Er zullen er altijd een paar zijn die je zelden gebruikt, maar ook die heb je soms nodig.
Meeste wat ik gebruik is keramisch vet, voor op bouten, zwaarbelaste schanierpunten (zijstandaard/middenbok) en remblokken. Dan hebben we nog;
Siliconenvet voor glijpennen.
Een speciaal vet voor rubber, gebruikt bij de montage van keerringen en o-ringen.
Lagervet voor het smeren van open kogellagers, naaldlagers, balhoofdlagers.
Een speciaalvet voor in de vetspuit, mocht er ooit nog eens wat langskomen met een smeernippel.
Remcilindervet voor de seals en zuigers van een remklauw of remcilinder.
Teflonspray voor het smeren van gas/choke/koppelingskabels, binnenkant gashendel en gaskleppen. Werkt ook uitstekend met sloten trouwens.
Uitlaatpasta, voor die zeldzame momenten dat ook keramisch vet het laat afweten omdat het te heet wordt.
Speciaalvet voor spiebaanvertandingen.
Chroommolybdeenvet voor het smeren van glijlagers bij eerste montage.
Een contactspray voor het zuiveren van gecorrodeerde contacten.
Een contactbeschermer voor het beschermen van contacten die niet gecorrodeerd zijn.
Cockpitspray voor kunststof delen.
3 soorten schroefdraadborgmiddel.
Een schroefdraaddichtmiddel.
Kruipolie.
Vergeet er nog wel een paar....
Meeste wat ik gebruik is keramisch vet, voor op bouten, zwaarbelaste schanierpunten (zijstandaard/middenbok) en remblokken. Dan hebben we nog;
Siliconenvet voor glijpennen.
Een speciaal vet voor rubber, gebruikt bij de montage van keerringen en o-ringen.
Lagervet voor het smeren van open kogellagers, naaldlagers, balhoofdlagers.
Een speciaalvet voor in de vetspuit, mocht er ooit nog eens wat langskomen met een smeernippel.
Remcilindervet voor de seals en zuigers van een remklauw of remcilinder.
Teflonspray voor het smeren van gas/choke/koppelingskabels, binnenkant gashendel en gaskleppen. Werkt ook uitstekend met sloten trouwens.
Uitlaatpasta, voor die zeldzame momenten dat ook keramisch vet het laat afweten omdat het te heet wordt.
Speciaalvet voor spiebaanvertandingen.
Chroommolybdeenvet voor het smeren van glijlagers bij eerste montage.
Een contactspray voor het zuiveren van gecorrodeerde contacten.
Een contactbeschermer voor het beschermen van contacten die niet gecorrodeerd zijn.
Cockpitspray voor kunststof delen.
3 soorten schroefdraadborgmiddel.
Een schroefdraaddichtmiddel.
Kruipolie.
Spuitbus met smeermiddel spray voor alle open schanierpunten op de motor; hendels, pedalen, voetsteunen...
Kettingspray natuurlijk. Ik gebruik nu motul factory line racing. Blijft bij droog weer ruim 1000km zitten zonder te spetteren.
Vergeet er nog wel een paar....
Als multi-smeermiddel gebruik ik Motorex Joker 440. Het doet alles wat WD40 beloofd, maar dan echt beter dan WD40 dat doet.
Een jaar vind ik nog vrij mild, maar dat terzijde.
In het lijstje mis ik nog montagepasta voor klemverbindingen en schroefdraad. En vraag me af of dit bij het schroefdraad beter werkt dan lagervet.
Er staat keramisch vet in voor schroefverbindingen.
O ja, helemaal bovenaan...
Montagepasta bij klemverbindingen wordt zeker alleen bij fietsen toegepast waar het aanhaalmoment klein is?
Ik doe vaak wel wat watervast vet er omheen/in tegen corrosievorming. Bij voorbeeld bij kroonplaten.Metalen klem om metalen buis? Daar gaat geen vet tussen bij een motorfiets nee, wel op de bouten.
Wat was je toen nog jong en knap!