Nou spuit en repareer ik nogal eens wat en veel mensen vragen me vaak of iets nog wel te repareren is. Een kuip met scheuren, stukken eruit, gaten erin doorgesleten, bevestigingspunten afgebroken enzo.
Ik werk aan de onderkant van de markt, mensen die alle kuipdelen nieuw kunnen kopen komen niet bij mij maar ik verbaas me over hoe vaak mensen beweren dat het niet meer te doen is.
Alles is te repareren. De vraag is of het loont. Originele kuipdelen passen altijd beter dan imitatietroep en een aftermarket kuip kopen omdat dat goedkoper is dan origineel is jezelf voor de gek houden omdat de motor minimaal het uitgespaarde reparatiebedrag minder waard wordt bij verkoop met die Hongkong tupperware, dus wat schiet je er mee op behalve dat je op een motor rijdt waarvan iedereen ziet dat het een opgelapte schadebak is.
Onlangs had ik een klant met een ThunderAce kuipset. De motor als schadebak voor een appel óf een ei gekocht, meer was dat ding niet waard met alle schade. Ik heb alle kuipwerp opgeknapt, een beste klus en dan wordt het discutabel of het de fiets nog waard is, maar de eigenaar vond van wel.
Een kleine impressie van wat er nog allemaal mogelijk is:
Voorspatbord, scheur in de onderste flap:
Gelast met een soldeerbout, volledig doorgesmolten, binnen en buitenkant, en gladschuren:
Uiteindelijk strak gemaakt, in de primer en afgelakt.