Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

Na de dynamo, nu ook voor de 2e keer het achterlicht deels defect. Vorige keer was in 2015. Toen een 2e hands op de kop kunnen tikken.
Nu zo'n 43.000 km verder, werd ik erop geattendeerd dat het achterlicht niet goed brandde. Weer de rechteronderhelft die niet brandde. Gelukkig had Boonstra er nog enkele en voor net geen € 40,- had ik er enkele dagen na bestelling 1 in huis.
Zou dat nog te repareren zijn ??
Frans.
gaat bij 'remmen' wel alle LED's aan?
meestal worden de LED's in clusters opgebouwd. als 1LED defect gaat doe de rest van dat cluster het ook niet.(kerstboom verlichting problematiek)
een fatsoenlijke elektronica nerd kan het wel vinden wat er niet goed is.
 
gaat bij 'remmen' wel alle LED's aan?
meestal worden de LED's in clusters opgebouwd. als 1LED defect gaat doe de rest van dat cluster het ook niet.(kerstboom verlichting problematiek)
een fatsoenlijke elektronica nerd kan het wel vinden wat er niet goed is.

Volgens mij gaan bij remmen de al brandende leds feller branden. Maar dat kan ik nog bekijken.
Aan de rechterkant zijn 2 leds die helemaal niet branden.

Frans.
 
Iemand die de alarmlichten module van Mototronix op z’n Sprint heeft gemonteerd? Zo ja, waar? Bij m’n VFR kon ik de module mooi achterin kwijt, dat gaat bij de Sprint niet lukken...
 
Iemand die de alarmlichten module van Mototronix op z’n Sprint heeft gemonteerd? Zo ja, waar? Bij m’n VFR kon ik de module mooi achterin kwijt, dat gaat bij de Sprint niet lukken...

ik heb een paar jaar geleden een dergelijke module van Gelec ( www.gelec.be) voor € 40,- gekocht. Deze heb ik onder de ruit ( onder een kapje ? ) gemonteerd.
Aansturing vanaf de bedrading naar de knipperlichten voor.
Dacht dat ik er foto's van had gemaakt, maar kan die niet vinden.

Frans.
 
ik heb een paar jaar geleden een dergelijke module van Gelec ( www.gelec.be) voor € 40,- gekocht. Deze heb ik onder de ruit ( onder een kapje ? ) gemonteerd.
Aansturing vanaf de bedrading naar de knipperlichten voor.
Dacht dat ik er foto's van had gemaakt, maar kan die niet vinden.

Frans.
Edit: foto's gevonden.
 

Bijlagen

  • DSC_1179.JPG
    DSC_1179.JPG
    136,1 KB · Weergaven: 22
  • DSC_1181.JPG
    DSC_1181.JPG
    97,3 KB · Weergaven: 17
Ouderdom komt met gebreken is een gezegde. Maar bij mijn motor is het meer de (hoge) kmstand (net voorbij de 168.000 km) .
Na de dynamo die in september voor de 2e keer de geest gaf, kort daarna het achterlicht waarvan voor de 2e keer maar de helft van de leds brandde, nu het beugeltje voor het remvloeistofreservoir van de voorrem wat - ook voor de 2e keer - begon in te scheuren.
Dat komt doordat ik vaak met een tanktas rij en bij het tanken de tas opzij duw en vaak tegen dat reservoir aan. Als ik dan weer eens zie dat het potje scheef staat, buig ik het natuurlijk weer terug. Dat is dus 2x buigen. Een paar jaar geleden een nieuw beugeltje gemaakt, maar die trof hetzelfde lot als de 1e.
Nu uit een wat dikker stukje plaat een beugeltje gemaakt. Verwacht dat deze het langer volhoudt.

Was trouwens een productieve week.
Ook nog een beugeltje gemaakt om een USB lader op te bevestigen.
Vond daarvoor een plekje onder de bovenste kroonplaat. Ooit had ik daar een beugel voor de bevestiging van een routerol, die beugel tijdje terug verwijderd maar de bouten zaten er nog. Amper een uurtje zagen en vijlen, de kabel weggewerkt langs de kabel voor de Zumo, naar de accesoirestekker en daar aangesloten.

Frans.
 

Bijlagen

  • 20200110_222512.jpg
    20200110_222512.jpg
    118,3 KB · Weergaven: 24
  • 20200103_143013_resized.jpg
    20200103_143013_resized.jpg
    140,6 KB · Weergaven: 23
Iemand ervaring met de Gipro versnellingsindicator op de Sprint? Heb er een gemonteerd. Aansluiten was een fluitje van een cent, zo op de diagnosestekker. Tijdens een testritje gaf 'ie in eerste instantie de versnellingen goed aan. Vanochtend met de motor op pad en nu “ziet” de Gipro de tweede versnelling niet. Als ik dan doorschakel naar z’n 3 gaat de Gipro naar 2, schakelen naar 4 Gipro naar 3, etc.
Waar kan dit aan liggen?
 
Iemand ervaring met de Gipro versnellingsindicator op de Sprint? Heb er een gemonteerd. Aansluiten was een fluitje van een cent, zo op de diagnosestekker. Tijdens een testritje gaf 'ie in eerste instantie de versnellingen goed aan. Vanochtend met de motor op pad en nu “ziet” de Gipro de tweede versnelling niet. Als ik dan doorschakel naar z’n 3 gaat de Gipro naar 2, schakelen naar 4 Gipro naar 3, etc.
Waar kan dit aan liggen?
Ff opnieuw calibreren?
 
2. Ik zat met mijn linker knie vaak net tegen de kuip aan. Bij het rijden is dat wat vervelend. Ik ben niet overdreven lang (1.85m) maar ik heb wel redelijk lange benen voor mijn lengte.

Herkennen meer Sprint ST rijders dit?
Is dit nog anders op het 2011 model (met de stalen tank, hoger stuur en iets aangepaste luchtkanalen, als ik het goed lees)? Of zijn er andere dingen die deze ongemakken oplossen?
Nog even terugkomend hierop, omdat deze motor toch wel in mijn hoofd blijft hangen.

Zijn er ST-rijders die ervaring hebben met een ander zadel, waardoor de zitpositie iets aangepast wordt, of je wat makkelijker iets meer naar achteren zit (door de vorm of het materiaal)?
 
Dat is weer een poosje geleden dat ik op MF ben ingelogd. Maar goed, aan huis gekluisterd dacht ik weer eens een kijkje te nemen.
2e Sprint RS is verkocht, heb er wat mooie onderdelen aan over gehouden zoals een K&N sportfilter, ongescheurde topkuip en wat klein grut. Eigen sprint brult nu heerlijk uit de airbox.

Ik heb daarnaast een kroonplaat voor een Superbikestuur aangeschaft. Wil toch graag een recht stuur om de Sprint RS wat lichtvoetiger te maken en wat prettiger om met duo rond te rijden. Dat maakt mijn stuurverhogers overbodig. Wil ze graag hier eerst aanbieden. De stuurverhogers kunnen onder iedere clip-on versie van de 955i sprints gemonteerd worden en geven zo'n 3cm verhoging. Ik heb ze zelf gebruikt met de hoge 1050 clip ons. Voor deze combinatie (de hoogst mogelijke) zijn geen aanpassingen aan kabels o.i.d. nodig.

Vraagprijs is €60 inclusief verzenden, alle bouten en de afdekdoppen horen er natuurlijk bij. Inclusief de hoge clip ons is ook mogelijk, hele setje (zonder stuurgewichten) is de vraagprijs €90,-.

Image
 
de ST groep op facebook is erg actief en heeft veel mensen met aangepaste zadels

Daar ook maar eens aangemeld, dat ik daar niet zelf aan gedacht heb |(

Maar zijn inderdaad erg actief met posten van berichtjes, zelf intussen ook.....

Er is daar iemand die zelf dikkere startkabels maakt waardoor de startmotor
sneller ronddraait en ook de belasting vermindert op de sprag clutch.
(sprag clutch is de starterkrans denk ik :? correct me if I'm wrong
edit: sprag clutch is niet de starterkrans, maar wordt wel gebruikt bij het starten
is een tandwiel dat maar 1 kant op kan draaien

Maar hij zit in de U.K. met een groepsaankoop kunnen we de zend kosten minimaliseren en verdelen
Zijn er hier wellicht nog mensen geïnteresseerd :?
 
Laatst bewerkt:
Daar ook maar eens aangemeld, dat ik daar niet zelf aan gedacht heb |(

Maar zijn inderdaad erg actief met posten van berichtjes, zelf intussen ook.....

Er is daar iemand die zelf dikkere startkabels maakt waardoor de startmotor
sneller ronddraait en ook de belasting vermindert op de sprag clutch.
(sprag clutch is de starterkrans denk ik :? correct me if I'm wrong
edit: sprag clutch is niet de starterkrans, maar wordt wel gebruikt bij het starten
is een tandwiel dat maar 1 kant op kan draaien

Maar hij zit in de U.K. met een groepsaankoop kunnen we de zend kosten minimaliseren en verdelen
Zijn er hier wellicht nog mensen geïnteresseerd :?
nee. starterkrans zit in automotoren(vliegwiel)

Sprag clutch
Een sprag clutch is een koppeling die wordt gebruikt om een machine op te starten, vaak wordt deze gebruikt bij industriële machines, turbines ed.
Het is een eenweg- of vrijloopkoppeling, die slechts aandrijving in één richting toestaat. Hierdoor kan de startmotor de machine wel aandrijven (starten), maar kan de eenmaal lopende machine de startmotor niet meer aandrijven.
Het systeem is vergelijkbaar met de aandrijving van een fiets: de trappers drijven het achterwiel aan, maar het achterwiel kan draaien terwijl de trappers stilstaan
 
Daar ook maar eens aangemeld, dat ik daar niet zelf aan gedacht heb |(

Maar zijn inderdaad erg actief met posten van berichtjes, zelf intussen ook.....

Er is daar iemand die zelf dikkere startkabels maakt waardoor de startmotor
sneller ronddraait en ook de belasting vermindert op de sprag clutch.
(sprag clutch is de starterkrans denk ik :? correct me if I'm wrong
edit: sprag clutch is niet de starterkrans, maar wordt wel gebruikt bij het starten
is een tandwiel dat maar 1 kant op kan draaien

Maar hij zit in de U.K. met een groepsaankoop kunnen we de zend kosten minimaliseren en verdelen
Zijn er hier wellicht nog mensen geïnteresseerd :?
Heb ze al :+
 
Daar ook maar eens aangemeld, dat ik daar niet zelf aan gedacht heb |(

Maar zijn inderdaad erg actief met posten van berichtjes, zelf intussen ook.....

Er is daar iemand die zelf dikkere startkabels maakt waardoor de startmotor
sneller ronddraait en ook de belasting vermindert op de sprag clutch.
(sprag clutch is de starterkrans denk ik :? correct me if I'm wrong
edit: sprag clutch is niet de starterkrans, maar wordt wel gebruikt bij het starten
is een tandwiel dat maar 1 kant op kan draaien

Maar hij zit in de U.K. met een groepsaankoop kunnen we de zend kosten minimaliseren en verdelen
Zijn er hier wellicht nog mensen geïnteresseerd :?
Ik heb die modificatie zelf uitgevoerd op m'n 955i die kabels kun je ook zelf in elkaar knutselen. De lengtes zijn op internet te vinden en de kabels met aansluitingen kun je bij de MediaMarkt kopen (dikke luidsprekerkabels). Het maakte bij mij een groot verschil in het starten, de startmotir draait veel sneller. Je kunt de noodzaak zelf testen door met een multimeter de spanningsval te meten tijdens het starten.
 
Ja, zal mij ook wel lukken, maar wellicht niet iedereen die ze wel graag zou willen hebben.
Al zou ik het niet met materiaal van mediamarkt doen.

Heb in het verleden mijn futura en een duc van mijn zwager voorzien van parallelle kabels.
 
ik wist niet dat men had uitgevonden dat er veel verlies was over de accu/start kabels. je kan iid de kabel dikte kompleet ombouwen.
maar kan je ook domweg een extra kabel naast/over de bestaande kabel aansluiten?
wordt ook de draad naar de startmotor aangepast in het verhaal?
 
Kabels parallel aan de bestaande kan idd ook.
In het verleden al eens gedaan met mijn Futura en een duc van mijn zwager.

Je krijgt 3 kabels voor zover ik weet
En verwacht wel de kabel naar startmotor te moeten vervangen denk dat het anders niet veel zin heeft.

Plaatje van FB lid getrokken die het uitgevoerd heeft
20200404_122431.jpg
 
Voor degene die nog opzoek zijn, ik doe hem iig weg:

 
Dat is weer een poosje geleden dat ik op MF ben ingelogd. Maar goed, aan huis gekluisterd dacht ik weer eens een kijkje te nemen.
2e Sprint RS is verkocht, heb er wat mooie onderdelen aan over gehouden zoals een K&N sportfilter, ongescheurde topkuip en wat klein grut. Eigen sprint brult nu heerlijk uit de airbox.

Ik heb daarnaast een kroonplaat voor een Superbikestuur aangeschaft. Wil toch graag een recht stuur om de Sprint RS wat lichtvoetiger te maken en wat prettiger om met duo rond te rijden. Dat maakt mijn stuurverhogers overbodig. Wil ze graag hier eerst aanbieden. De stuurverhogers kunnen onder iedere clip-on versie van de 955i sprints gemonteerd worden en geven zo'n 3cm verhoging. Ik heb ze zelf gebruikt met de hoge 1050 clip ons. Voor deze combinatie (de hoogst mogelijke) zijn geen aanpassingen aan kabels o.i.d. nodig.

Vraagprijs is €60 inclusief verzenden, alle bouten en de afdekdoppen horen er natuurlijk bij. Inclusief de hoge clip ons is ook mogelijk, hele setje (zonder stuurgewichten) is de vraagprijs €90,-.

Image
Inmiddels iemand blij mee gemaakt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan