Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

Zo dan!? Wat ben je allemaal van plan met je fiets?
Die valbeugels zijn trouwens een stuk mooier en subtieler dan ik me had voorgesteld! :D
Achterbrug was gescheurd, dus andere achterbrug en schokdemper, en tevens achterwiellagers vervangen..
 

Bijlagen

  • IMG_20230405_173723.jpg
    IMG_20230405_173723.jpg
    84,4 KB · Weergaven: 14
Iemand ervaring met het vervangen van balhoofdlagers?
Ik heb nieuwe conische, maar dan moet de lagerschaal ook van de stuurpen af, hoe krijg je die los, zonder lagertrekker?
IMG20230603153528.jpg
 
Wow het is zover! Ik heb ein-de-lijk mijn Divi mogen ophalen. Afgelopen donderdag was het zover en ging ik deze in Brabant ophalen. Ik heb m naar Limburg gereden waar een maat gelijk grote beurt heeft uitgevoerd. Olie, luchtfilter, oliefilter (originele yamaha filter zat er nog op..) en remvloeistoffen voor en achter. Daarnaast ook gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een usb charger te installeren en deze onder de tank door te trekken. Gelijk tegenslag bij de voorrem waar 1 van de 2 schroeven dolwas gedraaid, dezelfde avond nog naar de Praxis en daar juiste boutjes gevonden :-)

Vanochtend de motor vanuit Limburg naar Leiden gereden, en ik vond het zo jammer dat ik er al was dat ik besloten heb om m gelijk mee te nemen naar mijn avonddienst op Schiphol. Hij rijdt als een naaimachientje..wat een genot!

Enige minpuntje (maar dat heeft niks met de fiets te maken) is dat ik niet 10 jaar geleden mijn rijbewijs heb gehaald ;-)

Wel heb ik na deze rit een aantal vragen:
- Hoeveel KM zou ik met normaal rijgedrag moeten kunnen halen? Heb m net weer bijgetankt nadat ik 275 km gedraaid heb sinds ik m opgehaald heb afgelopen donderdag.
- Hoeveel zou de motor warm stationair moeten lopen in de neutraal? Hij loopt rond de 800 a 900 toeren, waarbij hij een klein beetje begint de sputteren. Slaat niet af, maar loopt erg laag stationair.
- Welke ketting spray raden jullie in algemeen aan? Je hebt goedkope merken en dure merken..wat is voor huis-tuin en keuken ritjes normaal?

Ben nog helemaal onder de indruk en ik ga nog zeker veel prachtige en hopelijk veilige kms maken met mijn fiets :D
 
Wow het is zover! Ik heb ein-de-lijk mijn Divi mogen ophalen. Afgelopen donderdag was het zover en ging ik deze in Brabant ophalen. Ik heb m naar Limburg gereden waar een maat gelijk grote beurt heeft uitgevoerd. Olie, luchtfilter, oliefilter (originele yamaha filter zat er nog op..) en remvloeistoffen voor en achter. Daarnaast ook gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een usb charger te installeren en deze onder de tank door te trekken. Gelijk tegenslag bij de voorrem waar 1 van de 2 schroeven dolwas gedraaid, dezelfde avond nog naar de Praxis en daar juiste boutjes gevonden :-)

Vanochtend de motor vanuit Limburg naar Leiden gereden, en ik vond het zo jammer dat ik er al was dat ik besloten heb om m gelijk mee te nemen naar mijn avonddienst op Schiphol. Hij rijdt als een naaimachientje..wat een genot!

Enige minpuntje (maar dat heeft niks met de fiets te maken) is dat ik niet 10 jaar geleden mijn rijbewijs heb gehaald ;-)

Wel heb ik na deze rit een aantal vragen:
- Hoeveel KM zou ik met normaal rijgedrag moeten kunnen halen? Heb m net weer bijgetankt nadat ik 275 km gedraaid heb sinds ik m opgehaald heb afgelopen donderdag.
- Hoeveel zou de motor warm stationair moeten lopen in de neutraal? Hij loopt rond de 800 a 900 toeren, waarbij hij een klein beetje begint de sputteren. Slaat niet af, maar loopt erg laag stationair.
- Welke ketting spray raden jullie in algemeen aan? Je hebt goedkope merken en dure merken..wat is voor huis-tuin en keuken ritjes normaal?

Ben nog helemaal onder de indruk en ik ga nog zeker veel prachtige en hopelijk veilige kms maken met mijn fiets :D
Dat laatste wens ik je van harte toe en dat je er plezier in hebt was te verwachten maar is evengoed geweldig natuurlijk! :t

Hoeveel kms je kunt halen hangt af van hoeveel liters er in je tank gaan en dat zeg je niet, dus ik weet het niet, en op je andere vragen weet ik ook het antwoord niet. Mijn BMW loopt ruim 1000 rpm stationair, maar dat is een heel andere motor. Cardan, dus van kettingspray weet ik echt helemaal niets '(
 
Hoeveel kms je kunt halen hangt af van hoeveel liters er in je tank gaan en dat zeg je niet...
Dat is inderdaad wel handig :-) Tankinhoud is 17 liter.
Toen ik de motor ophaalde zei de vorige eigenaar dat ie in de reserve stond, dus dat ik moest tanken. Toen ging er maar voor €12 in, omgerekend ongeveer 6 liter. Vandaag ging er voor €28 in voor ie vol zat. Dat zou dan ongeveer 14,3 liter geweest zijn. Oftewel..hij was helemaal niet zo leeg als dat de eigenaar zei dat ie was.


Zou dan ongeveer neer komen op 275 / 14.3 = 1:19.
Het is nog even wennen zeker omdat de motor geen brandstofmeter heeft, en het zou lullig zijn als je zonder komt te staan ;-) Denk dat 200 / 250 km wel een goed moment is om m weer eens vol te gooien.
 
Dat is inderdaad wel handig :-) Tankinhoud is 17 liter.
Toen ik de motor ophaalde zei de vorige eigenaar dat ie in de reserve stond, dus dat ik moest tanken. Toen ging er maar voor €12 in, omgerekend ongeveer 6 liter. Vandaag ging er voor €28 in voor ie vol zat. Dat zou dan ongeveer 14,3 liter geweest zijn. Oftewel..hij was helemaal niet zo leeg als dat de eigenaar zei dat ie was.


Zou dan ongeveer neer komen op 275 / 14.3 = 1:19.
Het is nog even wennen zeker omdat de motor geen brandstofmeter heeft, en het zou lullig zijn als je zonder komt te staan ;-) Denk dat 200 / 250 km wel een goed moment is om m weer eens vol te gooien.
Ook geen waarschuwingslampje? Dat heb ik wel. Het gaat na ongeveer 260 km aan en dan ga ik tanken. Dan heb ik ongeveer 1 op 18 gereden. 1 op 19 lijkt me lang niet gek.
 
1:19 is niks geks.... Mij is weleens 1:24/25 gelukt...rustig toeren 80/90 kmu

Waarschuwingslampje zit er niet op.

Stationair afstellen bij warme motor!

Deze ketting spray vindt ik erg fijn, is bijna helemaal doorzichtig, gebruik het na het rijden als de ketting nog warm is, trekt het goed in en wordt het daarna niet eraf geslingerd.

Let op nooit met draaiende motor doen, altijd met de hand wiel ronddraaien.
S100 S100 DRY LUBE-KETTINGSPR. INHOUD: 400 ML
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-06-03-23-00-28-370_com.adobe.reader.jpg
    Screenshot_2023-06-03-23-00-28-370_com.adobe.reader.jpg
    148,6 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Zou het uitmaken of ik een rempomp van een oude Diversion (enkele schijf) gebruik voor een '99er met een dubbele schijf?
 
Wow het is zover! Ik heb ein-de-lijk mijn Divi mogen ophalen. Afgelopen donderdag was het zover en ging ik deze in Brabant ophalen. Ik heb m naar Limburg gereden waar een maat gelijk grote beurt heeft uitgevoerd. Olie, luchtfilter, oliefilter (originele yamaha filter zat er nog op..) en remvloeistoffen voor en achter. Daarnaast ook gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een usb charger te installeren en deze onder de tank door te trekken. Gelijk tegenslag bij de voorrem waar 1 van de 2 schroeven dolwas gedraaid, dezelfde avond nog naar de Praxis en daar juiste boutjes gevonden :-)

Vanochtend de motor vanuit Limburg naar Leiden gereden, en ik vond het zo jammer dat ik er al was dat ik besloten heb om m gelijk mee te nemen naar mijn avonddienst op Schiphol. Hij rijdt als een naaimachientje..wat een genot!

Enige minpuntje (maar dat heeft niks met de fiets te maken) is dat ik niet 10 jaar geleden mijn rijbewijs heb gehaald ;-)

Wel heb ik na deze rit een aantal vragen:
- Hoeveel KM zou ik met normaal rijgedrag moeten kunnen halen? Heb m net weer bijgetankt nadat ik 275 km gedraaid heb sinds ik m opgehaald heb afgelopen donderdag.
- Hoeveel zou de motor warm stationair moeten lopen in de neutraal? Hij loopt rond de 800 a 900 toeren, waarbij hij een klein beetje begint de sputteren. Slaat niet af, maar loopt erg laag stationair.
- Welke ketting spray raden jullie in algemeen aan? Je hebt goedkope merken en dure merken..wat is voor huis-tuin en keuken ritjes normaal?

Ben nog helemaal onder de indruk en ik ga nog zeker veel prachtige en hopelijk veilige kms maken met mijn fiets :D
Hartstikke leuk dat je zoveel plezier met je Div hebt. Het zijn ook heerlijke eenvoudige betrouwbare motoren. Zelf rijd ik motor sinsda 1995, heb diverse motoren gehad, van KLE 500 via Fazer naar een GSX-R 750 W en toen een R1. Daarnaast ook al een Diversion gehad, een 97-er. Nu nog steeds de KTM, maar sinds een klein jaartje wéér een Diversion, nu dus een 95-er. Het zegt genoeg, na een divers aantal motoren, toch weer een Diversion. Dus ik begrijp je plezier wel hoor.

Grt Fred
 
Gisteravond weer stuk gereden. De heenweg ging prima. Daarna de motor op de zijstandaard gezet op een iets aflopende ondergrond. Toen ik na 2 uurtjes weer wilde rijden startte de motor niet en brandde het olielampje. 😬 Ik keek door het kijkglas en zag geen olie, ook op de grond geen olie te zien. Dus ik naar het tankstation lopen, olie gehaald terwijl ik de tip kreeg om de motor tijdje rechtop te zetten op de middenbok. Olie liep weer terug en kon uiteindelijk weer starten.

Is dit normaal gedrag voor een Division? Oliepeil zit trouwens op ongeveer 40% tussen min en max.

Edit: deze foto is van vanochtend na een nacht op de middenbok met koude motor.
 

Bijlagen

  • 20230606_102438.jpg
    20230606_102438.jpg
    183,3 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
de tip kreeg om de motor tijdje rechtop te zetten op de middenbok. Olie liep weer terug en kon uiteindelijk weer starten.

Is dit normaal gedrag voor een Division? Oliepeil zit trouwens op ongeveer 40% tussen min en max.
Ik vind het niet normaal. Als je oliepijl meet, de motor altijd op rechte horizontale ondergrond op de middenbok zetten. Zal ook zo in de handleiding staan. Oliepijl op 40% kan, maar ik vind het te weinig als motor recht staat. Vul het pijl gewoon tot max aanduiding als de motor recht staat en je zal geen problemen hebben.
 
Edit: deze foto is van vanochtend na een nacht op de middenbok met koude motor.
Ik vind dat oliepijl te laag. Het kan wel, bevindt zich immers tussen die 2 streepjes. Maar wat is er op tegen om het tot het bovenste streepje te vullen? Je hebt dan ook speling met eventueel olieverbruik. Gewoon tot max streepje vullen, dan is er helemaal niks aan de hand.
 
Op zich niks op tegen. Is mij echter geadviseerd om peil in het midden tussen de streepjes te houden. Ik zal er nog wat bijgieten en zorgen dat ie dichter bij de max streep komt. Thanks voor je feedback :-)
 
Op zich niks op tegen. Is mij echter geadviseerd om peil in het midden tussen de streepjes te houden. Ik zal er nog wat bijgieten en zorgen dat ie dichter bij de max streep komt. Thanks voor je feedback :-)
Nee gewoon tot bovenste streepje vullen, anders krijg je bij koude motor of op zij standaard te vaak een melding.

Hadden ze wel de juiste olie bij een tankstation????
 
Vandaag mijn trouwe st1100 naar de sloper gebracht, en gelijk een xj900s diversion (1996) gehaald.
Ik ben benieuwd of ik deze ook 11 jaar kan houden

Weet iemand de minimale schijfdikte van de schijven (hoort erop te staan, maar ik kan het niet vinden op deze schijven)
Weet iemand toevallig een digitaal werkplaatshandboek voor dit model?

Oh ja de eerste 80 km zitten er alweer op, wel weer leuk zo'n 4 in lijn
het viel me overigens op marktplaats op dat sommige mensen de collector er tussen uit lijken te hebben (gewoon doorgelast) weet iemand waar en hoe dat gebeurd?
 
Vandaag mijn trouwe st1100 naar de sloper gebracht, en gelijk een xj900s diversion (1996) gehaald.
Ik ben benieuwd of ik deze ook 11 jaar kan houden

Weet iemand de minimale schijfdikte van de schijven (hoort erop te staan, maar ik kan het niet vinden op deze schijven)
Weet iemand toevallig een digitaal werkplaatshandboek voor dit model?

Oh ja de eerste 80 km zitten er alweer op, wel weer leuk zo'n 4 in lijn
het viel me overigens op marktplaats op dat sommige mensen de collector er tussen uit lijken te hebben (gewoon doorgelast) weet iemand waar en hoe dat gebeurd?


Hallo, kijken in de OP Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

of hieronder als je andere motoren zoekt

MC "Black Bears"

Vaak is de collector verrot en ik denk dat daarom mensen deze vervangen, echter weet ik niet wat dit doet met de balanspijp in de originele collector.
 
Terug
Bovenaan Onderaan