loondagen)

------------------------------------------------------ Edit 2: en gebaseerd op 214 loondagen
1577913046114.png

(werkdagen -> loondagen)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Timy
Even een rekensommetje post over mijn NC, gezien de "ik zoek een motor" topics.
Dit is wellicht leuke informatie om ook onder de NC rijders te vergelijken.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volledige onderhoud 1e jaar door dealer heeft mij ongeveer 1250 euro gekost, inclusief 1 nieuwe ketting en 2x nieuw rubber.
In 1e jaar heb ik meer dan 36000 Km gemaakt. (niet allemaal woon-werk maar voor het gemak even alles als woon-werk rekenen)

36.000 * 0.19 = ~€6840

1 op 28 heb ik in die tijd zeker kunnen rijden, gemiddeld zit de NC tussen de 1 op 24 (120km/u) en de 1 op 33 (80kmu) verbruik "cruise"
dus ~1285 Liter benzine a ~1.65 gemiddeld = ~€2120
Wegenbelasting (uit mijn hoofd) 30 euro per kwartaal: €120
All-risk verzekering (0 jaren, wel korting door leeftijd): 12*85 = €1020

6840 - 2120 - 1250 - 120 - 1020 = 2130.

In mijn 1e jaar heb ik theoretisch 2130 euro verdiend op mijn motor.
In realiteit heb ik wel wat meer geld uitgegeven gezien die 36.000 niet allemaal woon-werk Km's waren en ik met 1,65 per liter benzine een rooskleurig gemiddelde heb genomen (Eindhoven is dicht bij België dus kon goedkoop de tank bijvullen voor 1,48 terwijl prijzen in NL ook de 1,80 hebben aangetikt)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: werkelijke woon werk:
260 werkdagen, 66 Km/dag woon-werk retour -> ~ €3260 vergoeding voor 17.160 gemaakte Km's.
Benzine kosten woon werk bij gemiddeld 1 op 28 voor 1,65 per liter: ~ €1011

Dus wat ik "theoretisch" verdiend heb

€3260 - 1011- 1020 - 120 - 1250 = -141

dus 141 euro uitgegeven.... maar in het onderhoud zit wel onderhoud en 1x nieuw rubber die door ~20.000 privé Km's is gesleten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bekijk bijlage 1454406
(werkdagen -> loondagen)

Bij een verbruik van 1 op 24 zou ik op 38Km afstand van werk moeten wonen voor onderstaande berekening.
Bekijk bijlage 1454408
(werkdagen -> loondagen)

------------------------------------------------------ Edit 2: en gebaseerd op 214 loondagen
Bekijk bijlage 1454421
(werkdagen -> loondagen)
Wat een nette berekening zeg dat heb je aardig bij gehouden 👌🏻
 
Even een rekensommetje post over mijn NC, gezien de "ik zoek een motor" topics.
Dit is wellicht leuke informatie om ook onder de NC rijders te vergelijken.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volledige onderhoud 1e jaar door dealer heeft mij ongeveer 1250 euro gekost, inclusief 1 nieuwe ketting en 2x nieuw rubber.
In 1e jaar heb ik meer dan 36000 Km gemaakt. (niet allemaal woon-werk maar voor het gemak even alles als woon-werk rekenen)

36.000 * 0.19 = ~€6840

1 op 28 heb ik in die tijd zeker kunnen rijden, gemiddeld zit de NC tussen de 1 op 24 (120km/u) en de 1 op 33 (80kmu) verbruik "cruise"
dus ~1285 Liter benzine a ~1.65 gemiddeld = ~€2120
Wegenbelasting (uit mijn hoofd) 30 euro per kwartaal: €120
All-risk verzekering (0 jaren, wel korting door leeftijd): 12*85 = €1020

6840 - 2120 - 1250 - 120 - 1020 = 2130.

In mijn 1e jaar heb ik theoretisch 2130 euro verdiend op mijn motor.
In realiteit heb ik wel wat meer geld uitgegeven gezien die 36.000 niet allemaal woon-werk Km's waren en ik met 1,65 per liter benzine een rooskleurig gemiddelde heb genomen (Eindhoven is dicht bij België dus kon goedkoop de tank bijvullen voor 1,48 terwijl prijzen in NL ook de 1,80 hebben aangetikt)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: werkelijke woon werk:
260 werkdagen, 66 Km/dag woon-werk retour -> ~ €3260 vergoeding voor 17.160 gemaakte Km's.
Benzine kosten woon werk bij gemiddeld 1 op 28 voor 1,65 per liter: ~ €1011

Dus wat ik "theoretisch" verdiend heb

€3260 - 1011- 1020 - 120 - 1250 = -141

dus 141 euro uitgegeven.... maar in het onderhoud zit wel onderhoud en 1x nieuw rubber die door ~20.000 privé Km's is gesleten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bekijk bijlage 1454406
(werkdagen -> loondagen)

Bij een verbruik van 1 op 24 zou ik op 38Km afstand van werk moeten wonen voor onderstaande berekening.
Bekijk bijlage 1454408
(werkdagen -> loondagen)

------------------------------------------------------ Edit 2: en gebaseerd op 214 loondagen
Bekijk bijlage 1454421
(werkdagen -> loondagen)


dan moest ik maar snel die 850 omruilen voor een NC 750 X, ik doe 95% van het onderhoud zelf, en tank vaak over de grens ( duitsland )
reis ongeveer de zelfde afstanden maar ik werk 3 dagen op kantoor, en de rest werk ik van uit huis , je betaald best wat voor de verzekering ,, heb je weinig no claim korting ?
 
Wat een nette berekening zeg dat heb je aardig bij gehouden 👌🏻

Loonstrookjes en onderhoud(s) facturen ;) i.v.m. (fabrieks)garantie nieuwe motor. Pas vanaf 3e jaar dat ik het niet meer bij hou.

, je betaald best wat voor de verzekering ,, heb je weinig no claim korting ?
Dit was all risk op basis van 0 no claim, 1e jaar motor.
Ondertussen zit ik wel goedkoper ondanks 3 ongelukken, maar helaas doordat laatste ongeluk niet verhaalbaar is geweest weer een terugval gehad.

reis ongeveer de zelfde afstanden maar ik werk 3 dagen op kantoor, en de rest werk ik van uit huis
Kijk even goed naar de berekeningen. bij de minder dagen berekening (214) en ongunstiger verbruik (1 op 24) moet je "verder" van huis wonen werken om het rendabeler te maken....

dan moest ik maar snel die 850 omruilen voor een NC 750 X, ik doe 95% van het onderhoud zelf, en tank vaak over de grens ( duitsland )

Dat ligt er aan of je 1 op 24 zou kunnen rijden op je 850. (ik doe 1 op 24 met 120 a 130Km/u op de snelweg)
Of... als je net als mij liever ietsjes langer onder weg bent (in spits niet veel langer want file filteren is toch traag) binnendoor 1 op 28 bij 80 Km/u gemiddeld
(ik kan 1 op 33 bij 80km/u maar binnendoor is/was voor mij ook vaker verkeerslichten etc, dus meer stop/start en daarmee een hoger verbruik)
 
Laatst bewerkt:
We doen allemaal erg moeilijk, als je het stoort dat die uit moet neem je de reserve sleutel toch mee. Is een stuk goedkoper!

Dat zou inderdaad een oplossing zijn als de motor af en toe gebruikt wordt voor een ritje. Maar bij dagelijks gebruik, gemiddeld 5 keer per dag de frunk open en weer op slot vind ik het meenemen van een extra losse sleutel juist een gedoe. Een simpel knopje om de frunk te openen is voor mij een extra gemak.

Voor de één zal het gemak van een knopje een paar tientjes waard zijn, terwijl anderen de toegevoegde waarde er niet van inzien. Als het allemaal zo goedkoop mogelijk had gemoeten dan reden we allemaal wel op een 125cc’tje ;)

Even een rekensommetje post over mijn NC, gezien de "ik zoek een motor" topics.
Dit is wellicht leuke informatie om ook onder de NC rijders te vergelijken.

(Edit: voordat je zeg, Okami Xci, je fuelly geeft andere waarden aan, ja dat klopt,
dat is op een ander (korter) woon-werk traject waarbij ik aanzienlijk onzuiniger rij,
en met andere (wind vangende) zwaar beladen koffers)
maar als je naar de algemene statistieken gaat zie je dat 1 op 28 gemakkelijk te doen is:
Honda NC750X MPG - Actual MPG from 155 Honda NC750X owners
Ik zal in 2020 maar weer eens wat statistieken bij gaan houden)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volledige onderhoud 1e jaar door dealer heeft mij ongeveer 1250 euro gekost, inclusief 1 nieuwe ketting en 2x nieuw rubber.
In 1e jaar heb ik meer dan 36000 Km gemaakt. (niet allemaal woon-werk maar voor het gemak even alles als woon-werk rekenen)

36.000 * 0.19 = ~€6840

1 op 28 heb ik in die tijd zeker kunnen rijden, gemiddeld zit de NC tussen de 1 op 24 (120km/u) en de 1 op 33 (80kmu) verbruik "cruise"
dus ~1285 Liter benzine a ~1.65 gemiddeld = ~€2120
Wegenbelasting (uit mijn hoofd) 30 euro per kwartaal: €120
All-risk verzekering (0 jaren, wel korting door leeftijd): 12*85 = €1020

6840 - 2120 - 1250 - 120 - 1020 = 2130.

In mijn 1e jaar heb ik theoretisch 2130 euro verdiend op mijn motor.
In realiteit heb ik wel wat meer geld uitgegeven gezien die 36.000 niet allemaal woon-werk Km's waren en ik met 1,65 per liter benzine een rooskleurig gemiddelde heb genomen (Eindhoven is dicht bij België dus kon goedkoop de tank bijvullen voor 1,48 terwijl prijzen in NL ook de 1,80 hebben aangetikt)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: werkelijke woon werk:
260 werkdagen, 66 Km/dag woon-werk retour -> ~ €3260 vergoeding voor 17.160 gemaakte Km's.
Benzine kosten woon werk bij gemiddeld 1 op 28 voor 1,65 per liter: ~ €1011

Dus wat ik "theoretisch" verdiend heb

€3260 - 1011- 1020 - 120 - 1250 = -141

dus 141 euro uitgegeven.... maar in het onderhoud zit wel onderhoud en 1x nieuw rubber die door ~20.000 privé Km's is gesleten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bekijk bijlage 1454406
(werkdagen -> loondagen)

Bij een verbruik van 1 op 24 zou ik op 38Km afstand van werk moeten wonen voor onderstaande berekening.
Bekijk bijlage 1454408
(werkdagen -> loondagen)

------------------------------------------------------ Edit 2: en gebaseerd op 214 loondagen
Bekijk bijlage 1454421
(werkdagen -> loondagen)

Leuk dat je de berekening hebt gemaakt om de kosten overzichtelijk in beeld te brengen!
Maar naar mijn idee mist er nog een erg belangrijke kostenpost; de afschrijving van de motorfiets incl. accessoires.
Ook zou ik de afschrijving van motorkleding toevoegen om te zien wat deze manier van transport je écht kost (vs. een auto, fiets of het OV).
Of is het een bewuste keuze dat je deze kostenposten buiten beschouwing hebt gelaten?
 
Leuk dat je de berekening hebt gemaakt om de kosten overzichtelijk in beeld te brengen!
Maar naar mijn idee mist er nog een erg belangrijke kostenpost; de afschrijving van de motorfiets incl. accessoires.
Ook zou ik de afschrijving van motorkleding toevoegen om te zien wat deze manier van transport je écht kost (vs. een auto, fiets of het OV).
Of is het een bewuste keuze dat je deze kostenposten buiten beschouwing hebt gelaten?

Ja, dit is een berekening "voor mij" om de kosten/verbruik van de (woon-werk) motor te vergelijken.... (vs een eventuele auto)

Motorkleding kosten (en afschrijving) is geheel persoonlijk van wat jij nodig acht.
De een is tevreden met een set van de Lidl, de andere moet persé Hein Gericke o.i.d. hebben en dat maakt nogal uit.
Ook wat iemand nodig acht kwa kleding kosten te maken kan erg verschillen van het type motor... of niet...
De een maakt meer kosten alleen om kleding bijpassend bij zijn/haar voertuig te hebben, de ander boeit het niet / heeft alles al etc etc.

De afschrijving van de motor + accessoires vind ik niet belangrijk want ik ben niet van plan de motor/het voertuig in te ruilen of whatsoever.
Ik koop 'm en rij 'm tot ie "op" is, daarnaast zou ik, als de berekening voor een auto zou zijn geweest, privé toch nog een motor gekocht hebben.
De kleding kosten heb ik dan sowieso, ongeacht (woon-werk) dus kan ik het net zo goed van deze vergelijking weg laten.

Afschrijving is wat het voertuig minder waard is geworden over een bepaalde periode...
Voor de een is dat in 1 jaar, een ander in 10 jaar, dus wat is de juiste afschrijving? los van wat de verzekering vind of de subjectieve markt?
Wat bedoel ik met de subjectieve markt?
Neem voor mij bijv. zo'n "OCC chopper" (van tv), die vind ik 9 van de 10 keer het geld al niet waard dat nodig is om dat ding te bouwen. Ik zou er nooit een 'meerdere-hands' kopen, laat staan nieuw, voor gebruik... dus dat is al 100% afschrijving voor iemand die 'm aan mij zou willen doorverkopen.
Dus dan zou ik de aanschafprijs van het voertuig er 100% bij moeten zetten.... maar ik koop iets wel of niet... en dat geld kan ik maar 1x uitgeven.
Wat als ik dat bedrag had belegd i.p.v. uitgegeven aan een voertuig....dus dan moet ik ook gemiste derivaat van belegging in kostenpost mee rekenen van een voertuig? etc. etc.

Dit bovenstaande is een berekening van wat IK belangrijk vind en iets wat relatief objectief gebruikt kan worden om te kijken vanaf welke afstand bij welk verbruik welk voertuig je goedkoop (terwijl het voertuig in gebruik! is) woon-werk mee zou kunnen doen.
De wegenbelasting heeft hier eigenlijk geen recht om op te staan omdat je die kosten ook zou maken terwijl hij stil staat, even als de verzekering.
En het feit dat niet iedereen dezelfde voertuigen "all-risk" zou verzekeren etc etc.
Wegenbelasting en verzekering zijn kosten die "moeten" gemaakt worden voor het voertuig, dus staan ze wel op de vergelijking.

""TL;DR""
Kleding/accessoire kosten toch gemaakt ongeacht voertuig, dus geen recht in vergelijking.
Afschrijving voertuig variabel en afhankelijk van meer factoren i.m.h.o, dus niet in vergelijking.
wegenbelasting & verzekering zijn wel voertuig specifiek en "moeten" gemaakt worden voor het voertuig, dus staan ze wel op de vergelijking.

Edit:
Aan jou de vraag, hoe lang moet jouw motor mee gaan dan?
En moet jouw kleding/accessoires net zo lang mee gaan? ok dan kan je dat in je berekening mee nemen.
O moet je motor kleding langer mee gaan dan je motor? Dan kan je dat al niet meer in de berekening mee nemen bij een eventuele vervolg motor....
Mag je kleding minder lang mee gaan dan je motor? Dan heb je veel kleding afschrijving in je motor vergelijking.... en afhankelijk van wat je kiest is een auto dan gauw goedkoper... Dan zeg ik, laat die motor maar staan en koop een.... Daihatsu Cuore 10e hands....

Edit 2:
OV kan werkgever afhankelijk volledig vergoed worden, is dus altijd 0 in die gevallen.
Lopen is altijd 100% winst... dus laat je auto, motor etc maar staan en ga lopen want dat is voor jou het voordeligst!
Of nee, wacht, ga uitkering trekken, dat is nog veel voordeliger! dan hoef je namelijk ook niet te lopen en krijg je toch geld voor "niets doen"...
Nog veel beter!

:+ .... Hmmm klinkt zo slecht eigenlijk nog niet, hier had ik van te voren nog niet over na gedacht, thnx @Jeroen-15 ik ga m'n baan opzeggen en uitkering trekken.... :+
 
Laatst bewerkt:
Loonstrookjes en onderhoud(s) facturen ;) i.v.m. (fabrieks)garantie nieuwe motor. Pas vanaf 3e jaar dat ik het niet meer bij hou.


Dit was all risk op basis van 0 no claim, 1e jaar motor.
Ondertussen zit ik wel goedkoper ondanks 3 ongelukken, maar helaas doordat laatste ongeluk niet verhaalbaar is geweest weer een terugval gehad.


Kijk even goed naar de berekeningen. bij de minder dagen berekening (214) en ongunstiger verbruik (1 op 24) moet je "verder" van huis wonen om het rendabeler te maken....



Dat ligt er aan of je 1 op 24 zou kunnen rijden op je 850. (ik doe 1 op 24 met 120 a 130Km/u op de snelweg)
Of... als je net als mij liever ietsjes langer onder weg bent (in spits niet veel langer want file filteren is toch traag) binnendoor 1 op 28 bij 80 Km/u gemiddeld
(ik kan 1 op 33 bij 80km/u maar binnendoor is/was voor mij ook vaker verkeerslichten etc, dus meer stop/start en daarmee een hoger verbruik)


de 850 loopt 1 op 19 bij redelijke temperaturen , ga ik meer snelweg doen en sportiever dan is het 1 op 17 , het is een jaren 90 ontwerp, lage compressie , verbruik was niet iets waar ze bij BMW zich druk om maken . zit alles mee dan zou 1 op 20 a 21 haalbaar zijn zomers

ik rij bij hoofdzaak binnen door, woon in Twente dus veel schitterende binnen door wegen ,, maar moet wel een stuk door de stad om bij het werk te komen.

een nieuwe motor verzeker je all risk , maar zodra ie een stuk onder de 7,5 K komt dan haal ik ze eruit WA mini casco scheelt aardig wat premie, heb ook het voordeel dat Twente een verzekering vriendelijk regio .

ja als je minder binnen krijgt aan km vergoeding , hou je niks over, eigenlijk zou die 0,19 dringend geindexeert moeten worden de lasten zijn flink gestegen het meeste door verhogingen van de overheid, assurantie belasting, mrb, accijznen op brandstof, BMP , invoering WLTP ,
 
@DJ.Verhulst
koop een knappe NC700x met de kop eraf. Kan je direct WA verzekering erop doen en rijdt net zo goed en zuinig.
Inmiddels 2mnd verder heb ik geen seconde spijt ervaren. Ik rijd 100-110 op de snelweg en haal gewoon 1 op 29 (Geen koffers etc). Heb nu al een een enorme besparing gehad. En kijkende naar de kilometers die ik maak in combi met de vergoeding van de werkgever is mijn onderhoud van alle voertuigen (3 motoren, 1 zijspan en 2 auto's) betaald hiermee. Toegegeven, alle basis zaken doe ik wel zelf:). Maar toch!

Er zijn zelfs twijfels of ik niet gewoon ook de Twin de deur moet wijzen... En DAT zegt wat in mijn geval :P
Niet te lang mee twijfelen. Het seizoen komt eraan en de prijzen zullen weer wat stijgen c.q. minder onderhandelbaar worden O-)
 
Ja, dit is een berekening "voor mij" om de kosten/verbruik van de (woon-werk) motor te vergelijken.... (vs een eventuele auto)

Dit bovenstaande is een berekening van wat IK belangrijk vind en iets wat relatief objectief gebruikt kan worden om te kijken vanaf welke afstand bij welk verbruik welk voertuig je goedkoop (terwijl het voertuig in gebruik! is) woon-werk mee zou kunnen doen.
De wegenbelasting heeft hier eigenlijk geen recht om op te staan omdat je die kosten ook zou maken terwijl hij stil staat, even als de verzekering.
En het feit dat niet iedereen dezelfde voertuigen "all-risk" zou verzekeren etc etc.
Wegenbelasting en verzekering zijn kosten die "moeten" gemaakt worden voor het voertuig, dus staan ze wel op de vergelijking.

Bedankt voor je antwoorden Okami. Fijn dat deze berekening voor jou toereikend is om het benodigde vergelijk te maken en ik dank je ook voor het delen van deze gegevens.
Ik ben het alleen niet met je eens dat met deze berekening een relatief objectief vergelijk kan worden gemaakt om te kijken vanaf welke afstand, bij welk verbruik, welk voertuig het goedkoopst is voor woon-werk gebruik.
En met wat ik gezegd heb en nog ga zeggen wil ik geen afbreuk doen aan de door jou gemaakte berekeningen. Maar ik raad je wel aan om uit te kijken met het geven van adviezen gebaseerd op deze berekeningen, zoals;

Kijk even goed naar de berekeningen. bij de minder dagen berekening (214) en ongunstiger verbruik (1 op 24) moet je "verder" van huis wonen werken om het rendabeler te maken....

Één van mijn redenen daarvoor; Een deel van de kosten aan de motor worden namelijk volledig aan woon-werk km’s toegeschreven, terwijl de woon-werk km’s maar ten dele bijdragen aan deze kosten. Daarmee doel ik op het onderhoud (+- 20000 van de 36000km), maar ook de kosten aan belasting en verzekering kunnen gemakkelijk worden opgesplitst tussen vrije tijd km’s en woon-werk km’s.
Wanneer je meer km’s maakt betaal je meer aan onderhoud, maak je er minder dan heb je daar ook minder kosten aan.

Motorkleding kosten (en afschrijving) is geheel persoonlijk van wat jij nodig acht.
De een is tevreden met een set van de Lidl, de andere moet persé Hein Gericke o.i.d. hebben en dat maakt nogal uit.
Ook wat iemand nodig acht kwa kleding kosten te maken kan erg verschillen van het type motor... of niet...
De een maakt meer kosten alleen om kleding bijpassend bij zijn/haar voertuig te hebben, de ander boeit het niet / heeft alles al etc etc.

Motorkleding is inderdaad sterk afhankelijk van wat je koopt, dat verschilt per persoon. Het ideale aan Excel is dat dit soort variabelen daarin ingevuld kunnen worden. De afschrijving van kleding zou daarbij een aanname worden, een aanname gebaseerd op ervaringen van jezelf en anderen.
Míts je die kosten mee wilt nemen uiteraard, wat nu niet het geval is.

De afschrijving van de motor + accessoires vind ik niet belangrijk want ik ben niet van plan de motor/het voertuig in te ruilen of whatsoever.
Ik koop 'm en rij 'm tot ie "op" is, daarnaast zou ik, als de berekening voor een auto zou zijn geweest, privé toch nog een motor gekocht hebben.
De kleding kosten heb ik dan sowieso, ongeacht (woon-werk) dus kan ik het net zo goed van deze vergelijking weg laten.

Zowel de motor als kleding zullen minder lang mee gaan wanneer er naast vrije tijd ook woon-werk km’s mee worden gereden. De kosten heb je sowieso, maar de hoogte van deze kosten is afhankelijk van hoeveel je het gebruikt. Daarbij is het wederom de keuze aan jouw om deze kosten mee te nemen of niet.

Afschrijving is wat het voertuig minder waard is geworden over een bepaalde periode...
Voor de een is dat in 1 jaar, een ander in 10 jaar, dus wat is de juiste afschrijving? los van wat de verzekering vind of de subjectieve markt?
Wat bedoel ik met de subjectieve markt?
Neem voor mij bijv. zo'n "OCC chopper" (van tv), die vind ik 9 van de 10 keer het geld al niet waard dat nodig is om dat ding te bouwen. Ik zou er nooit een 'meerdere-hands' kopen, laat staan nieuw, voor gebruik... dus dat is al 100% afschrijving voor iemand die 'm aan mij zou willen doorverkopen.
Dus dan zou ik de aanschafprijs van het voertuig er 100% bij moeten zetten.... maar ik koop iets wel of niet... en dat geld kan ik maar 1x uitgeven.
Wat als ik dat bedrag had belegd i.p.v. uitgegeven aan een voertuig....dus dan moet ik ook gemiste derivaat van belegging in kostenpost mee rekenen van een voertuig? etc. etc.

De afschrijving is naar mijn weten het sterkst afhankelijk van de factoren tijd, het aantal gereden kilometers en de markt. Met op feiten gebaseerde aannames kan er een formule worden opgesteld voor de degressieve afschrijving. Op een nieuwe motor schrijf je in het eerste jaar harder af dan op een tweedehandse motor.
Wanneer dit wordt meegenomen wordt het ineens duidelijker waarom er mensen zijn die ervoor kiezen om op bijvoorbeeld een GS500 te rijden in plaats van een relatief nieuwe NC750X.
In jouw geval schrijf je inderdaad het volledige bedrag af op de NC, over de verschillende jaren schrijf je een verminderend bedrag af. Het is daarbij wederom belangrijk om te schatten wanneer de NC door jou als ‘op’ wordt beschouwd, bijvoorbeeld 250k km.
Míts je die kosten mee wilt nemen uiteraard, wat nu niet het geval is.

De markt voor custom motoren is beter te vergelijken met kunst dan met productie motoren. De markt voor zo goed als originele productiemotoren is een heel stuk doorzichtiger. En het gaat niet om wat jíj voor zo’n motor zou geven, maar wat ervoor gegeven wordt door iemand die wel interesse heeft.

Dan over de kosten van het geld; uitgaande van de situatie dat iemand een koophuis heeft waarop een hypotheek zit, zou je de kosten van de hypotheek dan rekenen tot kosten voor het bezit van dat huis?
En als je het geld zou lenen om een motor te kopen, zou je de kosten van de lening dan rekenen tot kosten voor het bezit de motor?
Dan lijkt het mij wel zo eerlijk om ook eventuele spaarrente die je misloopt door deze investering in een motorfiets tot kosten voor het bezit van die motorfiets te rekenen, en dan heb je nu het ‘geluk’ dat deze nagenoeg gelijk is aan 0%, dus die kosten zijn verwaarloosbaar. Veel verder dan spaarrente zou ik het persoonlijk niet gaan zoeken, je had van het geld immers ook een staatslot kunnen kopen en daarmee de hoofdprijs kunnen winnen 🤡

Edit:
Aan jou de vraag, hoe lang moet jouw motor mee gaan dan?
En moet jouw kleding/accessoires net zo lang mee gaan? ok dan kan je dat in je berekening mee nemen.
O moet je motor kleding langer mee gaan dan je motor? Dan kan je dat al niet meer in de berekening mee nemen bij een eventuele vervolg motor....
Mag je kleding minder lang mee gaan dan je motor? Dan heb je veel kleding afschrijving in je motor vergelijking.... en afhankelijk van wat je kiest is een auto dan gauw goedkoper... Dan zeg ik, laat die motor maar staan en koop een.... Daihatsu Cuore 10e hands....

Mijn motor ’moet’ niets, maar ik kan wel zeggen dat ik er over het jaar 2019 ongeveer €450,- op heb afgeschreven en er ongeveer 21.000km mee heb afgelegd.
Kleding;
Ik ga ervan uit dat mijn schoenen 10 jaar mee gaan en mijn pak 6 jaar. Om op de schoenen door te gaan, daar heb ik €180,- voor betaald, dus die kosten me €18,- per jaar. En als ik nu van motor zou wisselen heb ik de komende 8 jaar nog steeds schoenen van €18,- per jaar.

En inderdaad, als je alles meeneemt zit er een erg grote kans in dat je heel wat duurder uit komt dan met een 10e handse Daihatsu Cuore. Maar ik laat de keuze wat je wilt rijden graag aan jou over, zoals iedereen de vrije keuze krijgt. Als voor jou enkel de kosten belangrijk zijn dan adviseer ik je om de volledige berekening voor beide voertuigen eens te maken.
Voor zowel jou als mij zijn de kosten van het motorrijden het in ieder geval waard, want anders hadden we niet zoveel woon/studie-werk km’s afgelegd met de motor.

Een onvolledige ‘voor mij goed uitkomende’ berekening van de kosten voegt voor mij persoonlijk niets toe aan de behoefte om weer op de motor te stappen. Maar gelukkig is niet ieder mens hetzelfde, dat zou zo saai zijn.

Edit 2:
OV kan werkgever afhankelijk volledig vergoed worden, is dus altijd 0 in die gevallen.
Lopen is altijd 100% winst... dus laat je auto, motor etc maar staan en ga lopen want dat is voor jou het voordeligst!
Of nee, wacht, ga uitkering trekken, dat is nog veel voordeliger! dan hoef je namelijk ook niet te lopen en krijg je toch geld voor "niets doen"...
Nog veel beter!

:+ .... Hmmm klinkt zo slecht eigenlijk nog niet, hier had ik van te voren nog niet over na gedacht, thnx @Jeroen-15 ik ga m'n baan opzeggen en uitkering trekken.... :+

Het ligt er maar net aan in welke mate je de financiële keuzes jou leven wilt laten beïnvloeden, hoeveel jij je vrije tijd waard vindt en wat jij in je leven wilt ervaren.

De woorden “Nog veel beter!” in de bovenstaande quote van jou doen mij vermoeden dat jij andere prioriteiten hebt dan ik.

Welke keuzes je maakt laat ik volledig aan jou over, maar persoonlijk vind ik dat er belangrijkere dingen zijn in het leven dan ‘het voordeligste’ vervoer. (Of het naar mezelf financieel verantwoorden dat ik graag de motor pak)

EDIT:
Dus om de kosten voor verschillende soorten vervoer of verschillende motoren met elkaar te vergelijken bekijk ik zelf liever het volledige kostenplaatje.

Groeten vanaf de poolcirkel
 
Laatst bewerkt:
@DJ.Verhulst
koop een knappe NC700x met de kop eraf. Kan je direct WA verzekering erop doen en rijdt net zo goed en zuinig.
Inmiddels 2mnd verder heb ik geen seconde spijt ervaren. Ik rijd 100-110 op de snelweg en haal gewoon 1 op 29 (Geen koffers etc). Heb nu al een een enorme besparing gehad. En kijkende naar de kilometers die ik maak in combi met de vergoeding van de werkgever is mijn onderhoud van alle voertuigen (3 motoren, 1 zijspan en 2 auto's) betaald hiermee. Toegegeven, alle basis zaken doe ik wel zelf:). Maar toch!

Er zijn zelfs twijfels of ik niet gewoon ook de Twin de deur moet wijzen... En DAT zegt wat in mijn geval :P
Niet te lang mee twijfelen. Het seizoen komt eraan en de prijzen zullen weer wat stijgen c.q. minder onderhandelbaar worden O-)


heb op de 700 en 750 gereden, maar ik ga voor de 750 en als het even kan het model vanaf 2016 ,, omdat ie af fabriek al wat upgrades heeft t.o.v. de 700 , en wat zaken die op een 700 zelf moet toevoegen of aanpassen ,, , wat me zeer bevalt ,, het koppel ,, je heb het gevoel op een redelijk dikke 2 tot 6000 tmp ,, maar aan de pomp een 250 cc 4T , die 20 pk minder dan de BMW R850R ,, die merk je wel maar alleen als je haast heb, maar de 20 kg meer mis ik niet echt.
en ook niet de kritische injectie

heb je een twin rd07 of zo'n 1000 ?? die rijden ook leuk, maar die zijn zo vreselijk duur om te kopen ,, die 95 pk ze zullen er wel zitten maar voor mijn gevoel komen ze er niet echt uit ,, m'n oude F800GS voelde veel pittiger .

ik ga pas kijken als de motor de staling uit gaat ,, de prijzen zullen dan stijgen , maar de inruil ook wel wat ,, mijn 850 is in concours staat en top conditie
maar ik merk dat ik toch ga ergeren dat ik vaak bijzonder gereedschap nodig heb voor bepaald onderhoud, en dat gewicht,, en wat smaller is ook wel fijn en de lagere kosten .
 
Laatst bewerkt:
heb op de 700 en 750 gereden
heb je een twin rd07 of zo'n 1000 ??
Heb ook op beide gereden maar vind het verschil zo nihil dat ik voor de lagere aanschaf ben gegaan. Maar dat is absoluut persoonlijk! Ze gaan lang mee dus kopen waar je blij van wordt is dan wel handig 8-)

Ik heb een RD07A, zo'n zwart-oranje. Mijn droomfiets van vroeger. Dus de kogel is niet door de kerk, Hij staat rustig in de garage. Maar daar zit het hem ook een beetje in.. hij staat bijna alleen maar :-D
 
ze zouden eigen ook een NC900 X moeten maken ,, als het goed is willen ze een minder zware Africa Twin maken als ie dan een 75 a 80 pk heeft ,, dat ie dan 5 km minder op een liter ver komt maakt niet zo uit ,, ze kunnen dan veel modellen de onderdelen gebruiken wat de kostprijs drukt
Een minder zware Afrika Twin zou een 19 of 21 inch voorwiel moeten hebben, veerwegen van 20 a 25 cm en (als je er off road mee wilt reizen) een actieradius van 500 km. Dat zie ik allemaal nog niet passen op een NC 750 X. Het zijn behoorlijk verschillende concepten.
 
Een minder zware Afrika Twin zou een 19 of 21 inch voorwiel moeten hebben, veerwegen van 20 a 25 cm en (als je er off road mee wilt reizen) een actieradius van 500 km. Dat zie ik allemaal nog niet passen op een NC 750 X. Het zijn behoorlijk verschillende concepten.

men kan het blok , en de elektronica uitwisselen ( met software en een paar specifieke onderdelen zijn verschillende karakterstieken wel te maken ), denk dat er wel markt is voor een lichtere AT , kijk maar hoe goed het gaat met de merken die al zo'n ding hebben
 
Even een rekensommetje post over mijn NC, gezien de "ik zoek een motor" topics.
Dit is wellicht leuke informatie om ook onder de NC rijders te vergelijken.
[........]
Bij een verbruik van 1 op 24 zou ik op 38Km afstand van werk moeten wonen voor onderstaande
(werkdagen -> loondagen)

------------------------------------------------------ Edit 2: en gebaseerd op 214
(werkdagen -> loondagen)
Als ik mijn Silverwing 400 (2008, € 8000) vergelijk met mijn Renault Clio Tce 90 Dynamique estate (2014, € 21.500) dan verschilt de km-prijs weinig.
Elke 24.000 km moeten aandrijfriem en rollen worden vervangen, een beurt die incl. de andere werkzaamheden ca € 600 kost. De normale beurten kosten tussen € 150 en 450 (incl. banden). MRB en verzekering kosten bij elkaar € 220, brandstof 375 en afschrijving (excl. kleding) 250. Dat geeft een all in-prijs van € 1195/5000 km = € 0,24/km. Daarbij ben ik uitgegaan van 10 jaar x 5000 km/jr.
Het onderhoud van mijn Clio is zoveel goedkoper dat het de hogere verzekeringspremie, afschrijving en mrb bijna compenseert.
De Clio kost me aan onderhoud elke 30.000 km totnutoe gemiddeld ca € 275. De Silverwing kost vrijwel hetzelfde per 6.000 km. Dat is dus 5 x zo duur! En ik heb het bij beide voertuigen over langdurig eigen gebruik.
 
Deze motoren rijden zeer fijn en vertrouwd voor bijv woon/werk of voor wat relaxte tourritjes, de 700X iig.

Een van de eerste keren dat ik de oprit van een snelweg opreed joeg ik hem wel vol in de toerenbegrenzer aangezien ik een Diavel gewend was 😅 maar zeer fijne motoren, en zuinig ook!
 
Laatst bewerkt:
het argument dat motor rijden goedkoper is dan met een auto gaat niet op, neem de post motor kleding eens mee ,, iedere 5 jaar een andere helm, jas. broek, laarzen , handschoenen hangt puur af van het aantal gebruiks uren en de kwaliteit .

ik die mijn motor voor 80 % woon werk gebruik ,, heb een EVO broek en jas met een 2 jaar al de eerste reparaties , terwijl een Rukka jas daar deed ik wel 5 jaar mee maar daar heb ik een schuiver mee gemaakt dus kon hem niet tot het laatst gebruiken .

Denk als je het onderhoud ( grotendeels ) zelf kan doen je aardig wat bespaard , en daarom is de NC 7x0 zo geweldig ,, op het luchtfilter ( je moet veel loshalen )na is onderhoud goed te doen , weinig bijzonder gereedschap nodig ,, denk dat je er echt hoge km standen mee kan halen.
 
het argument dat motor rijden goedkoper is dan met een auto gaat niet op, neem de post motor kleding eens mee ,, iedere 5 jaar een andere helm, jas. broek, laarzen , handschoenen hangt puur af van het aantal gebruiks uren en de kwaliteit .

ik die mijn motor voor 80 % woon werk gebruik ,, heb een EVO broek en jas met een 2 jaar al de eerste reparaties , terwijl een Rukka jas daar deed ik wel 5 jaar mee maar daar heb ik een schuiver mee gemaakt dus kon hem niet tot het laatst gebruiken .

Denk als je het onderhoud ( grotendeels ) zelf kan doen je aardig wat bespaard , en daarom is de NC 7x0 zo geweldig ,, op het luchtfilter ( je moet veel loshalen )na is onderhoud goed te doen , weinig bijzonder gereedschap nodig ,, denk dat je er echt hoge km standen mee kan halen.

Heb zelf bij de eerste keer open maken gelijk een K&N luchtfilter geplaatst. Bij de 96.000 beurt gaat de boel weer open om het filter te wassen.
Voor kleppen stellen hoeft namelijk alleen de linker zijkant eraf.
 
Mijn eerste ervaringen in de vorm van een recensie. Hij staat ook op motorshopper, maar dat leest toch niemand ;-) Ik kan hem morgen ophalen, foto's volgen.

Waarom een NC750 X DCT?

Gedurende 11 jaar heeft mijn Silverwing 55.000 probleemloze kilometers afgelegd. Maar in de loop der jaren hebben diverse demo's en leenmotoren mij doen verlangen naar een actievere zithouding en meer rijplezier, zonder alle voordelen te willen opgeven (kuip en/of ruit, bagageruimte, automaat).
Vanaf 2016 heeft de NC750 o.a. het verbeterde DCT-systeem, LED-verlichting en een mooie, beter klinkende uitlaat. In december 2019 zag ik er een staan bij Motoport Den Bosch. Ik heb hem gecheckt bij de RDW. Hij is in januari 2017 op kenteken gezet en is 3 maanden geleden van eigenaar gewisseld. Er is weinig mee gereden: 7150 km.

Eerste indruk.

De vormgeving is die van een stijlvolle all-road: stoer en uitstekend afgewerkt. De aanbieder heeft niet de moeite genomen om hem te wassen, ondanks de ingeplande proefrit. Daarnaast is het voorspatbord beschadigd, waarvan de vervanging staat gepland. Technisch lijkt hij in orde: de banden en ketting zijn goed, alles werkt en ik zie geen gebreken.

Wat zit er op? De vorige eigenaar heeft alleen in handvatverwarming geïnvesteerd, zelfs een middenbok ontbreekt. Het voordeel is dat ik nu zelf opties kan kiezen. Dat worden een Givi topkoffer, een usb-aansluiting, smartphone-houder, acculader-aansluiting en een Puig toerscherm. Op het verlanglijstje blijven de opties staan die ik wel handig vind maar niet direct noodzakelijk: middenbok, spatbordverlenger, hugger, handkappen en mistlampen.

De proefrit.

Hoe zit hij? De zithouding is rechtop met de benen in een redelijk sportieve hoek, het stuur staat precies goed en is breed genoeg. Het zadel staat op 83 cm van het asfalt, voelt lekker stevig en is goed van vorm. De motor is op de juiste plek smal, waardoor ik (177 cm) gemakkelijk bij de grond kan. Alle knoppen zitten waar je ze verwacht en de bediening is vanzelfsprekend. Het zicht in de spiegels is uitstekend en ze zijn trillingvrij. Het dashboard is compact, modern en overzichtelijk, maar vraagt wel enige studie (er is van alles in te stellen).

Hoe rijdt hij? Ik moet altijd even wennen aan een automaat die een voetpedaal heeft voor de achterrem. Waarom monteert Honda niet 2 remhendels, zoals op de technisch identieke Integra 750? Ik wil overigens geen Integra vanwege de zithouding.
Verder is het opstappen, starten, D of S-mode selecteren en gaan. Ik heb zowel de stad, de snelweg als buitenwegen uitgeprobeerd. Hij stuurt neutraal, de wegligging is solide. De vering en demping vind ik eerder sportief dan comfortabel. De achtervering is gelukkig 7-voudig regelbaar, daar kan ik waarschijnlijk comfort winnen. De voorvering is niet regelbaar, maar daarop is ook weinig aan te merken. De vering is merkbaar progressief en heeft zowel voor als achter een ruime veerweg. Hij verwerkt drempels, kuilen en hobbels goed en duikt of deint nergens.
De remmen vertragen goed, maar vragen meer kracht dan ik ben gewend.

Het geluid is lekker: donker en herkenbaar als twin. Hij loopt bij elk toerental vrijwel trillingvrij.
Hij trekt vanaf 2000 tpm al goed en gaat door tot ca 6000. Hij is begrensd op 7500, maar (veel) eerder opschakelen heeft meer effect dan doortrekken. Het werkbare toerengebied is dus groot, maar ligt lager dan je bent gewend. De eindreductie heeft een aangename verhouding. Bij 110 km/u draait de krukas 3500 tpm in de zesde versnelling. 0-100 km/u kan in 5 seconden en 140 voelt absoluut niet als uitpersen. Invoegen en inhalen gaan ook lekker vlot. Zijn top schijnt 180+ te zijn, dat geloof ik zonder meer.
De automatische versnellingsbak met dubbele koppeling werkt ongekend snel en soepel, zonder enige onderbreking of drama. Wat een mooie techniek! Wie nu nog zelf wil schakelen, moet genoegen nemen met minder prestaties en een hoger verbruik.
Hij heeft naast N(eutral) en M(anual) 4 automatische standen: D, S1, S2 en S3. Daarvan geeft S1 het prettigste schakelgedrag. Mocht je eerder willen terugschakelen (hij herkent nog geen bochten ;-), dan kun je altijd zelf terugschakelen of S2 kiezen. In D draait hij erg weinig toeren en in S3 blijft hij lang in de versnellingen hangen. Het schakelen past zich binnen een eenmaal gekozen stand nog aan je rijstijl aan. Geef je hem de sporen, dan blijft hij wat hoger in de toeren, om weer op te schakelen zodra je rijstijl weer rustig is. Het schijnt dat hij zelfs hellingen herkent en de schakelmomenten aanpast voor meer motorrem.
Als je het contact uitschakelt gaat hij vanzelf in N, waarin je dus altijd start. Wegrollen kun je voorkomen met de handrem.

Het kleine ruitje is niet verstelbaar, maar buigt de wind mooi van het bovenlijf af. De helm zit echter vol in de wind, waardoor je vizier binnen de kortste keren vuil is.

De bagageruimte is op de plek van de tank is handig bedacht, maar tijdens het rijden niet toegankelijk en bovendien niet bijzonder ruim. Mijn systeemhelm past er niet in. Voor het openen van de bagageruimte of om bij de tankdop te kunnen, moet de sleutel in een tweede contactslot. Waarom is me een raadsel! Op een T-max of Burgman doe je dat allemaal met 1 contact.
De 14 liter tank zit onder het zadel, goed voor zo'n 350 km.

De eerste conclusie.

De NC 750 X DCT is een fraaie alleskunner. Hij zit erg goed in elkaar, zowel technisch als ergonomisch. Op de wegligging en prestaties is niets aan te merken. De automaat werkt ongekend soepel en snel. Wil je hem dagelijks inzetten of ermee reizen dan moet je nog even accessoires shoppen, want de standaarduitrusting is ronduit karig.

Positief:
  • vanzelfsprekende zithouding;
  • goede rijeigenschappen;
  • bruikbaar koppel (68 Nm bij 4750 tpm) en vermogen;
  • daardoor zuinig (1:25);
  • voor en achter LED-verlichting;
  • effectief ruitje (maar niet verstelbaar);
  • locatie tank = bagageruimte;
  • geweldig DCT-systeem;
  • verstelbare achtervering;
  • service-interval 12.000 km;
  • fraai uiterlijk;
  • grote keuze specifieke accessoires.
Negatief:
  • standaarduitrusting karig: geen middenbok, ruitje niet verstelbaar;
  • gevoelig voor vuil: kettingaandrijving, onbeschermde radiator, minimale spatborden;
  • de remmen mogen krachtiger;
  • enkele onpraktische details (bagageruimte, tanken);
  • actieradius in de praktijk hooguit 300 km
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan