Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

IMG_1788.jpeg


Oh, wat verheug ik me al op mijn volgende Alpen tour.
 
Goedemorgen,
Vanmorgen sta ik bepakt en gezakt klaar om naar werk te rijden, sleutel om en .....niets. Accu geheel plat!
Heeft 2,5 week stil gestaan, dat is wel vaker voorgekomen en tot nu toe geen probleem geweest.
Vraag is natuurlijk, wat heeft de accu leeggetrokken??
Vanavond zal ik hem aan de lader hangen (optimate), kijken of het nog wil lukken met deze accu. Ik weet niet hoe oud deze accu is, heb de motor pas sinds nov '22.
Motor zelf is van 2016, dct, 42K kilometers erop.
Kans is groot dat ik maar voor een nieuwe ga, dan weet ik iig dat de accu vers is. Maar als iemand eenzelfde incident heeft gehad, dan hoor ik dat graag. Ik los het graag op voordat de nieuwe accu er inzit en hetzelfde door moet maken....
Groet, Ed.
 
Mijn NC is van 2018 en de accu begint nu ook kuren te vertonen. Heb hem in de winter regelmatig aan de druppellader, maar nu na 5 jaar vervangen denk ik. Hij startte zondag moeizaam na een week stilstand en kreeg de motor niet meer in de versnelling (DCT). Tweede poging lukte wel, maar het motormanagement lampje bleef oranje branden. Na een rit van een uur was het lampje na herstarten uit. Daarna geen probleem meer. Was blijkbaar weer voldoende opgeladen. Ik kreeg eerder in dit forum de tip om de accu te vervangen; dat ga ik nu maar doen.
 
Je leest het telkens terug in forums, de accu status is vrij kritisch voor een DCT motor. Als die niet 100% is, dan blijf je gedoe houden...
 
Als het de originele accu is uit 2016 dan is het niet zo gek dat ie een keer op is. En na 2.5 week stilstaan en de accu al wat slechter kan dit best gebeuren denk ik. Een vervangende accu kost de wereld niet denk ik, dus ik zou hem zelf lekker vervangen.
 
Goedemorgen,
Vanmorgen sta ik bepakt en gezakt klaar om naar werk te rijden, sleutel om en .....niets. Accu geheel plat!
Heeft 2,5 week stil gestaan, dat is wel vaker voorgekomen en tot nu toe geen probleem geweest.
Vraag is natuurlijk, wat heeft de accu leeggetrokken??
Vanavond zal ik hem aan de lader hangen (optimate), kijken of het nog wil lukken met deze accu. Ik weet niet hoe oud deze accu is, heb de motor pas sinds nov '22.
Motor zelf is van 2016, dct, 42K kilometers erop.
Kans is groot dat ik maar voor een nieuwe ga, dan weet ik iig dat de accu vers is. Maar als iemand eenzelfde incident heeft gehad, dan hoor ik dat graag. Ik los het graag op voordat de nieuwe accu er inzit en hetzelfde door moet maken....
Groet, Ed.
Heb je een usb stopcontact of navigatie steun met voeding die niet op een geschakeld contact zitten? Die verbruiken minimaal stroom en trekken na verloop van tijd de accu leeg.
 
Heb mijn chassisnummer ingevoerd maar er is geen onderhoud bekend. Motor is van 2021 en is 2 keer voor een beurt bij de dealer geweest. Op de site van Honda staat onderhoudsoverzicht van je scooter. Ben benieuwd of iemand het overzicht van zijn motor kan vinden. Het kan ook zo zijn dat de dealer waar ik mijn motor brengt er niet aan meewerkt.
Mijn, initieel bij originele Honda-dealer onderhouden NC750X is ook geen historie van bekend via die site.
Niet dat het bij mij heel veel uit maakt, gezien ik niet van plan was 'm in te ruilen....
 
Wil het toch hier even zeggen. Ben al een tijd in Portugal en leuk om te zien dat er heel veel NC750 fietsen hier rijden. Al het Nederlandse journaille altijd over alleen woon werk fiets of alleen voor opstappers maar te weinig vermogen voor het stevige werk, wat een onzin blijkt hier maar weer. Tis maar net wat je vergelijkingsmateriaal is.
Ik zie ze hier met koffers door de (steile) bergen knallen, vaak ook met bijrijder en geen enkel probleem. Regelmatig rijden ze ook samen met GSen en andere zwaardere jongens maar ze gaan net zo pittig door de bochten.
 
Wil het toch hier even zeggen. Ben al een tijd in Portugal en leuk om te zien dat er heel veel NC750 fietsen hier rijden. Al het Nederlandse journaille altijd over alleen woon werk fiets of alleen voor opstappers maar te weinig vermogen voor het stevige werk, wat een onzin blijkt hier maar weer. Tis maar net wat je vergelijkingsmateriaal is.
Ik zie ze hier met koffers door de (steile) bergen knallen, vaak ook met bijrijder en geen enkel probleem. Regelmatig rijden ze ook samen met GSen en andere zwaardere jongens maar ze gaan net zo pittig door de bochten.
Leuk hè? Krijg ook vaak de vraag of dat wel gaat, een beetje door heel Europa racen met dat ding... Of al die stickers op de koffer ook echt gereden zijn met deze NC... en ja, afgezien van een paar laatste landen, heeft mijn 2012 NC dct inmiddels al 30 Europese landen doorkruist en zelfs offroad de berg op is geen enkel probleem ;-)
 

Bijlagen

  • IMG-20230704-WA0006.jpg
    IMG-20230704-WA0006.jpg
    230,3 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Wil het toch hier even zeggen. Ben al een tijd in Portugal en leuk om te zien dat er heel veel NC750 fietsen hier rijden. Al het Nederlandse journaille altijd over alleen woon werk fiets of alleen voor opstappers maar te weinig vermogen voor het stevige werk, wat een onzin blijkt hier maar weer. Tis maar net wat je vergelijkingsmateriaal is.
Ik zie ze hier met koffers door de (steile) bergen knallen, vaak ook met bijrijder en geen enkel probleem. Regelmatig rijden ze ook samen met GSen en andere zwaardere jongens maar ze gaan net zo pittig door de bochten.
De motorjounalisten zijn verwende zeikerds.
Jongens die alleen maar schrijven wat de reclameafdeling van de merken graag willen.
Opdat ze maar vaak worden uitgenodigd om mooie snoepreisjes te kunnen maken naar mooie oorden om dure motoren te mogen testrijden.
 
Wil het toch hier even zeggen. Ben al een tijd in Portugal en leuk om te zien dat er heel veel NC750 fietsen hier rijden. Al het Nederlandse journaille altijd over alleen woon werk fiets of alleen voor opstappers maar te weinig vermogen voor het stevige werk, wat een onzin blijkt hier maar weer. Tis maar net wat je vergelijkingsmateriaal is.
Ik zie ze hier met koffers door de (steile) bergen knallen, vaak ook met bijrijder en geen enkel probleem. Regelmatig rijden ze ook samen met GSen en andere zwaardere jongens maar ze gaan net zo pittig door de bochten.
Was ook mijn ervaring in Noorwegen, passagier en freebird, dus toch wel +/-500kg combinatie en kon de GS-en dergelijke prima bijhouden. Nog een uur bijna achter een triumph tiger 1050 gereden, kon mooi volgen zonder moeite te doen. Dat koppel in de lage toeren is echt zo fijn in de NC. Heb geen DCT overigens
 
Leuk hè? Krijg ook vaak de vraag of dat wel gaat, een beetje door heel Europa racen met dat ding... Of al die stickers op de koffer ook echt gereden zijn met deze NC... en ja, afgezien van een paar landen, heeft mijn NC inmiddels al 30 landen doorkruist en zelfs offroad de berg op is geen enkel probleem ;-)
Gaaf daar! Waar is dat?
 
Heb je een usb stopcontact of navigatie steun met voeding die niet op een geschakeld contact zitten? Die verbruiken minimaal stroom en trekken na verloop van tijd de accu leeg.
Ja, een usb aansluiting, maar deze is 100% zeker contact geschakeld.
Ik merkte na poging opladen dat mijn knipper aanstond bij contact aanzetten. Na 10 uur laden trouwens nog geen puf om de motor te starten.
Kan knipper aan tijdens stilstand een lek veroorzaken?
Heb nieuwe accu besteld, zaterdag halen, monteren en dan weer verder kijken of het goed gaat.
Iedereen bedankt voor de reacties!
Groet, Ed.
 
Nee denk niet dat je knipperlicht er iets mee te maken heeft. Die gaan gewoon uit zodra je het contact afzet. Gebeurt mij ook regelmatig (wel maar 1 dag meestal want ik rij dagelijks)
 
Leuk hè? Krijg ook vaak de vraag of dat wel gaat, een beetje door heel Europa racen met dat ding... Of al die stickers op de koffer ook echt gereden zijn met deze NC... en ja, afgezien van een paar laatste landen, heeft mijn 2012 NC dct inmiddels al 30 Europese landen doorkruist en zelfs offroad de berg op is geen enkel probleem ;-)
Ik ben nu stickers aan het sparen op de freebird, niet op de motorkoffer. Wel deze op de NC geplakt:
1693482766806.png
 
Goedemorgen,
Vanmorgen sta ik bepakt en gezakt klaar om naar werk te rijden, sleutel om en .....niets. Accu geheel plat!
Heeft 2,5 week stil gestaan, dat is wel vaker voorgekomen en tot nu toe geen probleem geweest.
Vraag is natuurlijk, wat heeft de accu leeggetrokken??
Vanavond zal ik hem aan de lader hangen (optimate), kijken of het nog wil lukken met deze accu. Ik weet niet hoe oud deze accu is, heb de motor pas sinds nov '22.
Motor zelf is van 2016, dct, 42K kilometers erop.
Kans is groot dat ik maar voor een nieuwe ga, dan weet ik iig dat de accu vers is. Maar als iemand eenzelfde incident heeft gehad, dan hoor ik dat graag. Ik los het graag op voordat de nieuwe accu er inzit en hetzelfde door moet maken....
Groet, Ed.
Zou eerst kijken wel merk accu erin zit.
Laden met Optimate ken ik niet gebruik zelf de CTEK MXS 5.0 Test &Charge opladen in combinatie met Recond.
Recond hersteld de accu.
Het merk accu is bepalend wat de levensduur van de accu betreft.
Goedkope accu korte levensduur.
Als ik na de winter de accu even goed oplaad meestal een hele dag is deze weer net als nieuw.
Zou wel een originele accu die Honda voorschrijft gebruiken.
Had in een Honda deauville een originele accu die meer dan 12 jaar erin zat. Deze was aan vervanging toe gelijk vervangen met accu van een FJR kon voor deze motor niet de originele krijgen. Die was na 2 1/2 jaar stuk.
Normaal gesproken zou een goede accu zonder druppellader na de winter de eerst paar jaar de motor normaal starten. Als het moeilijker word gebruik ik na de winter de oplader.
CTEK laad in Recond aan het eind de accu op met 15,8 V dit zorgt ervoor dat de platen weer mooi schoon worden.
 
Hallo allemaal,
Na een aantal jaren met veel plezier op mijn Suzuki V-Strom 1000 (2009) gereden te hebben, ben ik op zoek naar iets anders. Na goede reviews op internet, en de enthousiaste verhalen hier in dit topic ;), ben ik aan het kijken naar een NC750 DCT.
Nu heb ik gisteren proef gereden op een NC750x DCT uit 2016 en ben erg enthousiast over deze motor. Het is even wennen om niet te hoeven schakelen, en de D-stand vond ik wel erg sloom, maar in de S1 of S2 stand is het echt leuk rijden. Hij voelt direct vertrouwd aan en ook met een duopassagier achterop kun je heerlijk de bocht in. Het verschil in PK's merk je natuurlijk wel, maar de 54 pk van de NC is voor mij genoeg.

Wat mij echter erg tegenviel, was het windgeruis op mijn helm. Ik ben 1.90 en wellicht verwend doordat ik op mijn huidige V-strom een verhoogde (verstelbare) Givi ruit heb waar ik bijna helemaal achter zit. Maar de wind herrie op de NC boven de 80 km, verpeste voor mij toch wel het rijplezier.
Nu zit er op de motor waar ik op proef reed al een iets hogere Givi ruit, maar dat is voor mij blijkbaar nog te laag.

Zijn er rijders zijn van 1.90 die hier een goede oplossing voor hebben gevonden? Werkt bijvoorbeeld zo'n spoilertje van Puig goed?
Graag hoor ik van jullie.
mvg, Tedje
 
Terug
Bovenaan Onderaan