Het grote suzuki V-strom topic deel 3

Nog steeds erg blij met de mijne! *D Soms kriebelt het wel om een nieuwe te kopen, maar waarom? In de basis is die niet veel anders en dit bevalt nog erg goed.

1657184378771.png
 
Ik merk dat ik steeds meer op twee benen aan het hinkelen ben. Ik heb de Strom nu ruim 2 jaar, en hij rijdt nog steeds prima, maar ik overweeg de laatste tijd steeds vaker om over te stappen op iets anders. De trilling op hogere snelheid begint me tegen te staan bij snelwegritten (lang niet bij iedereen het geval van wat ik hoor, maar blijkbaar ben ik 'gevoelig' voor de frequentie waarop dit gebeurt), dus langere ritten worden vermoeiend. Terwijl ik er de afgelopen jaren ook rustig 8+urige dagtochten mee gemaakt heb. Ook zou ik wel eens wat meer power willen, al zit dat vooral tussen de oren denk ik, ik trek bij het verkeerslicht nog steeds moeiteloos alles behalve de snelle elektrische jongens en andere motoren eruit als ik daar zin in heb. Maar soms vraag ik me wel eens af of ik met meer motorinhoud niet ook wat relaxter zou kunnen rijden.

De vraag is ook een beetje; wat dan? Ik heb de Strom helemaal aangepast naar mijn eigen wensen en zithouding, met verhoging/verlaging waar mogelijk, zadelaanpassing, grip puppies, ATRE, en een accessoirelijst die steeds langer wordt. De allroad-zithouding is voor mij perfect, eigenlijk zou ik weer een cardan willen voor een zorg minder, en een beetje meer power zou fijn zijn. Ik vind een GS aartslelijk/gewoontjes/veel te duur/geen fan van boxers, een Super Tenere heb ik ook weer niet nodig, een Guzzi V85TT lijkt leuk maar nog duur en weer een V-twin, en dan heb je de allroads met cardan ook wel weer gehad. Ik kijk al een hele tijd naar een 1200 Tiger Explorer, maar die zit nog een paar duizend boven budget voor ik een mooie heb. Particulier krijg ik er nog rond de 4k voor als ik vergelijk met wat er op Marktplaats staat, inruil vermoedelijk een stuk minder.

Ik ben nu een beetje voor mezelf de afweging aan het maken of ik de Strom op Hyperpro-kuur stuur, of dat ik hem toch in de verkoop zet. Toen ik de Strom kocht is het nog bijna een FJR1300 geworden, vond ik toen wat overkill, maar die tikt ook een hoop boxjes aan, ik rij steeds vaker woon-werk met 96 enkele reis snelweg, en een 4-in-lijn is ook wel eens lekker (op Die van Haar heb ik geen last van trilling en het rijdt een stuk relaxter snelweg). Maarja, dan koop je wellicht weer de ellende van een ander, en ga ik echt 6k uitgeven voor een motor die ik nog geen 10k kilometers per jaar zal gebruiken?

Afijn, Louis komt van de week de spullen voor de oliewissel brengen, eerst dat maar eens doen, en een tijdje blijven peinzen. Keuzes, keuzes. :+
 
De Versys? Ook naar gekeken, maar voor een beetje knappe ga je toch al rustig naar de 7k, en dat wordt me voor nu iets te gortig. Idem voor een 1000 V-strom (het nieuwe model met ABS dan), om een beetje OT te blijven. :+ Plus, dan blijf ik de ketting houden, en ik ben daar gewoon geen held in. Nu rijd ik ook niet zoveel op jaarbasis, maar toch. Mijn vorige motor had een cardan, en dat beviel toch eigenlijk wel heel goed. Ja, als 'ie kapot gaat is het duur, maar voor de rest is het mooi tokkelen zonder zorgen. Allroad-met-cardan beperkt dan wel weer tot GS, Super Tenere, V85TT, 1200 Tiger en VFR1200X, die allemaal budgettair wat te ver weg zijn. Of een Stelvio, maar of ik dat aandurf na altijd Japans... :+ Vandaar dat ik met de gedachte speel om toch eens een (sport-)tourder te proberen. Proefritje kan nooit kwaad...
 
De oudere sport-toer (R11XXS, Sprint ST's) motoren zijn vaak relatief goedkoop. De toerfietsen dan juist weer niet (FJR, Kawa dinges, K BMW's, boxer BMW's, Pan's, goldwings).

Met een beetje visie van Suzuki zou er een DL 650/850/1250 zijn, waarvan de laatste met cardan of riem. verkoopt beter dan GSXR's
 
Hi all,

Al tijdje aan het meelezen sinds ik tot de Vstrom fam behoor +- 3 maanden geleden.
Heb een 2004 650 model. Upgrade vanuit de Yamaha XJ600.
Al heerlijk mee getourd in regio brabant/limburg en uitstapje naar de Eiffel.
Heb er zelf nu +-2000 km op zitten maar momenteel staat die bij de garage al :(
Na een aantal keren woon-=-werk verkeerd dacht ik al een rare geur te ruiken maar uit controle kon ik niks geks zien.
Echter, vorige week merkte ik dat ik ook minder vermogen, haperingen tijdens het rijden, uitvallen bij stationair lopen.
Ik dacht eerst wellicht dat het kwam doordat ik 95 getankt had ipv 98, dus ik naar tankstation en toen kwam ik erachter dat mijn uitlaat loeiend heet was, kwam rook vanaf( niet uit de uitlaat maar denk iets verbrand van rubbertje van schild), brandgeur en uitlaatschild was net zacht plastic, zie ook foto's.
Ik dacht aan verstopte uitlaat/demper oid maar garage kan de situatie niet nabootsen en uitlaat stoot gewoon alles uit zoals het zou moeten.
Volgende stap nu is dat ik stuk ga rijden om te kijken of het iets eenmaligs was. Wellicht alle roet er nu uitgebrand :').
Maar eerlijk, als niet duidelijk is wat het veroorzaakt, voel ik me niet heel comfortabel om er op te blijven rijden.
Ik had nu het geluk dat ik stil kwam te staan in de buurt van een zaak maar als ik weer eens random in de Eiffel kom stil te staan ben ik, letterlijk en figuurlijk, verder van huis.
dus mijn vraag, wat denken jullie wat het kan zijn en anderzijds, iemand advies wat te doen nu?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-07-01 at 12.56.44 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-07-01 at 12.56.44 PM.jpeg
    143,7 KB · Weergaven: 40
  • WhatsApp Image 2022-07-01 at 12.57.05 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-07-01 at 12.57.05 PM.jpeg
    85,4 KB · Weergaven: 39
  • Schermafbeelding 2022-07-10 132648.jpg
    Schermafbeelding 2022-07-10 132648.jpg
    31,3 KB · Weergaven: 39
Hi all,

Al tijdje aan het meelezen sinds ik tot de Vstrom fam behoor +- 3 maanden geleden.
Heb een 2004 650 model. Upgrade vanuit de Yamaha XJ600.
Al heerlijk mee getourd in regio brabant/limburg en uitstapje naar de Eiffel.
Heb er zelf nu +-2000 km op zitten maar momenteel staat die bij de garage al :(
Na een aantal keren woon-=-werk verkeerd dacht ik al een rare geur te ruiken maar uit controle kon ik niks geks zien.
Echter, vorige week merkte ik dat ik ook minder vermogen, haperingen tijdens het rijden, uitvallen bij stationair lopen.
Ik dacht eerst wellicht dat het kwam doordat ik 95 getankt had ipv 98, dus ik naar tankstation en toen kwam ik erachter dat mijn uitlaat loeiend heet was, kwam rook vanaf( niet uit de uitlaat maar denk iets verbrand van rubbertje van schild), brandgeur en uitlaatschild was net zacht plastic, zie ook foto's.
Ik dacht aan verstopte uitlaat/demper oid maar garage kan de situatie niet nabootsen en uitlaat stoot gewoon alles uit zoals het zou moeten.
Volgende stap nu is dat ik stuk ga rijden om te kijken of het iets eenmaligs was. Wellicht alle roet er nu uitgebrand :').
Maar eerlijk, als niet duidelijk is wat het veroorzaakt, voel ik me niet heel comfortabel om er op te blijven rijden.
Ik had nu het geluk dat ik stil kwam te staan in de buurt van een zaak maar als ik weer eens random in de Eiffel kom stil te staan ben ik, letterlijk en figuurlijk, verder van huis.
dus mijn vraag, wat denken jullie wat het kan zijn en anderzijds, iemand advies wat te doen nu?
Hallo minQ heb je al op het Vstrom forum gekeken daar kan je ook gericht zoeken.
 

Dit zou wel eens interessant kunnen zijn, al gaat het hier om een 1000. Sowieso lijkt me het devies hier niet verder mee te rijden, voor je het weet richt je allerlei interne schade aan. In bovenstaand topic is e.a.a. destijds opgelost door een reset van de ECU naar de 'startwaarde', gecombineerd met nog wat andere zaken. Een roodgloeiende uitlaat en dergelijk motorgedrag lijkt in ieder geval te wijzen op een probleem in je mengselverhoudingen of je kleppen als ik het goed lees.
 
Zo warm dat de uitlaat gaat gloeien, kan door een aantal oorzaken komen. Vaak heeft het te maken met brandstof tekort (te arm mengsel) wat zorgt voor een erg hete verbranding. Dit is schadelijk voor de motor. Dit kan zijn door verstopte brandstofaanvoer/kapotte injector. Denk ook aan de afstelling van de gaskleppen.

Wat ook kan is een verkeerde ontsteking door een kapotte bougie of bobine. Ik zou de bougies er eens uit draaien en kijken wat de kleur is. Verder zou ik ook een injectorreiniger bij de benzine gooien.

Rijdt de motor verder wel goed?
 
Thanks voor het meedenken!
Ben vandaag langs de zaak gegaan voor wat meer uitleg.
Ze gaven aan dat mijn accu hartstikke dood was. Deze hebben ze vervangen.
Vervolgens gecontroleerd dat er lucht uit de uitlaat kwam of deze weer verstopt zou raken.Na een testrit door ze van 10 km merkten ze geen problemen.
Motor bleef goed rijden, stationair lopen was stabiel en niks te zien in de uitlaat.
Uit mijn eigen testrit van +-15 km identiek resultaat, motor rijdt weer lekker, slaat niet af en geen gloedrode uitlaat.
Natuurlijk zou ik nog verder moeten rijden maar durfde nu niet te ver weg van de zaak te gaan.


Omdat ik de link tussen accu en uitlaat niet begreep gevraagd om context;
Ze gaven aan dat door de accu het waarschijnlijk tijdens het rijden begeven had, de motor toch probeerde te vonken en daardoor te arm is gaan lopen.
Dus dat komt overeen met jullie vermoeden van brandstof te kort/mengverhouding.
Echter, voelt het nog niet helemaal goed voor me. Wellicht is dit gebrek aan kennis aan mijn kant ( Zit op niveau van zelf kleine beurt geven en kettingset vervangen etc) maar ook zoeken op google geeft de link tussen de kapotte accu en mijn probleem niet als optie.
Tevens merk ik tussen 5&6000 touren dat er eea trilt. Daarover gaven ze aan dat wss het glaswol in de demper verbrandt is en er mogelijk wat trilt nu. Moet zeggen dat ik ook idee had dat mijn uitlaat wel wat meer geluid gaf
Zou dit in jullie ogen een verklaring kunnen zijn?
Want op dit moment voel ik me niet comfortabel genoeg om te zeggen, ik stap weer zorgeloos op de fiets.
 
Zo te zien is dat de standaard uitlaat en het lijkt me stug dat er glaswol in zit zoals bij aftermarket dempers wel is. Dat je uitlaat een opflikker heeft gehad (dempingsschotjes krom oid) door de enorme hitte is wel logisch.

Het zou kunnen dat de ontsteking zo slecht was dat je uitlaat vol zat met niet ontstoken mengsel, wat doordat er soms wel goede verbranding in de cilinder was, ontstoken is door hete uitlaatgassen en dus verbrandde in de uitlaat.
 
Of dat je accu zo weinig spanning had dat hij maar nèt de injector open kreeg of maar nèt de bojgie kon laten vonken. Het is een vreemde storing maar fijn dat het is opgelost😅😎
 
Hoi ,

Inmiddels heeft de V-Strom de 1000 km beurt achter de rug . Ik zit nog even te dubben betreffende bagage mogelijkheden .
Ik wil er i.i.g. beslist geen kofferset meer op hebben , maar om toch wat meer bagage mee te kunnen nemen zit ik te denken aan
een waterdichte zadeltas van 35 liter b.v. van SW Motech of toch een een paar zijtassen die snel te monteren en te demonteren zijn .
Iemand hier die reeds een keuze gemaakt heeft en daar zeer tevreden over is ? Ik hoor het graag :)
 
Ik heb jarenlang met een bagagerol gereden, 70 liter. Voor weekenden of de enkele weken alleen die rol met weekendtas er in en tentje erbij, in de lengte achterop. Voor langere vakanties dwars achterop met de tent in een kleinere rol er achter. Zware spul en grijpvoorraad in de tanktas.
 
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Ik heb jarenlang met een bagagerol gereden, 70 liter. Voor weekenden of de enkele weken alleen die rol met weekendtas er in en tentje erbij, in de lengte achterop. Voor langere vakanties dwars achterop met de tent in een kleinere rol er achter. Zware spul en grijpvoorraad in de tanktas.
Ik heb zelf ook jarenlang met een bagagerol , tent etc .... achterop de motor gereden (van die kanozakken) . Nu heb ik eigenlijk alleen voor tripjes
van max. een week dus extra bagageruimte nodig . Was vergeten te vermelden dat ik wel een tanktas gebruik , ook op mijn huidige
Dl 1050 XT . Zit alleen dus nog even te dubben of het een waterdichte tas achterop wordt of toch 2 zijtassen .
 
Zijtassen zou ik goed passen en vragen of je mag proefrijden. In de folder zitten ze mooi, in de praktijk vaak net niet. Of je moet zo'n set hebben met een kofferrekachtig framepje, maar dan kun je net zo goed koffers nemen, tenzij je gaat off roaden.
 
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Is er iemand die niks meer met zijn originele ruit doet van een DL650 uit 2005?

Ik heb er nu een Puig ruit opzitten, maar ik ervaar turbulentie. Ik ben net te lang, dus zit met mijn helm in de troebele wind. Deze zat erop bij aankoop, dus geen idee hoe een originele rijdt. In de wind zitten vind ik niet erg, turbulentie wel.O-)
1657640234204.png
 
Als je naar Eindhoven wil komen, kun je met een originele proefrijden. Zitten wel wat extra gaatjes in voor de zomerstand (extra laag), maar dat maakt voor de ervaring niks uit. De bekende Suzuki accessoire ruit met opzetstukje heb ik ook nog wel liggen volgens mij.
 
Ik ben paar weken terug een weekend richting spessart en odenwald geweest in deutsland door de eifel heen. Beviel me meer dan prima met vstrom:):) stuurt heerlijk in al die bochten die we hebben gehad. Was alleen wel inde warme dagen toen en zweette me pak uit met 38 graden!. Maar dan nog genoten. Is dat het een georganiseerd weekend van het werk was anders had ik het wel een weekend opgeschoven.
De trip meter stond bij terugkomst op 1420km.
 

Bijlagen

  • 20220618_095555.jpg
    20220618_095555.jpg
    438,6 KB · Weergaven: 43
  • 20220619_122010.jpg
    20220619_122010.jpg
    299,7 KB · Weergaven: 45
  • 20220618_151320.jpg
    20220618_151320.jpg
    304,3 KB · Weergaven: 44
Als je naar Eindhoven wil komen, kun je met een originele proefrijden. Zitten wel wat extra gaatjes in voor de zomerstand (extra laag), maar dat maakt voor de ervaring niks uit. De bekende Suzuki accessoire ruit met opzetstukje heb ik ook nog wel liggen volgens mij.
Dit hou ik ff in mn achterhoofd👍🏻. Ik neem contact met je op als ik ff tijd heb.
 
Ik wil er i.i.g. beslist geen kofferset meer op hebben ,

Waarom niet, als ik vragen mag?

Ik vind koffers oer- en oerlelijk, maar ben nu toch wel degelijk om hoor. Perfecte oplossing voor de wat langere ritten. Smalle koelbox mee voor eten en drinken.

Perfect.

(Maar nog steeds oerlelijk, dat dan weer wel.)
 
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Omdat ik ze niet meer echt nodig heb , dat is de hoofdreden .
Ik ga hooguit nog een weekje achter elkaar op pad met de motor en dan kan ik mijn spullen
prima meenemen in een tanktas en een kanozak of waterdichte tas achterop de buddy .
Dus waarom zou ik dan investeren in een kofferrek en koffers .
Vroeger heb ik altijd koffers gebruikt en ook veel gemak van gehad , dus ik ken ook de voordelen .
 
Sinds een tijdje ook een trotse bezitter van een Black Rhino van 2011. Alles zit erop en eraan (incl zwarte alu Traxx koffers) en pas 32k gelopen..:9~

Hiervoor had ik een Honda CB500 uit 97. Die blijft nog wel even in de schuur, want het blijft een leuke brommer.

Ik ben super blij met de V strom. Toch vallen een aantal dingen op. Misschien hebben jullie wat tips?

De vering dempt matig bij het rijden over klinkerwegen, ook bij het remmen deinst hij naar voren.

Aan/uit reactie bij het geven van gas als je deze eenmaal losgelaten hebt. Het lukt mij niet om weer soepel op te pakken.

Voor mijn gevoel zit de koppelingshendel behoorlijk ver van het handvat vandaag. Mijn handen zijn groter dan gemiddeld en er lijkt geen stel mogelijkheid te zijn..

Verder vind ik het een topding
 

Bijlagen

  • E5F2AB40-EE9E-48E3-9A25-4F9C4A1F9CF3.jpeg
    E5F2AB40-EE9E-48E3-9A25-4F9C4A1F9CF3.jpeg
    613,4 KB · Weergaven: 32
  • 0F8711DD-338F-4673-864F-A55D3B029562.jpeg
    0F8711DD-338F-4673-864F-A55D3B029562.jpeg
    561,9 KB · Weergaven: 33
Comfortabel zadeltje ook zo te zien, da's een mooie! Nog wel even de Mickey Mouse-oortjes vervangen. :+

Vering is inderdaad wat aan de slappe kant, zeker aan de voorzijde. Nou leg ik behoorlijk wat gewicht in de schaal, dus dat zal niet meehelpen, maar er is een reden dat ik als ik de Strom houd waarschijnlijk toch eens bij Hyperpro ga buurten. E.e.a. is wel wat op te lossen met de veervoorspanning, die kun je behoorlijk aanpassen. Op het Vstromforum zijn hele boeken volgeschreven over de vering en welke standen voor mensen werken, ik kan nu met de voorvering op het 1e streepje van de bouten in de kroonplaat aardig uit de voeten.

Gasreactie bij lage toeren is bij mij een pak beter sinds ik de Gipro met ATRE-functie erop heb zitten. Die geeft 'm iets meer lucht in de lage versnellingen zodat de boel minder snel wordt geknepen. Een versnelling lager gaan zitten dan je zou denken wil ook nog wel eens iets helpen, evenals een beetje spelen met de koppeling. Los van het feit dat injectiemotoren altijd wel iets van een aan-uitreactie hebben trouwens.

Koppelingshendel is inderdaad niet instelbaar (remhendel wel als het goed is). Ik heb ooit voor de probeer een setje aftermarket verstelbare hendels erop gezet, maar dit maakte niet bijster veel verschil, en ik moest ze behoorlijk verbouwen voor het voldoende paste (Zucht, Ali...). Koppelen gaat gelukkig wel lekker licht, dus ik heb meestal aan 1 à 2 vingers genoeg. Wellicht dat niet-Ali-hendels het wel iets kunnen verbeteren, maar je hebt nu eenmaal door de constructie een bepaalde slag nodig om geheel te kunnen ontkoppelen, en hoewel je wel een klein beetje kunt doen met de stelschroeven van de koppelingskabel komt hij niet veel dichter naar je handvat doe ben ik bang.

Een topding is het zeker! :t
 
Ja, het zadel is heel erg comfortabel! Op internet zelf ook gelezen dat een setje aftermarket veren wonderen kunnen doen, maar ik vind het toch wel erg prijzig (400-600e?). Ik heb nog niet aan de veervoorspanning gedaan omdat ik in de veronderstelling was dat dit alleen effect heeft op de ‘sag’. Hier ga ik nog even naar kijken..

Er zit een Gipro zonder ATRE op. Grappig dat het invloed heeft op het gasresponse. Had geen flauw idee!

Een niet ali hendel is helaas ook aan de prijs. Ik zal er maar aan moeten wennen.

Ik las hier of op het stormtroopers forum al een reactie over de V strom; dat het een motor is die op ieder vlak wel wat wensen overlaat (op betrouwbaarheid na). Als ik alles ga vervangen waar ik wat van vind had ik beter een andere motor kunnen kopen:P
 
Terug
Bovenaan Onderaan