Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

De nieuwere versies hebben choke aan het stuur en andere carburateurs. Naar wat ik lees doe je jezelf een plezier een nieuwere versie te kopen. Ik heb net een diversion 600 en het tussenmodel met al wel de nieuwere carburateurs. Het was een deal die ik niet kon laten lopen. Maar als ik het overnieuw mocht doen, dan koop ik een model vanaf 1998 met de dubbele remschijven voor. Ook al vind ik de koplamp van de eerste serie het mooist.
De mijne is een oud beestje uit 1995. Nu met 25 duuzend op de teller.
Ik wist niet dat er een model later andere carburateurs op zitten? Ik heb nog de choke links onder de tank. Ook de vacuüm benzinepomp nog. Denk dat ie nog helemaal origineel is. Grote onderhoudsbeurt laten geven en alles wat van rubbers van de carburateurs is laten vervangen.

T motortje van 600 cc spint als een tevreden kater. :]
 
Ff een vraagje aan de diversion 900 's rijders hier.
Ik was afgelopen weekend bezig met de remklauwen voor. Nu viel het mij op dat de remschijf lv bijna aanloopt op de remklauw zelf. Echt mm werk. Rv lijkt die iets meer ruimte te hebben. Nu heb ik geen vergelijk omdat ik er maar een heb staan 😀

Hoe zit dat bij jullie
 

Bijlagen

  • 20240318_183846.jpg
    20240318_183846.jpg
    274,5 KB · Weergaven: 0
  • 20240318_183739.jpg
    20240318_183739.jpg
    458,9 KB · Weergaven: 0
Ff een vraagje aan de diversion 900 's rijders hier.
Ik was afgelopen weekend bezig met de remklauwen voor. Nu viel het mij op dat de remschijf lv bijna aanloopt op de remklauw zelf. Echt mm werk. Rv lijkt die iets meer ruimte te hebben. Nu heb ik geen vergelijk omdat ik er maar een heb staan 😀

Hoe zit dat bij jullie
Slecht te zien, maar remblokken slepen altijd
 
Het gaat niet om de remblokken, dat slepen is mij wel bekend. Het gaat om de klauw zelf die gemonteerd zit op de voorvork welke minder dan 1mm ruimte heeft met de remschijf.

Maar het zal wel zo horen, het is met voldoende dat die niet aanloopt. Maar iets meer ruimte lijkt mij wel beter, dit kan zomaar wel een probleem zijn.
 
Maar het zal wel zo horen, het is met voldoende dat die niet aanloopt.
Hoort inderdaad zo en speling is minimaal. Blokken worden vanzelf teruggeduwd door eventuele slingering tolerantie van de schijf als je rem loslaat. Schijf is nooit ideaal 100% vlak, en dat is ook de ruimte die door het terug duwen ontstaat. En dat is echt heel weinig. En op tijd je remolie verversen zorgt ervoor dat je nagenoeg nooit problemen krijgt.
 
Hoort inderdaad zo en speling is minimaal. Blokken worden vanzelf teruggeduwd door eventuele slingering tolerantie van de schijf als je rem loslaat. Schijf is nooit ideaal 100% vlak, en dat is ook de ruimte die door het terug duwen ontstaat. En dat is echt heel weinig. En op tijd je remolie verversen zorgt ervoor dat je nagenoeg nooit problemen krijgt.
Remolie bestaat niet ;)

Maar idd dat vervangen en je rubbers van je klauwen of pistons goed in de gaten hadden op vuiligheid.
 
De klauwen zijn niet optimaal en hebben veel te leiden gehad. De cups zijn behoorlijk aangetast. Ik heb vandaag een setje ontvangen met twee klauwen via mp. Die zien er nog heel netjes uit. Die gaan er onder.

De carberateurs heb ik gereviseerd en opnieuw opgebouwd. Afgelopen weekend gemonteerd en gesynchroniseerd. Hij loopt heel netjes en ruikt niet meer naar benzine:)
En dan eerst maar eens rijden na 10 Jr.
 
De klauwen zijn niet optimaal en hebben veel te leiden gehad. De cups zijn behoorlijk aangetast. Ik heb vandaag een setje ontvangen met twee klauwen via mp. Die zien er nog heel netjes uit. Die gaan er onder.

De carberateurs heb ik gereviseerd en opnieuw opgebouwd. Afgelopen weekend gemonteerd en gesynchroniseerd. Hij loopt heel netjes en ruikt niet meer naar benzine:)
En dan eerst maar eens rijden na 10 Jr.
Kijk goed naar rubber ringen in de klauw, en vervang ze desnoods kost weer geld en tijd maar je weet zeker dat je er lang geen omkijken naar hebt. Mss sowieso verstandig nu ze er nog niet opzitten.

Bij yambits was het voor mij het voordeligste.
 
Vandaag ff een stukje gereden, helemaal top. Wat mij opviel is dat de brandstofmeter vol aangegeeft, zelfs er over alsof deze voluitstaat. Er is inmiddels wel brandstof uit door afstellen en er mee rijden. Kan het zijn dat de vlotter blijft hangen?
 
Wat mij opviel is dat de brandstofmeter vol aangegeeft, zelfs er over alsof deze voluitstaat. Er is inmiddels wel brandstof uit door afstellen en er mee rijden.
Herkenbaar. Was bij mijn Diversion 900 ook. Duurt best lang voordat de wijzer begint te zakken. Ik vond altijd dat dit op het laatst steeds vlugger ging naarmate de tank verder leeg raakte. Verklaring zou kunnen zijn dat het vloeistof oppervlak boven in de tank groter is dan onderin. Daling gaat dus in begin langzaam en is steeds sneller waarneembaar naarmate oppervlak smaller wordt. Dat er iets mis is met de vlotterregeling kan natuurlijk ook, maar ik zou het eerst eens aankijken voordat je het eruit haalt.
 
Herkenbaar. Was bij mijn Diversion 900 ook. Duurt best lang voordat de wijzer begint te zakken. Ik vond altijd dat dit op het laatst steeds vlugger ging naarmate de tank verder leeg raakte. Verklaring zou kunnen zijn dat het vloeistof oppervlak boven in de tank groter is dan onderin. Daling gaat dus in begin langzaam en is steeds sneller waarneembaar naarmate oppervlak smaller wordt. Dat er iets mis is met de vlotterregeling kan natuurlijk ook, maar ik zou het eerst eens aankijken voordat je het eruit haalt.
Dit was bij mijn vorige motor, ook een Div900, ook zo. Het zal wel zo horen; niet te gauw gaan sleutelen.
 
Hello, even voor de zekerheid, welke maat dopsleutel heb ik nodig om de balhoofdmoer los te draaien?

Meet een rolmaat meet ik 27mm, maar dat lijkt mij zo een gekke tussenmaat? Gok dat het 28mm moet zijn, maar ff dubbelcheck kan geen kwaad 😄
 
Bij mijn weten is dat inderdaad 27mm, dus lijkt me dat je het goed meet. Anders een schuifmaat pakken of werkplaats handboek?
 
Ff bij ome alie een goedkoop tankmetertje kopen.
Asje/gaatje slijt uit daardoor speling en werken de sleepcontacten niet goed meer en gaat de meter kuren krijgen en uiteindelijk doet hij niets meer.

Merk en type wat je koopt bij Ome Alie is totaal onbelangrijk.
Belangrijk is alleen het printje met regelbare weerstand.
Deze moet hetzelfde eruit zien als de jouwe!
Die zet je dan over op je eigen.
Hier zit ook gelijk een nieuw gaatje om de vlotter te laten scharnieren.
Probleem goedkoop opgelost.
Op internet staat ook een HowTo in Pdf. Om een nieuw busje te draaien op de draaibank, dan werkt het ook weer.
Maar is veel te veel werk vind ik.
Omzetten is sneller.

Het is een bekend probleem

Pak zelf altijd een scooter tankmeter van Ome Alie.

Heb er zo al vele gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan