Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Snap je reactie maar uiteindelijk gaat het erom of je iets te kort bent gekomen tijdens de proefrit? Tuurlijk is een redelijke stap terug in pk.s maar dat geef je zelf aan als optie.
 
Dat wist ik niet, maar omdat ik vrji was had ik besloten eens bij Goedhart te gaan kijken (nooit geweest). Laat daar nu net iemand uitgevallen zijn dus ik kon een proefritje maken op een nieuwe NC750x DCT. nooit op zo/n ding gereden, was erg leuk om te doen.
Wel twijfel ik nog een beetje, ik wil iets anders dan mijn huidige (Z900) omdat ik eigenlijk zeldzaam het vermogen aanspreek. Maar het is wel een erg grote stap terug naar die 59 PKtjes.
Maar het rijdt erg makkelijk, omdat het gewicht waarschijnlijk wat lager ligt kun je er makkelijk mee manoevreren.
Kortom, erg leuke fiets maar twijfel twijfel. Had hij maar een 15 PK meer, dan deed ik het meteen.
Wellicht een NT1100 DCT dan wat ?
 
Goedenavond, ik sta aan de vooravond van een mogelijk besluit voor een NC750x DCT, nw en model ‘23. Nee, ik heb niet proefgereden, maar hij gaat min bevallen. Wat ik lees, zie bespreek, het gemak, verbruik. Kom af van n ‘08 CBF1000, ja 100pk, maar ik kom zelden boven de 4000tpm met dit mooie app, en harder dan 110 rij ik nooit. Wel komt er een navisteun garmin op en een scottoiler. Dubbel spannend.
 
Goedenavond, ik sta aan de vooravond van een mogelijk besluit voor een NC750x DCT, nw en model ‘23. Nee, ik heb niet proefgereden, maar hij gaat min bevallen. Wat ik lees, zie bespreek, het gemak, verbruik. Kom af van n ‘08 CBF1000, ja 100pk, maar ik kom zelden boven de 4000tpm met dit mooie app, en harder dan 110 rij ik nooit. Wel komt er een navisteun garmin op en een scottoiler. Dubbel spannend.
DA’s erg lekker als je er zo zeker van bent. Ik vind het ook een mooi ding, wellicht moet ik er een keer een dag huren om helemaal overtuigd te zijn.
Jij in ieder geval veel plezier gewenst ermee.
 
Dat wist ik niet, maar omdat ik vrji was had ik besloten eens bij Goedhart te gaan kijken (nooit geweest). Laat daar nu net iemand uitgevallen zijn dus ik kon een proefritje maken op een nieuwe NC750x DCT. nooit op zo/n ding gereden, was erg leuk om te doen.
Wel twijfel ik nog een beetje, ik wil iets anders dan mijn huidige (Z900) omdat ik eigenlijk zeldzaam het vermogen aanspreek. Maar het is wel een erg grote stap terug naar die 59 PKtjes.
Maar het rijdt erg makkelijk, omdat het gewicht waarschijnlijk wat lager ligt kun je er makkelijk mee manoevreren.
Kortom, erg leuke fiets maar twijfel twijfel. Had hij maar een 15 PK meer, dan deed ik het meteen.
@Kees62: ik kom van een FJR met 145 pk. Die pk's heb ik amper gebruikt en mis ze dus totaal niet bij mijn NC. In de praktijk is de NC vlot zat door zijn koppel, vooral in DCT uitvoering.
 

DE HONDA EXPERIENCE DAYS zijn dit weekend bij Goedhart Motoren in Bodegraven,​

misschien zijn er wel NC rijders die het leuk vinden om elkaar daar op zaterdag om 13.30 uur te ontmoeten.
Ik zelf kan helaas niet, ben op vakantie maar misschien zijn er anderen die dit wel leuk vinden.
Helaas, vandaag al een volle agenda en gisteren op de NC750x gereden en de nieuwe Transalp 700. Ik was op slag verliefd op die laatste, de NC viel me wat tegen.
Maar voorlopig blijf ik nog op mijn geliefde en vertrouwde Orca rijden. Al 60.000 km samen door heel Europa afgelegd en daar kunnen nog zeker 60.000 bij. En over 6 jaar zijn die nieuwe TA ook vast tweedehands te krijgen.
 
Goedenavond, ik sta aan de vooravond van een mogelijk besluit voor een NC750x DCT, nw en model ‘23. Nee, ik heb niet proefgereden, maar hij gaat min bevallen. Wat ik lees, zie bespreek, het gemak, verbruik. Kom af van n ‘08 CBF1000, ja 100pk, maar ik kom zelden boven de 4000tpm met dit mooie app, en harder dan 110 rij ik nooit. Wel komt er een navisteun garmin op en een scottoiler. Dubbel spannend.
Ik heb een CBF600FA, daarna een VFR1200FD gehad.
Mijn huidige 750XD rijdt het gemakkelijkst, zuinigst en meest praktisch van de drie.
Ook met smeersysteem trouwens.

Alvast veel plezier met de voorpret. :Y
 
Laatst bewerkt:
Helaas, vandaag al een volle agenda en gisteren op de NC750x gereden en de nieuwe Transalp 700. Ik was op slag verliefd op die laatste, de NC viel me wat tegen.
Maar voorlopig blijf ik nog op mijn geliefde en vertrouwde Orca rijden. Al 60.000 km samen door heel Europa afgelegd en daar kunnen nog zeker 60.000 bij. En over 6 jaar zijn die nieuwe TA ook vast tweedehands te krijgen.
Die transalp is inderdaad een erg mooie machine. Helaas te hoog.
 
Ik heb vooral testverslagen gelezen en gezien. Naast verbruik, handling en prestaties ondanks minder vermogen is de eenvoud aan techniek welke regeert. Zag een verslag van n kerel die ruim 2ton wegheeft gereden, maar alles gewoon zelf kon doen repareren. Ergens in de middle of nowhere, eens in de zoveel tijd zn X-dct omflikkerd, maar toch zelf kan repareren, zonder een Honda engineer te zijn. Dit spreekt mij aan.
 
Is het trouwens noodzakelijk om je DCT een keer te calibreren? Ik heb geen flauw idee of het echt noodzakelijk is en of die van mij het al een keer heeft gedaan. Voor nu rijdt die echt als een speer. Mis m'n 100 pktjes echt niet :)!
 
Enige wat die calibratie doet is het aangrijppunt van de koppeling opnieuw inregelen. Het heeft wat invloed op het wegrijden en het koppelen/ontkoppelen bij het schakelen. Iedere 10K is meer dan vaak genoeg (het duurt ook maar 30sec als ie warm is, dus dat scheelt)
 
Enige wat die calibratie doet is het aangrijppunt van de koppeling opnieuw inregelen. Het heeft wat invloed op het wegrijden en het koppelen/ontkoppelen bij het schakelen. Iedere 10K is meer dan vaak genoeg (het duurt ook maar 30sec als ie warm is, dus dat scheelt)
Ahh top, goed om te weten :) dankjewel!
 
Ik heb vooral testverslagen gelezen en gezien. Naast verbruik, handling en prestaties ondanks minder vermogen is de eenvoud aan techniek welke regeert. Zag een verslag van n kerel die ruim 2ton wegheeft gereden, maar alles gewoon zelf kon doen repareren. Ergens in de middle of nowhere, eens in de zoveel tijd zn X-dct omflikkerd, maar toch zelf kan repareren, zonder een Honda engineer te zijn. Dit spreekt mij aan.
Als ik een motor zou moeten kiezen puur op betrouwbaarheid; dan zou ik meteen een NC750X terug kopen.

Dit zegt genoeg:

 
Zeer indrukwekkende kilometerstand en kennelijk weinig inwendige slijtage. Onderhoudsinterval van 12.000 km kun je dus ook best wat oprekken. Ben wel benieuwd wat er verder is gedaan: nokkenasketting, vorkolie, lagers, waterpomp, ...
 
Zeer indrukwekkende kilometerstand en kennelijk weinig inwendige slijtage. Onderhoudsinterval van 12.000 km kun je dus ook best wat oprekken. Ben wel benieuwd wat er verder is gedaan: nokkenasketting, vorkolie, lagers, waterpomp, ...
Waarom benieuwd eigenlijk…? Als je DCT hebt dan draait zo’n blokje minder variabele toerentallen en nooit hoog. Dit is thermisch- mechanisch het meest optimale voor een zuigerverbrandingsmotor. Het ontwerp is afgeleid van autotechniek, maar minder massa mee te slepen, dus afgezien van het NAK verhaal in de autootjes moet 2 ton geen probleem zijn. Zou alleen iets regelmatiger onderhoud geven, maar dat ben ik.
 
Benieuwd omdat hij, ondanks zijn robuuste opzet en betrouwbaarheid, ook een keer vervanging nodig heeft. Mijn auto heeft ook een nokkenasketting en die moet volgens de handleiding na 10 jaar of 200.000 km gecheckt en eventueel vervangen worden. In het tweede geval wordt dat een dure servicebeurt. Helaas houden de handleidingen van motorfietsen geen rekening met dat soort kilometrages.
Overigens denk ik dat het weinig uitmaakt of je handgeschakeld of DCT rijdt. Die hebben praktisch hetzelfde toerentalverloop i.t.t. een ouderwetse automaat met koppelomvormer of een CVT.
 
Afgelopen zondag eindelijk kunnen rijden op Nc750X. Dit was de DCT variant. Leukste motor waar ik tot nu op gereden heb!! Echt een geweldige machine! Op de tweedehandse markt is er van de DCT versie helaas nog niet veel te verkrijgen. (Nieuwe versie 2021) De manuele versie is wat meer beschikbaar en daarom ook meteen interessanter. Nieuw is voor mij namelijk niet echt een optie. Ik ga denk ik binnenkort maar voor een dag de Manuele versie huren om te kijken of ik daar net zo enthousiast van wordt als de DCT versie!
 

Bijlagen

  • PXL_20230730_105145024.jpg
    PXL_20230730_105145024.jpg
    226,5 KB · Weergaven: 21
  • PXL_20230730_105054808.jpg
    PXL_20230730_105054808.jpg
    221,8 KB · Weergaven: 20
Welliswaar geen nc750 maar een Honda x-adv 750 dct. Ik hoop dat iemand mij kan helpen mijn mijn probleem.

Onlangs heb ik een xadv gekocht uit 2019 met 14000 km. Met de testronde heb ik helaas niks gemerkt maar nadat de motor enkele uren in mijn bezit was begon de koppeling kuren te vertonen. De oude eigenaar werkt via geen enkele weg mee en beweerd dat het probleem bij mij ontstaan is..

De motor slipt in de eerste derde en vijfde versnelling. Dit doet die alleen als de motor warm is. Soms ook meer dan anders. Het lijkt erop dat de koppelings platen van de eerste koppeling versleten zijn maar ik vind echter geen enkel andere Honda 750 dct waarvan de koppelingsplaten zo snel al versleten zijn. Amet weinig gas grijpt de koppeling in de oneven versnellingen niet in en met veel gas schiet hij eerst in de toeren voordat hij zakt en aangrijpt.

om wat dingen uit te sluiten heb ik de olie vervangen voor de aanbevolen 10w30 olie en zo ook de oliefilter en dct filter. Tevens heb ik de sensoren van de eerste en tweede koppeling verwisseld om te zien of het probleem zich naar de even versnellingen verplaatst maar het probleem is nog steeds..

heeft iemand suggesties wat ik nog meer kan proberen voordat ik de koppeling verwijder? Tevens vraag ik me af wat er voor nodig is om de koppeling te verwijderen. Er is zeer weinig informatie over te vinden op het internet.
 
Welliswaar geen nc750 maar een Honda x-adv 750 dct. Ik hoop dat iemand mij kan helpen mijn mijn probleem.

Onlangs heb ik een xadv gekocht uit 2019 met 14000 km. Met de testronde heb ik helaas niks gemerkt maar nadat de motor enkele uren in mijn bezit was begon de koppeling kuren te vertonen. De oude eigenaar werkt via geen enkele weg mee en beweerd dat het probleem bij mij ontstaan is..

De motor slipt in de eerste derde en vijfde versnelling. Dit doet die alleen als de motor warm is. Soms ook meer dan anders. Het lijkt erop dat de koppelings platen van de eerste koppeling versleten zijn maar ik vind echter geen enkel andere Honda 750 dct waarvan de koppelingsplaten zo snel al versleten zijn. Amet weinig gas grijpt de koppeling in de oneven versnellingen niet in en met veel gas schiet hij eerst in de toeren voordat hij zakt en aangrijpt.

om wat dingen uit te sluiten heb ik de olie vervangen voor de aanbevolen 10w30 olie en zo ook de oliefilter en dct filter. Tevens heb ik de sensoren van de eerste en tweede koppeling verwisseld om te zien of het probleem zich naar de even versnellingen verplaatst maar het probleem is nog steeds..

heeft iemand suggesties wat ik nog meer kan proberen voordat ik de koppeling verwijder? Tevens vraag ik me af wat er voor nodig is om de koppeling te verwijderen. Er is zeer weinig informatie over te vinden op het internet.
Ik kan je niet helpen. Maar waarom ga je niet naar een dealer toe? Je zou ook de Ruiter motoren kunnen bellen. Zit in Amsterdam zijn wellis waar geen dealer maar kunnen je goed op weg helpen. (Motorscooter specialist) succes ermee!
 
Koppeling dr af is vrij makkelijk, heb het een paar weken terug gedaan bij mn integra. Het is idd raar dat het zo snel fout gaat. De reset voor het instellen van het aangrijppunt heb je wel geprobeerd?

De solenoid zelf (achter het koppelingsdeksel) kan het ook mee fout gaan. Maar als de reset niet werkt en voor je dure dingen gaat vervangen zou ik wel het koppelingspakket opmeten of het versleten is.
 
Koppeling dr af is vrij makkelijk, heb het een paar weken terug gedaan bij mn integra. Het is idd raar dat het zo snel fout gaat. De reset voor het instellen van het aangrijppunt heb je wel geprobeerd?

De solenoid zelf (achter het koppelingsdeksel) kan het ook mee fout gaan. Maar als de reset niet werkt en voor je dure dingen gaat vervangen zou ik wel het koppelingspakket opmeten of het versleten is.
Bedankt voor je reactie, de reset heb ik geprobeerd en maakt hij bij een warme motor niet af. Als ik hem na 5 minuten opwarmen uitvoer maakt hij hem wel af maar slipt de motor alsnog als die op temperatuur is.

Heb je voor de koppeling een koppelingblokeer sleutel nodig? Of klemt het carter deksel deze? Ik vind ook geen carter pakking op het internet.

Koppeling van een xadv is alleen compleet te koop voor 700 euro per stuk. Losse koppelingsplaten lijken niet verkrijgbaar voor een x-adv uit 2019.
 
Ik kan je niet helpen. Maar waarom ga je niet naar een dealer toe? Je zou ook de Ruiter motoren kunnen bellen. Zit in Amsterdam zijn wellis waar geen dealer maar kunnen je goed op weg helpen. (Motorscooter specialist) succes ermee!
Bedankt! De dealer zou een laatste maar ook de duurste oplossing zijn. Ik probeer het liever eerst zelf. Alleen is er heel weinig informatie over te vinden. Waarschijnlijk gebeurt het maar heel zelden..
 
Terug
Bovenaan Onderaan