Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Hoi allen,

Super bedankt voor jullie meedenken en tips! Hopelijk zit hier DE oorzaak tussen...Ben zelf ook nog even verder gaan zoeken en zou dit kruk-as verhaal ook naar jullie mening nog een oorzaak kunnen zijn (van t forum de Engelse NC vrienden :))?

HI all,

Mijn motor rijdt gelukkig alweer een paar maanden als een zonnetje! Het bleek dat er door de vorige eigenaar een extra stroomdraad was aangelegd vanaf een van de kabels thv het contactslot. Hier zat een krimpkous om en die was helemaal verhard, waardoor er dus af en toe slechte geleiding ontstond en de motor dus uitviel. Draadje is weg en probleem opgelost, dus nu weer als vanouds met gerust hart genieten op de NC 700! Nogmaals dank voor al jullie hulp :)
 
Gister een proefrit op een Honda NC750X van 2014 gemaakt. De vibratie van een 2 cilinder moest ik even aan wennen. Ben een CBF600 gewend. De desbetreffende motor was luxe uitgevoerd met veel opties . Helaas was dat exemplaar een import, waar geen historie van bekend was. Gaat hem dus niet worden. Nu rustig op zoek naar een ander exemplaar. Ik vind de eerste(van 2014-2015) en tweede(2016-2020) serie even mooi, dus geen voorkeur. Belangrijker vind ik de opties die er al op zitten.

Nu heb ik nog een vraagje over de vering. Wie heeft er ervaring met Hyperpro streetbox kit? Dus volledig alles vervangen. Wordt de NC750x hier comfortabeler van?

Bvd
Ik rijdt een NC750S met idd een Hyperpro kit .. 8erveer via MP gekocht (geluk) en zelf eronder geplaatst en de voorspiralen in Alpen aan de rijn laten doen.
Veer wat stugger maar strak. Alles beter dan standaard. 👍
 
Hyperpro is dus wel een verbetering, maar niet perse de investering waard.

Het valt mij op dat er veel import NC750X’s worden aangeboden op marktplaats. Ook veel waar het niet bij wordt vermeld. Heb inmiddels op een aantal gereageerd. Ik vraag dan vriendelijk om historie van de motor. Dit kunnen ze allen niet aantonen.

Wie heeft ervaring met een import ( afkomstig uit Duitsland ) welke hier wordt verkocht via een handelaar? Is de historie makkelijk te achterhalen ? Ik vind dat dit een plicht van de verkoper is om hier eerlijk en transparant in te zijn. De Duitse exemplaren zijn vaak rijk voorzien van opties. Is wel verleidelijk om zo’n model te kopen.
 
Hyperpro is dus wel een verbetering, maar niet perse de investering waard.

Het valt mij op dat er veel import NC750X’s worden aangeboden op marktplaats. Ook veel waar het niet bij wordt vermeld. Heb inmiddels op een aantal gereageerd. Ik vraag dan vriendelijk om historie van de motor. Dit kunnen ze allen niet aantonen.

Wie heeft ervaring met een import ( afkomstig uit Duitsland ) welke hier wordt verkocht via een handelaar? Is de historie makkelijk te achterhalen ? Ik vind dat dit een plicht van de verkoper is om hier eerlijk en transparant in te zijn. De Duitse exemplaren zijn vaak rijk voorzien van opties. Is wel verleidelijk om zo’n model te kopen.
Ik heb er zelf een particulier uit Duitsland gehaald met de onderhoudshistorie. Via een handelaar zonder documentatie zou ik niet snel doen.

overigens zijn de tweedehandsprijzen in Duitsland de laatste maanden erg hoog, vaak hoger dan een Nederlandse motor
 
Hyperpro is dus wel een verbetering, maar niet perse de investering waard.

Het valt mij op dat er veel import NC750X’s worden aangeboden op marktplaats. Ook veel waar het niet bij wordt vermeld. Heb inmiddels op een aantal gereageerd. Ik vraag dan vriendelijk om historie van de motor. Dit kunnen ze allen niet aantonen.

Wie heeft ervaring met een import ( afkomstig uit Duitsland ) welke hier wordt verkocht via een handelaar? Is de historie makkelijk te achterhalen ? Ik vind dat dit een plicht van de verkoper is om hier eerlijk en transparant in te zijn. De Duitse exemplaren zijn vaak rijk voorzien van opties. Is wel verleidelijk om zo’n model te kopen.
Over het algemeen gaan Duitsers wel netjes om met hun motoren. Dus qua onderhoud etc.

Wel vreemd dat een dealer dan geen onderhoudshistorie kan aantonen.. Dus kan je ook niet controleren of hij is teruggedraaid.
De NC is een kilometervreter en wordt vaak gebruikt voor WW verkeer. Dus zonder historie zou ik hem ook niet kopen.

Ga kijken bij een Honda dealer voor een Nederlands exemplaar. Kost wat meer maar dan weet je zeker dat het (vaak) goed zit.
 
Wat ook handig is om te weten, een "total loss" in Duitsland mag niet meer de weg op...
Er worden af en toe bij handelaren TL-motoren opgekocht en opgeknapt...
Zonder historie zou je er zo eentje kunnen treffen... dit is een klein min-puntje aan ge-importeerd.
 
Hoe kun je controleren of een motor Total loss is geweest ?
Als het goed is gerepareerd.. bijna niet.
Tenzij je echt weet waar je naar moet kijken.

Bijv. miss-match in vervangende onderdelen, andere kleur kappen dan het origineel, andere bouwjaren van onderdelen, verf die van het frame afspringt, als er kappen scheef op zitten etc.. etc..

Zie ook het topic van de groene MT-09 tracer dat een schadegeval bleek te zijn.
 
Heeft hier iemand inmiddels zo’n Pro-oiler
(al dan niet met gps) op zijn of haar NC?
En hoe is jullie ervaring daarmee?
Oh, en waar hebben jullie het oliereservoir geplaatst?te zien
Ik ben de gek die de Pro-Oiler met GPS-module sinds aug 2016 (op nieuwe fiets) in gebruik heb. Totaal € 270,00 + € 50,00 montage door de ontwikkelaar himself, ongeacht hoe lang het ook kon duren (binnen 2 uurtjes, inclusief 3x koffie). Veel geld om je ketting gesmeerd te houden, maar je hebt er ook geen omkijken meer naar en voor iemand als ik die louter op cardanfietsen heeft gereden, is deze prijs het mij waard (gebleken) voor een flink stuk comfort en zorgeloosheid.
Het oliereservoir (ik dacht rond de 125 ml) is in de linker luchthapper geplaatst, hangt als het ware in een stalen J-profieltje met een stukje klittenband, simpel en effectief. De ECU en peristaltisch pompje zijn onder het duozitje geplaatst, de GPS-ontvanger onder het "kontje". Ik gebruik rode Castrol 10W40 motorolie, vloeit makkelijk uit en voorkomt dat ketting en tandwielen plakkerig worden.
De OEM-kettingset heeft tot nog toe nog niet gesteld hoeven te worden, schakels, rollen, ringen en tanden vertonen nauwelijks slijtage, tellerstand rond de 18000 km (80% binnenwegen). Voor mij een teken dat het systeem probleemloos functioneert.
Standaard instelling staat op 3, wat volgens tabel 17 (speciaal voor de NC) neerkomt op 1 pompbeweging iedere 4175 wielomwentelingen (ongeveer 1 druppel olie iedere 8 km). Als het zachtjes regent zet ik 'm op standje 6, bij stevige buien op standje 9 en bij aanhoudende zware buien op standje 10. Om de tabelgegevens heel begrijpelijk te krijgen, heb ikzelf dit in een spreadsheet gezet.
1619144404817.png

In de spreadsheet reken ik 10 druppels olie per milliliter (bij water is dit ongeveer 20 druppels per ml.) zodat het sporadische "primen" (= 20 pompbewegingen) niet meer apart meegenomen hoeft te worden. Tevens is dit gebaseerd op mijn eigen motorgebruik ("mooi weer"-rijder).

Misschien heb je er nog iets aan...
 
goed bezig :t
totaal dus €320,-
ik smeer met de S100 Witte kettingspray (€15,-) 20.000km gelopen en ook nog nauwelijks slijtage, zie mijn vorige bericht 🙃
zo heb ieder zijn ding!
 
Vandaag een NC750X van 2014 met 11.800 km gekocht. Motor is een import, maar is sinds 2018 in Nederland met de nodige facturen erbij. Vorig jaar september nieuwe banden , kettingset , filters, olie en remvloeistof gekregen.
Er zitten al de nodige opties op:

- verhoogd ruit
- valbeugel
- aluminium stepjes
- handkappen
- handvatverwarming
- topkoffer
- radiator protector
- stuur verhogers
- hugger bij achterwiel

Nu nog graag een originele bokstandaard en een Topsellerie/ bagster buddy en usb aansluiting bestellen.
Ik heb bewust voor het oudere model gekozen ivm zit comfort. Bij het 2016 model prikte de tank kappen in mijn knieën. Heb ik nu geen last van.
 

Bijlagen

  • F2714C65-4439-47CB-8472-CD2CA08FA897.jpeg
    F2714C65-4439-47CB-8472-CD2CA08FA897.jpeg
    604,9 KB · Weergaven: 27
  • 40A79295-7F2D-4DD8-9F95-206F16CA3849.jpeg
    40A79295-7F2D-4DD8-9F95-206F16CA3849.jpeg
    336,1 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Ik ben de gek die de Pro-Oiler met GPS-module sinds aug 2016 (op nieuwe fiets) in gebruik heb. Totaal € 270,00 + € 50,00 montage door de ontwikkelaar himself, ongeacht hoe lang het ook kon duren (binnen 2 uurtjes, inclusief 3x koffie). Veel geld om je ketting gesmeerd te houden, maar je hebt er ook geen omkijken meer naar en voor iemand als ik die louter op cardanfietsen heeft gereden, is deze prijs het mij waard (gebleken) voor een flink stuk comfort en zorgeloosheid.
Het oliereservoir (ik dacht rond de 125 ml) is in de linker luchthapper geplaatst, hangt als het ware in een stalen J-profieltje met een stukje klittenband, simpel en effectief. De ECU en peristaltisch pompje zijn onder het duozitje geplaatst, de GPS-ontvanger onder het "kontje". Ik gebruik rode Castrol 10W40 motorolie, vloeit makkelijk uit en voorkomt dat ketting en tandwielen plakkerig worden.
De OEM-kettingset heeft tot nog toe nog niet gesteld hoeven te worden, schakels, rollen, ringen en tanden vertonen nauwelijks slijtage, tellerstand rond de 18000 km (80% binnenwegen). Voor mij een teken dat het systeem probleemloos functioneert.
Standaard instelling staat op 3, wat volgens tabel 17 (speciaal voor de NC) neerkomt op 1 pompbeweging iedere 4175 wielomwentelingen (ongeveer 1 druppel olie iedere 8 km). Als het zachtjes regent zet ik 'm op standje 6, bij stevige buien op standje 9 en bij aanhoudende zware buien op standje 10. Om de tabelgegevens heel begrijpelijk te krijgen, heb ikzelf dit in een spreadsheet gezet.
Bekijk bijlage 1622638
In de spreadsheet reken ik 10 druppels olie per milliliter (bij water is dit ongeveer 20 druppels per ml.) zodat het sporadische "primen" (= 20 pompbewegingen) niet meer apart meegenomen hoeft te worden. Tevens is dit gebaseerd op mijn eigen motorgebruik ("mooi weer"-rijder).

Misschien heb je er nog iets aan...
Hier houd ik van 👍
 
Zo, eindelijk vandaag mn nieuwe NC750 DCT wit opgehaald. Na ongeveer 70 km te hebben gereden bevindingen tot nu,
- stuurt super.
- achterrem geeft weinig vertraging, wellicht moeten de blokjes nog inslijten maar zoveel zal dat toch niet schelen.
- te hard zadel.
- heel vreemd, 1e keer kreeg ik de helm met enige moeite id luchttank. Daarna met geen mogelijkheid meer. Lijkt mij niet verstandig de klep toch te proberen onder druk dicht te drukken. Mogelijk gaat deze dan ook niet meer openklikken.

over prestaties kan ik nog weinig zeggen, ben echt zuinig met inrijden.
 
Doorsnede helm met intercom past normaal gesproken goed erin moet je hem wel goed recht erin schuiven en er voor de rest niets in hebben
 
- stuurt super.
- achterrem geeft weinig vertraging, wellicht moeten de blokjes nog inslijten maar zoveel zal dat toch niet schelen.
- te hard zadel.
Heel herkenbaar, ik vond de achterrem in het begin ook weinig remkracht geven. Is nu na 14.000 km wel beter, maar mijn vorige motoren hadden een fellere achterrem. Super sturen en een hard zadel klopt inderdaad! En hoe meer kilometers je op de NC gaat rijden, hoe breder de glimlach wordt!! Veel plezier met de nieuwe motor.
 
Dank u, zal wel goed komen. Net in het donker wel iets vreemds opgemerkt. De voor knipperlichten branden continu, ze knipperen wel bij het richting aangeven. Dus na de bocht bij het indrukken naar de uitstand gaan beide op continu aan. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het mogelijk onjuist aansluiten van de tomtom.
was toch al van plan een nieuwe helm te kopen, dacht aan shubert c4 (handig met communicatie). Moet die wel id bak passen.
 
Ja ik heb sinds gisteren het 2021 model. Nooit van gehoord dat dit zo hoort. Wel fijn dat ik dat nu weet, thanks.
Wel vreemd dat je helm dan niet past?! Dat nieuwe vak is echt flink ruim geworden, kijk even of het helpt om het gereedschapsetje weg te halen?

Je mag trouwens blij zijn dat je een NC hebt weten te bemachtigen, er is nu al schaarste en nieuwe leveringen worden rond week 30 (eind juli!) verwacht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan