• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Het grote "wie heeft voorrang?" Topic

Wie mag eerst?

• A mag als eerste.

Stemmen: 209 74,9%
  • B mag als eerste.

Stemmen: 56 20,1%
  • A als hij groter is dan B.

Stemmen: 1 0,4%
  • B als hij groter is dan A.

Stemmen: 2 0,7%
  • Geen idee, ik rotzooi maar wat aan.

Stemmen: 11 3,9%

• Totaal aantal stemmers
    279
Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je inzoomt op de eerder door mij gemaakte afbeelding dan is dit de situatie waar je mee te maken hebt...

kruisingb.jpg

Voor de volledigheid nog maar even de relevante tekst uit het RVV erbij:

Artikel 18, lid 2.
2. Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

Thnxs Mike *D

Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk een 'gemeen' plaatje.

Voorrangsregels gaan op bij gelijktijdigheid. In de praktijk zou dat moeten meevallen, maar omdat veel mensen nog extra gas bijgeven ipv snelheid minderen bij het nadweren van bijvoorbeeld ene kruizing, lijken steeds meer situaties 'gelijktijdig'. Laat staan dat ze het niet weten...

A en B rijden op dezelfde weg, en beiden moeten voorrang verlenene aan al het verkeer op de vvoorrangsweg. Ook als het voorrangsverkeer daar eigenlijk niet mag zijn, te hard rijdt, door rood rijdt, geen verlichting voert in de avond, enz enz.

Maar dat was de vraag niet. Hier gaat het om verkeer op dezelfde weg, die beiden afslaan. De korte bocht gaat dan voor de lange bocht.

Ik ken deze situatie wel, hier op de Ringbaan in Tilburg. Niet helemaal gelijk, maar dat maakt het dan ook weer leuk. Om naar een tankstation te kunnen komen, moet een U turn gemaakt worden. In het plaatje kom je dan van links over de voorrangsweg. Bij A staan verkeerslichten en ook om de straat van A vanaf de voorrangsweg in te rijden staan verkeerslichten.

En je snapt het; het licht voor A wordt groen, op hetzelfde moment als afslaan of het maken van een ?U trun ook groen krijgt.

Al vaak heb ik verbaasde / verontwaardigde gezichtjes gezien in de auto's die de positie van A hebben, want de auto die de U turn maakt, rijdt door ivm voorrang.

Mensen hebben groen, kijken nergens naar en rammen maar door :')

Kortom:
A

Volgende situatie:
Een rijbaan met gescheiden fietspad, fietser wil rechtdoor auto slaat af, wie heeft er nu voorrang?
[Dode link]

Dat hangt ervanaf hoever het fietspad vanaf de rijbaan ligt om te bepalen of het fietspad een deel is van de rijbaan of niet. Als het een deel van de rijbaan is geldt gewoon dat afslaand verkeer voorrang moet verlenen aan rechtdoorgaand verkeer en doen die haaientanden er niet toe.

Als het fietspad ver van de rijbaan ligt is het een eigen weg en wordt het dus een aparte kruising. Zonder haaientanden zou de fietser dan nog steeds voorrang hebben (want komt van rechts), maar met haaientanden is het een voorrangskruising geworden en zal de fietser voorrang moeten verlenen.

Hoe ver die afstand is, is niet wettelijk bepaald. Uit jurisprudentie is duidelijk dat als het minder dan 5 meter is, dan is het fietspad deel van de rijbaan. Als het meer dan 10 meter is, dan is het duidelijk een eigen weg. En daartussenin zit een grijs gebied.

Dat hangt ervanaf hoever het fietspad vanaf de rijbaan ligt om te bepalen of het fietspad een deel is van de rijbaan of niet. Als het een deel van de rijbaan is geldt gewoon dat afslaand verkeer voorrang moet verlenen aan rechtdoorgaand verkeer en doen die haaientanden er niet toe.

Als het fietspad ver van de rijbaan ligt is het een eigen weg en wordt het dus een aparte kruising. Zonder haaientanden zou de fietser dan nog steeds voorrang hebben (want komt van rechts), maar met haaientanden is het een voorrangskruising geworden en zal de fietser voorrang moeten verlenen.

Hoe ver die afstand is, is niet wettelijk bepaald. Uit jurisprudentie is duidelijk dat als het minder dan 5 meter is, dan is het fietspad deel van de rijbaan. Als het meer dan 10 meter is, dan is het duidelijk een eigen weg. En daartussenin zit een grijs gebied.

Ter aanvulling:
Als het fietspad afbuigt t.o.v. de weg hebben de fietsers geen voorrang.
Zolang hte fietspad parallel loopt wel (t.o.v. afslaand verkeer).

Afgezien dan van de afstand ...

Laatst bewerkt:
Al vaak heb ik verbaasde / verontwaardigde gezichtjes gezien in de auto's die de positie van A hebben, want de auto die de U turn maakt, rijdt door ivm voorrang.

En terecht.

Een U turn is een bijzondere manoeuvre.

Ach Mike als B er een uur eerder was dan A had B inderdaad voorrang toch? hahahahaha

Jezus, wat een kromme tenen topic! Koop een theorieboek, mensen! Waar komen die zelfbedachte regels van jullie toch vandaan??

Je ziet het op straat ook veel... van die lompe acties waar een ander voorrang heeft. Onbegrijpelijk, zo breng je echt levens in gevaar.

:(

Kijk eerst geef je aan het niet exact te weten en op je daarmee een topic... vervolgens zijn er een aantal mensen die jou de goede oplossing geven...

Tot zo ver, zo goed, maar jij vindt blijkbaar dat jou foute uitgangspunt de enige juiste is en je blijft dat herhalen....Wellicht een idee om eens een theorie opfris cursus te doen... heb ik ooit ook gedaan.... :?

:^

dat verhaal dat B al op de voorrangsweg zit :+ , wel een aparte kijk op de zaken ;)

allebei zitten ze op dezelfde weg en willen ze de voorrangsweg op. A moet rechtsaf en B linksaf (ook wel kort en lang) en heeft dus voorrang.

Jezus, wat een kromme tenen topic! Koop een theorieboek, mensen! Waar komen die zelfbedachte regels van jullie toch vandaan??

Je ziet het op straat ook veel... van die lompe acties waar een ander voorrang heeft. Onbegrijpelijk, zo breng je echt levens in gevaar.

:(

Goed, laat ons delen in jouw oneindige wijsheid. Dan kunnen we het daar ook mee oneens zijn.

Do not argue with an idiot, he will drag you down to his level and beat you on experience :+

Ik heb het idee dat iedereen in de discussie zit, Van zijn eigen vind dat hij gelijk heeft. Aangezien dat dit niet kan, Heeft hier +/- de helft van de mensen hier maar gelijk. Kort om de andere helft kloot maar wat aan op de weg.

Waarom zie ik dat niet terug in de Poll?

Laatst bewerkt:
Onbegrijpelijk dat er zo veel kwetsbare bestuurders (motorrijders) de regels niet eens weten :?

En dan vinden ze het nog raar ook als ze plotseling op een bumper gekleefd zitten...........

A mag als eerste.

Laatst bewerkt:
Als je op de motor zit en je bent B en je meent voorrang te hebben gewoon gas erop, merk je vanzelf of je fout zat of niet>>>

:) :) :)

En stel nu dat A niet afslaat, maar rechtdoor zou gaan wie heeft dan voorrabg volgens diegene die B als eerste laten gaan.

Het antwoord blijft gewoon dat A voorrang heeft op B. Zelfs Als A linksaf zou slaan om het voor sommigen nog in gewikkelder te maken. :-)

En de fietser dan die van rechts komt, die moet de voetganger weer voor laten gaan op de voorrangskruising....

Nog ff en het is weer vrijdag....

Dacht dat het al vrijdag was vandaag....

:) :) :)

En terecht.

Een U turn is een bijzondere manoeuvre.

En dat maakt toch niks uit, al dans je de horlepiep op een voorrangsweg...

Bij een bijzondere manouvre moet je al het verkeer voor laten gaan, maar dan alleen het verkeer dat zich op die weg bevindt. A mag de voorrangsweg niet oprijden, want moet voorrang verlenen aan alle dansende en kerende mensen op de voorrangsweg.

Of niet :?

In mijn tijd hoorde een u turn nog niet bij de bijzondere verrichtingen, dacht ik..

Niet in Nederland. Er staat niets over gelijktijdigheid in de verkeerswetgeving.

Niet :?

Dan kunnen we voortaan lang wachten bij een voorrangskruising _O-

De gelijktijdigheid zit natuurlijk verborgen in het `ongehinderd vrije doorgang verlenen´. Dat gaat alleen op wanneer er anders een situatie zou bestaan waar de ene bestuurder voor een andere staat, gelijktijdig op dezelfde plek dus.

Onbegrijpelijk dat er zo veel kwetsbare bestuurders (motorrijders) de regels niet eens weten :?

En dan vinden ze het nog raar ook als ze plotseling op een bumper gekleefd zitten...........

A mag als eerste.

Oh wachten!!!

Als B een motorfiets is (en A niet), dan mag die natuurlijk voor! :Y

Bij een bijzondere manoeuvre moet je al het verkeer voor laten gaan, maar dan alleen het verkeer dat zich op die weg bevindt. A mag de voorrangsweg niet oprijden, want moet voorrang verlenen aan alle dansende en kerende mensen op de voorrangsweg.

Of niet :?
Neen.

Verkeerstekens gaan boven regels en A heeft groen licht. Die U turn moet gewoon wachten.
In de situatie zonder verkeerslichten trouwens ook want dan is het weer korte bocht gaat voor lange bocht.

In mijn tijd hoorde een u turn nog niet bij de bijzondere verrichtingen, dacht ik..
In mijn tijd ook niet, het is namelijk geen bijzondere verrichting. ;)

Laatst bewerkt:
Neen.

Verkeerstekens gaan boven regels en A heeft groen licht. Die U turn moet gewoon wachten.
In de situatie zonder verkeerslichten trouwens ook want dan is het weer korte bocht gaat voor lange bocht.In mijn tijd ook niet, het is namelijk geen bijzondere verrichting. ;)

gelukkig, had ik het nog een beetje goed.... :')

Neen.

In de situatie zonder verkeerslichten trouwens ook want dan is het weer korte bocht gaat voor lange bocht.In mijn tijd ook niet, het is namelijk geen bijzondere verrichting. ;)

Ik heb toch echt een halve draai moeten doen bij mijn AVB, en bij koekblik moet je ook 'keren op de weg' als bijzondere verrichting. ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb toch echt een halve draai moeten doen bij mijn AVB, en bij koekblik moet je ook 'keren op de weg' als bijzondere verrichting. ;)

Dat zijn beide verrichtingen idd.
Maar straatje keren is iets anders dan een U turn. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan