Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

20200808_151859.jpg

Hij zit met respectievelijk (2x) rvs boutje, spatlap, bestaande kunststof lip, ringetje, moertje in voorgeboord gaatje. Lijkt wel of die lip daarvoor is bedoeld. Zorg dat hij bij uitgeveerde swingarm net over de achterbrug valt. Dan blijft hij bij in-/uitveren mooi op zijn plek.
 
Ik moet ook een andere NC denk ik, snelweg 3,6 l / 100 km :X
Ik ben al blij als het 4.1 ofzo is bij 120km/h op de teller..... Zal wel iets met postuur en lengte te maken hebben hoop ik........
 
Ik moet ook een andere NC denk ik, snelweg 3,6 l / 100 km :X
Ik ben al blij als het 4.1 ofzo is bij 120km/h op de teller..... Zal wel iets met postuur en lengte te maken hebben hoop ik........
Als ik snelweg rijd en tussen de 110 en 120 blijf kom ik niet verder dan 1 op 23 (4,3 ltr op 100 km). Bij 60 tot 80 op de binnendoor routes haal ik wel 1 op 30. Veel zuiniger lukt met niet. 100 kg en 1.93 m helpt dan misschien niet mee.
 
Als ik snelweg rijd en tussen de 110 en 120 blijf kom ik niet verder dan 1 op 23 (4,3 ltr op 100 km). Bij 60 tot 80 op de binnendoor routes haal ik wel 1 op 30. Veel zuiniger lukt met niet. 100 kg en 1.93 m helpt dan misschien niet mee.
Dat dus ja. Grote vent heeft veel luchtweerstand ;)
Ik haal dan de 1 op 25 wel gemiddeld, maar de cijfers die ik hier af en toe voorbij zie komen.......
 
Ach, alle waardes die ik zie langskomen zijn zuinig...

Er zijn behoorlijk wat factoren die het verbruik beïnvloeden:
- rijstijl: anticiperend of sportief;
- staand opwarmen of rijdend;
- XD is iets zuiniger dan XA door 'langere' eindoverbrenging;
- voor XD: schakelprogramma D is zuiniger dan S1, 2, 3;
- wisselende gasstand of zeer constante snelheid;
- luchtweerstand (jouw lengte, wel/geen kofferset);
- gewicht motor incl. accessoires, rijder, bagage;
- bandenspanning;
- temperatuur: 35 graden C is zuiniger dan winter.
 
Laatst bewerkt:
Heb ondertussen ook bijna alle onderdelen van de Honda NC verkocht..
Heb nog staan;

Sw motech trax topkoffer + alu rack + adapterplaat met extra slotjes (complete topkoffer kit dus) - 225 euro.
Bruudt tail tidy - 35 euro.
Bruudt windscherm verstellers - 25 euro.

Alle bovenstaande onderdelen zijn voor de NC 2016+ (nieuwe model)
 
Waarschuwing voor wie de DCT rijdt:
Wie veel in D rijdt loopt kans op vroegtijdige slijtage van ketting en ‘achterwielrubbers‘ (ik denk dat het om de lagers gaat of ik heb het verkeerd verstaan), zo meldt mijn Honda-dealer.
Ik gebruik voor normale verplaatsingen altijd D, in mij geval 3/4 van alle kilometers, en anders S1. Ik bezit hem vanaf januari 2020 (7300 km), nu staat er 12.800 km op. In die tijd heb ik 4x de kettingenspanning moeten aanpassen. Ik hanteer de marges die in het instructieboekje staan: ideaal is 3 a 4 cm, absoluut maximum 6 cm. Hij staat nog niet op zijn eindbereik, maar ik kan hem wel enkele mm van het achterste tandwiel trekken en de speling loopt uiteen per kettingdeel, dus lijkt hij versleten. Mijn dealer zegt o.b.v. de km-stand en het stelbereik dat hij nog wel even meekan, maar ik heb gevraagd om er goed naar te kijken en bij de geringste twijfel de kettingset te vervangen.
 
Waarschuwing voor wie de DCT rijdt:
Wie veel in D rijdt loopt kans op vroegtijdige slijtage van ketting en ‘achterwielrubbers‘ (ik denk dat het om de lagers gaat of ik heb het verkeerd verstaan), zo meldt mijn Honda-dealer.
Ik gebruik voor normale verplaatsingen altijd D, in mij geval 3/4 van alle kilometers, en anders S1. Ik bezit hem vanaf januari 2020 (7300 km), nu staat er 12.800 km op. In die tijd heb ik 4x de kettingenspanning moeten aanpassen. Ik hanteer de marges die in het instructieboekje staan: ideaal is 3 a 4 cm, absoluut maximum 6 cm. Hij staat nog niet op zijn eindbereik, maar ik kan hem wel enkele mm van het achterste tandwiel trekken en de speling loopt uiteen per kettingdeel, dus lijkt hij versleten. Mijn dealer zegt o.b.v. de km-stand en het stelbereik dat hij nog wel even meekan, maar ik heb gevraagd om er goed naar te kijken en bij de geringste twijfel de kettingset te vervangen.

Is dat de standaard ketting die er nog op ligt? Die is echt heel.. heel erg slecht. Dus heeft denk ik niets te maken met in het D / S stand rijden.. Bij mijn NC750X "16 (handgeschakeld) moest de ketting ook bij 9000, 10.000 en 11.000 gesteld worden.. vervolgens een DID ketting op laten leggen. De NC's zijn niet de meest dure motoren en dit zie je helaas terug in de standaard ketting/banden bijv.. ze moeten ergens op besparen.
 
Is dat de standaard ketting die er nog op ligt? Die is echt heel.. heel erg slecht. Dus heeft denk ik niets te maken met in het D / S stand rijden.. Bij mijn NC750X "16 (handgeschakeld) moest de ketting ook bij 9000, 10.000 en 11.000 gesteld worden.. vervolgens een DID ketting op laten leggen. De NC's zijn niet de meest dure motoren en dit zie je helaas terug in de standaard ketting/banden bijv.. ze moeten ergens op besparen.
Het betreft de eerste kettingset, voor zover ik het kan inschatten. Wat je daarover zegt weet ik, en mijn Honda dealer weet dat ook. Desondanks vindt hij deze slijtage snel gaan, omdat hij mijn rijstijl en kent en al jaren mijn motoren onderhoudt. Maar het is goed te horen dat ik niet de enige ben. ;)
 
Het betreft de eerste kettingset, voor zover ik het kan inschatten. Wat je daarover zegt weet ik, en mijn Honda dealer weet dat ook. Desondanks vindt hij deze slijtage snel gaan, omdat hij mijn rijstijl en kent en al jaren mijn motoren onderhoudt. Maar het is goed te horen dat ik niet de enige ben. ;)

Mijn rijstijl is heel "Saai" .. rijd altijd rustig qua optrekken etc.. ketting was gewoon meteen versleten. Heb Honda ook al eens gecontacteerd hierover maar dan wordt je van het kastje naar de muur gestuurd "ja, het is een slijtageonderdeel".. dus zoek het maar uit.

Als ze nou eens een NC800X uitbrachten met betere componenten zoals; aluminium achterbrug, goede kettingset etc.. dat zou pas een verkoopsucces worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
‘achterwielrubbers‘ (ik denk dat het om de lagers gaat of ik heb het verkeerd verstaan),

Dat zijn de transmissiedempers die je kettingwiel met je achterwiel verbinden.
Er zijn meer motoren die last hebben van snelle slijtage daarvan, 1-cilinders bijvoorbeeld. Mijn XT660Z stond ook bekend om het vroegtijdig verslijten van de transmissiedempers. Niet echt iets om je zorgen over te maken trouwens.
 
Helaas... ik heb de nc ingeruild op een africa twin dct....
En ik heb over:
Een in nieuwstaat verkerende echte titanium akrapovic demper
Super mooi geluid, en zeker niet te hard met de kat er nog in
Compleet met originele doos en db killer
Past op alle nc’s vanaf 2012 (die van mij was 2019)
Mag weg voor 300 aan mf leden..
Verzendkosten voor de koper
#verkocht
 
Laatst bewerkt:
Mooi man. die periode afsluiten van de NC.
Weet je al wat je wilt ...?

90% zeker weet ik wat het wordt.. morgen nog even testrijden en dan gaan zoeken.. houdt het nog even een verassing en post het hier zodra ik hem heb :9

Verder; Ondertussen praktisch alle onderdelen verkocht van de Honda NC.. heb alleen nog een Alu rack over voor de NC 2016> .. Echter is dit rek niet meer perfect want een van de schroefjes brak af bij het losdraaien van de quick release plaatjes.. B| heb dat gaatje dus uitgeboord en er moet een nieuw schroefje in passen.. maar heeft wat "kluswerk" nodig om weer een quick release systeem op te kunnen zetten.

Mocht iemand interesse hebben in dit alu rack voor een leuk prijsje, stuur even een DM.. hij mag voor bijna niets weg. Maak er graag iemand blij mee, denk dat hij anders hier nog steeds op zolder ligt over 5 jaar..


d8f89b2b16fa22e214bbe4d24956cf90.jpg
73a1e40a3fb4ab6bb4735c7022fa1330.jpg
d70f4d960b54a32dbb661922df5f1cb4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn rijstijl is heel "Saai" .. rijd altijd rustig qua optrekken etc.. ketting was gewoon meteen versleten. Heb Honda ook al eens gecontacteerd hierover maar dan wordt je van het kastje naar de muur gestuurd "ja, het is een slijtageonderdeel".. dus zoek het maar uit.

Als ze nou eens een NC800X uitbrachten met betere componenten zoals; aluminium achterbrug, goede kettingset etc.. dat zou pas een verkoopsucces worden.

Een nc800, eventueel een iets grotere motor, zou zeker een succes zijn. Ik heb een Africa Twin gekocht omdat na verschillende testritten het gevoel bleef hebben dat de NC te klein is voor mij met 1,90m. Je kan dan de NC gaan verhogen enzovoorts maar dat vraagt toch ok wel weer wat werk.
Ik was zo onder de indruk van de NC qua rijden, de opbergruimte, het verbruik, ... echt jammer dat het hem niet geworden is. Maar wel erg blij met de AT natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan