Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Op cmsnl.com geen NC700/750 onderdelen? Apart…😏

CMS staat voor consolidated motorcycle spares. Dat staat voor het leveren van onderdelen van motoren die niet meer verkocht worden of ondersteund door de dealerorganisaties. De importeur is gehouden aan een x aantal jaren onderdelen voorziening, daarna wordt dit overgedragen aan een CMSNL of andere wederverkoper om toch bezitters van oudere modellen van onderdelen te voorzien. Blijkbaar kun je voor je NC700/750 nog gewoon bij de dealer terecht voor onderdelen.

Dat gezegd hebbende, voor mijn SH300i kon ik bij CMS prima terecht voor onderdelen.....dus je opmerking is dus wel correct dat het apart is....
 
Na 731,5 kilometers eindelijk aangekomen in Innertkirchen.
IMG_5044.jpeg


De heenreis ging best voorspoedig.
Nauwelijks files gehad, maar 2x een regenbui over ons heen gekregen. Niet eens de moeite waard om mijn regenpak aan te trekken.

Weinig coma-rijders tegen gekomen.
Maar 2 incidenten waarbij zo’n droeftoeter naar links opschoof zonder eerst te kijken of dat wel ging.

Hopelijk blijft het weer stabiel.

IMG_5045.jpeg
IMG_5046.jpeg


Morgen de eerste pasjes.
 
zijn er hier ook die eerst een MT07 hebben gereden en nu een NC750X? hoe is de zit van de NC vergeleken met de MT?

ik zit er aan te denken om mijn MT weg te doen, omdat ik er niet lekker op zit. En zit nu te denken aan de NC al dan niet met DCT zouden jullie dat aanraden? (voor een beginner?)
 
Na 731,5 kilometers eindelijk aangekomen in Innertkirchen.
Bekijk bijlage 1913535

De heenreis ging best voorspoedig.
Nauwelijks files gehad, maar 2x een regenbui over ons heen gekregen. Niet eens de moeite waard om mijn regenpak aan te trekken.

Weinig coma-rijders tegen gekomen.
Maar 2 incidenten waarbij zo’n droeftoeter naar links opschoof zonder eerst te kijken of dat wel ging.

Hopelijk blijft het weer stabiel.

Bekijk bijlage 1913536Bekijk bijlage 1913537

Morgen de eerste pasjes.
Tering wat een KM, ik rijd nooit op de snelweg, maar ja.... het schiet wel op. Nooit geweten dat een NC zo hard liep, waai je er niet af dan ?
 
zijn er hier ook die eerst een MT07 hebben gereden en nu een NC750X? hoe is de zit van de NC vergeleken met de MT?

ik zit er aan te denken om mijn MT weg te doen, omdat ik er niet lekker op zit. En zit nu te denken aan de NC al dan niet met DCT zouden jullie dat aanraden? (voor een beginner?)
Een DCT is ook voor een beginnend rijder een uitstekende keuze.
Het bokken dat een 2-cilinder aan lage toeren doet heb je op een dct niet meer. Maar wel dat koppel onderin!
Ik vind dat simpel gezegd zalig!
Qua zit (nog belangrijker dan de dct) zul je toch echt een proefrit moeten maken.
 
Laatst bewerkt:
Een DCT is ook voor een beginnend rijder een uitstekende keuze.
Het bokken dat een 2-cilinder aan lage toeten doet heb je op een dct niet meer. Maar wel dat koppel onderin!
Ik vind dat simpel gezegd zalig!
Qua zit (nog belangrijker dan de dct) zul je toch echt een proefrit moeten maken.
Bedankt, ben inderdaad wel van plan om binnenkort een proefrit te gaan maken, ben me nu vooral aan het oriënteren wat ik wil en wat ik al kan afschrijven.
 
Een DCT is ook voor een beginnend rijder een uitstekende keuze.
Het bokken dat een 2-cilinder aan lage toeren doet heb je op een dct niet meer. Maar wel dat koppel onderin!
Ik vind dat simpel gezegd zalig!
Qua zit (nog belangrijker dan de dct) zul je toch echt een proefrit moeten maken.
Eens dat het een lekker bruikbaar (en zuinig) blok is en als totaalpakket een fijne alleskunner. Wegrijden met de DCT gaat zeer soepel, maar vanaf lage snelheden met half gas oppakken gaat regelmatig gepaard met (beperkt) bokken. Dat zijn momenten waar je met een handgeschakelde de koppeling erbij kunt pakken. Als alternatief gebruik ik dan de achterrem even, net als bij stapvoets manoeuvreren of keren. Bij subtiel of juist volgas oppakken doet hij dat niet. Ik had ooit met een demo DCT dezelfde ervaring, het lijkt dus niet aan mijn specifieke exemplaar te liggen.
 
Eens dat het een lekker bruikbaar (en zuinig) blok is en als totaalpakket een fijne alleskunner. Wegrijden met de DCT gaat zeer soepel, maar vanaf lage snelheden met half gas oppakken gaat regelmatig gepaard met (beperkt) bokken. Dat zijn momenten waar je met een handgeschakelde de koppeling erbij kunt pakken. Als alternatief gebruik ik dan de achterrem even, net als bij stapvoets manoeuvreren of keren. Bij subtiel of juist volgas oppakken doet hij dat niet. Ik had ooit met een demo DCT dezelfde ervaring, het lijkt dus niet aan mijn specifieke exemplaar te liggen.
Ohja dat is mij ook opgevallen. Heel soms, dus ook bij het ineens lostrekken van de gashendel in combinatie met een wat hogere versnelling, heeft hij ietwat moeite. Niet persé bokkerig ofzo, maar hij komt later op gang. Tijdens de 35KW kit, dus tijdens de proefrit. Merkte ik daadwerkelijk verschil qua felheid. Voor mijn gevoel dan echt wel bokkerig. Kan ook te maken hebben met het eigenschap van een twee cilinder?
 
Ohja dat is mij ook opgevallen. Heel soms, dus ook bij het ineens lostrekken van de gashendel in combinatie met een wat hogere versnelling, heeft hij ietwat moeite. Niet persé bokkerig ofzo, maar hij komt later op gang. Tijdens de 35KW kit, dus tijdens de proefrit. Merkte ik daadwerkelijk verschil qua felheid. Voor mijn gevoel dan echt wel bokkerig. Kan ook te maken hebben met het eigenschap van een twee cilinder?
Onlangs voor het eerst op een DCT gereden, vond ook wel dat je met snel gas geven beter handmatig ff kan terugschakelen. Verder vond ik, het wel een fijne motor. Wellicht volgend jaar
 
Ohja dat is mij ook opgevallen. Heel soms, dus ook bij het ineens lostrekken van de gashendel in combinatie met een wat hogere versnelling, heeft hij ietwat moeite. Niet persé bokkerig ofzo, maar hij komt later op gang. Tijdens de 35KW kit, dus tijdens de proefrit. Merkte ik daadwerkelijk verschil qua felheid. Voor mijn gevoel dan echt wel bokkerig. Kan ook te maken hebben met het eigenschap van een twee cilinder?
De DCT kan het karakter van deze 2-cilinder niet veranderen in een 4 of 6 in lijn.
En dat hoeft ook niet.
Als je langzaam rijdt, laag in de toeren zit (beneden 2.000 tpm) en gas geeft,
vooral in D, dan voel je het typische stampen (of zo je wilt: bokken) van de 2 cilinder.

Als je houdt van een jankende 4-in lijn zal de NC je niet kunnen bekoren.
Als je van trekkracht onderin houdt, ga je de NC hoe langer hoe meer waarderen.

IMG_5050.jpeg


IMG_5053.jpeg


Hier in de Zwitserse Alpen rij ik met een R850RT en een Tracer 900GT mee.
Pas als de Tracer op z’n spreekwoordelijke flikker gegeven wordt trekt hij op lange rechte stukken weg. Logisch:
55 vs 120 pk houdt geen stand.
Maar in de haarspeldbochten houden ze me niet bij.
 
De DCT kan het karakter van deze 2-cilinder niet veranderen in een 4 of 6 in lijn.
En dat hoeft ook niet.
Als je langzaam rijdt, laag in de toeren zit (beneden 2.000 tpm) en gas geeft,
vooral in D, dan voel je het typische stampen (of zo je wilt: bokken) van de 2 cilinder.

Als je houdt van een jankende 4-in lijn zal de NC je niet kunnen bekoren.
Als je van trekkracht onderin houdt, ga je de NC hoe langer hoe meer waarderen.

Bekijk bijlage 1914853

Bekijk bijlage 1914854

Hier in de Zwitserse Alpen rij ik met een R850RT en een Tracer 900GT mee.
Pas als de Tracer op z’n spreekwoordelijke flikker gegeven wordt trekt hij op lange rechte stukken weg. Logisch:
55 vs 120 pk houdt geen stand.
Maar in de haarspeldbochten houden ze me niet bij.
Ik vind de Honda NC echt een prachtige motor. Zowel qua design als karakter. Ja, tis even wennen van een 4-cilinder met bijna 100pks naar een fijne en praktische 2-cilinder met 54pks ;)
En dat inderdaad, dat stampen bedoelde ik. Is even wennen, maar het is echt een prachtige motor. Is het meer dan waard geweest en ben erg blij met de overstap! Stap voor stap begin ik motorrijden leuker te vinden.
 
En dat inderdaad, dat stampen bedoelde ik. Is even wennen, maar het is echt een prachtige motor. Is het meer dan waard geweest en ben erg blij met de overstap! Stap voor stap begin ik motorrijden leuker te vinden.

Waarin rij je meestal; in D of in S1, 2 of 3?

Sinds ik ben overgeschakeld naar S2 kom ik dat stampen bijna niet meer tegen.
De motor blijft ietsiepietsie hoger in de toeren,
Schakelt iets vroeger een versnelling terug, waardoor hij bij het terug oppakken van tempo vlot en vrijwel “stampvrij” accelereert.

Zo beleef ik nog meer lol aan mijn NC.
En het verbruik blijft nagenoeg onveranderd.
Probeer het eens.
:Y
 
Waarin rij je meestal; in D of in S1, 2 of 3?

Sinds ik ben overgeschakeld naar S2 kom ik dat stampen bijna niet meer tegen.
De motor blijft ietsiepietsie hoger in de toeren,
Schakelt iets vroeger een versnelling terug, waardoor hij bij het terug oppakken van tempo vlot en vrijwel “stampvrij” accelereert.

Zo beleef ik nog meer lol aan mijn NC.
En het verbruik blijft nagenoeg onveranderd.
Probeer het eens.
:Y
Ehhh ik ben de verschillende modes een beetje aan het proberen! Tot nu toe bevalt de S2 mij het beste. Als ik met mijn vader rijd en het rustiger aan wil doen, dan is de S1 ook dikke prima, maar dan merk je inderdaad meer van het stampen. Dus voor nu blijft de S2 m'n favoriet. Ik zal het blijven testen ;) dankjewel!
Even een paar fotos!
IMG-20230814-WA0003.jpeg

IMG-20230812-WA0029.jpg

IMG-20230814-WA0005.jpeg
 
Wel leuk wat jullie allemaal uitproberen. Gebruik alleen de D stand en als de weg nat is die voor regen verder boeit het mij niet.
Heb ook geen idee wat jullie met stampen bedoelen. De motor rijdt gewoon goed.
 
Vandaag nog een stuk gereden de D stand is dus standaard.
Heb nog op het stampen gelet.
Het enige wat ik voel is het terug en opschakelen.
Voorheen nooit opgelet.
 
Met het “stampen” bedoel ik het voor een 2 cilinder typische vibreren of pulseren aan lage toeren icm flink versnellen.
Motoren met 3, 4, en zeker 6 cilinders pulseren/stampen veel minder.
Heeft in principe niks te maken met het soort versnellingsbak er aan hangt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan