Het grote Vespa GTS topic

Een goede drager is niet het probleem en de camper is ook al bij CarSupport geweest 😉
Camper is helaas van zichzelf zwaar (houten opbouw, nog geen lichtgewicht materialen gebruikt). Ook zonder scooter lukt het niet om met 2 personen (en hond) onder 3500kg te blijven helaas en mijn vrouw heb ik ook nog niet kunnen vermurwen om met aanhanger te gaan rijden.
 
@SLIJKMOTO helaas is die route niet meer wat het geweest is, het avontuur zit vooral tussen de oren.
Er ligt nog geen asfalt, je komt er dus ook gewoon Fiat panda's en zo tegen.. :o :')

Begrijp me niet verkeerd het is er echt super mooi als je van bergen houd dan toch :P.
En als je in de buurt bent zeker de moeite om te gaan kijken, ik ga zeker nog een keer terug.

Bekijk bijlage 1702019

Zelfs met de Vespa te doen, alhoewel het met tijden wel redelijk stijl omhoog/omlaag is en er op sommige stukken best wel wat grotere keien liggen.
Ik heb mijn bandjes wat leeg laten lopen zodat het geheel niet zo kei hard aan het stuiteren was.
Je motor wordt er wel vies van.. :o Dat is misschien niet iets voorde Vespa rijders hier.. ;)

Bekijk bijlage 1702020
Hier voelt mijn Vespa zich wel thuis. Half verharde wegen door de bergen zijn eigenlijk altijd een feest om te berijden.
Het kost wel een hoop extra reistijd als ik onderweg ben naar een volgende accommodatie om te verblijven, maar is dat zeker waard. Als ik het van te voren weet, dan wat minder reiskilometers op één dag.
 
Ik heb mijn Vespa op meerdere campers achterop mee gehad.
Met een goede drager en eventueel wat hulpveren kom je een heel eind.

De laatste camper met Vespa en de bromscooter van mijn (ex)vrouw beide aan boord.

Bekijk bijlage 1702036

Op die manier heb ik de Vespa jaren mee gehad op vakantie.
Maakt je ook een stuk mobieler dan alleen met een camper.
In 2016 zijn we 7 weken op reis geweest door Italië, Sicilië doorkruist, met de Vespa de Etna op :]
Mooie luxe!
Als ik met de toekomstige camper ga, dan ga wel op pad met een aanhanger. Twee GTS-en in en achterop een VW Transporter lijkt me niet kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Mooie luxe!
Als ik met de toekomstige camper ga, dan ga wel op pad met een aanhanger. Twee GTS-en in en achterop een VE Transporter lijkt me niet kunnen.
Thanks, ondertussen heb ik geen camper meer.
Das war einmal.
Ben van mijn toenmalige vrouw gescheiden en de camper is daarmee ook verkocht en een tijdperk afgesloten.
Ik heb ruim 15 jaar campers gehad, al heel vroeg mee begonnen (26 kochten we ons eerste busje) steeds bij sparen, opknappen verkopen en weer iets nieuwer/luxer/mooier terug kopen.
Erg leuke hobby geweest en misschien komt er nog ooit wel weer eentje.
Voor nu hebben mijn (huidige) vrouw en ik een oldtimer caravan, precis even oud als ik ben, uit 1976. :+
Met die kleine wieltjes op onverhard .. het is tegen alle logica en natuurwetten in...het voorwiel van een enduro is precies extra-groot voor de stabiliteit in dergelijke rijomstandigheden (21'' versus 12'' )
Klopt, rijd voor geen meter eigenlijk.
Dus snelheid kun je niet anders dan laag houden en rustig aan doen.
Zoals ik al schreef, banden spanning flink aflaten helpt wel daar wordt het wel wat rustiger van op die keien.

Beter maar op het verhard blijven toch :]
20150916_133222.jpg

Col dei morti
 
Doet me denken aan een vakantie op Corfu. Daar toen een scooter gehuurd en daarmee samen o.a. naar Palia Perithia gereden. Een vervallen spookdorpje in de bergen, lang geleden verlaten als gevolg van een Lepra uitbraak. Je kon er alleen komen over onverharde bergweggetjes, op een gegeven moment bezaaid met keien die groter waren dan de wielen van de scooter 😂

Dat moet voor 1997 zijn geweest, want ik lees nu "Nog niet zo lang geleden was dit dorp enkel met een terreinwagen bereikbaar, maar de weg is inmiddels flink verbeterd en goed begaanbaar. Tot 1997 was het dorp geheel verlaten, maar tegenwoordig zijn er meerdere taverne’s open.".

Enkel met terreinwagens bereikbaar. Echt niet! 🤣
 
Dat weet ik.
Ooit in een ver verleden een Webasto glazen klapdak (ja, zó lang geleden 😉) op eigen kosten laten maken in het dak van een leaseauto. Vrienden verklaarden me voor gek, want niet mijn auto en bij einde leasetermijn zou ik er niets voor terug krijgen. Toen ik ze vroeg (naar de bekende weg) hoelang ze zelf hun auto's hielden en of zoiets dan meer op zou leveren was het antwoord minder dan 3 jaar (korter dan mijn leasetermijn dus) en "nee, natuurlijk niet". OK, wie heeft er dus het langste zelf plezier van dan? Juist 🤣
 
Beste Vespa rijders en liefhebbers,

Mooi om te zien dat een topic na 10 jaar en tellende nog actief is.

Ik zit met een probleem en wil advies omdat de (motor)-/scooter speciaal zaak mij daar niet echt bij wil helpen. Om te beginnen wil ik benoemen dat ik aardig kan sleutelen zolang ik het maar een keer heb gezien. Lang leve YouTube!

Afgelopen donderdag kwam ik met pech te staan. Verloor tijdens het rijden vermogen en bij stilstaan viel motor uit. Geprobeerd te starten, dat deed het wel maar niet meteen. Bij het gassen kwam ik slecht vooruit en maakte het piepende geluiden. Ik dacht meteen aan de v-snaar maar de motor viel erna ook meteen uit. Klonk ook alsof het verzuipt. Zaak gebeld, hebben het te druk en kunnen pas halverwege januari mij helpen. Dan zit er maar één ding op, m'n handen uit m'n mouw steken.

Na ruim een uur onder gezelschap van mijn Vespa naar huis te hebben gelopen, heb ik als eerste de Carterdeksel opengemaakt en ja hoor, de v-snaar is versleten. Zie foto. Lijkt wel alsof een knaagdier erin heeft gezeten. Enig idee hoe dit kan gebeuren?

Hierbij zie ik ook dat er schade op mijn koppelingshuis zit, zie krassen. Moet dit vervangen of kan dat verder geen kwaad? Lijkt schade te zijn bij het plaatsen van de drukveer.

Ter info, mijn Vespa GTS 250 ie is 13 (2008 model), heeft 55500 km op de teller staan en is ieder jaar tot 2020 netjes onderhouden bij de dealer als ik het onderhoudsboek en de stempels van de garage moet geloven. Ik rijd (heerlijk!) in de winter mijn woon-/werkverkeer en als de auto niet beschikbaar is door op 4 seizoensbanden met een Tucano thermoscud R154 X en Vespa handmoffen. Ik heb op mijn Vespa sierbeugels en een topkoffer waar ik mijn lunchtas en mijn boxer helm en dergelijke in kwijt kan. Mijn Vespa rijdt burgerlijk, trekt rustig op tot 6000 rpm en eenmaal over de 60 km/h opent hij tot 9000 rpm. Vind ik met slecht weer ideaal, vooral in bochten of wanneer vrouwtje achterop zit maar bij het inhalen is dit echt een tegenvaller. Max is 130 op teller , 107 op GPS. Ik rij liever binnendoor maar snelwegen vermijd is niet. Vind het grappig wanneer mensen je aankijken, zo van "wat doe jij hier!?" Als ik 131 wil rijden dan houdt de motor in wat ik probeer te voorkomen. Komt bij mij onnatuurlijk en schadelijk over. Wellicht reden van v-snaar slijtage?

Nu ik toch bezig ben wil ik meer aanpakken. Ik wil meteen een grote beurt geven wat volgens onderhoudsschema op de 60.000 km hoeft te gebeuren. motorolie, naafolie, oliefilter, bougie, v-snaar, variorollen, geleiders en koppelingsveer vervangen.

Het afstellen van kleppen, remmen en ABS controleren laat ik wel over aan de zaak.

Nu is een aantal dingen mij onduidelijk. Is het voldoende om de luchtfilter schoon te maken en weer te plaatsen of moet het echt vervangen worden?

Koppelingsveer of koppeling zelf in zijn geheel vervangen zag ik volgens mij niet in het onderhoudsboek staan maar wordt wel gedaan bij een motorscooterzaak om de 10.000km. Is dit aan te raden en waarom?

Verder vraag ik mij af, zal ik alles vervangen of enkel vario. En met alles bedoel ik alles dat achter de carterdeksel zit: koppeling, variateur, drukveer, variorollen, geleiders, spanrol. En zo ja, grote vraag, waarmee? op ieder topic lees je weer wat anders en ergens las ik dat iemand malossi, polini en dr pulley heeft geprobeerd en de volgende combi adviseert. Malossi variateur en dr. Pulley koppeling of op z'n minst trekveertjes.

Ik weet van mijzelf dat ik best impulsief kan zijn als het hier op aankomt maar wil dit graag in één keer goed aanpakken zonder gedoe of onnodige kosten. Ik wil niet tekort doen maar het moet ook geen loze investering zijn. Ik heb er een budget van ruim 300 euro voor beschikbaar.

Ik hoor het graag.

Verder wil ik nog vragen of het kwaad kan wanneer je uitlaat lek is. Er heeft bij de vorige eigenaar op de motorscooter een Akrapovic onder gezeten maar die vond het te luid. De zaak heeft het verwijderd maar ik zie lasnaden bij een verbindingsbocht. Dit heeft losgelaten waardoor er speling is, luider is en bij warm rijden ook knalt bij de gashendel iets los te laten. Of zou de v-snaar hierdoor aangedaan kunnen zijn?

PS Als iemand andere tips heeft bijv. wintergear, beste banden, soort motorolie, andere settings of ideale helm dan hoor ik dat ook graag.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-12-11 at 19.43.00.jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-11 at 19.43.00.jpeg
    180,1 KB · Weergaven: 26
  • WhatsApp Image 2021-12-11 at 19.42.59 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-11 at 19.42.59 (1).jpeg
    255,4 KB · Weergaven: 26
  • WhatsApp Image 2021-12-11 at 19.42.59.jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-11 at 19.42.59.jpeg
    124,2 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Ik zou beginnen met de v-snaar en variomaat rollertjes te vervangen.
Eventueel kun je voor Dr. Pulley sliders kiezen. Heb ik vele jaren met goed resultaat mee gereden in mijn 250 GTS.
Heb je het budget en het er voor over zou je een Malossi viariomaat kunnen aanschaffen.
Zeker met jou kilometerstand kan het wel zijn dat de poelies van de variomaat flink ingesleten zijn.
Een verse originele variomaat met sliders of malossi variomaat is dan om het even. (Malossi is iets duurder).

Ik zie geen sporen van knaagdieren, alleen maar slijtage/achterstallig onderhoud.

De koppeling + drukveer zou ik me niet zo druk over maken, gelijk de trekveren in de koppeling.
Die laatste doen niets meer als je harder dan 15km/u rijd. De originele veren zijn echt meer dan goed afgestemd op een verder originele scooter bij "normaal gebruik".
Mijn Vespa rijdt burgerlijk, trekt rustig op tot 6000 rpm en eenmaal over de 60 km/h opent hij tot 9000 rpm. Vind ik met slecht weer ideaal, vooral in bochten of wanneer vrouwtje achterop zit maar bij het inhalen is dit echt een tegenvaller. Max is 130 op teller , 107 op GPS. Ik rij liever binnendoor maar snelwegen vermijd is niet. Vind het grappig wanneer mensen je aankijken, zo van "wat doe jij hier!?" Als ik 131 wil rijden dan houdt de motor in wat ik probeer te voorkomen. Komt bij mij onnatuurlijk en schadelijk over. Wellicht reden van v-snaar slijtage?
Dit vind ik wel bijzonder.
Klinkt alsof het ding in zijn toerenbegrenzer gaat als je op snelweg snelheden rijd.
Dar lijkt op een variamaat die zijn beste tijd heeft gehad, iets wat er klem tussen zit, of wat dan ook.
Dat optrekken met "slechts" 6000 toeren om boven de 60km/u pas naar 9000toeren door te trekken doet me het zelfde vermoeden.

Dus kort:
Variomaat vervangen voor originele Piaggio of Malossi
V-snaar vervangen.
Dan pas verder kijken, en verder onderhoud uitvoeren.
Uitlaat herrie: ik denk dat je grafiet pakking ondertussen wel er uit ligt, kost een tientje of zo en moet toch wel bij elke beurt mee vervangen worden.
Neem die dus ook meteen ff mee.
 
Ik zie geen sporen van knaagdieren, alleen maar slijtage/achterstallig onderhoud.
Bedankt voor je snelle reactie en advies Bommes. Oftewel, je hebt niet veel aan een goed ingevuld onderhoudsboek bij aanschaf van een voertuig. Ik dacht beter dit dan teruggedraaide tellers. Ik heb 'm dit jaar in maart overgenomen.

Ik heb vannacht het e.e.a. opgezocht. Mijn excuses als ik traag van begrip of vaag ben. Kom net thuis van m'n nachtdienst. 8)7:z

Dit vind ik wel bijzonder.
Klinkt alsof het ding in zijn toerenbegrenzer gaat als je op snelweg snelheden rijd.
Dar lijkt op een variamaat die zijn beste tijd heeft gehad, iets wat er klem tussen zit, of wat dan ook.
Dat optrekken met "slechts" 6000 toeren om boven de 60km/u pas naar 9000toeren door te trekken doet me het zelfde vermoeden.
Dit doet hij niet alleen op de snelweg, ook wanneer ik optrek uit stilstand, trekt redelijk op, houdt ff in bij de 30 tot 50 en gaat daarna pas vrijuit tot 9000 toeren. Een maat van me heeft ook een 250 en die trekt mij wel uit hierdoor.

Even voor mijn winkelwagentje nog. Ik heb de links van de producten in de woorden gestopt zodat ik er snel bij kan.

Iemand heeft een originele variateurhuis gebruikt met Dr Pulley geleiders een rollertjes. Ik had op vespaforum.be het volgende gelezen:
jep, sowiso is het aangeraden om de OEM riem van piaggio te gebruiken bij eender welke vario.

en dat is het mooie aan die sliders, je kan ze in de originele vario plaatsen waardoor de kosten aanzienlijk laag blijven, als je ziet dat ik voor 2 sportvarios in totaal 260€ heb neergetikt om dan een koppel sliders en geleidestukjes voor de originele vario voor een 40 tal euro te hebben gekocht die tot nu toe beter werken dan die 2 sportvarios samen :-p
Mij is onduidelijk of het uitmaakt wanneer ik de huidige variateurhuis vervang met een malossi. Wat voegt dat toe als ik toch geleiders en rollers van Dr Pulley ga gebruiken?

Variomaat en sliders zijn voor mij onbekende termen. Zijn sliders niet gewoon de geleiders? En bedoel je met variomaat niet een gehele mechanisme achter de carterdeksel? of toch de variateurkit? En als ik het goed heb adviseer jij mij om een Malossi Variateurkit (of indien mogelijk enkel een -huis, -plaat en -bus) aan te schaffen waarbij ik geleiders en rollers van Dr. Pulleys gebruik.

Ook zie ik verschillende soorten malossi variateurkits. Moet ik hier rekening mee houden?

V-snaar kan ik het beste origineel laten zoals hierboven beschreven, correct?

Zeker met jou kilometerstand kan het wel zijn dat de poelies van de variomaat flink ingesleten zijn.
Dat is de koppeling toch? Maar als advies eerst maar eens de vario en v-snaar fixen en daarna indien nodig de koppeling?

Betreft grafietpakking, gaat het hierom? Ik heb net even snel een foto gemaakt, zie de speling tussen de twee foto's hieronder.

WhatsApp Image 2021-12-12 at 08.08.22 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-12-12 at 08.08.22.jpeg


Met de klem kom ik er niet. Dat pakking gaat het verhelpen? Of is het de bedoeling dat het zo losjes zit. En als er een pakking hoort te zitten, waar is het gebleven? Kan het in de uitlaat terechtgekomen zijn?

Kortom, alleen de links in dit bericht bestellen met v-snaar en daarna verder kijken?

Ik lees het wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn Vespa gelukkig “voor erbij” ,hetgeen het aantal jaarlijkse kilometers beperkt zal houden, maar ik krijg de indruk dat er heel wat zaken verslijten bij intensief gebruik , hetgeen de gebruikskosten per kilometer toch wel aardig zal doen oplopen , naar ik aanneem .
 
Laatst bewerkt:
Beste Vespa rijders en liefhebbers,
(...)
Afgelopen donderdag kwam ik met pech te staan. Verloor tijdens het rijden vermogen en bij stilstaan viel motor uit. Geprobeerd te starten, dat deed het wel maar niet meteen. Bij het gassen kwam ik slecht vooruit en maakte het piepende geluiden. Ik dacht meteen aan de v-snaar maar de motor viel erna ook meteen uit. Klonk ook alsof het verzuipt. Zaak gebeld, hebben het te druk en kunnen pas halverwege januari mij helpen. Dan zit er maar één ding op, m'n handen uit m'n mouw steken.

Na ruim een uur onder gezelschap van mijn Vespa naar huis te hebben gelopen, heb ik als eerste de Carterdeksel opengemaakt en ja hoor, de v-snaar is versleten. Zie foto. Lijkt wel alsof een knaagdier erin heeft gezeten. Enig idee hoe dit kan gebeuren?

Hierbij zie ik ook dat er schade op mijn koppelingshuis zit, zie krassen. Moet dit vervangen of kan dat verder geen kwaad? Lijkt schade te zijn bij het plaatsen van de drukveer.

Ter info, mijn Vespa GTS 250 ie is 13 (2008 model), heeft 55500 km op de teller staan en is ieder jaar tot 2020 netjes onderhouden bij de dealer als ik het onderhoudsboek en de stempels van de garage moet geloven. (...)
Die V-riem is gewoon versleten en moet vernieuwd worden. Als die riem versleten is dan zal de rest van de aandrijving, de rolletjes ed ook wel een onderhoud kunnen gebruiken.
Ik zou de standaard Vespa onderdelen gebruiken. Dan weet je hoe de scooter af fabriek bedoeld is. Als dat je onvoldoende bevalt kan je later nog altijd ergens iets wijzigen om hem meer naar je smaak te laten rijden.

Dat koppelingshuis: als daar nu niets tegenaan loopt (check dat wel) dan hoef je daar niets aan te doen.

Daarmee breng je de aandrijving terug in orde.

Maar ik twijfel er aan dat de slijtage in de aandrijving het probleem met je motor verklaart.
Je hebt een Quasar 250cc blok, wellicht. Die hebben een zeer goede reputatie. Heeft hij al injectie of is het nog met carburator?
 
@MrSimple
Even kort samengevat:
Voorste poeiles zijn de variomaat met daarin de rolletjes of sliders.
Achter is de koppeling met daarin de trekveertjes en ook de drukveer.

Voor die voorste poeiles, de variomaat heb je kort door de bocht 3 opties:
1 originele variomaat met orginele rolletjes
2 originele variomaat met dr Pulley sliders
3 Malossi of ander merk variomaat met bijbehorende rolletjes.

Achter, de koppeling:
Als de scooter normaal/goed van zijn plek komt tot zeg eens wat 20km/u is daar niets mis mee.
De drukveer die ook in de achterste poelie zit: stekker is minder slip op de v-snaar maar ook lastiger voor de variomaat om "op te toeren".
Ook hierbij: niet nodig om te vervangen bij een verder redelijk originele 250.

V snaar zou ik gewoon vervangen voor een originele.
Zo op de foto's beoordelen zou ik doen:
V snaar en voorste poeiles, dus de variomaat vervangen. Laatste origineel of Malossi dat is aan jou.

Dan je uitlaat, ja dat is de grafiet pakking.
De meeste GTSjes eten die wel eentje per jaar op.
Bout los draaien, uitlaat er af halen, oude pakking er uit winkelen. Uitlaat iets open buigen, met grote platte schroevendraaier in de gleufjes waar die pakking in komt open buigen. Nieuwe pakking er in, geheel terug monteren en vast is vast.
 
Laatst bewerkt:
Maar ik twijfel er aan dat de slijtage in de aandrijving het probleem met je motor verklaart.
Je hebt een Quasar 250cc blok, wellicht. Die hebben een zeer goede reputatie. Heeft hij al injectie of is het nog met carburator?
Ik vind de problemen juist wel klinken als aandrijving en variomaat gerelateerd klinken.
Dat ligt nu ook al open en heeft duidelijk wat onderhoud nodig.
Niks mis mee om daar dus te beginnen.
 
Even kort samengevat:
Voorste poeiles zijn de variomaat met daarin de rolletjes of sliders.
Achter is de koppeling met daarin de trekveertjes en ook de drukveer.
@bommes, vriendelijk bedankt, alles is nu een stuk duidelijker (in benamingen). Ik heb in de bijlage wat betere foto's van de binnenkant van de carter, ook van mijn 'Weps' en onder mijn zadel.
WhatsApp Image 2021-12-12 at 16.45.24 (1).jpeg

Achter, de koppeling:
Als de scooter normaal/goed van zijn plek komt tot zeg eens wat 20km/u is daar niets mis mee.
De drukveer die ook in de achterste poelie zit: stekker is minder slip op de v-snaar maar ook lastiger voor de variomaat om "op te toeren".
Ook hierbij: niet nodig om te vervangen bij een verder redelijk originele 250.
Zoals jij zegt, hij trekt goed op maar inderdaad na 20km/h ongeveer blijft het op max 6000 toeren tot ik over de 50-60km/h uur ben zeg maar. Ik verwacht inderdaad ook niet dat er iets mis mee is. Maat van mij zei ook dat het eventueel aan het blok kon liggen omdat het al zoveel kms heeft gemaakt. Ik denk eerder kwestie van afstellen (met rollers en/of trekveren).

V snaar en voorste poeiles, dus de variomaat vervangen. Laatste origineel of Malossi dat is aan jou.
Knopen zijn doorgehakt: het wordt de originele variateurhuis met Dr Pulley geleiders en rollers. Indien dit niet helpt of ik zie slijtage aan de variateurhuis en/of plaat dan wordt dat denk toch wel vervangen voor een Malossi.

Dan je uitlaat, ja dat is de grafiet pakking.
De meeste GTSjes eten die wel eentje per jaar op.
Bout los draaien, uitlaat er af halen, oude pakking er uit winkelen. Uitlaat iets open buigen, met grote platte schroevendraaier in de gleufjes waar die pakking in komt open buigen. Nieuwe pakking er in, geheel terug monteren en vast is vast.
Dank, neem ik dat meteen mee. Even voor mij informatie, rijden met een lekke uitlaat kan niet veel kwaad toch? Omdat ik dit wel een paar maanden heb gedaan. Op het lawaai na vond ik het niet hinderend. Integendeel, het geknal bij het terugdraaien van de gashendel vond ik wel kicken.

Ik zou de standaard Vespa onderdelen gebruiken. Dan weet je hoe de scooter af fabriek bedoeld is. Als dat je onvoldoende bevalt kan je later nog altijd ergens iets wijzigen om hem meer naar je smaak te laten rijden.

Dat koppelingshuis: als daar nu niets tegenaan loopt (check dat wel) dan hoef je daar niets aan te doen.
@PeterCC; goeie inderdaad! Zoals ik al in mijn eerste post al benoemde, vind ik het vervelend dat ik voertuigen niet iets rapper kan inhalen op de binnen doorwegen. Dit omdat hij op de 6000 toeren max haalt. Vandaar dat ik de standaard Vario met Dr Pulley wil combineren om dit hopelijk te verhelpen.

Betreft koppelingshuis: Ik heb bij het rijden ook verder niets geks gehoord. Ook de carterdeksel net ontvet met Dasty en uitgespoeld met de tuinslang. Indien het niet veel oplevert, vervang ik dat ook wel. Daarover gesproken, ik wil 'm zwart spuiten (vind ik optisch mooier (chrome on black) en deed ik vroeger bij al mijn scooters) Kan geen kwaad toch?

Maar ik twijfel er aan dat de slijtage in de aandrijving het probleem met je motor verklaart.
Je hebt een Quasar 250cc blok, wellicht. Die hebben een zeer goede reputatie. Heeft hij al injectie of is het nog met carburator?
Is een injectie, zie foto. Had eerst voorgenomen, voordat ik de carterdeksel verwijderde na pech om de carburateur los te halen, schoon te maken en weer te plaatsen. Aan een injectie of elektrische gebeuren zoals ABS, ook met bandenwissel (want ik heb zwarte velgen met chroom randen die wachten op hun beurt) zit ik liever niet aan. Dat laat ik wel over aan een speciaalzaak.

Ik heb mijn Vespa gelukkig “voor erbij” ,hetgeen het aantal jaarlijkse kilometers zal beperkt houden, maar ik krijg de indruk dat er heel wat zaken verslijten bij intensief gebruik , hetgeen de gebruikskosten per kilometer toch wel aardig zal doen oplopen , naar ik aanneem .
Ja dat had ik ook tot mijn wederhelft iedere dag naar 3 uur moest rijden voor haar studie. En ik heb een leaseauto van werk, laat haar dat dan maar gebruiken. Daarvoor had ik een Honda CBR 600 uit '93, waarbij optisch ook veel aan is veranderd, echte eyecatcher, black on black. Vrouwtje blij dat ik dat ding weg heb gedaan ;) Dus nu doen wij het zo i.p.v. tijdelijk een auto aanschaffen. En in februari klaart het weer toch wel weer op.

Dank allen, ik houd jullie op de hoogte.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-12-12 at 16.45.23.jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-12 at 16.45.23.jpeg
    233,8 KB · Weergaven: 18
  • WhatsApp Image 2021-12-12 at 16.45.23 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-12 at 16.45.23 (1).jpeg
    178,2 KB · Weergaven: 15
  • WhatsApp Image 2021-12-12 at 16.45.23 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-12 at 16.45.23 (2).jpeg
    183 KB · Weergaven: 18
  • WhatsApp Image 2021-12-12 at 16.45.23 (3).jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-12 at 16.45.23 (3).jpeg
    271,6 KB · Weergaven: 19
  • WhatsApp Image 2021-12-12 at 16.45.23 (4).jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-12 at 16.45.23 (4).jpeg
    341,6 KB · Weergaven: 16
  • WhatsApp Image 2021-12-12 at 16.45.24.jpeg
    WhatsApp Image 2021-12-12 at 16.45.24.jpeg
    203 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
@bommes, vriendelijk bedankt, alles is nu een stuk duidelijker (in benamingen). Ik heb in de bijlage wat betere foto's van de binnenkant van de carter, ook van mijn 'Weps' en onder mijn zadel.

Zoals jij zegt, hij trekt goed op maar inderdaad na 20km/h ongeveer blijft het op max 6000 toeren tot ik over de 50-60km/h uur ben zeg maar. Ik verwacht inderdaad ook niet dat er iets mis mee is. Maat van mij zei ook dat het eventueel aan het blok kon liggen omdat het al zoveel kms heeft gemaakt. Ik denk eerder kwestie van afstellen (met rollers en/of trekveren).
(...)
Ik denk dat Bommes bedoelt dat als je terug vertraagt dat de koppeling dan bij ongeveer 20km/h los komt.
En dat blok? Ik weet natuurlijk niet wat dat blok meegemaakt heeft, kan ik van hier niet zien, maar 50.000km zou bij normaal gebruik geen probleem mogen zijn.
Dus volgens mij inderdaad eerder een kwestie van de transmissie.
 
Ik denk dat Bommes bedoelt dat als je terug vertraagt dat de koppeling dan bij ongeveer 20km/h los komt.
En dat blok? Ik weet natuurlijk niet wat dat blok meegemaakt heeft, kan ik van hier niet zien, maar 50.000km zou bij normaal gebruik geen probleem mogen zijn.
Dus volgens mij inderdaad eerder een kwestie van de transmissie.
Hmmmm, dat weet ik niet. Wel besef ik mij nu ineens dat ik een tijd terug een korte storing had. Bij stilstand ging de motor stationair en gelijkmatig iets omhoog en omlaag, net alsof je herhaaldelijk gas geeft en los laat. Dit heeft het 1 keer gedaan een paar weken terug en daarna niet meer.
 
(...)
Nu is een aantal dingen mij onduidelijk. Is het voldoende om de luchtfilter schoon te maken en weer te plaatsen of moet het echt vervangen worden?
(...)
Het zou je veel helpen als je een handleiding en een werkplaatshandboek van je Vespa vindt. Ik denk niet zo moeilijk te vinden.

De luchtfilter is denk ik een soort mousse, identiek aan mijn Beverly 300.

Het onderhoudsboekje zegt:

Airfiltercleaning (03_15)
1. Wash the sponge with water and mild soap.
2. Dry it with a clean cloth and short blasts of compressed air.
3. Impregnate the sponge with a mixture of 50% petrol and 50% specified oil.
4. Gently squeeze the filtering element, let it drip dry and then refit it.

Moet je dus niet vervangen.
 
Hmmmm, dat weet ik niet. Wel besef ik mij nu ineens dat ik een tijd terug een korte storing had. Bij stilstand ging de motor stationair en gelijkmatig iets omhoog en omlaag, net alsof je herhaaldelijk gas geeft en los laat. Dit heeft het 1 keer gedaan een paar weken terug en daarna niet meer.
Dat doet mijn Vespa ook soms, slijtage in het gasklep huis heb ik me laten vertellen door de Vespa specialist.
Niet heel veel aan te doen behalve het gasklep huis laten vervangen.
Nadeel dat zit samen met iets van de start onderbreker 1 onderdeel is en dus een vrij duur onderdeel.

Soms slaat mijn Vespa hier door ook af bij koude motor, niet fijn maar afgezet tegen de reparatie kosten geloof ik het wel.

Luchtfilter is inderdaad een schuim filter.
Als die nog nooit is vervangen dan zou ik die gewoon ook nieuw mee bestellen.
Spuitbusje lucht filter olie er bij, of als je bekende hebt die crossen dan dat even zo een spuitbus lenen.

Ik denk dat ik nog wel terug kan vinden welke dr Pulley sliders ik had in mijn Vespa.
Dacht 10% onder het standaard roller gewicht.
 
Tevreden ermee? Ik heb een ander forum aangehouden en zojuist 9,5 besteld voor de iets sportievere rijstijl en deze geleiders erbij. Hier heb ik bewust voor gekozen omdat ik ook een topkoffer heb (niet dat het veel schelen zal) maar ik wel lekker wil kunnen inhalen. Verder heb ik gelezen dat het qua verbruik zelfs zuiniger is gaan rijden. Brandstoflamp brandde naar zijn zeggen eerst rond 180 (ook bij mij nu het geval) en later boven de 200km. Kan dit helaas niet zo een twee meer vinden.

Daar werd het volgende besproken:

Geplaatst: 29 juli 2012
voor de 250 raden ze de 9,5gr aan voor ietwat sportief rijgedrag en 10gr voor normaal rijgedrag :
best nr. voor de 9,5 : SR2117/6-9,5
best nr. voor de 10 : SR2117/6-10
best nr. voor de geleiders : SP2017-N
en voor de 300 raden ze enkel 11,5gr aan, deze heeft bestel nr. : SR2117/6-11,5
en de geleiders zijn hetzelfde : SP2017-N
je kan ze hier bestellen : Mr.Pulley Scooter Tuning Shop
hier vind je de nummers nog eens terug : http://www.drpulley.info/drpulley_docs/Typenliste.pdf

Ook een setup te vinden voor de 125cc op het forum.
 
Terug
Bovenaan Onderaan