Vet voor glijpennen remklauw?

Bas750

Question everything
25 okt 2019
1.599
1.540
Lelystad
Op de glijpennen van de klauw moet vet. Nou doe ik al jaren of keramisch vet of lagervet op die dingen, maar volgens mij is dat gewoon niet goed, en heb ik ooit eens gelezen dat daar speciaalvet voor is, was dat siliconenvet?
 
Ik wilde het heel snel eens zijn me @Janbros , maar wellicht bedoelen we verschillende dingen met glijpennen.

Je hebt pennen waar je de blokken mee borgt (die glijden daar tevens op), deze gaan droog er in.
Je hebt de glijpennen die in de rubbers zitten van de zwevende klauwen.
Volgens het WPHB van de GSX-F moeten die gesmeerd worden met siliconenvet. Tot nu toe altijd goed gegaan.

Een eikeltje van een monteur had in het verleden de pennen van m'n transalp met koperslip ingevet (voor ik hem had)... één grote aangekoekte roestbende. Ik kwam er achter omdat één remblok op was en de ander nog zo goed als nieuw omdat hij dus niet meer gleed.
 
Ik wilde het heel snel eens zijn me @Janbros , maar wellicht bedoelen we verschillende dingen met glijpennen.

Je hebt pennen waar je de blokken mee borgt (die glijden daar tevens op), deze gaan droog er in.
Je hebt de glijpennen die in de rubbers zitten van de zwevende klauwen.
Volgens het WPHB van de GSX-F moeten die gesmeerd worden met siliconenvet. Tot nu toe altijd goed gegaan.

Een eikeltje van een monteur had in het verleden de pennen van m'n transalp met koperslip ingevet (voor ik hem had)... één grote aangekoekte roestbende. Ik kwam er achter omdat één remblok op was en de ander nog zo goed als nieuw omdat hij dus niet meer gleed.
ik was te rap. aan de pennen van de blokken niks, aan de pennen van de klauwen wel natuurlijk.
 
Omdat de pennen van de remblokken vaak roestig zijn schuur ik ze even glad in de draaibank en doe er een heel klein beetje keramisch of kopervet op tegen het opnieuw roesten.
Dat dus doen ik ook , kopervet gewoon, maar zodra daar teveel van opgaat dan ligt dat later ergens anders, achterkant blokken en waar die op glijt en beetje op het schroefdraad van de pen , anders rot ie vast.
 
Let wel op welk vet je daarvoor gebruikt,
Ik had de glijpennen van de SP1 ingesmeerd met dat kopervet (ben de naam even kwijt) en het
harmonicarubber zwol na enkele dagen verschrikkelijk op.
Opzwellen is inderdaad het risico als je het met het verkeerde vet insmeert.

Siliconenvet werkt goed. Staat ook voorgeschreven in de boeken.

M'n autogarage had ze na een revisie ingesmeerd met ATE vet. Ja dat was dus na een paar jaar één grote ongelijk afgesleten bende.
 
Ik wilde het heel snel eens zijn me @Janbros , maar wellicht bedoelen we verschillende dingen met glijpennen.

Je hebt pennen waar je de blokken mee borgt (die glijden daar tevens op), deze gaan droog er in.
Je hebt de glijpennen die in de rubbers zitten van de zwevende klauwen.
Volgens het WPHB van de GSX-F moeten die gesmeerd worden met siliconenvet. Tot nu toe altijd goed gegaan.

Een eikeltje van een monteur had in het verleden de pennen van m'n transalp met koperslip ingevet (voor ik hem had)... één grote aangekoekte roestbende. Ik kwam er achter omdat één remblok op was en de ander nog zo goed als nieuw omdat hij dus niet meer gleed.
Hoe kan iets roesten als er kopervet op zit?
 
Opzwellen is inderdaad het risico als je het met het verkeerde vet insmeert.

Siliconenvet werkt goed. Staat ook voorgeschreven in de boeken.

M'n autogarage had ze na een revisie ingesmeerd met ATE vet. Ja dat was dus na een paar jaar één grote ongelijk afgesleten bende.
Wat is het verband tussen ATE vet (bestemd voor remcilinders) en ongelijk afslijten?
 
Dag , ik spuit de remmen regelmatig zuiver gewoon lucht , de borg pennen beetje zuiver houden (staalwol).
De nieuwe remblokje doe met n vijltje de verf lichtje af waar deze wat dik zit( hoekjes).
En een klein beetje kopervet op de achterkant van het plaatje bij de versys.T
 
Terug
Bovenaan Onderaan