Het grote Vespa GTS topic

Houd gewoon marktplaats in de gaten, je moet een beetje geluk hebben. De mijne (een GTS 300 Touring uit 2017 met zijbeugels, voor- en achterdrager en (toen ik hem kocht) ruim 4.000 km op de teller heb ik ruim een jaar geleden voor € 4.250 kunnen kopen van een bijzonder geschikte kerel. Hij was toen dus 4,5 jaar oud (niet de kerel, maar de Vespa). Ook toen werden er al genoeg afgeragde kilometervreters aangeboden voor meer dan dat.

Je komt vast wel een goede tegen voor een goede prijs, geef het de tijd.
Ik dacht te zeggen: moet dat echt een Vespa zijn? Waarom geen Beverly.
Maar die zijn blijkbaar al net zo duur.
De goedkoopste die nu op marktplaats staat is een 300S uit 2018 met 5000km en een vraagprijs van 4290€.
 
Iedereen die net als mij evt een nieuwe GTS overweegt;

Er worden momenteel een hoop overjarige (2022) Vespa's aangeboden als zijnde 2023 model tegen "actieprijs".
Het 2023 model is wezenlijk anders! De vormen zijn anders, sierstrip is scherper vormgegeven, velgen zijn anders en de voorwielophanging is verbeterd.

Niet dat er wat mis is met een 2022 model maar als je denkt voor een mooie prijs een nieuw model te rijden kom je dus bedrogen uit.
 
Vaak zit er tweedehands een hoop extra’s of niet standaard onderdelen op, dat de prijs ook wel weer iets rechtvaardigt.
Als ik eerlijk ben vind ik de meeste opties niets of weinig toevoegen.
Ruitje zijn de kosten niet.
Topkoffer in kleur kan inderdaad een meerwaarde zijn, zat echter wel standaard op een touring (incl ruitje).
Akrapovic is niet nodig.
Tegenwoordig zie ik veel delen zwart gemaakt of in zwart uitgevoerd, niet per se een meerwaarde. "Special paint" idem.
Maslossi of Polini vario ook geen meerwaarde, uit diverse fora waaronder dit topic blijkt de origineel in de meeste gevallen gewoon het beste is.

Ik denk dat een zo veel mogelijk origineel exemplaar met weinig km en originele accessoires het meeste oplevert.

Het enige wat imo echt waarde toevoegt zijn upgrades aan het rijwielgedeelte, dus schokbrekers, 13" velgen etc.
Verder vind LED-knipperlichten met dagrijverlichting erg mooi en veilig, maar dit zijn ook de kosten niet.
 
Misschien een paar random vragen maar jullie input is vast handig:

1) Welke motorolie wordt nou aangeraden voor bijvullen van de GTS? Ik kom online op meerdere uit.
2) Nog een linkje naar een oliebijvul ding (met slang?). Als ik alles lees dan geloof ik dat het bijvullen vast lastig is? Jullie ervaringen met een product?
3) Ik ben aan het kijken naar verzekering. Heb mijn kenteken al binnen en meldcode. Nog adviezen voor type verzekeraar? Heb 4 schadevrije jaren trouwens.
4) Wat denken jullie, en hier ben ik echt benieuwd naar, van brandstofadditieven zoals Forto Moto power? Dan bedoel ik vooral diegene die het motorbrandstofsysteem zou reinigen? Dan nog de vraag, want hier hoor ik ook verschillende dingen over, of je dan in 1 tank een heel flesje gooit of in 4-5 tankbeurten zo'n flesje opmaakt?
5) Als iemand nog een linkje heeft naar de uitleg/een filmpje hoe je die tomtomrider stroomkabel intern kan koppelen dan hoor ik het graag. Ik heb echt even gezocht maar kon het niet vinden.

TOEVOEGING:
6) Ik koop de GTS volgende week bij Goedhart maart Vespucci Apeldoorn zit dichterbij. Hoe reageert Vespucci als ik vraag of zij het onderhoud willen doen? In de toekomst zal ik meerdere accessoires nog afschaffen die zij dan ook mogen monteren enz. Detail is dat maargoed! Hoe staan motorzaken hier tegenover? Je hoort nl. bij fietszaken wel eens het "niet hier gekocht? dan geen onderhoud hier" verhaal...


Wederom bedankt he!
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij ben je welkom bij V in Apeldoorn.
Forte is voor 20 liter benzine...
Half flesje in volle tank is voldoende..
Olie bij vullen in de hpe is lastig...
Ik gebruik knijpflesje met een haaks tuutje.. haha hoe noem je dat....
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, ik wil de Vespa toch nog wegbrengen voor een beurtje, vraag wel of zij het kijkglas kunnen plaatsen 😊
 
Misschien een paar random vragen maar jullie input is vast handig:

1) Welke motorolie wordt nou aangeraden voor bijvullen van de GTS? Ik kom online op meerdere uit.
2) Nog een linkje naar een oliebijvul ding (met slang?). Als ik alles lees dan geloof ik dat het bijvullen vast lastig is? Jullie ervaringen met een product?
3) Ik ben aan het kijken naar verzekering. Heb mijn kenteken al binnen en meldcode. Nog adviezen voor type verzekeraar? Heb 4 schadevrije jaren trouwens.
4) Wat denken jullie, en hier ben ik echt benieuwd naar, van brandstofadditieven zoals Forto Moto power? Dan bedoel ik vooral diegene die het motorbrandstofsysteem zou reinigen? Dan nog de vraag, want hier hoor ik ook verschillende dingen over, of je dan in 1 tank een heel flesje gooit of in 4-5 tankbeurten zo'n flesje opmaakt?
5) Als iemand nog een linkje heeft naar de uitleg/een filmpje hoe je die tomtomrider stroomkabel intern kan koppelen dan hoor ik het graag. Ik heb echt even gezocht maar kon het niet vinden.

TOEVOEGING:
6) Ik koop de GTS volgende week bij Goedhart maart Vespucci Apeldoorn zit dichterbij. Hoe reageert Vespucci als ik vraag of zij het onderhoud willen doen? In de toekomst zal ik meerdere accessoires nog afschaffen die zij dan ook mogen monteren enz. Detail is dat maargoed! Hoe staan motorzaken hier tegenover? Je hoort nl. bij fietszaken wel eens het "niet hier gekocht? dan geen onderhoud hier" verhaal...


Wederom bedankt he!
ANWB motor verzekering was voor mij de goedkoopste.
 
Misschien een paar random vragen maar jullie input is vast handig:

1) Welke motorolie wordt nou aangeraden voor bijvullen van de GTS? Ik kom online op meerdere uit.
2) Nog een linkje naar een oliebijvul ding (met slang?). Als ik alles lees dan geloof ik dat het bijvullen vast lastig is? Jullie ervaringen met een product?
3) Ik ben aan het kijken naar verzekering. Heb mijn kenteken al binnen en meldcode. Nog adviezen voor type verzekeraar? Heb 4 schadevrije jaren trouwens.
4) Wat denken jullie, en hier ben ik echt benieuwd naar, van brandstofadditieven zoals Forto Moto power? Dan bedoel ik vooral diegene die het motorbrandstofsysteem zou reinigen? Dan nog de vraag, want hier hoor ik ook verschillende dingen over, of je dan in 1 tank een heel flesje gooit of in 4-5 tankbeurten zo'n flesje opmaakt?
5) Als iemand nog een linkje heeft naar de uitleg/een filmpje hoe je die tomtomrider stroomkabel intern kan koppelen dan hoor ik het graag. Ik heb echt even gezocht maar kon het niet vinden.

TOEVOEGING:
6) Ik koop de GTS volgende week bij Goedhart maart Vespucci Apeldoorn zit dichterbij. Hoe reageert Vespucci als ik vraag of zij het onderhoud willen doen? In de toekomst zal ik meerdere accessoires nog afschaffen die zij dan ook mogen monteren enz. Detail is dat maargoed! Hoe staan motorzaken hier tegenover? Je hoort nl. bij fietszaken wel eens het "niet hier gekocht? dan geen onderhoud hier" verhaal...


Wederom bedankt he!
Vraag 1: zie gebruikershandleiding (wellicht zal dat synthetische olie met viscositeit 5W-40 en volgens specificatie JASO MA of JASO MA2 of API SL of ACEA A3 zijn)

Vraag 2: kan vb zoiets zijn als dit Laboratoriumfles met nauwe hals 500 ml met sproeisluiting
Kost niets.

Vraag 3: kan ik je niet mee helpen vanuit hier in BE. Daarnaast wel vreemd voor ons hier in BE dat je al een kenteken hebt en nog geen verzekering. Dat is in BE onmogelijk. Je moet hier een verzekering hebben voordat je een kenteken kan aanvragen.

Vraag 4: niet aan beginnen. Blijf daar af.

Vraag 5: kan ik je ook niet mee helpen
 
Dank voor de reacties.
Om op jou terug te komen @PeterCC en dan specifiek je opmerking bij punt 3: dan is dat inderdaad hier in NL anders. De motorzaak heeft een kenteken aangevraagd van de week en aan mij doorgegeven. Ik fix de verzekering (met behulp van het kenteken weer).
 
1) Welke motorolie wordt nou aangeraden voor bijvullen van de GTS?
5W40
2) Nog een linkje naar een oliebijvul ding (met slang?).
Knijpfles zoals hierboven ook al aangegeven
3) Ik ben aan het kijken naar verzekering. Heb mijn kenteken al binnen en meldcode. Nog adviezen voor type verzekeraar?
ZLM was voor mij een gunstige keuze.
4) Wat denken jullie, en hier ben ik echt benieuwd naar, van brandstofadditieven zoals Forto Moto power?
Niet nodig
5) Als iemand nog een linkje heeft naar de uitleg/een filmpje hoe je die tomtomrider stroomkabel intern kan koppelen dan hoor ik het graag. Ik heb echt even gezocht maar kon het niet vinden.
6) Ik koop de GTS volgende week bij Goedhart maart Vespucci Apeldoorn zit dichterbij. Hoe reageert Vespucci als ik vraag of zij het onderhoud willen doen?
Even aan ze vragen. Mijn dealer doet alleen onderhoud aan Vespa's die hij zelf heeft verkocht.
 
Dank voor de reacties.
Om op jou terug te komen @PeterCC en dan specifiek je opmerking bij punt 3: dan is dat inderdaad hier in NL anders. De motorzaak heeft een kenteken aangevraagd van de week en aan mij doorgegeven. Ik fix de verzekering (met behulp van het kenteken weer).
Ik vermoed dat de reden hiervoor is dat in BE een kenteken op naam wordt gegeven en dat wordt gekoppeld aan een voertuig, aan een VIN-nummer. Als ik mijn Beverly door een andere scooter vervang dan gaat het kenteken mee naar de nieuwe scooter en wordt de oude uitgeschreven. Die wordt dan opnieuw gekoppeld aan het kenteken van een eventuele nieuwe eigenaar.
Een kenteken is dus aan de persoon gekoppeld. Zie je een scooter met Belgisch kenteken MAUM432, dan weet je dat dat mijn scooter is.
In NL wordt een kenteken vast gekoppeld aan een voertuig, aan een VIN. Vervang je de scooter door een nieuwe dan gaat het kenteken met de scooter mee naar een nieuwe eigenaar. In UK doen ze dat ook zo.
 
Hier is hij dan, van oud...

DSC_3945.JPG


...naar nieuw


DSC_3949.JPG


Vandaag opgehaald en de tank al leeg gereden.
Want de dealer vult hem natuurlijk niet volledig
 
Ik vermoed dat de reden hiervoor is dat in BE een kenteken op naam wordt gegeven en dat wordt gekoppeld aan een voertuig, aan een VIN-nummer. Als ik mijn Beverly door een andere scooter vervang dan gaat het kenteken mee naar de nieuwe scooter en wordt de oude uitgeschreven. Die wordt dan opnieuw gekoppeld aan het kenteken van een eventuele nieuwe eigenaar.
Een kenteken is dus aan de persoon gekoppeld. Zie je een scooter met Belgisch kenteken MAUM432, dan weet je dat dat mijn scooter is.
In NL wordt een kenteken vast gekoppeld aan een voertuig, aan een VIN. Vervang je de scooter door een nieuwe dan gaat het kenteken met de scooter mee naar een nieuwe eigenaar. In UK doen ze dat ook zo.
Oke joh. Dat wist ik niet, dat maakt zeker een verschil, het verschil zelfs. Het idee kende ik wel maar wist niet dat dat in Europa ook voor kwam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan