Pair valve kan je trouwens toch ook gewoon afdoppen??
Ik snap dat je graag wat wilt verkopen maar je kraakt hier alles af wat niet ECU flashen is.
Ik geloof ook best dat je er heel veel verstand van hebt maar zijn het enkel voordelen aan ECU flashen? Denk bijvoorbeeld aan de prijs. En wie kan er allemaal flashen? Veel bedrijven kunnen een PC5 afstellen, veel minder een ECU flashen. Wat zijn de kosten om hem opnieuw te flashen als je bijv. een andere uitlaat neemt o.i.d.? Wat moet je doen als je een quickshifter wilt? Hoe lang ben je je motor of ECU kwijt voor het flashen??
Dit begint meer op een ECU flash verkoop topic te lijken.
Pairvalve kun je afdoppen, dat klopt.., maar als de ECU de pair valve aanstuurt zal hij ook verwachten dat er een armer mengsel gemeten gaat worden..., alleen dát gebeurt niet omdat er een vaste waarde gegeven wordt door de co eliminator of een variabele waarde door de O2 optimizer die niet gekoppeld is aan de info die de ECU heeft/krijgt.., dat gaat resulteren in een aantal probleempjes...
Het interesseert me geen ene bal als je denkt dat ik alleen flashes wil verkopen, want dat is gewoon niet zo, ik ben (voor zover ik dat van mezelf kan of mag zeggen dan) gewoon een persoon die het technisch goed voor elkaar wilt hebben, en als ik op ongeregeldheden stuit, dan meld ik dat, wat je daar als lezer daarvan dan mee doet zal me worst wezen. maar ga niet zeggen dat als je de materie niet begrijpt dat ik de uitleg geef om er iets aan te verdienen.., want dat is gewoon niet de opzet.
En is flashen duur? nou nee, het flashen kost niet zoveel, alleen het schrijven van het programma kost zeer veel uurtjes en daarom ben je je motor langer kwijt en lijkt het duur te zijn.., echter als ik kijk hoeveel uurtjes werk er verloren gaan in het proces dan ligt het uurtarief bedroevend laag..., dus kost het veel geld? JA !!, en is het duur?? NEE , het is spotgoedkoop zelfs..
En moet je lang wachten? tja dat ligt eraan waar je naartoe gaat, je kunt als je veel uurtjes maakt misschien 2 motoren per week maken, maar dan mag er niets tegenzitten.., gemiddeld ben ik ergens tussen de 15 en 25 uur kwijt aan het mappen van een ECU en het installeren van dingetjes die de klant wilt, er vanuit gaande dat de motor in onberispelijke staat binnenkomt, wat in 8 van de 10 gevallen ook niet is.
Ik flash zelf al een aantal jaren maar de commerciële organisaties die het flashen voor tuners beschikbaar maakt (dus het reverse engineren voorkauwt) maken het wel weer een winst plaatje. De hele flash hype is begonnen met een aantal fanaten over de hele wereld die de research deelde.
Nu gaat er ook een hele hoop tijd in zitten wat best beloond mag worden. Maar een groot deel van die fanaten hebben hun eigen definities verkocht zien worden en zijn afgehaakt. Dat is erg jammer daar er nog vele malen meer uit het flashen te halen is.
Waar ik nog graag verbetering in zou willen zien is het aanpassen van de data en locaties in de ecu en creatief uitgangen aansturen (dus niet alleen rommelen in het voorgeschreven recept). Zo zouden er ook veel betere log modules gemaakt kunnen worden. Pas dan kan flashen leuk concurreren met een aftermarket ecu.
Het is mooi om te zien dat er meer mensen komen die een orginele ecu gebruiken. Het is jammer om te zien dat er nu weer minder mensen komen die een orginele ecu begrijpen.
De ECU was niet te benaderen dus gaan we hem belazeren door het signaal om te lijden en dat signaal zo te veranderen dat de ECU doet wat ik wil dus de Pouwer Commander gebruiken
Dan kan je een een paar signalen maar niet allemaal beïnvloeden en niet zo zuiver als dat de ECU dat zelf doet
De lambda`s moet een weerstand in wat wat amateuristisch is tegenwoordig
En tegenwoordig
De lambda`s kan je uit zetten en andere meuk
Je kan meer regelen in de ecu dan nodig is voor een tuning voor een weg motor
Daar moet je als tuner tijd en geld in steken
En uit ervaring weet ik dat Paul zijn hart en ziel hier in legt
Dat het de klant ook wat kost is logisch
Een Akrapovic slip on mag wel 500€ kosten wat eigenlijk alleen een holle pijp is
En een ECU tune moet gratis omdat je niks ziet maar zo veel vebetering met rijden brengt
Ha ha goed bezig
Ik denk dat Ritzen duidelijk wil maken dat de Power Commander en de Rapid Bike e.d. achterhaald is voor de huidige motoren. Met een ECU-flash kan veel meer gedaan worden dan alleen de injectiemapping. Ritzen heeft die hele ontwikkeling al meegemaakt van Dynojet-kit via injectiemappings naar nu ECU-flashing.
Wat ik mij dan afvraag is of het ook nodig is.
De afgelopen 10 tot 15 jaar deed men het 9 van de 10 keer met een module, omdat je anders een complete (race) ecu nodig had. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden om standaard ecu's te flashen wat breder en nu is de rest bagger???
Dat is een beetje wat hier de hele tijd verkocht wordt en dat gaat er bij mij ook niet in
Ik heb een 600RR uit 2003. Mijn ecu is niet te flashen met Woolig Racing dus mijn fiets is doomed??
Het ding gaat nu richting de 45k zonder Power Commander of wat dan ook en met een aantal circuitdagen waarbij nog nooit iets geks naar voren is gekomen tijdens het onderhoud. Die van HJM600RR meer dan 50k en veel meer circuitdagen, maar de fiets geeft geen centje pijn.Geen idee of die nu ook een geflaste ecu heeft, maar voorheen reed hij met een Rapid bike module.(niet dus)
Het komt op mij ook wat over als "bangmakerij". Het punt is wel gemaakt. Flashen is beter.
Misschien moet men voor zichzelf bepalen of men dat het waard vindt en moet er niet het beeld gecreëerd worden dat de rest jouw motor naar de klote helpt. Voor mijn gevoel (en schijnbaar niet alleen mijn gevoel) gebeurd dat nu namelijk wel.
Een simpel voorbeeld;
Hoegee, een Suzuki specialist, die stelt af met de Yoshibox wat nog minder accuraat is dan een Power Commander. Ja, wanneer het serieus wordt dan gaan zij over op een race ecu en het afstellen daarvan, maar voor de simpele straatmotor is dat niet van toepassing. De woorden van Marc Hoegee (die losse modules dan wel weer afraad).
Als ik de ECU laat flashen, zou ik met een sportuitlaat (incl. Db-killer) meer koppel in de lagere toerentallen krijgen dan met de standaard pijp met open exup klep? Ik vind het geluid nu opzich wel prima namelijk
Voor vermogen en koppel zou ik een motor niet laten mappen. Het verschil is zo klein tegenover een vrij groot bedrag dat ik het persoonlijk vrij nutteloos vind om het daar voor te laten doen.
Ik heb mijn eigen motor alleen maar laten mapen zodat ie beter loopt en niet zo snel bokt op lage toeren. Die paar pk's en Nm's waren niet echt boeiend.
Dat de motor beter loopt is voor mij ook het doel van het afstellen. Die 136 pk is zat voor de openbare weg... Echter als ik het doe wil ik het in 1 keer goed doen, zou zonde zijn als ie achteraf beter zou lopen met een sportpijp eronder.
Voordat je de boel laat mappen zou ik sowieso altijd eerst een andere uitlaat en filter er op zetten als je dat wil doen. Later iets aanpassen wil je niet doen want dan klopt de map niet meer.
Kan je met een andere uitlaat wat meer vermogen en koppel krijgen ? Vast wel, maar je merkt er geen reet van als je er mee gaat rijden. Als beter lopen het doel is dan zou ik het zeker laten doen. Voor het vermogen heeft het weinig nut.
Dat laatste was ook mijn gedachte maar die permanent openstaande exup klep schijnt in de lagere toeren te zorgen voor een verlies aan koppel. Ik vraag me af of dat met het afstellen te herstellen valt zeg maar, met name dat ie dan een meer lineaire koppel curve krijgt.
Een uitlaat die meer open is zal met afstellen natuurlijk beter werken dan een uitlaat die geknepen is. Die EXUP klep zorgt voor minder geluid maar ook minder flow en dus minder vermogen en koppel.
Het lijkt mij sterk dat je dat verlies door minder flow kan oplossen door de boel te mappen. Tuurlijk zal het mappen helpen, maar een andere uitlaat en dan mappen zal altijd beter zijn.
Kan iemand mij vertellen. Of je een quickshifter direct op een powercommander kunt aansluiten? Of heb je ten alle tijden een QS-module nodig?
Betreft een R6 van 2004.