Het grote suzuki V-strom topic deel 3

Te koop Dl 1050 XTA uit mei 2020 ivm 😍 op yamaha Tenere 700 rally uitvoering 2022 de rood witte.
de strom koste met accessoires meer dan 17 K oa :
Boss Carbon uitlaat euro 4 goedkeuring
Givi topkoffer
Givi radiator guard
Hepko & Becker skid plate
handvat verwarming
garmin navigatie met steun van Suzuki
orginele uitlaat
De motor heeft nog geen 14000 km gelopen heeft bij 8000 km een onderhoudsbeurt gehad en is in goede staat de vaste prijs is 12500 euro En heeft nog bijna 1,5 jaar fabrieksgarantie.
mvg Frank
 

Bijlagen

  • 3BF82B91-3EF7-429F-BA1C-263D6ED27336.jpeg
    3BF82B91-3EF7-429F-BA1C-263D6ED27336.jpeg
    309,8 KB · Weergaven: 63
  • 2F3D7144-1E39-463F-B639-00F3406AE80F.jpeg
    2F3D7144-1E39-463F-B639-00F3406AE80F.jpeg
    134,6 KB · Weergaven: 62
  • 25EBDB7E-D74C-452D-BC3A-E3A9BC784D49.jpeg
    25EBDB7E-D74C-452D-BC3A-E3A9BC784D49.jpeg
    262,6 KB · Weergaven: 60
  • EDD40BD2-408D-4928-AE17-F0107F88C4CD.jpeg
    EDD40BD2-408D-4928-AE17-F0107F88C4CD.jpeg
    136,5 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
Al bijna 3 jaar rij ik rond op een DL650 uit 2005 echt een top motor. Zit fantastisch en rijd meer dan prima. Pas geleden dacht ik, laat ik eens verder kijken naar een andere motor. Zo kwam ik bij de NC700x uit van Honda. Het leek me eerst een prima motor, zeker met het ook op woon werk verkeer. Tijdens het maken van een proefrit had ik het eigenlijk al snel gehad. Het voldeed totaal niet aan mijn verwachtingen kwa comfort en rijgedrag. De inruil waarde was ook niet echt top, dus heb ik besloten om de Vstrom lekker door te rijden! Love at first sight zullen we maar zeggen.

In plaats daarvan heb ik ook besloten om de Vstrom gelijk wat extra liefde te geven. Mijn fiets is al behoorlijk aangekleed maar miste nog enkele dingen die me wel interessant leken. Wat ik dus besteld heb en waarschijnlijk volgende week binnen verwacht:

  • Hyperpro vering set, zowel voor de voorvork als de achterveer
  • Klein onderhoud materialen, denk hierbij aan bougies, olie, oliefilter, voorvorkkeerring set ect
  • Kettingbeschermer van aluminium
  • Dominator uitlaat
Kortom genoeg te klussen, daarbij moet ik ook nog mijn navigatie systeem opnieuw aansluiten. En omdat de motor toch helemaal open ligt kan dit makkelijk meegepakt worden.

Tijdens het demonteren van alle kappen en de tank heb ik ook even een blik geworpen op de tandwielen van de motor. Helaas zie ik dus dat de tanden van het voorste tandwiel aardig gebogen staan en ook vervangen moeten worden.

IMG_20220124_192634.jpg


De ketting daarin tegen kan nog prima een ronde mee en de achtertandwiel mag ook vervangen worden. Tot mijn grote verbazing krijg ik geen beweging in het voorste tandwiel. Hij zit muur en muurvast, ik heb hem al goed in de WD40 gezet, en flink opgewarmd maar hij wilt maar niet los. Nu wil ik eigenlijk na alle aanpassingen naar de garage rijden om hem daar los te laten halen, maar is er nog een manier die ik eerst kan proberen om hem los te krijgen?
 
Heb je de borglip al terig getikt? Motor in neutraal. Achterwiel blokkeren (met rem of een stalen pijp). Dan met een goede dop erop en grote hefboom moet hij loskomen.
Klopt, Deze is weer mooi rond en de moer zou vrij moeten kunnen bewegen. En dan inderdaad in zijn vrij, stalen pijp door het achterwiel en een grote hefboom creëren. Dit allemaal zonder resultaat. Ik denk dat ik er maar na alle aanpassingen mee langs de garage ga. Zou zonde zijn als er iets kapot breekt ect.

Ondertussen ben ik met de Electra van me navigatie systeem bezig, foto's volgen snel.
 
De elektra vervolgt later, intussen zijn er al wat pakketjes gearriveerd. De wel bekende Hyperpro vering set, een kettingbeschermer uit het verre oosten, een uitlaat van Dominator. Kwalitatief ben ik nu al onder de indruk, zeker voor de prijs. Ook zijn er de standaard onderhoud materialen aangekomen. Denk hierbij aan olie, bougies, oliefilter ect.

IMG_20220130_145621.jpg

IMG_20220130_145805.jpg

IMG_20220130_175009.jpg


Ik ben met de achtervering begonnen, omdat deze mij het lastigste leek omdat ik zelf geen hydraulische pers heb om de veer te ontspannen. Om dit toch mogelijk te maken heb ik zelf wat in elkaar gezet wat verassend goed werkte. Eenmaal de veer gedemonteerd zat het vuil er goed op aangekoekt. Lang leve Youtube om te kijken welke bouten en moeren je precies moet losmaken om hem makkelijk te kunnen demonteren. Ik heb de motor op me middenbok staan zodat het achterwiel van de grond af komt. Dit maakt het wel vele male makkelijker.

IMG_20220130_182624.jpg
IMG_20220131_191250.jpg

Zoals je kunt zien, aardig wat vet en viezigheid. Nadat ik de vering gedemonteerd had viel het me op dat de nieuwe vering aanzienlijk zwaarder is dan de bestaande. Ergens ook logisch omdat er natuurlijk meer wendingen in zitten dan bij de standaard vering. De wissel was makkelijk te doen en als finishing touch natuurlijk een Hyperpro sticker erop.
IMG_20220131_195713.jpg


De volgende stap is het wisselen van de voorvork vering en het plaatsen van de kettingbeschermer. Standaard is die kettingbeschermer van plastic en nu is hij volledig van aluminium. Ook moet ik even kijken hoe ik de voorkant van de fiets gelift krijg. Het voorwiel met de complete voorvorken moeten eraf dus ik denk dat de voorkant van de motor laat hangen aan spanbanden terwijl hij op de middenbok staat.

Tot zover is het prima zelf te doen. Als alles dadelijk geïnstalleerd is wil ik denk langs Hyperpro om alles even af te stellen. Is ook een service die ze aanbieden. Maar zover is het nog niet.
 
Hoi Allen,

Omdat ik een aantal jaartjes ouder werd had ik besloten om na 30 jaar (spreekwoordelijk) mijn motor aan de wilgen te hangen. Rijden deed vaak pijn en daardoor deed ik dat steeds minder. Mijn toenmalige motor (Kawa Z1000SX) verkocht en fijn auto rijden. Maar zoals bij velen hier kruipt het bloed waar het niet gaan kan en wilde ik toch weer heropstappen.

Op zoek naar een wat rustigere (ander woord voor slome;)) motor met een rechte zit kwam ik uit bij de V-Strom 650. Wat een fijne motor! Ik heb er een trip naar Zwitserland op zitten zonder pijn aan knieën en polsen. Zeer tevreden met mijn keuze. Ik zal hier in dit topic weer regelmatig gaan meelezen!

Oh Ja, hier een plaatje van de nieuwe reisgenoot....

Vstrom.jpeg
 
Al bijna 3 jaar rij ik rond op een DL650 uit 2005 echt een top motor. Zit fantastisch en rijd meer dan prima. Pas geleden dacht ik, laat ik eens verder kijken naar een andere motor. Zo kwam ik bij de NC700x uit van Honda. Het leek me eerst een prima motor, zeker met het ook op woon werk verkeer. Tijdens het maken van een proefrit had ik het eigenlijk al snel gehad. Het voldeed totaal niet aan mijn verwachtingen kwa comfort en rijgedrag. De inruil waarde was ook niet echt top, dus heb ik besloten om de Vstrom lekker door te rijden! Love at first sight zullen we maar zeggen.

In plaats daarvan heb ik ook besloten om de Vstrom gelijk wat extra liefde te geven. Mijn fiets is al behoorlijk aangekleed maar miste nog enkele dingen die me wel interessant leken. Wat ik dus besteld heb en waarschijnlijk volgende week binnen verwacht:

  • Hyperpro vering set, zowel voor de voorvork als de achterveer
  • Klein onderhoud materialen, denk hierbij aan bougies, olie, oliefilter, voorvorkkeerring set ect
  • Kettingbeschermer van aluminium
  • Dominator uitlaat
Kortom genoeg te klussen, daarbij moet ik ook nog mijn navigatie systeem opnieuw aansluiten. En omdat de motor toch helemaal open ligt kan dit makkelijk meegepakt worden.

Tijdens het demonteren van alle kappen en de tank heb ik ook even een blik geworpen op de tandwielen van de motor. Helaas zie ik dus dat de tanden van het voorste tandwiel aardig gebogen staan en ook vervangen moeten worden.

Bekijk bijlage 1719831

De ketting daarin tegen kan nog prima een ronde mee en de achtertandwiel mag ook vervangen worden. Tot mijn grote verbazing krijg ik geen beweging in het voorste tandwiel. Hij zit muur en muurvast, ik heb hem al goed in de WD40 gezet, en flink opgewarmd maar hij wilt maar niet los. Nu wil ik eigenlijk na alle aanpassingen naar de garage rijden om hem daar los te laten halen, maar is er nog een manier die ik eerst kan proberen om hem los te krijgen?
Kan het zijn dat het linkse draad is
waarmee je voortandwiel vast zit?
 
Het is inderdaad gewoon rechtse draad, helaas komt hij nogsteeds niet los. Op een later moment laat ik hem losmaken bij de garage.
Inmiddels heb ik niet stil gezeten in de avond uurtjes en heb ik inmiddels de uitlaat gemonteerd en de ketting beschermer.

De ketting beschermer had enkele aanpassingen nodig met de slijptol om hem precies passend te maken. De gaten voor montage lijnde net niet perfect uit waardoor het gat van de beschermer iets hoger zat dan het getapte gat. Al met al ziet het er goed uit.

IMG_20220201_185223.jpg


Het plaatsen van de uitlaat ging ook bijzonder makkelijk. Na het door slijpen van de originele uitlaat kon je makkelijk de nieuwe uitlaat eromheen klemmen. Na wat passen en meten zat hij op de plek waar ik hem wou hebben en kon ik hem monteren.

IMG_20220201_191749.jpg


Alle benodigdheden zaten erbij, zelfs een extra klemmetje om de uitlaat beschermer nog te monteren omdat je van de 3 montage punten uit eindelijk de laatste eraf slijp. Dus ook deze zit weer netjes op zijn plek.

IMG_20220201_195059.jpg
IMG_20220201_195044.jpg


Ook het gewicht is aanzienlijk lager dan de originele uitlaat. Niet zo gek ook, aangezien hij ook kleiner is.

IMG_20220201_191551.jpg


Het testen gaat pas gebeuren als alles straks in elkaar zit. Inmiddels heb ik de motor op een blok hout staan en op de midden bok zodat het voorwiel vrij hangt. Om Hyperpro in de voorvorken te monteren. Later deze week meer.
 
Iemand enig idee hoe breed een stuur is op een V-strom DL650 en XT? Jaren 2017/2019 ongeveer.
Ben wel klaar met mijn Shiver en wil meer toeren enzo maar wil de motor ook in de schuur kunnen zetten. Nu meet ik dat ik met een stuur van 85cm breed wel de schuur in kom.
Op de site van Suzuki staat dat de V-strom (2022) 910MM breed is. Is dat het stuur? Want ergens anders lees ik over een 2018 81CM breed. Dat lijkt me weer weinig, want dat is de breedte van het stuur van mijn Shiver.

En kan het stuur ingekort worden naar zeg 85CM (XT nog iets meer ivm met die kappen?) als die te breed is. Dus 3cm dan aan beide zijden eraf. Is dat verstandig of beinvloed dat het rijden heel erg? Hoor graag reactie van de kenners hier ;).
 
Op de site van Suzuki staat dat de V-strom (2022) 910MM breed is. Is dat het stuur? Want ergens anders lees ik over een 2018 81CM breed.

Het stuur van mijn 1050 XT heeft inderdaad een totale lengte van 91 cm.

De trillingsdempers zijn beide 5 centimeter, dus misschien is dat het verschil?

Je kunt proberen om zonder de stuureinden / trillingsdempers te rijden (heb ik een tijdje op een andere motor gedaan, niet prettig), of een aftermarket stuur kopen.

Het stuur inkorten zou ik zelf niet doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stuur kun je best inkorten, als je van te voren maar controleert of de hendels ver genoeg naar binnen kunnen.
Als je veel offroad gaat is een breed stuur wel prettiger.
 
Laatst bewerkt:
Net even gemeten: een 650 is het stuur ongeveer 87cm breed en bij de 1050 is het 90cm breed.

Ik krijg beide motoren best soepel door een poort van 85cm. Als je het stuurt draait en motor kantelt krijg je m best goed er doorheen.
 
Net even gemeten: een 650 is het stuur ongeveer 87cm breed en bij de 1050 is het 90cm breed.

Ik krijg beide motoren best soepel door een poort van 85cm. Als je het stuurt draait en motor kantelt krijg je m best goed er doorheen.
Dank voor je reactie.
Die 87 scheelt al wat. Ik ben bang als je moet kantelen dat ik dan die motor een keer ga laten vallen 8)7. Maar misschien valt het mee en wordt je er vanzelf handig in.

Mijn vorige motor ook een keer laten omvallen, maar dat was omdat ik hem van de bok haalde met de zijstandaard uit, die kwam op mijn voet en toen liet ik 'm even vieren. Als die dan gaat hou je de boel niet meer.
 
Bekijk bijlage 1719831

De ketting daarin tegen kan nog prima een ronde mee en de achtertandwiel mag ook vervangen worden. Tot mijn grote verbazing krijg ik geen beweging in het voorste tandwiel. Hij zit muur en muurvast, ik heb hem al goed in de WD40 gezet, en flink opgewarmd maar hij wilt maar niet los. Nu wil ik eigenlijk na alle aanpassingen naar de garage rijden om hem daar los te laten halen, maar is er nog een manier die ik eerst kan proberen om hem los te krijgen?
Ketting zou ik tegelijk met de tandwielen vervangen, anders ziet je voortandwiel er zo weer hetzelfde uit.

Let goed op met het losdraaien van de moer. Suzuki was zo bang dat die moer losliep dat hij 3-voudig geborgd is.
1. De borgring die je al plat hebt gemaakt
2. Locite
3. 2 lipjes vooraan in de moer die in de draad van de uitgaande as zitten

Zorg dat de draad van de uitgaande as goed schoon is, anders kan het gebeuren dat die twee lipjes opstroppen en je heel veel geweld gaat gebruiken om die moer te lossen en je de draad sloopt. In geval van twijfel kun je daarom beter de moer splitsen en een nieuwe monteren.
 
Laatst bewerkt:
Ben van plan om in juni 10 dagen Noorwegen te doen. Ben op zoek naar een goede bandenset voor de 650. Bedoeling is zowel on road als (licht) off road te rijden (mn gravelwegen). Momenteel heb ik Bridgestone er onder liggen. Ik ben nu aan het kijken naar de michelin anakee adventure. Iemand ervaring met deze band onder de V-strom 650?
 
Te koop Dl 1050 XTA uit mei 2020 ivm 😍 op yamaha Tenere 700 rally uitvoering 2022 de rood witte.
de strom koste met accessoires meer dan 17 K oa :
Boss Carbon uitlaat euro 4 goedkeuring
Givi topkoffer
Givi radiator guard
Hepko & Becker skid plate
handvat verwarming
garmin navigatie met steun van Suzuki
orginele uitlaat
De motor heeft nog geen 14000 km gelopen heeft bij 8000 km een onderhoudsbeurt gehad en is in goede staat de vaste prijs is 12500 euro En heeft nog bijna 1,5 jaar fabrieksgarantie.
mvg Frank
De motor is bij Gebben ingeruild op een Tenere700 rally.
de motor wordt pas in mei geleverd dus nog ff genieten van de 1050
 

Bijlagen

  • AAE63F55-31EC-405B-90C6-5D81E1B2E3BF.jpeg
    AAE63F55-31EC-405B-90C6-5D81E1B2E3BF.jpeg
    85 KB · Weergaven: 13
  • 9C0CCD9F-4FC5-4181-9A52-B9976F99E5AA.jpeg
    9C0CCD9F-4FC5-4181-9A52-B9976F99E5AA.jpeg
    95,3 KB · Weergaven: 15
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Terug
Bovenaan Onderaan