mario-welder
Die hard MF'er
Wel met DTC. Dan sta ik er voor open
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
We doen allemaal erg moeilijk, als je het stoort dat die uit moet neem je de reserve sleutel toch mee. Is een stuk goedkoper!
Wat een nette berekening zeg dat heb je aardig bij gehoudenEven een rekensommetje post over mijn NC, gezien de "ik zoek een motor" topics.
Dit is wellicht leuke informatie om ook onder de NC rijders te vergelijken.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volledige onderhoud 1e jaar door dealer heeft mij ongeveer 1250 euro gekost, inclusief 1 nieuwe ketting en 2x nieuw rubber.
In 1e jaar heb ik meer dan 36000 Km gemaakt. (niet allemaal woon-werk maar voor het gemak even alles als woon-werk rekenen)
36.000 * 0.19 = ~€6840
1 op 28 heb ik in die tijd zeker kunnen rijden, gemiddeld zit de NC tussen de 1 op 24 (120km/u) en de 1 op 33 (80kmu) verbruik "cruise"
dus ~1285 Liter benzine a ~1.65 gemiddeld = ~€2120
Wegenbelasting (uit mijn hoofd) 30 euro per kwartaal: €120
All-risk verzekering (0 jaren, wel korting door leeftijd): 12*85 = €1020
6840 - 2120 - 1250 - 120 - 1020 = 2130.
In mijn 1e jaar heb ik theoretisch 2130 euro verdiend op mijn motor.
In realiteit heb ik wel wat meer geld uitgegeven gezien die 36.000 niet allemaal woon-werk Km's waren en ik met 1,65 per liter benzine een rooskleurig gemiddelde heb genomen (Eindhoven is dicht bij België dus kon goedkoop de tank bijvullen voor 1,48 terwijl prijzen in NL ook de 1,80 hebben aangetikt)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: werkelijke woon werk:
260 werkdagen, 66 Km/dag woon-werk retour -> ~ €3260 vergoeding voor 17.160 gemaakte Km's.
Benzine kosten woon werk bij gemiddeld 1 op 28 voor 1,65 per liter: ~ €1011
Dus wat ik "theoretisch" verdiend heb
€3260 - 1011- 1020 - 120 - 1250 = -141
dus 141 euro uitgegeven.... maar in het onderhoud zit wel onderhoud en 1x nieuw rubber die door ~20.000 privé Km's is gesleten.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bekijk bijlage 1454406
(werkdagen -> loondagen)
Bij een verbruik van 1 op 24 zou ik op 38Km afstand van werk moeten wonen voor onderstaande berekening.
Bekijk bijlage 1454408
(werkdagen -> loondagen)
------------------------------------------------------ Edit 2: en gebaseerd op 214 loondagen
Bekijk bijlage 1454421
(werkdagen -> loondagen)
Even een rekensommetje post over mijn NC, gezien de "ik zoek een motor" topics.
Dit is wellicht leuke informatie om ook onder de NC rijders te vergelijken.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volledige onderhoud 1e jaar door dealer heeft mij ongeveer 1250 euro gekost, inclusief 1 nieuwe ketting en 2x nieuw rubber.
In 1e jaar heb ik meer dan 36000 Km gemaakt. (niet allemaal woon-werk maar voor het gemak even alles als woon-werk rekenen)
36.000 * 0.19 = ~€6840
1 op 28 heb ik in die tijd zeker kunnen rijden, gemiddeld zit de NC tussen de 1 op 24 (120km/u) en de 1 op 33 (80kmu) verbruik "cruise"
dus ~1285 Liter benzine a ~1.65 gemiddeld = ~€2120
Wegenbelasting (uit mijn hoofd) 30 euro per kwartaal: €120
All-risk verzekering (0 jaren, wel korting door leeftijd): 12*85 = €1020
6840 - 2120 - 1250 - 120 - 1020 = 2130.
In mijn 1e jaar heb ik theoretisch 2130 euro verdiend op mijn motor.
In realiteit heb ik wel wat meer geld uitgegeven gezien die 36.000 niet allemaal woon-werk Km's waren en ik met 1,65 per liter benzine een rooskleurig gemiddelde heb genomen (Eindhoven is dicht bij België dus kon goedkoop de tank bijvullen voor 1,48 terwijl prijzen in NL ook de 1,80 hebben aangetikt)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: werkelijke woon werk:
260 werkdagen, 66 Km/dag woon-werk retour -> ~ €3260 vergoeding voor 17.160 gemaakte Km's.
Benzine kosten woon werk bij gemiddeld 1 op 28 voor 1,65 per liter: ~ €1011
Dus wat ik "theoretisch" verdiend heb
€3260 - 1011- 1020 - 120 - 1250 = -141
dus 141 euro uitgegeven.... maar in het onderhoud zit wel onderhoud en 1x nieuw rubber die door ~20.000 privé Km's is gesleten.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bekijk bijlage 1454406
(werkdagen -> loondagen)
Bij een verbruik van 1 op 24 zou ik op 38Km afstand van werk moeten wonen voor onderstaande berekening.
Bekijk bijlage 1454408
(werkdagen -> loondagen)
------------------------------------------------------ Edit 2: en gebaseerd op 214 loondagen
Bekijk bijlage 1454421
(werkdagen -> loondagen)
Wat een nette berekening zeg dat heb je aardig bij gehouden
Dit was all risk op basis van 0 no claim, 1e jaar motor., je betaald best wat voor de verzekering ,, heb je weinig no claim korting ?
Kijk even goed naar de berekeningen. bij de minder dagen berekening (214) en ongunstiger verbruik (1 op 24) moet je "verder" van huisreis ongeveer de zelfde afstanden maar ik werk 3 dagen op kantoor, en de rest werk ik van uit huis
dan moest ik maar snel die 850 omruilen voor een NC 750 X, ik doe 95% van het onderhoud zelf, en tank vaak over de grens ( duitsland )
We doen allemaal erg moeilijk, als je het stoort dat die uit moet neem je de reserve sleutel toch mee. Is een stuk goedkoper!
Even een rekensommetje post over mijn NC, gezien de "ik zoek een motor" topics.
Dit is wellicht leuke informatie om ook onder de NC rijders te vergelijken.
(Edit: voordat je zeg, Okami Xci, je fuelly geeft andere waarden aan, ja dat klopt,
dat is op een ander (korter) woon-werk traject waarbij ik aanzienlijk onzuiniger rij,
en met andere (wind vangende) zwaar beladen koffers)
maar als je naar de algemene statistieken gaat zie je dat 1 op 28 gemakkelijk te doen is:
Honda NC750X MPG - Actual MPG from 155 Honda NC750X owners
Ik zal in 2020 maar weer eens wat statistieken bij gaan houden)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volledige onderhoud 1e jaar door dealer heeft mij ongeveer 1250 euro gekost, inclusief 1 nieuwe ketting en 2x nieuw rubber.
In 1e jaar heb ik meer dan 36000 Km gemaakt. (niet allemaal woon-werk maar voor het gemak even alles als woon-werk rekenen)
36.000 * 0.19 = ~€6840
1 op 28 heb ik in die tijd zeker kunnen rijden, gemiddeld zit de NC tussen de 1 op 24 (120km/u) en de 1 op 33 (80kmu) verbruik "cruise"
dus ~1285 Liter benzine a ~1.65 gemiddeld = ~€2120
Wegenbelasting (uit mijn hoofd) 30 euro per kwartaal: €120
All-risk verzekering (0 jaren, wel korting door leeftijd): 12*85 = €1020
6840 - 2120 - 1250 - 120 - 1020 = 2130.
In mijn 1e jaar heb ik theoretisch 2130 euro verdiend op mijn motor.
In realiteit heb ik wel wat meer geld uitgegeven gezien die 36.000 niet allemaal woon-werk Km's waren en ik met 1,65 per liter benzine een rooskleurig gemiddelde heb genomen (Eindhoven is dicht bij België dus kon goedkoop de tank bijvullen voor 1,48 terwijl prijzen in NL ook de 1,80 hebben aangetikt)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: werkelijke woon werk:
260 werkdagen, 66 Km/dag woon-werk retour -> ~ €3260 vergoeding voor 17.160 gemaakte Km's.
Benzine kosten woon werk bij gemiddeld 1 op 28 voor 1,65 per liter: ~ €1011
Dus wat ik "theoretisch" verdiend heb
€3260 - 1011- 1020 - 120 - 1250 = -141
dus 141 euro uitgegeven.... maar in het onderhoud zit wel onderhoud en 1x nieuw rubber die door ~20.000 privé Km's is gesleten.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bekijk bijlage 1454406
(werkdagen -> loondagen)
Bij een verbruik van 1 op 24 zou ik op 38Km afstand van werk moeten wonen voor onderstaande berekening.
Bekijk bijlage 1454408
(werkdagen -> loondagen)
------------------------------------------------------ Edit 2: en gebaseerd op 214 loondagen
Bekijk bijlage 1454421
(werkdagen -> loondagen)
Leuk dat je de berekening hebt gemaakt om de kosten overzichtelijk in beeld te brengen!
Maar naar mijn idee mist er nog een erg belangrijke kostenpost; de afschrijving van de motorfiets incl. accessoires.
Ook zou ik de afschrijving van motorkleding toevoegen om te zien wat deze manier van transport je écht kost (vs. een auto, fiets of het OV).
Of is het een bewuste keuze dat je deze kostenposten buiten beschouwing hebt gelaten?
Loonstrookjes en onderhoud(s) facturen i.v.m. (fabrieks)garantie nieuwe motor. Pas vanaf 3e jaar dat ik het niet meer bij hou.
Dit was all risk op basis van 0 no claim, 1e jaar motor.
Ondertussen zit ik wel goedkoper ondanks 3 ongelukken, maar helaas doordat laatste ongeluk niet verhaalbaar is geweest weer een terugval gehad.
Kijk even goed naar de berekeningen. bij de minder dagen berekening (214) en ongunstiger verbruik (1 op 24) moet je "verder" van huis wonen om het rendabeler te maken....
Dat ligt er aan of je 1 op 24 zou kunnen rijden op je 850. (ik doe 1 op 24 met 120 a 130Km/u op de snelweg)
Of... als je net als mij liever ietsjes langer onder weg bent (in spits niet veel langer want file filteren is toch traag) binnendoor 1 op 28 bij 80 Km/u gemiddeld
(ik kan 1 op 33 bij 80km/u maar binnendoor is/was voor mij ook vaker verkeerslichten etc, dus meer stop/start en daarmee een hoger verbruik)
Ja, dit is een berekening "voor mij" om de kosten/verbruik van de (woon-werk) motor te vergelijken.... (vs een eventuele auto)
Dit bovenstaande is een berekening van wat IK belangrijk vind en iets wat relatief objectief gebruikt kan worden om te kijken vanaf welke afstand bij welk verbruik welk voertuig je goedkoop (terwijl het voertuig in gebruik! is) woon-werk mee zou kunnen doen.
De wegenbelasting heeft hier eigenlijk geen recht om op te staan omdat je die kosten ook zou maken terwijl hij stil staat, even als de verzekering.
En het feit dat niet iedereen dezelfde voertuigen "all-risk" zou verzekeren etc etc.
Wegenbelasting en verzekering zijn kosten die "moeten" gemaakt worden voor het voertuig, dus staan ze wel op de vergelijking.
Kijk even goed naar de berekeningen. bij de minder dagen berekening (214) en ongunstiger verbruik (1 op 24) moet je "verder" van huiswonenwerken om het rendabeler te maken....
Motorkleding kosten (en afschrijving) is geheel persoonlijk van wat jij nodig acht.
De een is tevreden met een set van de Lidl, de andere moet persé Hein Gericke o.i.d. hebben en dat maakt nogal uit.
Ook wat iemand nodig acht kwa kleding kosten te maken kan erg verschillen van het type motor... of niet...
De een maakt meer kosten alleen om kleding bijpassend bij zijn/haar voertuig te hebben, de ander boeit het niet / heeft alles al etc etc.
De afschrijving van de motor + accessoires vind ik niet belangrijk want ik ben niet van plan de motor/het voertuig in te ruilen of whatsoever.
Ik koop 'm en rij 'm tot ie "op" is, daarnaast zou ik, als de berekening voor een auto zou zijn geweest, privé toch nog een motor gekocht hebben.
De kleding kosten heb ik dan sowieso, ongeacht (woon-werk) dus kan ik het net zo goed van deze vergelijking weg laten.
Afschrijving is wat het voertuig minder waard is geworden over een bepaalde periode...
Voor de een is dat in 1 jaar, een ander in 10 jaar, dus wat is de juiste afschrijving? los van wat de verzekering vind of de subjectieve markt?
Wat bedoel ik met de subjectieve markt?
Neem voor mij bijv. zo'n "OCC chopper" (van tv), die vind ik 9 van de 10 keer het geld al niet waard dat nodig is om dat ding te bouwen. Ik zou er nooit een 'meerdere-hands' kopen, laat staan nieuw, voor gebruik... dus dat is al 100% afschrijving voor iemand die 'm aan mij zou willen doorverkopen.
Dus dan zou ik de aanschafprijs van het voertuig er 100% bij moeten zetten.... maar ik koop iets wel of niet... en dat geld kan ik maar 1x uitgeven.
Wat als ik dat bedrag had belegd i.p.v. uitgegeven aan een voertuig....dus dan moet ik ook gemiste derivaat van belegging in kostenpost mee rekenen van een voertuig? etc. etc.
Edit:
Aan jou de vraag, hoe lang moet jouw motor mee gaan dan?
En moet jouw kleding/accessoires net zo lang mee gaan? ok dan kan je dat in je berekening mee nemen.
O moet je motor kleding langer mee gaan dan je motor? Dan kan je dat al niet meer in de berekening mee nemen bij een eventuele vervolg motor....
Mag je kleding minder lang mee gaan dan je motor? Dan heb je veel kleding afschrijving in je motor vergelijking.... en afhankelijk van wat je kiest is een auto dan gauw goedkoper... Dan zeg ik, laat die motor maar staan en koop een.... Daihatsu Cuore 10e hands....
Edit 2:
OV kan werkgever afhankelijk volledig vergoed worden, is dus altijd 0 in die gevallen.
Lopen is altijd 100% winst... dus laat je auto, motor etc maar staan en ga lopen want dat is voor jou het voordeligst!
Of nee, wacht, ga uitkering trekken, dat is nog veel voordeliger! dan hoef je namelijk ook niet te lopen en krijg je toch geld voor "niets doen"...
Nog veel beter!
.... Hmmm klinkt zo slecht eigenlijk nog niet, hier had ik van te voren nog niet over na gedacht, thnx @Jeroen-15 ik ga m'n baan opzeggen en uitkering trekken....
@DJ.Verhulst
koop een knappe NC700x met de kop eraf. Kan je direct WA verzekering erop doen en rijdt net zo goed en zuinig.
Inmiddels 2mnd verder heb ik geen seconde spijt ervaren. Ik rijd 100-110 op de snelweg en haal gewoon 1 op 29 (Geen koffers etc). Heb nu al een een enorme besparing gehad. En kijkende naar de kilometers die ik maak in combi met de vergoeding van de werkgever is mijn onderhoud van alle voertuigen (3 motoren, 1 zijspan en 2 auto's) betaald hiermee. Toegegeven, alle basis zaken doe ik wel zelf. Maar toch!
Er zijn zelfs twijfels of ik niet gewoon ook de Twin de deur moet wijzen... En DAT zegt wat in mijn geval
Niet te lang mee twijfelen. Het seizoen komt eraan en de prijzen zullen weer wat stijgen c.q. minder onderhandelbaar worden
Heb ook op beide gereden maar vind het verschil zo nihil dat ik voor de lagere aanschaf ben gegaan. Maar dat is absoluut persoonlijk! Ze gaan lang mee dus kopen waar je blij van wordt is dan wel handigheb op de 700 en 750 gereden
heb je een twin rd07 of zo'n 1000 ??
Een minder zware Afrika Twin zou een 19 of 21 inch voorwiel moeten hebben, veerwegen van 20 a 25 cm en (als je er off road mee wilt reizen) een actieradius van 500 km. Dat zie ik allemaal nog niet passen op een NC 750 X. Het zijn behoorlijk verschillende concepten.ze zouden eigen ook een NC900 X moeten maken ,, als het goed is willen ze een minder zware Africa Twin maken als ie dan een 75 a 80 pk heeft ,, dat ie dan 5 km minder op een liter ver komt maakt niet zo uit ,, ze kunnen dan veel modellen de onderdelen gebruiken wat de kostprijs drukt
Een minder zware Afrika Twin zou een 19 of 21 inch voorwiel moeten hebben, veerwegen van 20 a 25 cm en (als je er off road mee wilt reizen) een actieradius van 500 km. Dat zie ik allemaal nog niet passen op een NC 750 X. Het zijn behoorlijk verschillende concepten.
Als ik mijn Silverwing 400 (2008, € 8000) vergelijk met mijn Renault Clio Tce 90 Dynamique estate (2014, € 21.500) dan verschilt de km-prijs weinig.Even een rekensommetje post over mijn NC, gezien de "ik zoek een motor" topics.
Dit is wellicht leuke informatie om ook onder de NC rijders te vergelijken.
[........]
Bij een verbruik van 1 op 24 zou ik op 38Km afstand van werk moeten wonen voor onderstaande
(werkdagen -> loondagen)
------------------------------------------------------ Edit 2: en gebaseerd op 214
(werkdagen -> loondagen)
het argument dat motor rijden goedkoper is dan met een auto gaat niet op, neem de post motor kleding eens mee ,, iedere 5 jaar een andere helm, jas. broek, laarzen , handschoenen hangt puur af van het aantal gebruiks uren en de kwaliteit .
ik die mijn motor voor 80 % woon werk gebruik ,, heb een EVO broek en jas met een 2 jaar al de eerste reparaties , terwijl een Rukka jas daar deed ik wel 5 jaar mee maar daar heb ik een schuiver mee gemaakt dus kon hem niet tot het laatst gebruiken .
Denk als je het onderhoud ( grotendeels ) zelf kan doen je aardig wat bespaard , en daarom is de NC 7x0 zo geweldig ,, op het luchtfilter ( je moet veel loshalen )na is onderhoud goed te doen , weinig bijzonder gereedschap nodig ,, denk dat je er echt hoge km standen mee kan halen.