Alhoewel er een paar verkeerde stappen in je verhaal staan zou ik, gezien het spuitwerk met spuitbussen zwart, en de wetenschap dat het niet perfect hoeft de boel ontvetten met ontvetter die ervoor gemaakt is en niet die troep die jij gebruikt, en er een paar lagen blanke lak overheen spuiten.
Paar dagen laten drogen, nat schuren met korrel 1500 en 2000 en dan polijsten met iets wat daar voor gemaakt is.
Een vraagje over het spuiten van een onderdeel.
Ik heb wat beschadigingen zitten op de afdekplaat/schetsplaat van de motor.
Hoe kan je dit het beste weer netjes krijgen?
[afbeelding]
Het beste is opnieuw spuiten.
Of dat ook te doen is voor je hangt van een aantal zaken af natuurlijk: wat kan je, wat mag het kosten, welke middelen heb je etc.
In dat geval zit er weinig anders op dan het kapje te spuiten, of om een nieuwe te kopen.
Moet er alleen wel de goede kleur gematched worden, en de glans lijkt me ook niet 100% hoogglans dus dat wordt een beetje matpasta door de clearcoat en om dat allemaal te doen voor 1 kapje kan er voor zorgen dat het een duur kapje wordt.
Ik had het voor je kunnen doen als ik niet net 2 weken geleden mijn spuitcabine eruit gesloopt had en een nieuwe aan het plaatsen ben, dus ik ben voor zeker 6 weken "out of business".
In dat geval zit er weinig anders op dan het kapje te spuiten, of om een nieuwe te kopen.
Moet er alleen wel de goede kleur gematched worden, en de glans lijkt me ook niet 100% hoogglans dus dat wordt een beetje matpasta door de clearcoat en om dat allemaal te doen voor 1 kapje kan er voor zorgen dat het een duur kapje wordt.
Ik had het voor je kunnen doen als ik niet net 2 weken geleden mijn spuitcabine eruit gesloopt had en een nieuwe aan het plaatsen ben, dus ik ben voor zeker 6 weken "out of business".
Ik ben bezig een Z650 te restaureren, is het mogelijk dat je het spuitwerk doet voor me als je klaar bent met je spuitcabine? Het gaat om deze fiets:[afbeelding]
Eigenlijk hoort ie rood te zijn, zoals deze:[afbeelding]
Dus tank, zijkapjes en achterspoilertje.
Groeten, Coert,
Alhoewel er een paar verkeerde stappen in je verhaal staan zou ik, gezien het spuitwerk met spuitbussen zwart, en de wetenschap dat het niet perfect hoeft de boel ontvetten met ontvetter die ervoor gemaakt is en niet die troep die jij gebruikt, en er een paar lagen blanke lak overheen spuiten.
Paar dagen laten drogen, nat schuren met korrel 1500 en 2000 en dan polijsten met iets wat daar voor gemaakt is.
Ik ben bezig met de reparatie van de TDM van mijn vrouw ivm een schuiver. Het ding is denk ik max. 2000 Euro waard dus het mag niet te veel kosten.
Ben nu bezig met het spuiten van de zijkap maar het lukt niet echt om het heel mooi te krijgen. Wat ik heb gedaan is het volgende.
- Kuip gerepareerd met de MEK methode.
- Oude stikkers verwijderd.
- Ontvet met wasbenzine
- Ergste wat oneffenheden weggegeschuurd met waterproofschuurpapier korrel 260
- Kuip geplamuurd met plamuur voor o.a. plastic
- Geschuurd met korrel 260 om het ergste overschot aan plamuur weg te schuren en daarna het hele deel met 600 om het glad te krijgen.
- Gespoten met combi filler/grondlak voor plastic
- Weer licht geschuurd met 600
- 1x gespoten met Motip Zwart glanz
-> resultaat zwart glans met krasjes
- Weer licht geschuurd met korrel 1000
- 2x Gespoten met Motip Zwart glanz
-> resultaat zwart glans met minder krasjes
- Gepolijst met polijstschijf met schapenvacht op accu boormachine en zilver poets.
- Drie dubbel ontvet 1. dasty 2. remmenreiniger 3. Wasbenzine
- 3x Gespoten met Motip Zwart glanz
-> resultaat zwart glans met nog minder krasjes
Ik ben nog niet geheel tevreden. Vraag hoe nu verder?
Nog een keer schuren met korrel? of polijsten en zo ja hoe weet ik van te voren dat het voldoende is.
Of afspuiten met blanke lak want dan zie je die laatste krasjes bijna niet meer.
Hoeft geen professioneel resultaat te zijn.
Een vraagje betreft het spuiten.
Op mijn motor zitten beugels voor zij koffers, deze beginnen op de punten waar de koffers de beugel raken te verslijten tot het punt waar je het kale metaal ziet. Ik ben van plan deze los te halen en weer netjes zwart te spuiten. (Misschien dat ik hetzelfde ga doen met de midden bok.. die begint ook wat roestplekjes te tonen)
Is het gewoon een kwestie van licht opschuren en opnieuw spuiten met een spuitbus geschikt voor metaal en dan blanke lak eroverheen? Of zijn er nog dingen waar ik op moet letten.
Bij voorbaat dank.
[afbeelding]
Gebruik wat amoniak
het is altijd raadzaam om bij gebruik van een spuitsjabloon een tussenlaag blank te spuiten, je krijgt altijd een beetje high low hoe flinterdun je sjabloon materiaal ook is. ik snij zelf mijn sjablonen uit Aslan folie, kostbaar spul maar het allerbeste wat er te krijgen is.
Goed spul, alleen kwam er te laat achter. Wil nu niets anders meer.Hoelang gaan we in dit topic nou nog door met het adviseren van ontvetters die daar helemaal niet voor gemaakt zijn, alleen maar omdat iedereen dat in het keukenkastje heeft staan?
Ik heb ook nog een fles Johnny Walker in de kast staan, daar ga ik toch ook niet mijn spuitwerk mee ontvetten?
Terpentine, wasbenzine, ammoniak, alcohol, thinner, dasty, remmenreiniger, al die zooi is ergens voor gemaakt en dat is NIET het prepareren van je onderdelen voor spuitwerk.
Koop bij de beter uitgeruste automaterialenzaak een blikje Motip 600 Entfetter, een klein blikje kost 6-7 euro en is er speciaal voor gemaakt, wat dus betekend dat het wel wat meer doet dan alleen ontvetten. Dus ook siliconen verwijderen, antistatisch maken, snel vervliegen, vuil opnemen i.p.v. uitsmeren etc.
Dan zijn 90% van de volgende vragen ook meteen opgelost:
- waarom komt de lak los
- waarom vlekken in de lak
- waarom fisheyes in de lak
- waarom reageert de lak met de onderlaag
- waarom trekt mijn spuitwerk stof aan
- waarom krijg ik blaasjes in de lak
En zo nog wel wat problemen.
Preparatie van je oppervlak is ALLES bij spuitwerk, dan is het laatste middel wat je gebruikt voordat de lak erop gaat toch geen inferieure troep wat daar totaal niet voor is gemaakt?
Hoelang gaan we in dit topic nou nog door met het adviseren van ontvetters die daar helemaal niet voor gemaakt zijn, alleen maar omdat iedereen dat in het keukenkastje heeft staan?
Ik heb ook nog een fles Johnny Walker in de kast staan, daar ga ik toch ook niet mijn spuitwerk mee ontvetten?
Terpentine, wasbenzine, ammoniak, alcohol, thinner, dasty, remmenreiniger, al die zooi is ergens voor gemaakt en dat is NIET het prepareren van je onderdelen voor spuitwerk.
Koop bij de beter uitgeruste automaterialenzaak een blikje Motip 600 Entfetter, een klein blikje kost 6-7 euro en is er speciaal voor gemaakt, wat dus betekend dat het wel wat meer doet dan alleen ontvetten. Dus ook siliconen verwijderen, antistatisch maken, snel vervliegen, vuil opnemen i.p.v. uitsmeren etc.
Dan zijn 90% van de volgende vragen ook meteen opgelost:
- waarom komt de lak los
- waarom vlekken in de lak
- waarom fisheyes in de lak
- waarom reageert de lak met de onderlaag
- waarom trekt mijn spuitwerk stof aan
- waarom krijg ik blaasjes in de lak
En zo nog wel wat problemen.
Preparatie van je oppervlak is ALLES bij spuitwerk, dan is het laatste middel wat je gebruikt voordat de lak erop gaat toch geen inferieure troep wat daar totaal niet voor is gemaakt?