Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Is dat de standaard ketting die er nog op ligt? Die is echt heel.. heel erg slecht. Dus heeft denk ik niets te maken met in het D / S stand rijden.. Bij mijn NC750X "16 (handgeschakeld) moest de ketting ook bij 9000, 10.000 en 11.000 gesteld worden.. vervolgens een DID ketting op laten leggen. De NC's zijn niet de meest dure motoren en dit zie je helaas terug in de standaard ketting/banden bijv.. ze moeten ergens op besparen.

Ik herken een slechte kwaliteit ketting niet. Heb 'm nieuw gekocht (de hele motor trouwens :P) en de teller staat nu op 14000, ketting nog steeds perfect op spanning, geen enkele slijtage waarneembaar, ook dus nog niet bijgesteld. Heb toch een redelijk pittige rijstijl, altijd in S tenzij ik op benzinedampen moet rijden tot de volgende pomp, dan staat 'ie op D (1:42). Wellicht dat het volautomatische kettingsmeersysteem hier de oorzaak van is.
 
Wellicht dat het volautomatische kettingsmeersysteem hier de oorzaak van is.

Als die er op zit vanaf Km 1, dan Ja...
Een automatisch smeersysteem kan tot 3x de levensduur verlengen.. omdat deze constant smeert... en niet slechts ieder eind/begin van een ritje...
Eentje die je handmatig moet activeren verlengt vaak ook de levensduur wel wat, maar dat is slechts omdat je net wat vaker smeert dan wanneer je zeg iedere 300Km smeert...

Constante "smering" zorgt er voor dat er geen moment van metaal op metaal is, er zit namelijk constant een dun laagje smering tussen... en dat voorkomt slijtage.
Als je om de zoveel tijd smeert, dat laagje "slijt" ook weg... en dus heb je momenten van metaal op metaal wrijving.... totdat je weer smeert.


Als je je ketting in een "gesloten" badje van Olie weet te behouden dan zal ie waarschijnlijk nog veel langer mee gaan :)
Je zal een Cardan waarschijnlijk ook binnen zeg... 30.000 Km "slopen" als je de olie aftapt en slechts iedere 300Km even smeert... en het dan weer laat voor wat het is.
 
Nee valt niet alles uit, de motor stopt maar licht blijft branden.... en dat is alleen als je je jiffy uitklapt terwijl je nog in een versnelling zit.

Contactslot is inderdaad ook een "onderbreker" waarbij je licht uit zou vallen..

Dus dan heb je:
(hoofd)zekering, contact, Kabelboom met kabelbreuk....

Zie diagram van de kabelboom Vanaf de hoofdzekering heb je maar een paar paden, samen met je spanningsregelaar die EERST naar alle zekeringen gaan
Dat alles uit valt betekend dat de fout optreed ergens voor die zekeringen, anders valt namelijk niet alles in 1x uit.

Vervang je Hoofdzekering gewoon eens, check of het voetje waar ie in gaat nog wel goed klemt en niet toevallig met een trilling slecht contact kan maken ofzo.

Bekijk bijlage 1535263

-edit:
Formulering van woorden is moeilijk met migraine O-)

Wat ik bedoel te zeggen is, vanaf de spanningsregelaar loopt er 1 lijn direct naar een ground en 1 naar de hoofdzekeringkant aan het verdeelpunt voor alle losse zekeringen.
Als je motor draait krijg je spanning van de accu en/of de spanningsregelaar....
Vanaf de accu zijn er meerdere mogelijkheden maar omdat het meerdere paden zijn die met elkaar verbonden zitten, "weet" je dus dat het voor die knooppunten optreed, anders krijgt de rest nog wel spanning via zo'n knooppunt.
(en dan is er natuurlijk nog het contactslot)

Edit 2:



Als alles uit valt valt er geen storing weg te schrijven in het geheugen, dus die zal je dan ook niet kunnen uitlezen.
Als niet alles uit zou vallen dan word er wel een foutcode weggeschreven in het geheugen.
Dus je moet na gaan wat er allemaal een volledige "shutdown" van je motor veroorzaakt...

Als je je contact om zet valt alles uit, dodemans knop om zetten betekend alleen motor uit, niet verlichting/dashboard etc.
Hoofdzekering zal een vergelijkbaar effect hebben als je contact om zetten....
Accu los durf ik niet 100% te zeggen gezien de spanningsregelaar nog spanning zou voorzien dan, maar dat kan te weinig zijn...

Van mijn kant ook bedankt voor deze duidelijke uitleg. Hoopt er zelf
geen gebruik van hoeven te maken.
 
Als die er op zit vanaf Km 1, dan Ja...
Een automatisch smeersysteem kan tot 3x de levensduur verlengen.. omdat deze constant smeert... en niet slechts ieder eind/begin van een ritje...
Eentje die je handmatig moet activeren verlengt vaak ook de levensduur wel wat, maar dat is slechts omdat je net wat vaker smeert dan wanneer je zeg iedere 300Km smeert...

Constante "smering" zorgt er voor dat er geen moment van metaal op metaal is, er zit namelijk constant een dun laagje smering tussen... en dat voorkomt slijtage.
Als je om de zoveel tijd smeert, dat laagje "slijt" ook weg... en dus heb je momenten van metaal op metaal wrijving.... totdat je weer smeert.


Als je je ketting in een "gesloten" badje van Olie weet te behouden dan zal ie waarschijnlijk nog veel langer mee gaan :)
Je zal een Cardan waarschijnlijk ook binnen zeg... 30.000 Km "slopen" als je de olie aftapt en slechts iedere 300Km even smeert... en het dan weer laat voor wat het is.

Elke 300 km, dat is bij mij bijna wekelijks en soms meerdere malen per dag! Dat hoeft zelfs bij mijn race- en dagelijkse fiets (beide met derailleur) niet. Ik hou het toch maar op eens per 500 a 1000 km een smeerbeurt, en eens per 3 smeerbeurten reinigen. Mijn gebruikershandleiding geeft aan elke 1000 km. Overigens schijnt mijn smeer- en reinigingsdiscipline wel in orde te zijn, aldus de experts.

De vorige eigenaar had de eerste 7300 km alleen maar gesmeerd en volgens mij nooit gereinigd, waardoor de ketting een zwarte klont van vet en (vooral) vuil was. Daar is waarschijnlijk mijn ketting mee gemold.

Maar goed, ik heb het vanaf nu zelf in handen en zal mijn gelijk nog moeten bewijzen...
 
Ik ben aan het rondkijken naar een Nc750X DCT uit het bouwjaar 2018. (het "Nieuwe" model)
Maar waar ik nu niet achter kan komen is de daadwerkelijke maand in 2018 dat het "nieuwe" model 2018 op de markt gekomen.
Is dit halverwege of het begin van 2018.

Kan iemand mij dat vertellen?
 
Ik ben aan het rondkijken naar een Nc750X DCT uit het bouwjaar 2018. (het "Nieuwe" model)
Maar waar ik nu niet achter kan komen is de daadwerkelijke maand in 2018 dat het "nieuwe" model 2018 op de markt gekomen.
Is dit halverwege of het begin van 2018.

Kan iemand mij dat vertellen?

Kan me vergissen, maar het "Nieuwe model" vanaf 2018 heeft traction control. Dit kan je zien aan het extra knopje op het stuur aan de linkerkant.
Alle modellen hiervoor hadden dit niet.

2019-honda-nc750x-96.jpg
 
Ik zie in dit forum van alles voorbij komen waarbij motoren verlaagd worden, zadels verhoogd, enz maar toch kan ik geen antwoord vinden op de vraag waar ik mee zit. Ik rijd op een NC700S en ben 1.83m wat op zich niet zo lang is maar ik heb lange benen (of een kort bovenlijf) waardoor ik op langere ritten ongemakkelijk zit. Ik heb voetsteunen gevonden die 1,5 cm lager zijn. Ik vraag me serieus af of die 15mm zoveel verschil kunnen maken dat de zit minder ongemakkelijk wordt.
Iemand hier met een vergelijkbare situatie die mijn twijfel weg kan nemen (of bevestigen)?
Oh, een andere motor is geen optie (helaas ;) )
 
Ik heb voetsteunen gevonden die 1,5 cm lager zijn. Ik vraag me serieus af of die 15mm zoveel verschil kunnen maken dat de zit minder ongemakkelijk wordt.

Die 15mm aan het "einde" lager betekend wel dat je knieën een net wat andere hoek moeten maken en dat kan al helpen...
Als ik een erg lange rit heb gemaakt (zoals eergisteren, even ~800Km in iets van 12 uur, weggetikt) dan helpt het bij mij om af en toe op mijn buddy te gaan zitten.
 
Ik zie in dit forum van alles voorbij komen waarbij motoren verlaagd worden, zadels verhoogd, enz maar toch kan ik geen antwoord vinden op de vraag waar ik mee zit. Ik rijd op een NC700S en ben 1.83m wat op zich niet zo lang is maar ik heb lange benen (of een kort bovenlijf) waardoor ik op langere ritten ongemakkelijk zit. Ik heb voetsteunen gevonden die 1,5 cm lager zijn. Ik vraag me serieus af of die 15mm zoveel verschil kunnen maken dat de zit minder ongemakkelijk wordt.
Iemand hier met een vergelijkbare situatie die mijn twijfel weg kan nemen (of bevestigen)?
Oh, een andere motor is geen optie (helaas ;) )

Ik vind dit ook niet echt helpen. Tenzij je kortere benen zou hebben dan maakt het meer uit.
Heb zelf ook een S... 750 dct en hebt er ook verlaagde steppies op zitten. maar ook het zadel nieuw laten bekleden
met leer en 2 cm hoger laten vormen.
Dan zit ik op totaal van 4 cm, ja dan gaat de hoek wel anders worden. [Stuurraisers ook erop gezet om
om dezelfde houding te behouden].

Anders wat vaker een stoppie { rust 😉 } doen. Stukkie lopen daarna is altijd goed.
Suc6
Groet
 
2E1DB2D5-E75A-45F3-94CF-82A9A62E7806.jpeg

Vanochtend het rijbewijs opgehaald en gelijk een ritje gemaakt. Wat een fijn ding zeg! Ik ga hier denk ik nog veel plezier van hebben! :) *D

Heb nu een sw-motech alu rack achterop zitten. Normaal gesproken vind ik die kofferrekken heel lelijk, maar deze met het quick lock systeem is niet zo lomp en lelijk.
 
Vraagje over de jiffy: op de mijne zit vrij veel speling, ca 2 cm. Het is me niet eerder opgevallen. De bevestigingsbout zit wel goed vast.
Is dat normaal?
 
Vraagje over de jiffy: op de mijne zit vrij veel speling, ca 2 cm. Het is me niet eerder opgevallen. De bevestigingsbout zit wel goed vast.
Is dat normaal?

Als in, als je je motor op de jiffy neer zet dat hij nog zo'n 2 cm (opzij) door kan "zakken" ?
Geen idee of het 2 cm is, maar mijne doet dat ook... thans, als ik 'm op de jiffy zet dan kan ik de motor een beetje wiebelen zodat ie iets verder opzij door zakt...
Maar ik zet 'm eigenlijk bijna altijd op de middenbok...
 
Vraagje over de jiffy: op de mijne zit vrij veel speling, ca 2 cm. Het is me niet eerder opgevallen. De bevestigingsbout zit wel goed vast.
Is dat normaal?

Yep.. dit deed die van mij ook. Is misschien tegen het afbreken dat er wat speling in zit?
 
Ik vind dit ook niet echt helpen. Tenzij je kortere benen zou hebben dan maakt het meer uit.
Heb zelf ook een S... 750 dct en hebt er ook verlaagde steppies op zitten. maar ook het zadel nieuw laten bekleden
met leer en 2 cm hoger laten vormen.
Dan zit ik op totaal van 4 cm, ja dan gaat de hoek wel anders worden. [Stuurraisers ook erop gezet om
om dezelfde houding te behouden].

Anders wat vaker een stoppie { rust 😉 } doen. Stukkie lopen daarna is altijd goed.
Suc6
Groet
20200707_160459_resized.jpg


De highwaysteps helpen mij wel om af en toe anders te zitten. Op de foto zitten ze nog geklemd om het frame maar dat was niet zo stabiel. Nu heb ik ze door de valbeugels met een bout vastgezet en dat werkt goed. Met de dct hoef je toch niet te schakelen met je voet dus ook inde bochten kan ik gewoon mijnvoeten op de stepjes houden.
 
Bekijk bijlage 1538207

De highwaysteps helpen mij wel om af en toe anders te zitten. Op de foto zitten ze nog geklemd om het frame maar dat was niet zo stabiel. Nu heb ik ze door de valbeugels met een bout vastgezet en dat werkt goed. Met de dct hoef je toch niet te schakelen met je voet dus ook inde bochten kan ik gewoon mijnvoeten op de stepjes houden.

Morning/// Netjes zo. Ook een oplossing.
Alleen had ik die vroeger ook op mijn Virago 750 maar nadeel hiervan is dat het ijzer op ijzer is en hoed geen stand.
Zeker chroome niet, dit gaat verdraaien en dan glijde straks ongewild je voet er van af. maar het is te proberen.
 
Ik herken een slechte kwaliteit ketting niet. Heb 'm nieuw gekocht (de hele motor trouwens :P) en de teller staat nu op 14000, ketting nog steeds perfect op spanning, geen enkele slijtage waarneembaar, ook dus nog niet bijgesteld. Heb toch een redelijk pittige rijstijl, altijd in S tenzij ik op benzinedampen moet rijden tot de volgende pomp, dan staat 'ie op D (1:42). Wellicht dat het volautomatische kettingsmeersysteem hier de oorzaak van is.
Die originele ketting is werkelijk bagger. Terwijl ik de ketting op tijd reinig en goed smeer vertrouwde ik het niet meer na 10.000km. Manlief heeft hem eraf gehaald en er een DID 520 VMX ketting op gelegd....en nieuwe tandwielen. Voortandwiel is een silent tandwiel voorzien van een rubberen rand die ahw het geluid 'opsluit' scheelt zeker 50% aan geluid.
 
Ik vermoed dat Honda monteert wat voor handen is, net als bij de banden. Ik heb al meer motoren van hetzelfde type gezien met verschillende fabriek-afmontage. Sowieso maken ze afspraken met fabrikanten over de prijs (en minimum kwaliteit) van onderdelen. Volgens mij is de levensduur van de eerste montage minstens zoveel daarvan afhankelijk als van onderhoud of gebruik. Al 32 jaar gaan onderdelen bij mij bovengemiddeld lang mee, en op de NC ineens niet. Mijn vorige Honda was super degelijk, maar had ondermaatse lagers en schakelaars, die na vervanging nooit meer zijn stuk gegaan. Honda is betrouwbaar, maar ook betaalbaar. Dat moet toch ergens worden terugverdiend.
 
Al 32 jaar gaan onderdelen bij mij bovengemiddeld lang mee, en op de NC ineens niet. Mijn vorige Honda was super degelijk, maar had ondermaatse lagers en schakelaars. Honda is betrouwbaar, maar ook betaalbaar. Dat moet toch ergens worden terugverdiend.

 
Onlangs was ik uit verveling en nieuwsgierigheid eens aan de slag gegaan met de configurator van Honda.
NC 750 X DCT samengesteld met redelijk wat opties, en kom op een goede 12.357€ uit. Had ietsmeer verwacht.

Wat me opviel is, je kan een "schakelpedaaltje" aanvincken, om "echt" sequentieel te schakelen :P
Heb ik erbij gezet, ondanks de erg hoge prijs voor die optie :X

Kan je hier op MF eigenlijk een pdf bestand invoegen?

En nee, het is nog niet voor vandaag om die motor ook daadwerkelijk te kopen :P
Btw: als ik een nagelnieuwe motor koop, is dat sowieso in een Januari maand, tijdens het Belgische auto/motor salon, altijd goede kortingen dan :t
Maar ook voor komend salon januari 2021 zit dat er nog niet in :N

Paar screenshotjes van het pdf:
(Er zit volgens mij wel een fout in de software van die configurator, als ik de rugsteun aanduid, moet er nog een topkoffer bij, terwijl die al in het travel packet zit, dus die prijs heb ik er nog vanaf getrokken)
20200906_113949.jpg

20200906_114009.jpg

Dat travel paket is in mijn ogen al erg compleet. Buiten de drie koffers ook die bar voorraan, mét de mistlampen erbij, en, niet onbelangrijk voor mij, een middenbok. Dat laatste is bij mij gewoon een eis.
 
Ik vind dat Honda erg veel geld vraagt voor het "travel pakket".. Zou hem ook nooit zo in een configurator kopen nieuw.
Vaak staan er overjarige modellen te koop met alle toeters en bellen aan opties erop.. voor een fractie van deze prijs.

Als je wel een nieuwe koopt.. laat dan het travel pakket weg. Voor 3100 euro kan je een mooi setje verstralers, valbeugels en een SW motech trax kofferset kopen.. dan nog ben je goedkoper uit en heb je betere kwaliteit spullen.

Zo even snel berekend;

SW-Motech hawk verstralers; 300 euro.
SW-Motech valbeugels; 170 euro.
SW-Motech kofferset trax; 1400 euro.
SW-Motech middenbok; 170 euro.

Zit je totaal op 2040 euro.. kan je de overige 1100 euro steken in Hyperpro vering, handkappen, verhoogd scherm, radiatorbescherming en een GPS :P

Dan heb je aan het einde van de "rekening" een heel complete motor.. die beter is dan wat Honda ooit zou kunnen bieden.
 
Laatst bewerkt:
Uit ervaring:
De zij koffers zijn niet geweldig, als je motor omvalt om welke reden dan ook kan je rekenen op een kapotte koffer...
Ik ben dan ook na dat mijn linker pannier kapot is gegaan overgestapt naar een SW Motech setje....
Nadeel van de "vierkante" Trax-Ion set is dat, als je een passagier hebt, de hoeken van de koffer "ver doorsteken" en je passagier het idee heeft te weinig beenruimte te hebben om d'r voeten op de passagiers steunen te zetten.

De Bar is puur voor aesthetiek en montage , beschermd niks... (weet ik uit ervaring -O- )
De mistlampen zijn dan wel weer prima. en Handvatverwarming is uitstekend mooi weggewerkt..

-Edit

Overigens ligt de kaalprijs van de NC in Nederland ongeveer 1000 euro hoger.

Ik zou het comfort pakket nemen:
HVV, 12v aansluiting in Frunk, Handkappen en middenbok (€863,14)
En dan idd zoals Chris aangaf, kofferset, verstralers en beugel nemen.

Of alleen de hvv.... je ziet amper dat ie er op zit namelijk, itt aftermarket met zo'n groot bedien paneel...
De optie is links een klein knopje op je handvat en stand indicator zit al het display.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dat zijn nog eens nuttige tips voor moest het er toch ooit van komen :t
Ik vind dat ...
Voor mij hoeven de koffers ook niet de originele Honda look te hebben, dus ik zou idd beter af kunnen zijn met een after market (beter) set koffers. Het gaat mij vooral om het praktische nut van koffers. Het hebben van een driedelige kofferset* zou mij helpen om regelmatiger de motor te nemen ipv de auto, ook tijdens daguitstapjes met het vrouwtje.
Uit ervaring:
...De Bar is puur voor aesthetiek en montage , beschermd niks...
En net daarvoor zou ik die bar nemen, om er extra lampen, al dan niet origineel van Honda, op te monteren, en eventueel ook een camera.


* en zeggen dat ik hier een driedelige kofferset heb liggen, maar nog steeds niet gemonteerd heb |(
Komt ook wel omdat het van een van mijn vorige GSX F'en komt, maar in tegenstelling tot wat ik dacht, NIET 1 op 1 past op mijn huidige GSX F. De bevestigings onderdelen moeten daarvoor aangepast worden :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan