• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

@ Blauwetulp en Mario:
Jullie rijden voornamelijk in D, net als ik in het begin. Mij is dat door de dealer echter afgeraden, omdat mijn eerste kettingset na 12.000 km was versleten (wat vergeleken met andere NC's in hun onderhoud vroeg was). In D zou de kettingset zwaardere klappen krijgen dan in S1. Herkennen jullie dit?

Aan mij rijstijl zal het niet liggen, die beschouw ik eerder als rustig dan sportief.
Waarom, als ik vragen mag?
Zeker mag je dat vragen. Ik kan me niet voorstellen dat je met een rustige rijstijl na 12.000km de Honda kettingset versleten is.

Ik kan er een ding op zeggen. Met de originele ketting en tandwielen is t bagger.
Als reactie op de post van Omnibus.

De Honda is ongetwijfeld dusdanig ontworpen dat alle onderdelen zowel in de S als D geen bovenmatige slijtage vertonen. Maar de OEM gemonteerde kettingset en banden gaan niet erg lang mee.

Mijn OEM kettingset vertoont nog geen enkele rek of slijtage na 16.000 km (licht sportieve rijstijl).
De banden (Pirelli Angel) zijn na 16k wel aan vernieuwing toe.

Zeker mag je dat vragen. Ik kan me niet voorstellen dat je met een rustige rijstijl na 12.000km de Honda kettingset versleten is.
De OEM ketting van mijn vorige motor, een Honda CB500x was na 14.000km helemaal versleten bij een zeer rustige rijstijl 😳

Als reactie op de post van Omnibus.

De Honda is ongetwijfeld dusdanig ontworpen dat alle onderdelen zowel in de S als D geen bovenmatige slijtage vertonen. Maar de OEM gemonteerde kettingset en banden gaan niet erg lang mee.
Klopt! Ik kocht mijn NC750X met 6700km op de teller maar de OEM banden (Dunlop) waren al tot 40% versleten. Gelukkig, ik rijd nu met een fijn setje Bridgestone T31

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie het verband met mijn dealer niet.
Volgens mij doe je een paar aannames teveel...

Ik kan me dat wel voorstellen met 12.000 km. Ik had hetzelfde. Ik kon iedere week bijstellen ongeveer. En dan praat ik toen rond de 300 km. Met 12.000 lagen mijn originele kettingset al lang in de oudijzer emmer. Terwijl ik veel 80 km weg en autoweg had. Dus maf rijden is er dan niet bij .....

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie het verband met mijn dealer niet.
Volgens mij doe je een paar aannames teveel...
Ja je moet het maar zelf weten. Je kunt ook naïef zijn. Ik bedoel het goed. Google nou maar eens op bv “ hoe lang gaat een motorfiets ketting mee “ of met vergelijkbare woorden. Als je ergens op internet kan vinden dat een (originele ) kettingset na 12.000 km versleten is zal dat een hoge uitzondering zijn. Vele recensies en ervaringen zeggen wat anders.

Daar heeft een dealer niets mee te maken..

De standaard ketting op de NC reeks (met uitzondering van sommige modellen) is absoluut ruk.
Mijn NC had vanaf 3000km een automatische oiler erop; bij 12500km was de ketting op. Elke 200km stellen.

De NC is nou eenmaal een budget fiets; en Honda bespaart op sommige dingen.. Denk dus aan banden/ketting/remmerij etc.
Zo werd mijn NC ook geleverd met veerubber banden (Dunlop Batlax nogwat.. )

Als ze van fabriek af de motor leveren met; Michelin Road 5 banden, Brembo remmerij en een DID kettingset.. dan is de motor ineens 900 euro duurder; en dat schrikt weer mensen af.. want dan is het geen goedkope motor meer.

Daar heeft een dealer niets mee te maken..

De standaard ketting op de NC reeks (met uitzondering van sommige modellen) is absoluut ruk.
Mijn NC had vanaf 3000km een automatische oiler erop; bij 12500km was de ketting op. Elke 200km stellen.

De NC is nou eenmaal een budget fiets; en Honda bespaart op sommige dingen.. Denk dus aan banden/ketting/remmerij etc.
Zo werd mijn NC ook geleverd met veerubber banden (Dunlop Batlax nogwat.. )

Als ze van fabriek af de motor leveren met; Michelin Road 5 banden, Brembo remmerij en een DID kettingset.. dan is de motor ineens 900 euro duurder; en dat schrikt weer mensen af.. want dan is het geen goedkope motor meer.
Zo is het precies. Mijn eerste eerste 2 NC750X heb ik nieuw gekocht. De eerste (2016) had bij 10.000km versleten Dunlops, totaal versleten kettingset, remmen waren shit en er kwam nog een beurt aan. Verder een kale motor met een windscherm met enorme turbulentie waar iets aan gedaan moest worden en geen middenbok. Andere wensen waren een hugger, handvatverwarming en handkappen. Alles bij elkaar was dit zo’n grote investering dat ik bij een Kawasaki dealer een vrijwel nieuwe Versys Grand Tourer heb gekocht, volledig aangekleed en zelfs voorzien van hyper pro-vering, waarvoor ik slechts € 750 bij moest betalen.
De tweede NC heb ik begin 2019, nieuw, gekocht. Volgens een andere Honda dealer waren er geen slechte OEM onderdelen meer. Wel dus, ook hier binnen 10.000km gladde Dunlop banden en een rotte ketting. Verder liep het ding in de 6e versnelling voor geen meter. Na een jaar ingeruild voor een nieuwe CB500x, met het speciale actiepakket met bijbetaling van € 500.
Nu heb ik een NC 750x gekocht van 2019. Bij aankoop werden de Dunlops gratis vervangen door Bridgestone T31 en de ketting was nog In orde. Dit is de eerste NC750 die ook perfect loopt, de perfecte motor. De aanhouder wint dus maar slechte OEM onderdelen blijven nieuwe Honda’s teisteren, helaas.

Ja je moet het maar zelf weten. Je kunt ook naïef zijn. Ik bedoel het goed. Google nou maar eens op bv “ hoe lang gaat een motorfiets ketting mee “ of met vergelijkbare woorden. Als je ergens op internet kan vinden dat een (originele ) kettingset na 12.000 km versleten is zal dat een hoge uitzondering zijn. Vele recensies en ervaringen zeggen wat anders.
Ah, nu begrijp ik je punt: mijn dealer zou mijn kettingset onnodig hebben vervangen. Nou, ik kan je geruststellen, over de kwaliteit van mijn dealer hoef jij je geen zorgen te maken. Die kettingset was op en ik weet ook dat die normaal veel langer meegaat.

Het ging me trouwens over zijn advies niet altijd in D te rijden. Heb je daarover toevallig nog een mening?

Laatst bewerkt:
Ah, nu begrijp ik je punt: mijn dealer zou mijn kettingset onnodig hebben vervangen. Nou, ik kan je geruststellen, over de kwaliteit van mijn dealer hoef jij je geen zorgen te maken. Die kettingset was op en ik weet ook dat die normaal veel langer meegaat.

Het ging me trouwens over zijn advies niet altijd in D te rijden. Heb je daarover toevallig nog een mening?
Ja ja omdat je het zo lief vraagt. Ik denk dat het met zo n halve dames motor 🏍 met een DCT altijd goed is om af en toe te wisselen van bv D naar S. Ik zou zelf dit type halfslachtige motorfiets niet kiezen. Ze heeft een uitstraling en gewicht van een “echte” motor maar dan met een halfautomaat. Ik weet dat de Honda een goeie kwaliteit dct heeft maar dat is niet zo mijn ding op die motor. Dat ga ik liever voor een volbloed dames scooter 🛵 zoals ik nu heb de Honda SH 300i. 😇

Ach; over 20 jaar zijn er alleen nog maar Dames motoren met 1 hele lange versnelling. Ze maken ook geen geluid meer en er gaat geen benzine meer in.. :N

Ach; over 20 jaar zijn er alleen nog maar Dames motoren met 1 hele lange versnelling. Ze maken ook geen geluid meer en er gaat geen benzine meer in.. :N
Tja als Gaston nog is langskomt, komt er in mijn geval een dct Goldwing, moet die opschieten want Honda heeft stiekem geroepen dat het deze versie " the final edition" is. Die 20 jaar kan dus wel is minder lang duren.

Zo heb ik het nog niet bekeken. Wat zal het rustig zijn als ze achterop zit.

Goed nieuws voor nieuwe kopers:

Redelijke prijs.. kan je het overige bedrag steken in een redelijke ketting set, remmen en schokbrekers :9

Redelijke prijs.. kan je het overige bedrag steken in een redelijke ketting set, remmen en schokbrekers :9
Voor mij niet nodig, OEM ketting gaat nu 14k mee en is nog steeds goed. De remmerij en schokdemping passen ruimschoots bij mijn rijstijl. Ik zie dit bedrag dus als een leuke korting ;)

Ja ja omdat je het zo lief vraagt. Ik denk dat het met zo n halve dames motor 🏍 met een DCT altijd goed is om af en toe te wisselen van bv D naar S. Ik zou zelf dit type halfslachtige motorfiets niet kiezen.
Bedankt voor je ongekleurde advies. Ik zal je een seintje geven als Honda de kleur roze kan leveren. ;)

Laatst bewerkt:
Ik begrijp eea niet over de nieuwe prijzen bv als ik het even houd bij de NC750X.
Het modeljaar 2020 heeft andere specificaties dan modeljaar 2021. Volgens Honda.nl kost nu modeljaar 2020 9.558,- euro;
EN
Modeljaar 2021 8.799,- euro.
Als je blijer bent met de specificaties van modeljaar 2020 die nu ook nog te koop is betaal je dus 9.558,- euro voor deze.
Dan is modeljaar 2020 alleen nog te krijgen aan de oude prijs zonder korting. Snapt U het nog?

Klopt, het oude model is nu te duur. Door de marktwerking zullen 2020 modellen ook goedkoper verkocht worden verwacht ik. Ik zou er de hogere prijs niet voor betalen. Dit bedrijfsrisico wordt nu bij de dealers neergelegd die er niet in zijn geslaagd om hun 2020 modellen in 2020 aan de man/vrouw te brengen ;(

Terug
Bovenaan Onderaan