Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Voor de volledigheid nog maar even de relevante tekst uit het RVV erbij:
Artikel 18, lid 2.
2. Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

Volgende situatie:
Een rijbaan met gescheiden fietspad, fietser wil rechtdoor auto slaat af, wie heeft er nu voorrang?
[Dode link]
Dat hangt ervanaf hoever het fietspad vanaf de rijbaan ligt om te bepalen of het fietspad een deel is van de rijbaan of niet. Als het een deel van de rijbaan is geldt gewoon dat afslaand verkeer voorrang moet verlenen aan rechtdoorgaand verkeer en doen die haaientanden er niet toe.
Als het fietspad ver van de rijbaan ligt is het een eigen weg en wordt het dus een aparte kruising. Zonder haaientanden zou de fietser dan nog steeds voorrang hebben (want komt van rechts), maar met haaientanden is het een voorrangskruising geworden en zal de fietser voorrang moeten verlenen.
Hoe ver die afstand is, is niet wettelijk bepaald. Uit jurisprudentie is duidelijk dat als het minder dan 5 meter is, dan is het fietspad deel van de rijbaan. Als het meer dan 10 meter is, dan is het duidelijk een eigen weg. En daartussenin zit een grijs gebied.
Het is natuurlijk een 'gemeen' plaatje.
Voorrangsregels gaan op bij gelijktijdigheid.
Al vaak heb ik verbaasde / verontwaardigde gezichtjes gezien in de auto's die de positie van A hebben, want de auto die de U turn maakt, rijdt door ivm voorrang.
noway indeed!!
Zowel A als B zitten op dezelfde weg, die voorrangsweg heeft helemaal geen invloed op de situatie...
kort gaat voor lang!!

Kijk eerst geef je aan het niet exact te weten en op je daarmee een topic... vervolgens zijn er een aantal mensen die jou de goede oplossing geven...
Tot zo ver, zo goed, maar jij vindt blijkbaar dat jou foute uitgangspunt de enige juiste is en je blijft dat herhalen....Wellicht een idee om eens een theorie opfris cursus te doen... heb ik ooit ook gedaan....![]()
, wel een aparte kijk op de zaken
Jezus, wat een kromme tenen topic! Koop een theorieboek, mensen! Waar komen die zelfbedachte regels van jullie toch vandaan??
Je ziet het op straat ook veel... van die lompe acties waar een ander voorrang heeft. Onbegrijpelijk, zo breng je echt levens in gevaar.
![]()
En terecht.
Een U turn is een bijzondere manoeuvre.
Niet in Nederland. Er staat niets over gelijktijdigheid in de verkeerswetgeving.
Onbegrijpelijk dat er zo veel kwetsbare bestuurders (motorrijders) de regels niet eens weten![]()
En dan vinden ze het nog raar ook als ze plotseling op een bumper gekleefd zitten...........
A mag als eerste.

Neen.Bij een bijzondere manoeuvre moet je al het verkeer voor laten gaan, maar dan alleen het verkeer dat zich op die weg bevindt. A mag de voorrangsweg niet oprijden, want moet voorrang verlenen aan alle dansende en kerende mensen op de voorrangsweg.
Of niet![]()
In mijn tijd ook niet, het is namelijk geen bijzondere verrichting.In mijn tijd hoorde een u turn nog niet bij de bijzondere verrichtingen, dacht ik..

Neen.
Verkeerstekens gaan boven regels en A heeft groen licht. Die U turn moet gewoon wachten.
In de situatie zonder verkeerslichten trouwens ook want dan is het weer korte bocht gaat voor lange bocht.In mijn tijd ook niet, het is namelijk geen bijzondere verrichting.![]()

Neen.
Verkeerstekens gaan boven regels en A heeft groen licht. Die U turn moet gewoon wachten.
In de situatie zonder verkeerslichten trouwens ook want dan is het weer korte bocht gaat voor lange bocht.In mijn tijd ook niet, het is namelijk geen bijzondere verrichting.![]()

Ik heb toch echt een halve draai moeten doen bij mijn AVB, en bij koekblik moet je ook 'keren op de weg' als bijzondere verrichting.![]()