Het grote Triumph Tiger topic deel 5 "The roar of the Tiger"

Voor de 800 heb ik meerdere malen gelezen dat je prima Rox Risers (50mm) kunt installeren zonder de kabels te hoeven verlengen. Voor de 1200 weet ik dit echter niet zeker. Op mijn 800 heb ik 20mm risers en nog voldoende speling op mijn kabels.
 
Laatst bewerkt:
hallo allen, even een vraag over m’n tiger.
ik heb als ik de voorrem in knijp dat de de motor begint te stuiteren, net als of ik over stenen heen rij.
Ik had dit bij aflevering van de motor ook dat ik hem kocht, maar na nieuwe remschijven was het probleem opgelost. ( dat was januari dit jaar ) Is het normaal dat dit na 11 maanden weer terug is en moet ik dan weer de remschijven vervangen?

Hoor graag of er meerdere mensen last van hebben
 
Remschijven slijten over het algemeen niet snel, die moeten echt tienduizenden kilometers mee gaan. Dus het ligt er een beetje aan hoeveel km je rijdt in 11 maanden.

Dit stuiteren kan verschillende oorzaken hebben:

1) Kromme schijven. Dat kan komen door valpartijen, vertrekken met een schijfremslot er nog op, schoppen tegen de remschijf, etc.
2) Vastzittende floaters: de schijven van de Tiger zijn semi zwevend. Ze moeten van links naar rechts kunnen rammelen. Als de bussen of veren vol zooi zitten moet je die goed schoon maken.
3) ABS problemen, maar dan zou je moeten voelen dat de remhendel terug naar buiten geduwd wordt.
 
ik heb ook gestuiter gehad, bleek mijn vering te zijn...(was na eigen gepriegel en instellen vering)

schoonmaken vd bussen: dikke bout er doorheen (van binnen naar buiten), moer erop (hiermee klem je de bus dus een beetje tussen bout en moer )
accuboormachine op de bout zetten, en dan draaiend doorspuiten met remreiniger.
 
Verlanglijstje voor kerst ingediend bij Frau:

Ruit:

TRIUMPH ,TIGER 1050 SPORT, 16-20 +100 MM

Topkoffer:
xlmoto

Momentsleutel (af en toe nodig voor de motor, typisch zo'n stuk gereedschap dat ook twee jaar niet uit de kast kan komen):
AOK 1/2" Professionele Momentsleutel 40-200 Nm. 120 Tands Met Doordruk Vierkant

Bandenpomp:
Hazet Pneumatische bandenspanningsmeter 8 bar | bol

Mat voor onder de motor (liefst grijs):
xlmoto

wait.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: yfis
Als ik een aanpassingen/suggesties op jouw lijstje @Brinkmeister mag doen :

Originele Triumph garagemat

Eurodainu Wonder bandenpomp

Met name die laatste (pomp) is een 100% upgrade t.o.v. de 'normale' drukmeters. Deze worden veelal ook professioneel ingezet, voorzien van een extra lange slang om op het ventiel te zetten (handiger dan die standaard korte slangetjes) én komen met een ijkingsrapportage, dan weet je tenminste dat je een goede waarde afleest. In mijn opinie de moeite waard om iets extra in te investeren..

(Ben met de 3e bezig, hier bezitten we al minimaal 30 jr zo'n ding, en daarvan 20+ jr. professioneel - dagelijks - ingezet. Enige nadeel is dat - als je dagelijks meerdere banden oppompt tussen 2-3 bar - de meter na ong. 10 jr. kan blijven hangen op die waarde, vanwege het continu tot 3 bar oppompen van motorbanden (alle merken hebben ong. dezelfde luchtdrukvoorschrifen). Vandaar preventieve vervanging hier na ca. 10 jr.)
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik gebruik gewoon zo'n manometer van de bouwmarkt. Die kosten geen drol en zijn voor eigen gebruik bij fiets en motorfiets ook helemaal prima.

Dat 'ijkrapport' is misschien leuk voor een garage, maar de meter van de bouwmarkt doet het ook prima hier. Als ik de autobanden oppomp tot 2.5 bar zegt de boordcomputer dat ze 2.5 bar zijn. Als ik de motorbanden oppomp tot 2.5 en 2.9 zegt de boordcomputer dat ze 2.5 en 2.9 zijn en als ik de caravan oppomp tot 3 bar bij de stalling met zo'n geijkte meter, zegt de bouwmarkt-meter ook dat ze 3 bar zijn, dus ik geloof het wel.

Goed gereedschap mag geld kosten, maar als het niet nodig is hoeft het ook zeker niet.
 
@Oooosterling Die pomp snap ik, goed idee. Van die mat snap ik los van het Triumph-logo de meerwaarde niet meteen.
Ik ook niet hoor, kwam alleen een tijdje terug zo'n ding voorbij in de mailing van de locale Triumph dealert, als 'tijdelijk leverbaar' ..
Snap de mat toch niet zo goed, ligt (bij MIJ tenminste) altijd in de weg, krult op e.d. Enige waar ik het nuttig voor zou kunnen vinden, om de bike nat weg te zetten in een schuur oid. Maar ik laat m'n motoren altijd 'uitlekken' onder een carport (áls ik al in de regen heb gereden).

Ken het wel en komt vanuit de cross scene, maar daar is het ook bullsh*t.. (noemen ze het een milieu mat, want een moderne motor lekt? _O- )
 
@Oooosterling Ja, was ook meer een cadeau in de zin van wat moet ik in vredesnaam vragen dan dat ik het echt nodig heb. maatje van me heeft er twee gekocht, staat wel netjes in de garage maar je hebt er inderdaad geen meerwaarde van. Qua verlanglijstje verwacht ik dat het de topkoffer of de ruit wordt. En welke van de twee het ook is, de andere koop ik dan zelf.

Sleutelen aan de fiets ligt ook een beetje stil hier, we hebben zo'n beetje alles wat nodig leek wel gedaan. Nieuwe banden, nieuwe remblokken, in het voorjaar nog olie verversen en klaar voor het nieuwe motorjaar. Voor ons jaarlijkse weekend met Pinksteren heb ik twee dagen extra ingepland, we pakken nu ook de Vogezen en het Zwarte Woud mee voor we naar de vaste stek in de Eifel gaan.
 
Hier moet het groot onderhoud nog worden uitgevoerd, moet er nog 'ff' tussendoor ingepland worden.. Iets met teveel motoren en te weinig tijd.

Heb al wel het e.e.a. voor de 1050 Tijgert aangeschaft voor de komende werkzaamheden:
originele Inspectiekit (voor grote beurt), originele handvatverw., originele 12V sigarettenaansluiting, originele 12V GPS aansluiting, nieuwe originele topkoffer (vorige was licht beschadigd), nieuwe set banden (road 6) + ventielen, nieuwe remblokken rondom, valbeugels (2e hands van MP, moeten nog nieuw gepoedercoat worden). Daarbij komt dat de nieuwe GPS (XT2) ook nog gemonteerd moet worden..

Heb in ieder geval een stok achter de deur, 19/04/2024 wordt het been over de 1050 tijger geslagen en gaat deze mee naar Zuid-Spanje. Moet uiterlijk dus de 18e april klaar zijn..

Maar lekker man, dat het spul klaar staat al! Geeft mij ook het meest goede gevoel, als je ten aller tijde direct op zo'n ding kunt springen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over werkzaamheden e.d.
 
Ja, ook enorm zin in de komende vakantie. Ik had wel nog langer gewild, maar mijn vrienden komen daar thuis niet mee weg. En de afgelopen herfst ben ik ook al in mijn eentje weg geweest, daar kleven voor- en nadelen aan.
 
Als je nog wat wil besparen, en vermits je zegt dat de momentsleutel voor het meeste van de tijd in de kast zal liggen, kan je misschien ook kiezen voor deze (ook bij HBM) : HBM 5 Delige Momentsleutelset Van 2 - 210 Nm

1702308233111.png


Deze set kost maar 50€ en je hebt ineens ook een kleintje bij die kan ingezet worden tussen 2 en 24Nm.
Ik weet het , kwaliteit heeft een prijs , en degene die jij voorstelt ziet er kwalitatiever uit en zal het zeker zijn.
Maar ik heb , denk ik, de grootste van die twee hierboven, niet vanbij HBM, maar hij ziet er identiek uit. En dit weekend kontroleerde ik uit nieuwsgierigheid na zo'n 4 jaar gebruik de calibratie en hij was gewoon nog steeds "spot on". Dus ja , waarom meer betalen.

Calibratie van een momentsleutel is overigens simpel en nauwkeurig zelf te doen als je een bankvijs hebt.
Je meet de lengte (van de arm tot ophangpunt gewicht), je meet op een goede weegschaal het gewicht van "iets" (pakweg 15kg). Je gebruikt de formule F (Nm) = l (m) x 9,81 x gewicht (kg)
vb : l (0.35m) x 9,81 x 15kg = 51,5 Nm : Stel daar je momentsleutel op in en laat het gewicht voorzichtig zakken tot je juist wel of juist niet de klik hoort. Bijregelen doe je met een inbusje. Maar mijn goedkope momentsleutel was nog steeds heel juist bij de test. Ik gebruik hem behalve aan de motor ook om mijn wielen op moment te zetten ( oldtimerauto's, winterbanden gewone auto etc....)

1702309407128.png
 
Wie heeft ervaring met stuurverhogers?

Als ik gewoon zit dan is het niet nodig maar als ik rechtop sta dan kom ik niet bij het stuur. Iemand enig idee wat de maximale hoogte is zonder overige aanpassingen (kabels verlengen en dergelijke) te hoeven doen?
Ik heb de ROX Anti-Vibration op mijn 1200 zitten. Gaat 5cm omhoog, en dat is wel echt het maximum. De koppelingskabel gaat het als eerste niet leuk vinden; ik heb hem uiteindelijk achter het contactslot geleid in plaats van ervoor. Dealer vond het mooi opgelost, niets meer aan doen, dus daar gaan we dan maar vanuit. :+

Niet de goedkoopste, maar ik was vooral benieuwd naar het anti-vibration stuk, en het feit dat je de hoek kunt aanpassen is ook mooi meegenomen. Ik kan nu rustig hele stukken staand rijden als ik zadelpijn krijg. :Y
WhatsApp Image 2023-12-15 at 05.13.50.jpeg
 
Het heeft zeker wel wat gedaan, al heb ik geen duidelijke voor/na-meting aangezien ik in dezelfde klus zowel de risers, als de grip puppies, als verzwaarde stuurgewichten erop heb gezet. Trillingen zijn niet weg, dat gaat je volgens mij nooit lukken met een motor, maar de frequentie is nu in ieder geval zodanig dat ik geen last meer heb van tintelende handen bij langere tochten. :t
 
Ok bedankt. Voor mij heeft dat dan geen meerwaarde, ik heb geen last van tintelende handen na of tijdens het rijden.
 
Ik lees er ook verschillende verhalen over; kennelijk is het een beetje afhankelijk van of je gevoelig bent voor trillingen in een bepaalde frequentie. Op de V-Strom had ik het ook tot ik Grip Puppies en andere stuurgewichten had geïnstalleerd, op de Dragstar (wat eigenlijk gewoon een trilplaat met wielen was) stapte ik na een dagrit uit het zadel zonder een centje pijn. Afijn, er zijn oplossingen, en het is fijn dat ze voor jou niet noodzakelijk zijn, die ROX-dingen zijn niet bepaald goedkoop te noemen. Als het je alleen om de zitpositie gaat zou ik er eerder gewoon een setje Barbacks op zetten, dat is dan meer dan voldoende. :t
 
Iemand nog interesse in een Haynes werkplaats handboek?
 

Bijlagen

  • IMG_5437.jpeg
    IMG_5437.jpeg
    300,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5438.jpeg
    IMG_5438.jpeg
    300,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5439.jpeg
    IMG_5439.jpeg
    209,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5440.jpeg
    IMG_5440.jpeg
    328,2 KB · Weergaven: 0
Ik ga volgende week eens naar de tiger sport 660 gaan kijken omdat die me wel interesseert. Heb hiervoor een yamaha tracer 900GT gehad en ze zien er wel wat gelijkaardig uit buiten dat de tiger minder luxe opties heeft.

Op dit moment heb ik een de transalp 750 maar mis de sportiviteit van de tracer.

Zijn er bepaalde problemen of aandachtspunten voor dit model? had gezien dat er ook geen middenbok optie is wat ik wel spijtig vind, maakt ketting onderhoud lastiger.
 
Ik heb de Tiger sport 660 wel eens testgereden. Als je de sportiviteit van een Tracer 9 zoekt, dan vind je wel de lichtheid en wendbaarheid in de 660, maar je krijgt gewoon te weinig vermogen en koppel tov de tracer. Je gaat dat echt missen. De triple 660 in de Tiger sport, komt totaal niet in de buurt van het triple 765 blok in de street triple. Met dat blok was het een ander verhaal geweest, jammer. Zelfs mijn vorige oude street triple 675 was veel sportiever. Ik rij nu met een 2016 Tiger Sport 1050 (blok uit vorige speed triple) en ik had bij de testrit ergens gehoopt om in de 660 een lichtere Tiger Sport te vinden met de vinnigheid van een street triple. Helaas. Ik reed diezelfde dag ook een nieuwe street triple test en jawel daar zat het perfect.
Dus , wat mij betreft , neen, die Tiger Sport 660 gaat geen Tracer 900 vervangen.
Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat de Tiger Sport 660 geen leuke motorfiets is
 
Laatst bewerkt:
Ik ga volgende week eens naar de tiger sport 660 gaan kijken omdat die me wel interesseert. Heb hiervoor een yamaha tracer 900GT gehad en ze zien er wel wat gelijkaardig uit buiten dat de tiger minder luxe opties heeft.

Op dit moment heb ik een de transalp 750 maar mis de sportiviteit van de tracer.

Zijn er bepaalde problemen of aandachtspunten voor dit model? had gezien dat er ook geen middenbok optie is wat ik wel spijtig vind, maakt ketting onderhoud lastiger.
Ik heb sinds deze zomer een Tiger Sport 660. Is mijn eerste fiets, dus vind de wendbaarheid wel fijn. Vermogen is voor mij prima, meer vergelijkbaar met de tracer 7 dan de 9. Kettingonderhoud doe ik met een paddockstand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan