Ik meld me hierbij aan. Na 2 Honda’s (2 cilinders) en sinds 1978 en 2004 2 kawasaki’s (een 750 2 cilinder en een ZR7S (4 cilinder) staat er sinds vorige maand een 2013 Sprint GT in de garage. Gewoon omdat ik het een mooi model vindt. Ondanks het gewicht rijdt hij super. De kleur is dat mooie blauw en er zit een 3 delige kofferset bij.
Binnenkort een foto.
Had ik ook al gezien. Misschien eens wat afspreken voor een tourritje en wat bijkletsen over onze motoren?welkom,
ik heb je toegevoegd aan de lijst M-F leden met een Sprint ST of GT
ik zie dat je bij mij in de regio woont.
Colegae Sprint rijders,
Ik heb een probleem met het starten van mijn 2005 Sprint.
Soms start hij direct soms start hij na een aantal keer proberen en soms start hij helemaal niet.
Tijdens de vakantie heb ik er al een nieuwe accu in gezet.
Vandaag het startrelais vervangen.
Laadstroom is constant 14.5V bij variabel toeretal. (warm en koud)
Bij starten zakt de spanning over de accu naar 11.8V
Tussen de - pool van de accu en het frame is een weerstand van 0 ohm, dus de aansluiting is niet gecorrodeerd.
Wat zijn er verder nog voor opties die mogelijk de oorzaak van mijn probleem kunnen zijn?
met vriendelijke groet Berni
even voor de duidelijkheid er is een groot verschil tussen
niet starten (startmotor gaat niet rond)
en
niet aanslaan (startmotor gaat wel rond maar de motor pakt niet op)
ten eerste. de 1050 blokken zijn motoren die flink wat aansporing (van de startmotor) nodig hebben voordat ze aanslaan. zeker als ze langere tijd stil hebben gestaan.
zorg dat de accupolen ,maar ook de aansluitogen , goed corrosie vrij zijn. overgang weerstand.
bij grote stromen is een zeer kleine overgangsweerstand een groot probleem. een 0 ohm meting met de multimeter zegt nog niks.
hoe is het met de slijtage van de bougies gesteld?
corrosie op de contact punten van de startknop kan rare effecten geven. als je de aansluitingen op het startrelais direct doorverbind ipv de startknop gebruiken.[
Nou starten is bij mij dat hij ook loopt.
Startmotor draait goed en snel rond.
Accu is nieuw en contacten zijn blank.
Bougies zijn dit voorjaar vervangen.
Bij koude motor soms het probleem van niet oppakken. Bij warme motor heb ik vaker het probleem. Als ik hem net uit zet en binnen 5 min. weer start is niks aan de hand. Na 30 min, 1 of 2 uur wel probleem.
Startmotor draait altijd goed rond.
Heb al van alles gecontroleerd.
Vrijdag breng ik hem naar Brabant Motors.
Misschien dat ze dan wat vinden.
Heb 2 jaar en 20k probleemloos gereden tot deze zomer.
Ik heb ooit bij mijn alfa156 iets vergelijkbaars gehad. Starte niet bij warme motor. Bleek bovenste dode punt sensor defect te zijn.
Het zal toch niet......
Bedankt voor je reactie en hopelijk kan ik binnenkort melden wat het probleem was.
Die onderdelen zijn behoorlijk prijzig, Triumph hanteert een winstgevende verkoopstrategie die officiële dealers helpt. Bijvoorbeeld een achterrempedaal voor mijn 955i Sprint kost thuisbezorgd ongeveer 120 fckng euro!Ga zelf het onderhoud doen bij de Sprint. Weet iemand waar kan ik hier in Nederland het beste mijn voertuig-eigen onderdelen kan bestellen zoals pakkingen e.d.?
Leuk artikel!Voor degenen die het interesseert, een kopie van het artikel in Moto73.
Voor degenen die het interesseert, een kopie van het artikel in Moto73.
Hoi Frans, Ik had Moto 63 gekocht om het artikel eens te lezen omdat ikzelf ook zo`n 50000km op mijn vorige sprint st 1050 gereden heb. Ik heb ook een keer de spanningsregelaar kapot gehad helemaal in Zuid Frankrijk. Toen toch nog kunnen rijden met de motor naar Nice waar een dealer zat. Die heeft een regelaar uit een speed triple gehaald en bij mij gemonteerd zodat ik a een dik uur weer verder kom. Verder waren bij mij de voorremmen vaak wat sponzig en de slijtage van de schijven was 0,1mm per 10000km. Voor de rest nooit geen problemen gehad, vandaar dat ik blij ben dat ik er weer eentje heb.Voor degenen die het interesseert, een kopie van het artikel in Moto73.
De goedkopere optie is om ze regelmatig goed schoon te maken.voor dat sponsige remmen is een goede oplossing. zie ook de openings post. de standaard remzuigers bij de sprint zijn zonder coating. de andere triump remzuigers zijn met een coating waardoor deze soepeler reageren op de remdruk.
ik heg het bij mijn sprint erin zitten en je merkt het verschil.
Nee,heeft er niks mee te maken.gaat echt om het gebruikte materiaal.De goedkopere optie is om ze regelmatig goed schoon te maken.
Hoe goed je ook de RVS of gietijzeren remzuiger ook na bewerkt , hoe glad je het ook polijst. Het blijft meer glijweerstand houden dan die met de speciale coating.En waarvoor zorgt dat gebruikte materiaal? Dat de zuigers met weinig weerstand in de klauw kunnen bewegen. Precies hetzelfde wat je hebt als je zoiets net helemaal schoon zijn geboend, maar dat is van tijdelijke aard.
Hoe goed je ook de RVS of gietijzeren remzuiger ook na bewerkt , hoe glad je het ook polijst. Het blijft meer glijweerstand houden dan die met de speciale coating.
Ook wel bekend onder de term slipstick,