Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

Hi allen!
Ik ben van plan naar een diversion 900 te gaan kijken voor mijn eerste echte fiets. Nu heb ik al aardig wat gelezen waar extra op te letten bij de aankoop en ik wil dit weekend bij eentje van een particulier gaan kijken.

Een voorkomend probleem schijnt ook een doorgeroestte tank te zijn bij dit model.

Nu ziet de occasion er op de foto's en naar verhaal echt heel goed uit en ga ik dit weekend kijken. verkoper geeft aan nergens roest te hebben. Maar hoe controleer je zo'n tank nou? Als het echt doorgeroest is dan zul je het aan de buitenkant ook zien lijkt me?

Na dit gelezen te hebben leek een plekje op de motor mij wel op te vallen op een afbeelding. Maar het is niet duidelijk te zien. Wat zeggen jullie?

Dit is neem ik aan wel een plek om extra te controleren, maar het zou ook vuil kunnen zijn?

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
Hi allen!
Ik ben van plan naar een diversion 900 te gaan kijken voor mijn eerste echte fiets. Nu heb ik al aardig wat gelezen waar extra op te letten bij de aankoop en ik wil dit weekend bij eentje van een particulier gaan kijken.

Een voorkomend probleem schijnt ook een doorgeroestte tank te zijn bij dit model.

Nu ziet de occasion er op de foto's en naar verhaal echt heel goed uit en ga ik dit weekend kijken. verkoper geeft aan nergens roest te hebben. Maar hoe controleer je zo'n tank nou? Als het echt doorgeroest is dan zul je het aan de buitenkant ook zien lijkt me?

Na dit gelezen te hebben leek een plekje op de motor mij wel op te vallen op een afbeelding. Maar het is niet duidelijk te zien. Wat zeggen jullie?
Bekijk bijlage 1539881
Dit is neem ik aan wel een plek om extra te controleren, maar het zou ook vuil kunnen zijn?

Groetjes
Hallo,

Dit plekje zou roest van binnen uit kunnen zijn, maar ik denk het echter niet, de buitenkanten van de tank zijn hoe moet ik het zeggen dichtgedrukt/gelast, je kan met een goede zaklamp in de tank kijken als je durft, ik heb het wel vaker op deze manier gecontroleerd.
 
Hi allen!
Ik ben van plan naar een diversion 900 te gaan kijken voor mijn eerste echte fiets. Nu heb ik al aardig wat gelezen waar extra op te letten bij de aankoop en ik wil dit weekend bij eentje van een particulier gaan kijken.
In ieder geval wat @Mr. R. zegt en ik tik nog wel eens met een rubberhamertje o.i.d. tegen de onderkant. Soms houdt alleen de lak de tank nog bij elkaar. Kom je snel genoeg achter. 8-)
 
Bedankt voor de tips! Toch wel reden om even goed te controleren nog. Ben benieuwd, want verkoper geeft aan geen enkel plekje roest er op te hebben. En op dit plekje na lijkt het verder heel mooi voor een 900 met 33000 op de teller.
 
Ik had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord als zwak punt van de div900. Tanks roesten meestal ook door op het laagste punt, omdat zich daar water verzameld, maar deze hoekjes zijn totaal niet het laagste punt van de tank. Dat zit nog zo'n 20-30 cm lager. ben je niet in de war met een 600 of oude XJ900f?
 
Ik had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord als zwak punt van de div900. Tanks roesten meestal ook door op het laagste punt, omdat zich daar water verzameld, maar deze hoekjes zijn totaal niet het laagste punt van de tank. Dat zit nog zo'n 20-30 cm lager. ben je niet in de war met een 600 of oude XJ900f?

Ik ook niet. Een tank kan altijd roesten, maar het is voor zover ik weet geen specifiek zwak punt van de Div. Als het op de foto al roest is, lijkt het me eerder oppervlakte roest en niet iets van binnenuit.
 
Ik had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord als zwak punt van de div900. Tanks roesten meestal ook door op het laagste punt, omdat zich daar water verzameld, maar deze hoekjes zijn totaal niet het laagste punt van de tank. Dat zit nog zo'n 20-30 cm lager. ben je niet in de war met een 600 of oude XJ900f?

Dat is geruststellend. Ik denk dat ik mogelijk info van een oudere XJ900f door elkaar heb gehaald met een ouder topic van hier over een verroeste tank van een diversion die te koop stond.

Desondanks dacht ik dat het laagste punt zich ongeveer wel hier bevindt van de tank? Zit die ook meer in het midden dan?
Bedankt!
 
Dat is geruststellend. Ik denk dat ik mogelijk info van een oudere XJ900f door elkaar heb gehaald met een ouder topic van hier over een verroeste tank van een diversion die te koop stond.

Desondanks dacht ik dat het laagste punt zich ongeveer wel hier bevindt van de tank? Zit die ook meer in het midden dan?
Bedankt!

Hier zit bij mijn 600, wel het laagste punt.
 
Dat is geruststellend. Ik denk dat ik mogelijk info van een oudere XJ900f door elkaar heb gehaald met een ouder topic van hier over een verroeste tank van een diversion die te koop stond.

Desondanks dacht ik dat het laagste punt zich ongeveer wel hier bevindt van de tank? Zit die ook meer in het midden dan?
Bedankt!
In het midden hangt er nog een hele bult onder, nog net op het plaatje te zien
yamaha-xj900s-2001-4kmb-holland-114km-300e1-fuel-tank_big3IMG01042603_e3fe.gif
 
Op het punt waar die roestplekjes zitten was de tank van mijn div 900 ook doorgeroest, kennelijk toch een hoekje waar water kan blijven staan in de tank.
Voordeel is dat groen de meest voorkomende kleur is dus een andere tank is goed te vinden en makkelijk te vervangen! Als de rest van de motor goed is zou ik hem er niet voor laten staan.
 
Wel raar dat waar de lak weg is het helemaal glad is, geen roest oid.

Lijkt mij eerder van het stoten, of morsen van remvloeistof of een andere afbijt.

Lijkt mij ook ja, ziet er in ieder geval niet doorgeroest uit. Tot op het blanke metaal, zonder zichtbare deuk of roestplek lijkt me eerder door een of ander chemisch goedje.
 
Nee hoor, onderin de lasnaad was de tank doorgeroest. De benzine druppelde er uit en dit was het resultaat op de lak.
 
In het midden hangt er nog een hele bult onder, nog net op het plaatje te zien
yamaha-xj900s-2001-4kmb-holland-114km-300e1-fuel-tank_big3IMG01042603_e3fe.gif

Handig zo'n afbeelding. Overigens leuk om te zien dat mijn vraag toch een discussie heeft opgeleverd.

De bezichtiging gaat helaas niet door gezien na overleg met partner hij de motor toch niet in verkoop mag/gaat doen.. haha
 
Ben nieuw hier heb een maand geleden een mooie XJ600S aangeschaft uit 1994 en hier al wat dingen aan vervangen. Nu heb ik gisteren de pakkingen van de vlotterbakjes van de carburateurs vervangen. En vulde de rechter 2 vlotterbakjes zich netjes als ik de benzine kraan op de pri stand zet. Linkse 2 blijven droog als ik ze aftap. Dus ik de linker 2 nog wat verder uit elkaar gehaald maar ziet er heel schoon en open uit. Nu heb ik alles weer terug ik elkaar gezet. Benzine kraan weer op pri gezet en nu vult hij geen vlotterbakjes meer.
Wat doe ik fout of zie ik iets over het hoofd. Ik heb benzine tot na de benzinepomp(vacuüm).

update 07-09 9:30 nogmaals benzinekraan op pri gezet. Nu vullen de eerste 3 carbs zich met benzine. De rechter niet terwijl die nu juist wel goed werkte. Is het een kwestie dat hij ze van links naar rechts vult en dat ik geduld moet hebben of is dit toch vuil.
 
Laatst bewerkt:
Ben nieuw hier heb een maand geleden een mooie XJ600S aangeschaft uit 1994 en hier al wat dingen aan vervangen. Nu heb ik gisteren de pakkingen van de vlotterbakjes van de carburateurs vervangen. En vulde de rechter 2 vlotterbakjes zich netjes als ik de benzine kraan op de pri stand zet. Linkse 2 blijven droog als ik ze aftap. Dus ik de linker 2 nog wat verder uit elkaar gehaald maar ziet er heel schoon en open uit. Nu heb ik alles weer terug ik elkaar gezet. Benzine kraan weer op pri gezet en nu vult hij geen vlotterbakjes meer.
Wat doe ik fout of zie ik iets over het hoofd. Ik heb benzine tot na de benzinepomp(vacuüm).

update 07-09 9:30 nogmaals benzinekraan op pri gezet. Nu vullen de eerste 3 carbs zich met benzine. De rechter niet terwijl die nu juist wel goed werkte. Is het een kwestie dat hij ze van links naar rechts vult en dat ik geduld moet hebben of is dit toch vuil.

D'r zit nog een pomp tussen, gooit die geen roet in het eten? Start 'm eens, na een tijdje zal de andere vlotterbak waarschijnlijk ook gewoon gevuld worden.
 
Inmiddels vullen alle vlotterbakjes weer dus dat is goed had verwacht dat dit het probleem was waarom hij niet meer start.

killswitch staat op run. De bougies vonken en heb hem met 2 verschillende carburateurs proberen te starten maar hij slaat gewoon niet aan net of er geen benzine in de cilinder komt.

Als ik hem een paar keer heb proberen te starten maar hij slaat niet aan. Dan neem ik dat de bougies vochtig moeten zijn. Maar deze zijn droog dus toch geen benzine in de cilinder?
 
Heeft ie uberhaupt al gelopen? Krijg de indruk van niet maar ik kan het niet uit je bericht opmaken :P

Haal de sproeiers er eens uit en kijk of die wel vrij zijn - als de vlotterbakjes wel gevuld zijn maar er geen brandstof in de cilinders terecht komt dan zou ik daar gaan zoeken.

Bougies zouden nat moeten worden als er brandstof in gaat, en je zou het na een tijdje ook wel moeten ruiken.

Bougies vonken, maar hoe sterk is de vonk? Is het een mooie lange blauwe vonk of een moeizaam geel vonkje? Kan zijn dat ie niet genoeg spanning heeft om onder compressie te vonken.
 
De motor heeft gelopen en na het vervangen de vlotterbak pakkingen ging hij nog een keer naar lang doorstarten aan maar viel toen vrij snel uit. Toen niet meer gelukt. De vonken zijn mooi lang blauw.

mij zal nog eens naar de sproeiers kijken.
 
Damnit. Hartslag 200. Gisteravond onderweg naar huis vanuit Duitsland, in de regen, stoplicht springt op oranje. Ga ik stoppen, ga ik doorrijden... Ik besloot te stoppen. Had beter kunnen door rijden, want de voorband vloog meteen weg, en zo heel hard remde ik niet eens. Resultaat: schuiver met 100 km/u, mazzel gehad. Zelf nergens tegenaan gekomen, kevlar heeft het goed gehouden. Brommer schoof ik denk nog wel 150 meter verder compleet het kruispunt over de andere rijstrook op, gelukkig niks geraakt.

Verzwikte enkel ofzo, loop nog een beetje mank, verder vooral een deuk in m'n zelfvertrouwen 😬

IMG_20200906_191538.jpg


Rit naar huis was nog lastig met afgebroken voetsteun, maargoed, je moet toch wat.... Schade valt mee. Koffers zaten erop, schuiver is vooral opgevangen door de voorwielbout (de kop is er praktisch af 😂) en de linker koffer, die heeft nu een enorme schaafplek. Scheelt dat alles toch al niet nieuw meer was.

Nieuwe voetsteun en kuipruit besteld. Oh, en die gare dunlop voorband gaat eraf. De diversion had er dunlops op zitten toen ik 'm kocht, de achterband had ik al vervangen door een bridgestone bt45 (die ik werkelijk overal op zet), maar aan de voorkant zat die dunlop nog. Zat nog voldoende profiel op, dus ik dacht "dat doe ik wel als ie op is". Ben al eens eerder onderuit gegaan met dit ding in de regen, toen gelukkig op een rotonde met 20 km/u en geen letsel of schade. Maar die twee banden werken niet samen. Had 'm gewoon meteen moeten wisselen 😑

Naja, shit happens. Geen ernstig letsel, geen schade aan derden en de brommer is er ook redelijk goed vanaf gekomen. Wel een naar einde aan je weekend zo 🙈
 
Terug
Bovenaan Onderaan