Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Vanavond thuis gekomen van een midweekje Zwitserse passen krassen.
IMG_5127.jpeg


Op de terugweg goed door gereden.
Zeker ook op de Autobahn.
Maar helaas best was Baustellen te verduren gehad. En vlak voor Aken ook nog een botsing waarbij de Polizei de voorkeur gaf aan een Vollsperrung. De twee auto’s stonden op de andere weghelft. Maar aan onze kant dus kilometers gapers…
De laatste stint liet m’n NC weer zien dat ie echt bescheiden drinkt.
IMG_5128.jpeg


En zelfs gedurende de gehele tour, dus inclusief de vele passen op en neer blèren, bijna 2200 km, laat ie nette cijfers zien.

IMG_5129.jpeg


Afgelopen tour was voor mij weer een bewijs wat voor ‘n ontzettend goeie allrounder deze NC750 is

*D
 
Laatst bewerkt:
Ehhh ik ben de verschillende modes een beetje aan het proberen! Tot nu toe bevalt de S2 mij het beste. Als ik met mijn vader rijd en het rustiger aan wil doen, dan is de S1 ook dikke prima, maar dan merk je inderdaad meer van het stampen. Dus voor nu blijft de S2 m'n favoriet. Ik zal het blijven testen ;) dankjewel!
Even een paar fotos!Bekijk bijlage 1915127
Bekijk bijlage 1915128
Bekijk bijlage 1915129
Ik rij meestal in D, want ik wil graag bij 80 km/u in de zesde versnelling rijden. Soms binnen de bebouwde kom in S1, zodat hij wat levendiger is. Maar ook in D kun je lekker knallen, hoor. Hij schakelt lekker terug bij plotseling gas geven en voor de rest gaat het om koppel/trekkracht en dat heb je in D meer dan voldoende.
 
Waarin rij je meestal; in D of in S1, 2 of 3?

Sinds ik ben overgeschakeld naar S2 kom ik dat stampen bijna niet meer tegen.
De motor blijft ietsiepietsie hoger in de toeren,
Schakelt iets vroeger een versnelling terug, waardoor hij bij het terug oppakken van tempo vlot en vrijwel “stampvrij” accelereert.

Zo beleef ik nog meer lol aan mijn NC.
En het verbruik blijft nagenoeg onveranderd.
Probeer het eens.
:Y
ik heb er een de-cat pijp onder gezet en het stampen is zo goed als weg:Y
 
Iemand van hier? Ik zie wel eens, als ik met mijn auto naar werk ga, een Honda NC 750 X in de kleur rood. Meestal zie ik je door Beckum rijden :)!
 
Wel een rode NC750X hier, maar een andere regio ;)

Ik heb mijn motor nu een paar maanden en ik heb hem particulier gekocht. Van de onderhoudshistorie is weinig bekend, dus ik wil voor de zekerheid in elk geval even de motorolie gaan vervangen. Het olielevel is nog prima, maar ik weet niet hoe oud de olie is. In het onderhoudsboekje staat de 1k en 12k beurt genoteerd (ik kocht hem met 14k), maar ik zag vanavond dat de 1k in mei 2015 gedaan was, en de 12k in juli 2016 met bijna 10k op de teller. Daarna staat er geen beurt meer in het boekje. Dan zou de olie dus zelfs uit 2016 kunnen zijn?!

Anyway, het lijkt me gelijk een mooi klusje om zelf te doen, maar ik vroeg me af of er dan nog een specifiek merk/soort olie aan te raden is? Er hoort 10w30 in (al zag ik een paar pagina's terug dat 10w40 ook prima moet kunnen), maar in hoeverre schelen de merken daarin onderling? Wat voor olie gebruiken jullie?
 
Hier gebruiken we al jaren de Motul 5100 10W30 voor zowel de NC700X als XL700V. Prima olie en niet te duur

En olie uit 2016 zou ik zeker vervangen :-)
 
Goedenavond allen, ik lees van verschillende eigenaren van de NC750x vanaf 2021 dat ze nu al roest zien op o.a. de pedalen, de voor vork, de zwarte verf op de uitlaat vertoont bubbels en roest etc. Nu lees ik dat wel vooral van eigenaren in de UK. Herkent iemand dit hier? Wellicht op het model ervoor?
 
Goedenavond allen, ik lees van verschillende eigenaren van de NC750x vanaf 2021 dat ze nu al roest zien op o.a. de pedalen, de voor vork, de zwarte verf op de uitlaat vertoont bubbels en roest etc. Nu lees ik dat wel vooral van eigenaren in de UK. Herkent iemand dit hier? Wellicht op het model ervoor?
Ik heb een 2019, maar gelukkig geen enkel probleem met wat je beschrijft.
 
Goedenavond allen, ik lees van verschillende eigenaren van de NC750x vanaf 2021 dat ze nu al roest zien op o.a. de pedalen, de voor vork, de zwarte verf op de uitlaat vertoont bubbels en roest etc. Nu lees ik dat wel vooral van eigenaren in de UK. Herkent iemand dit hier? Wellicht op het model ervoor?
Ondanks regelmatig en zorgvuldig wassen en conserveren zie ik:
- loslatende lak op achterste deel achterbrug;
- afbladderende lak linkerzijde uitlaatdemper;
- vliegroest voorvorkkroon;
- roestende voorste uitlaatdemper.
Ik vind het niet zorgwekkend en het is nauwelijks zichtbaar. Mijn motor doet meestal 15 a 20 jaar c.q. 100.000 km dienst en roest is nog nooit een reden geweest voor inruil. Op een 2021 model vind ik overigens het wel wat vroeg optreden. Ik rijd het gehele jaar, dus ook in de regen, maar als er gestrooid is pas weer nadat dat het een keer goed heeft geregend.

P.s. Dit betreft de 2017 XD, met 26.000 op de teller.
 
Laatst bewerkt:
Honda heeft een digitale onderhoudsboekje.
Dus met een beetje geluk (als de dealer dit invult) kan je op chassisnummer het onderhoud terug vinden:

Digitaal onderhoudsboekje
Heb mijn chassisnummer ingevoerd maar er is geen onderhoud bekend. Motor is van 2021 en is 2 keer voor een beurt bij de dealer geweest. Op de site van Honda staat onderhoudsoverzicht van je scooter. Ben benieuwd of iemand het overzicht van zijn motor kan vinden. Het kan ook zo zijn dat de dealer waar ik mijn motor brengt er niet aan meewerkt.
 
Dank voor de reacties tot nu toe. Ik weet dat fietsen in de UK ook wat sneller roesten door de zilte lucht/wind. Je ziet het bij veel Britse importfietsen bij alle merken.
Maar ook op Duitse NC750X fora lees ik het terug. Ik snap dat gezien de prijs er op materialen etc wat bezuinigd wordt maar Honda kent hun doelgroep heel goed en dus weten ze ook dat veel mensen het mede als praktische woon werk fiets gebruiken en dus ook in weer en wind en regen rijden en het daar ook tegen bestand moet zijn.
Doet wel beetje afbreuk aan reputatie zo.
 
Op mijn NC750X destijds merkte ik ook wat roest op.. Alles schoonmaken en ACF50 erop; dan komt het niet meer terug.
 
Twee weken geleden terug gekomen van een rondreis(je) Noorwegen met de NC750S inclusief freebird en passagier. Heeft zich uitstekend gehouden en rijd dikke prima ook met de extra kilo's. Denk dat passagier + freebird + alle koffers vol toch 200kg toevoegt. 2900km probleemloos zo gereden 8-)
Bekijk bijlage 1917541
Bekijk bijlage 1917542
Bekijk bijlage 1917543
Leuke combi zo! Nog niet eerder gezien (maar motoren met aanhanger zijn sowieso gering in aantal).
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Twee weken geleden terug gekomen van een rondreis(je) Noorwegen met de NC750S inclusief freebird en passagier. Heeft zich uitstekend gehouden en rijd dikke prima ook met de extra kilo's. Denk dat passagier + freebird + alle koffers vol toch 200kg toevoegt. 2900km probleemloos zo gereden 8-)
Bekijk bijlage 1917541
Bekijk bijlage 1917542
Bekijk bijlage 1917543
Ja, de NC heeft koppel zat, net zoveel als een Opel Kadett van vroeger en daar ging ook een heel gezin mee op vakantie. Zo te zien een prachtige reis door het hoge Noorden. Lijkt me erg mooi. 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Op mijn NC750X destijds merkte ik ook wat roest op.. Alles schoonmaken en ACF50 erop; dan komt het niet meer terug.
Bij mijn motor betreft het uitsluitend delen die zijn gespoten in glanzend zwart. Mat zwart en grijs poten delen doorstaan het gebruik totnutoe probleemloos.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Met m’n 2017 NC750XD heb ik me uitstekend vermaakt in Zwitserland.
Eens zien of ik wat filmpjes kan uploaden.

Op weg naar Hotel Belvedère,
Op weg naar & over de St. Gotthartpas…
En nog veel meer mooie passen.
Volgende keer: Noord Italië.

Edit: lukt me niet. Bestanden te groot?
 
Terug
Bovenaan Onderaan