Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

De warmte wel, maar ikzelf heb er eigenlijk alleen last van als het heeeeeeeeeel erg warm (+35 graden en hoger) is, of als ik lang stil sta... (zal wel iets met rijders houding te maken hebben denk ik)

Mare, als jij hem te duur vond, ik heb de mijne ook te koop staan, voor een schappelijke prijs (al zeg ik het zelf), zeker gezien de accesoires e.d. die erbij zitten.
http://www.speurders.nl/overzicht/t...21089.html?sr_ab=0&no_qs=True&query=sprint+st
En anders mag een goed bod altijd ;-)

Je advertentie is weg inmiddels, je sprint verkocht?
 
@Caun
Heb je al eens een proefrit gereden op de gt? Kun je ook de verschillen tussen de ST en de GT eens voelen.
 
Ik vindt het jammer dat de ST nooit aangeslagen heeft bij het grote publiek, de GT vindt ik niet sportief ogen , dus ik hou het maar op mijn ST , hier nog even een kiekje van onze tour in zuid Tirol [imgatt]
 
Ik vindt het jammer dat de ST nooit aangeslagen heeft bij het grote publiek, de GT vindt ik niet sportief ogen , dus ik hou het maar op mijn ST , hier nog even een kiekje van onze tour in zuid Tirol
full
 
Laatst bewerkt:
@Caun
Heb je al eens een proefrit gereden op de gt? Kun je ook de verschillen tussen de ST en de GT eens voelen.

Nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Mede ook omdat de GT over het algemeen een stuk duurder is nog dan de meeste ST's, en gezien ik binnenkort vader hoop te worden is mijn budget voor een volgende motor hetzelfde als de waarde van mijn Z750.

Ik zou wel graag een keer proefrijden, zien of de GT net die 1,5 cm meer ruimte geeft voor m'n benen. Bij de ST zat ik bij een proefrit met m'n knieën net tegen de kuipdelen aan. Niet continue storend en mogelijk gewoon wennen, maar ik ben ook bang dat het gaat irriteren bij lange ritten.

Ik ben 1.94m dat maakt het zoeken naar een geschikte sportieve toerachtige motor die ook lekker bochtenwerk verricht toch wat lastig.
 
Ik ben 1.98 m maar ik heb er geen last meer van . ik ben het met je eens dat je schrikt van hij "past niet" maar laat het daar niet van afhangen, went wel .

succes met je keuze !
 
waar je op moet letten is de km-tand ivm de onderhoud met name de klepspeling kontroleren (20.000km). dit een hoog prijskaartje, normaal gesproken hoeft de klepspeling niet gesteld teworden. is dit wel het geval dan is dit een omvangrijk klusje die je niet ff doet en dus kostbaar is.


Ik ben mij ook aan het orienteren op de Sprint ST1050. Deze tips komen goed van pas - dank! :}

Aan wat voor kosten moet ik denken voor de klepspeling controle? Hebben we het dan over een beurt van boven de 1000 euro?
 
Hallo,
Verleden week mijn vfr '99 (na hem slechts 18 dagen te hebben gehad, ik kan er niet mee overweg, wat een saaie en slecht sturende motor) omgeruild met een sprint RS 2001, 42dkm. Wat een heerlijke motor!

Het enige wat ik korte termijn wil aanpakken is het comfort. Of te wel het stuur moet wat hoger.
Ik twijfel of het gelijk een superbike stuur moet worden of de hoge clipons van een ST plaatsen (en eventueel Genmar clipon risers).
Voordeel van superbike stuur is dat de motor nog makkelijker gaat sturen. Nadeel zou zijn dat je wat meer wind vangt en dat hij wat minder stabiel zou zijn. Maar dit gaat pas spelen boven de 160 km per uur. Klopt dat? En het kost toch gauw een kleine 300 euro incl. koppelingskabel.
En welk merk superbike kitje is het best? Of maakt het niet uit?

Een paar ST clipons zijn natuurlijk een stuk goedkoper maar ik vraag me af of dit voldoende mijn houding veranderd. Ze zo'n 3 cm hoger begrijp ik.

Ideeën? Meningen?

O, en ik zoek nog een knipperlicht glaasje li-voor. Zit nu vast met een stukje tape
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb ook een RS en herken je probleem. Ik heb erg veel uitzoekwerk gedaan, dus ik denk dat ik je wel kan helpen.

Zelf heb ik nu de clipons van een ST uit '01 erop gezet. Dit geeft de minste verhoging, maar is wel de makkelijkste en goedkoopste optie. De zit is nog steeds behoorlijk voorover, naar vergis je niet, op de erg lange afstanden (>500 km binnenwegen op 1 dag: geen last van m'n polsen, wel van m'n knieën) werkt dit voor mij goed, ik ben 1m89. Bovendien stuurt hij nu beter. Naast dat ze hoger zijn, zitten ze ook verder naar achteren geplaatst. Denk niet dat hoger automatisch beter is, bij een rechtop zit krijg ik op sommige motoren last van de schouderbladen.

Latere modellen van de ST hebben nog hogere clipons (hoe later het model, hoe hoger de clipons) , maar daar kan het zijn daar er wat meer aanpassingen nodig zijn zoals nokken die niet overeenkomen of de bevestiging van het remvloeistofpotje. De clipons van de oude st's passen een op één en het vervangen is kinderspel.

Als je een superbikestuur plaatst ben je veel meer geld kwijt, behalve dat st clipons goed verkrijgbaar zijn tweedehands is het, andere doordat je sowieso een nieuwe remleiding nodig hebt en misschien nog wel meer. Daarnaast is het ook en klusje dat ik niet in een avond klaar zou kunnen krijgen. Ik zou je dus adviseren om eerst de st clipons te proberen, kun je daarna alsnog bepalen of je een superbikestuur nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Lennart0r, dank voor je reactie.

Heb gisteravond idd een setje clipons gescoord via ebay van een st 1999, niet zoveel hoger dus, begrijp ik nu. Nou ja, ik ga het proberen. Had ik ook bedacht; eerst maar eens voor een paar tientjes andere clipons. Superbikestuur kan dan alsnog.

Heb wel een mankementje ontdekt aan de rs; hij stinkt naar benzine en ik zag vanochtend vlak achter de jiffy een benzinevlek. Niet schrikbarend maar toch.
Nu meen ik me vaag te herinneren dat ik ergens gelezen had dat er een recal is geweest; iets met een benzinekoppelstikje ofzoeits. klopt dat?
 
Benzinelek blijkt de benzinemeter sensor te zijn. Hij lekt in het midden langs het draadje.
image.jpeg

Zal dus een nieuwe in moeten. Want reparatie lijkt me niet mogelijk. Of bestaat er en of ander kit goedje waarmee je zoiets kunt dichten.
Per ongeluk ook nog de benzine koppeling afgebroken. Schijnt vaker voor te komen.....zucht..

Nu zag ik ook dat de koelvloeistof wel erg op roestwater lijkt. Dus dat moet vervangen worden. Hoe moet dat? Eerst spoelen neem ik aan. Maar hoe doe je dat? Vreemd genoeg heb ik dit nog nooit gedaan in mijn 35 jarige motor carriere.
Dop eraf? Ergens een koelslang losnemen en leeg laten lopen. Slang er weer op en water erin? Motor even laten lopen?En weer leeg laten lopen?. Eventueel nog en keer totdat er schoon water uitkomt?Of een tuinslang erin en spoelen maar?
Wat is de beste methode?
En wat voor koelvloeistof moet erin? Iets van de Action, als het maar geschikt is voor aluminium delen?Of moet er iets serieuzers in? En hoeveel?
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt op roestwater? Klinkt niet heel goed. Knijp eens in de slangen, zijn ze soepel of hard en krakerig? Vriend van me kwam er laatst achter dat hij gigantische kalkaanslag in het koelvloeistofsysteem had. Het spul wat daaruit kwam was ook roestachtig. We hebben toen gespoeld met van alles en nog wat (azijn, vaatwastabletten, antikal, water etc.) en we waren zeker tien spoelbeurten verder voordat het er schoon uit kwam. Achteraf hadden we misschien beter meteen een krachtige speciale motorflush kunnen gebruiken. Op de motor zit er een aftapbout voor het koelwater, net zoals de bout voor het aftappen van de olie.

Koelvloeistof zou ik lekker van de action nemen of iets anders goedkoops): chemisch gezien gebeurt er niets bijzonders. Het is voor zover ik weet niets meer dan gedestilleerd water aangevuld met een glycol dat er voor zorgt dat er niets gaat roesten en dat de boel niet bevriest.
 
Laatst bewerkt:
Pfff wat een drama om die af gebroken benzine koppeling eruit te krijgen. Gebprobeerd om met een scherpgeslepen schroevendraaier het eruit te draaien maar wou niet. Lijkt wel of het versmolten / verlijmd is met het metaal. Heb het zoveel mogelijk wegeschraapt en ten einde raad het verwarmd/gesmolten met een soldeerbout. Daar wordt het plastic wat brozer wat weer wat makkelijk schraapt.
Hopelijk lukt het om het restant weg te krijgen met een passend tapje. 12 of 13 mm?
 
Het lijkt op roestwater? Klinkt niet heel goed. Knijp eens in de slangen, zijn ze soepel of hard en krakerig? Vriend van me kwam er laatst achter dat hij gigantische kalkaanslag in het koelvloeistofsysteem had. Het spul wat daaruit kwam was ook roestachtig. We hebben toen gespoeld met van alles en nog wat (azijn, vaatwastabletten, antikal, water etc.) en we waren zeker tien spoelbeurten verder voordat het er schoon uit kwam. Achteraf hadden we misschien beter meteen een krachtige speciale motorflush kunnen gebruiken. Op de motor zit er een aftapbout voor het koelwater, net zoals de bout voor het aftappen van de olie.

Koelvloeistof zou ik lekker van de action nemen of iets anders goedkoops): chemisch gezien gebeurt er niets bijzonders. Het is voor zover ik weet niets meer dan gedestilleerd water aangevuld met een glycol dat er voor zorgt dat er niets gaat roesten en dat de boel niet bevriest.

glycol is alleen om het stollingpunt (ijs) te verlagen. er zitten nog andere toevoegingen in om het geschikt temaken bv roestwering en smering.

Koelvloeistof, functie en samenstelling

Primaire functie van koelvloeistof
Zoals de naam al aangeeft, is de primaire functie van koelvloeistof het koelen van de motor. Tijdens het verbrandingsproces produceert de motor immers veel warmte. Koelvloeistof helpt bij het afvoeren van deze overmaat aan warmte.

Samenstelling van koelvloeistof
Koelvloeistof is samengesteld uit verschillende stoffen met elk een andere functie:

Gedemineraliseerd water
Gedemineraliseerd water is een aanlengvloeistof waaraan mineralen, met name calcium, onttrokken zijn. Koelvloeistof gaat trouwens ook kalkafzetting tegen.

Antivriesmiddel
Antivries is een middel tegen bevriezing van koelwater in de motor. Vaak verwart men koelvloeistof met antivriesmiddel. Eigenlijk verschilt de samenstelling. Antivriesmiddel moet je aanlengen met gedemineraliseerd water, terwijl je koelvloeistof direct kan gebruiken. Koelvloeistof moet minstens 40 procent antivries bevatten en dat het hele jaar door. Bij extreme vorst kan je het percentage verhogen tot 60 procent antivries.

Anticorrosiemiddel
Een anticorrosiemiddel gaat corrosievorming tegen. Corrosie kan de koelcapaciteit immers verlagen waardoor de de temperatuur van de motor te hoog oploopt. Ook kan corrosie leiden tot het afbrokkelen van metaaldeeltjes wat beschadigingen aan de koelvloeistofpomp kan veroorzaken.

Smeermiddel
Een smeermiddel zorgt ervoor dat de afdichtingen van de koelvloeistofpomp gesmeerd worden. Het voorkomt lekken, slijtage en piepgeluiden.

Antischuimmiddel
Een antischuimmiddel gaat schuimvorming tegen. Omdat schuim uit luchtbellen bestaat die de plaats van koelvloeistof innemen, is er niet meer voldoende koelvloeistof voor de warmteafvoer. Bijgevolg loopt de temperatuur van de motor te hoog op.

Koelvloeistof & de weersomstandigheden
Koelvloeistof moet zowel tegen vorst (-35 graden Celsius) als tegen hoge temperaturen kunnen (147,5 graden Celsius) om verdamping tegen te gaan. Of het nu erg koud is of erg heet, de koelvloeistof van je motor moet blijven werken.
 
Glycol is ook een prima anticorrosiemiddel hoor. Smeren doet het ook best aardig. Of het van zichzelf veel schuimt? Geen idee, maar daar is wel wat aan te doen. Is allemaal geen rocket science :) In de racerij gooien ze er ook 100% gedestilleerd water in.
 
ja gelukt. zit een verse benzinekoppeling op. (schrik van de prijs!!). De RS loopt weer als vanouds.
Maar nu blijft het motormanagement lampje (of hoe heet dat lampje) branden. zucht... wat kan dat zijn?
 
Was dus vanzelf weer uitgegaan na 3 heatcycles. Dus drie maal starten en rijden totdat je fan aanslaat. Viel al weer mee. Dank
 
Vanavond paar ST clip-ons geplaatst op de RS. Ging allemaal redelijk vlotjes. Koppelingskabel moest wel voor het stuur langs en even een draad getapt in de rechter clip-on om het rempotje vast te kunnen zetten.
Is idd zo'n 3 cm hoger en meer naar je toe. Daardoor makkelijker om wat druk op het stuur uit te oefenen. En ik nu kan ik redelijk met gestrekte rug rijden. Ben benieuwd hoe het op lange afstanden bevalt. Goed besteedde eBay 35 euro's!!

Nu de voetstepjes nog iets naar beneden om de benen iets minder 'hoek' te geven. Heb nog een paar van die 8-standen voetsteppes liggen van de street triple; die kan ik vast wel pas maken voor de RS.
17 tandsvoortandwiel is ook besteld. Zal hij wat levendiger van worden. Zit nu 19 tands op!!

En nog even koelvloeistof en remvloeistof vervangen, dan moet hij de winter wel doorkomen.

Had ik al gezegd dat het een erg leuke n onderschatte motor is? :-)Ook nog eens voor relatief weinig geld :
 
17 tands? Dat wordt wel behoorlijk levendig. Ik rij nu met 18/44 ipv standaard 19/43 en dat bevalt prima.

Ik ben benieuwd naar je ervaring met de lagere stepjes.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan