Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Wat een service van Motoport Zelhem. Valschade zo goed als weggewerkt, kapje van de DCT vervangen voor een nieuwe en valschade op de valbeugels zwart gemaakt. Ook een nieuwe zijstandaard, want de motor was verlaagd en de vorige eigenaar had daar een stuk van weggesneden. Ben helemaal blij met de motor, afgelopen dagen uren gereden :)
20230714_123252.jpg

IMG-20230715-WA0015.jpg
 
Vanwege mijn opleiding tot rij instructeur oefen ik sinds een paar weken zo’n 2x per week de AVB oefeningen op het oefenterrein van onze rijschool. Voor de A-zwaar rijden we met de Honda CB650R.
IMG_4588.jpeg

Prima motor natuurlijk.
Maar tjongejonge wat ben en blijf ik toch tevreden met mijn NC!
Nog gemakkelijker bestuurbaar, ruimere en rechtere zit.
Maar ook de 2 pitter bevalt me veel beter dan de 4 pitter.
Fascinerend hoe soepel die draait. Je moet wel erg raar doen om deze aan het bokken te krijgen.
Maar de vibraties en toeren….-O-

De vibraties zijn uiteraard hoger in frequentie.
Maar vooral meerdere frequenties en overal voelbaar;
Dan in de handvatten, dan in de steps, dan weer in de zitting en dan weer in de tank.
En omdat je zó ver moet doortrekken om lekker op snelheid te komen kun je een bepaald toerental/frequentie niet vermijden.

Of het aan het inrijden ligt? Dit exemplaar heeft pas 800 km op de teller en moet dus z’n eerste beurt nog krijgen.

Hoe dan ook: ben en blijf nog steeds errig content met deze NC.
:Y
 
Maar de vibraties en toeren….-O-

"Vibraties" zijn inherent aan 2 cylinder, 1 cylinder trilt nog meer.
3 is wat dat betreft ideaal, dan heb je onderin nog vermogen in tegenstelling tot een 4 cyl. (is mijn test-rij-ervaring)

Wat betreft de toeren, de NC is/heeft wat dat betreft een (erg) laag toerig blok, andere 2 cylinders draaien al wat meer toeren.

Tracer 700 GT heeft ook 2 cylinders maar daarmee rij je al hoger in de toeren...
Max. Vermogen:55 kW 75 pk / 9000 opm
Max. Koppel:68 Nm / 6500 opm

NC700:
Max. Vermogen:38 kW 52 pk / 6250 opm
Max. Koppel:60 Nm / 4750 opm

NC750:
Max. Vermogen:43 kW 58 pk / 6.000 opm
Max. Koppel:69 Nm / 4.000 opm
 
Laatst bewerkt:
"Vibraties" zijn inherent aan 2 cylinder, 1 cylinder trilt nog meer.
3 is wat dat betreft ideaal, dan heb je onderin nog vermogen in tegenstelling tot een 4 cyl. (is mijn test-rij-ervaring)

Wat betreft de toeren, de NC is/heeft wat dat betreft een (erg) laag toerig blok, andere 2 cylinders draaien al wat meer toeren.

Tracer 700 GT heeft ook 2 cylinders maar daarmee rij je al hoger in de toeren...
Max. Vermogen:55 kW 75 pk / 9000 opm
Max. Koppel:68 Nm / 6500 opm

NC700:
Max. Vermogen:38 kW 52 pk / 6250 opm
Max. Koppel:60 Nm / 4750 opm

NC750:
Max. Vermogen:43 kW 58 pk / 6.000 opm
Max. Koppel:69 Nm / 4.000 opm
De 4 cilinder van de 650R vind ik dus onaangenamer trillen dan de 2 cilinder van mijn 750X.

Op mijn toenmalige CBF kreeg ik last van dove vingers. Vanwege de hoogfrequente trillingen in de handgrepen.
IMG_4636.jpeg
 
Wat een service van Motoport Zelhem. Valschade zo goed als weggewerkt, kapje van de DCT vervangen voor een nieuwe en valschade op de valbeugels zwart gemaakt. Ook een nieuwe zijstandaard, want de motor was verlaagd en de vorige eigenaar had daar een stuk van weggesneden. Ben helemaal blij met de motor, afgelopen dagen uren gereden :)
Bekijk bijlage 1903625
Bekijk bijlage 1903626
Zie net op de onderste foto achter bij de ketting dat je een andere kap erop hebt zitten. Helemaal aan de bovenkant gesloten, niet verkeert.
Het mooiste van rijden met DCT is als je voor de stoplichten staat, rechtop zit handen van het stuur bij groen stuur vast pakken gas geven en weg ben je.
Heb dan ook geen moment spijt van de motor.
Mis het schakelen dan ook voor geen meter.
 
Mijn originele banden (Battlewings) hebben het 9991 km volgehouden. Jammer dat ik de kilometerstand pas zag toen de motor al ontdaan was van zijn wielen, anders had ik nog een rondje van 9km gedaan.

Gisteravond heeft een lokaal motorzaakje de nieuwe banden er om gelegd. Nu over op Pilot Road 4. Het verschil is al merkbaar, motor lijkt meer zin te hebben om de bocht in te vallen. Vind ze er niet mooi uit zien qua profiel, maar daar zijn ze duidelijk niet op uitgezocht 😁

Qua prijs ook prima te doen zo: €232 voor de twee banden en €30 voor montage.

IMG_3580.jpeg
 
Zie net op de onderste foto achter bij de ketting dat je een andere kap erop hebt zitten. Helemaal aan de bovenkant gesloten, niet verkeert.
Het mooiste van rijden met DCT is als je voor de stoplichten staat, rechtop zit handen van het stuur bij groen stuur vast pakken gas geven en weg ben je.
Heb dan ook geen moment spijt van de motor.
Mis het schakelen dan ook voor geen meter.
Klopt, je bedoelt de achterhugger neem ik aan? :D
DCT is echt ideaal. Maakt voor mij het motorrijden veel ontspannender en meer genieten. Wil graag meer rijden, maar door mijn nieuwe baan heb ik weinig energie in de avond. Hopelijk dit weekend een beetje mooi weer en dan ben ik weer te zien op de mooie blauwe motor :)

Zijn er trouwens een keer Honda NC meetings ofzo? Lijkt me leuk om een keer mee te maken!
 
Mijn originele banden (Battlewings) hebben het 9991 km volgehouden. Jammer dat ik de kilometerstand pas zag toen de motor al ontdaan was van zijn wielen, anders had ik nog een rondje van 9km gedaan.

Gisteravond heeft een lokaal motorzaakje de nieuwe banden er om gelegd. Nu over op Pilot Road 4. Het verschil is al merkbaar, motor lijkt meer zin te hebben om de bocht in te vallen. Vind ze er niet mooi uit zien qua profiel, maar daar zijn ze duidelijk niet op uitgezocht 😁

Qua prijs ook prima te doen zo: €232 voor de twee banden en €30 voor montage.

Bekijk bijlage 1904134
Ik heb er Pilot Road 3 onder laten leggen. Gisteren 500 km (in) gereden en ik ben erg enthousiast over het stuurgedrag. Setje kostte mij €299 inclusief montage op de motor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kiwi
Ik bedoel Pilot Road 4
Geen slechte prijs voor zelfs montage op de motor erbij. Had ik wellicht ook gedaan voor die €40 meer, maar mijn adres had enkel tijd voor losse wielen. Op zich is er weinig lastigs aan het zelf plaatsen van een set wielen, maar het is wel weer gedoe. Heb de basic motoronderhoud dingen wel zelf gedaan (kettingset wisselen, kleppen stellen, voorvering-seals vervangen, etc) maar je moet er maar net zin en tijd voor hebben. En met oudere motoren (heb redelijk wat 30+ jaar oude motoren gehad) was dat veel leuker om zelf te doen. De huidige motoren zijn 50% plastic kuip en 50% computer - en dat is niet mijn grootste hobby.
 
Klopt, je bedoelt de achterhugger neem ik aan? :D
DCT is echt ideaal. Maakt voor mij het motorrijden veel ontspannender en meer genieten. Wil graag meer rijden, maar door mijn nieuwe baan heb ik weinig energie in de avond. Hopelijk dit weekend een beetje mooi weer en dan ben ik weer te zien op de mooie blauwe motor :)

Zijn er trouwens een keer Honda NC meetings ofzo? Lijkt me leuk om een keer mee te maken!
Lijkt mij ook wel leuk om eens een keer bij elkaar te komen. Misschien bij een Honda dealer centraal gelegen.
 
Je zou zondagmorgen eens naar Gildehaus bij de Ostmuhle moeten rijden daar is een motortreffen zeker een NC DCT motor aanwezig.
Tegen 10 uur begint het druk te worden om 11 uur is het erg druk.
Altijd leuk om daar te komen.
IMG_1951.jpeg
 
Mijn ketting is inmiddels opgespannen. Ik vond de snelweg altijd wat spannend, voelde niet helemaal lekker. Ik rij de snelweg op met ketting opgespannen en de motor voelt in mijn beleving ineens veel strakker, veel prettiger te rijden. Kan dit door de ketting komen of verbeeld ik het mij….
 
Mijn ketting is inmiddels opgespannen. Ik vond de snelweg altijd wat spannend, voelde niet helemaal lekker. Ik rij de snelweg op met ketting opgespannen en de motor voelt in mijn beleving ineens veel strakker, veel prettiger te rijden. Kan dit door de ketting komen of verbeeld ik het mij….
Naar mijn mening merk je een te slappe ketting door geklapper bij lastwissel en een te strakke ketting merk je pas zodra je de fikse rekening hebt van schade bij je uitgaande as. Een klein beetje te slap zou niet veel in rijgedrag moeten uitmaken, zeker niet bij een constante snelweg snelheid. Wat wel goed werkt is de peace of mind dat de garage hem perfect heeft afgesteld.
 
Naar mijn mening merk je een te slappe ketting door geklapper bij lastwissel en een te strakke ketting merk je pas zodra je de fikse rekening hebt van schade bij je uitgaande as. Een klein beetje te slap zou niet veel in rijgedrag moeten uitmaken, zeker niet bij een constante snelweg snelheid. Wat wel goed werkt is de peace of mind dat de garage hem perfect heeft afgesteld.
Zover laat ik het niet komen. Ik merk ook geen verschil tussen ca 5 cm (dan ga ik hem strakker zetten) en 3,5. Dat heb ik bij de OEM kettingset tussen 7.000 en 12.000 km 4x moeten doen. Toen was hij (en de tandwielen) op. Mijn huidige ketting heb ik bij km 26.000 (14.000 voor de kettingset) voor het eerst wat strakker gezet. Dat was uiteindelijk maar een kwart slagje van de stelschroeven. Er zitten al wel wat strakkere en lossere schakels in de ketting, getuige de variërende speling (+/- 1,5 cm). Is dat normaal? De tandwielen en ketting lopen goed en zien er nog prima uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan