Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

@stefanrs2 Bedankt, weer iets geleerd, wellnuts. Helaas moet ik gebruik maken van de motor i.v.m. een afsluiting van een tunnel. Hierdoor moet ik een heel stuk omrijden met een heleboel andere weggebruikers. Om nog een beetje vlot te kunnen verplaatsen (door de files te manoeuvreren)
maak ik gebruik van deze fiets.

@pmponer Ik kom uit de regio Hoekse Waard, net onder Rotterdam.
Ik had de foto gemaakt van en pagina uit het Haynes service & repair manual Yamaha XJ900S Diversion '94 to '01
ah lekker uit de buurt dus, ik zit in regio Groningen-Assen
 
Bedankt @Kees Den Haag
Ik wist het niet dat dat deze fiets een diagnose-functie had.

In de Haynes kon ik het niet vinden maar in de summiere originele XJ900S handleiding 1994 eerste druk staat het vermeld op pagina 4-9 :)
 
Laatst bewerkt:
Hoi hoi Diversion kenners!

Dit is mijn 95-er Diversion 600. Daar zit de standaard kuipruit op. Zijn er ook mogelijkheden om een kuipruit er op te zetten die wat "meer rechtopstaand" zijn? Deze loopt relatief schuin naar achteren af. Ik hoef geen hogere ruit, maar een vergelijkbare die wat meer rechtop staat. Misschien past er iets van een ouder model of juist niet? Nieuwer model zal 'm sowieso niet worden, die is compleet anders.

Benieuwd!

Grt Fred
 

Bijlagen

  • 20230812_125632.jpg
    20230812_125632.jpg
    235 KB · Weergaven: 7
Hoi hoi Diversion kenners!

Dit is mijn 95-er Diversion 600. Daar zit de standaard kuipruit op. Zijn er ook mogelijkheden om een kuipruit er op te zetten die wat "meer rechtopstaand" zijn? Deze loopt relatief schuin naar achteren af. Ik hoef geen hogere ruit, maar een vergelijkbare die wat meer rechtop staat. Misschien past er iets van een ouder model of juist niet? Nieuwer model zal 'm sowieso niet worden, die is compleet anders.

Benieuwd!

Grt Fred
Er past géén andere ruit op.
Ook niet van een "ouder" model, Div 600. Je zult moeten doen met de ruit die je nu hebt, helaas.
Succes.
 
20230723_083655.jpg
20230806_075302.jpg


Linker en rechter lager van achterbrug. Van 2 achterbruggen 1 gemaakt.
Beide achterbruggen hadden kapotte rechter lager en goede linker. Goede linkse gedemonteerd en gemonteerd rechts bij de meeste goede achterbrug.
 
Beste heren, na het synchroniseren van de motor is het trilprobleem grotendeels verholpen! als iemand anders daar mee dealt, is dat een goeie oplossing voor excessief trillen.


Echter heb ik voor de veteranen hier een andere, misschien controversiële vraag. Ik rijdt grote stukken snelweg op mijn fiets, eens in de maand tuf ik zo'n 1.3k heen en weer naar een lange afstand relatie, Dit tikt snel aan met de slijtage van de banden. Na redelijk wat onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat Darkside rijden (Met een autoband achter) een goeie oplossing voor mijn gebruik patroon is.

Is dit voorheen al besproken en weet men de juiste bandenmaat om achter neer te zetten. Van wat ik gelezen heb kan er op de xj900s een 160/70-17 geïnstalleerd worden, terwijl de standaardmaat een 150/70-17 is. Nu de vraag dus, is het mogelijk om een 155/70-17 te installeren qua autoband? Of maak ik hierbij een grote fout vanuit iemands andere ervaring?
 
Slimmert, dat zijn toch dezelfde ruiten...
Ligt eraan hoe je het bekijkt, de vormen zijn wel degelijk anders en ja model specifiek....

Beste heren, na het synchroniseren van de motor is het trilprobleem grotendeels verholpen! als iemand anders daar mee dealt, is dat een goeie oplossing voor excessief trillen.


Echter heb ik voor de veteranen hier een andere, misschien controversiële vraag. Ik rijdt grote stukken snelweg op mijn fiets, eens in de maand tuf ik zo'n 1.3k heen en weer naar een lange afstand relatie, Dit tikt snel aan met de slijtage van de banden. Na redelijk wat onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat Darkside rijden (Met een autoband achter) een goeie oplossing voor mijn gebruik patroon is.

Is dit voorheen al besproken en weet men de juiste bandenmaat om achter neer te zetten. Van wat ik gelezen heb kan er op de xj900s een 160/70-17 geïnstalleerd worden, terwijl de standaardmaat een 150/70-17 is. Nu de vraag dus, is het mogelijk om een 155/70-17 te installeren qua autoband? Of maak ik hierbij een grote fout vanuit iemands andere ervaring?
Ik denk niet dat dit de bedoeling kan zijn... En dat bochten maken een uitdaging gaat worden. Een autoband is toch meer plat dan een motorband.

Bekijk bijlage 1912817Bekijk bijlage 1912818

Linker en rechter lager van achterbrug. Van 2 achterbruggen 1 gemaakt.
Beide achterbruggen hadden kapotte rechter lager en goede linker. Goede linkse gedemonteerd en gemonteerd rechts bij de meeste goede achterbrug.
Waarom niet een nieuw setje ben je de komende jaren er vanaf, zijn ook de kosten niet. Ook is het nooit goed om een lager eruit te trekken en weer te hergebruiken is mij altijd verteld. En als het een conische lager is dan moet je er ook voor zorgen dat de lagers haal helemaal wordt overgezet.
 
ik ben ook nog opzoek naar een topkoffer voor mijn div 900, als iemand wat weet graag.
Heb het via marktplaats gebporbeerd, maar wil nog niet echt lukken
Heb je wel al de bevestiging? Ik heb nog een zwart topkoffer van givi over. Bevestiging evt ook, maar is een oud model en moet ik nog van mijn sloopmotor halen dan.
 
nee ik heb niks, wat houdt een oud model in? @Hayfork
Die komt van mijn oude div900 uit 1995en bestaat uit allemaal buizen. De 'nieuwe' zit op mijn 2000 div900 en die heeft een soort beugels.
Ik zal even kijken of ok zo foto's kan maken.

Nou... ik maak je blij met een dode mus. Ik heb helemaal geen reservekoffer. -O-|(
Toen ik net foto's aan het maken was van de beugel zocht ik het koffer, maar toen bedacht ik me ineens dat ik die tweede diversion gekocht heb met alleen zijkoffers en daar mijn oude topkoffer op gezet heb. Sorry man.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik geprobeerd om de foutmelding via de toerenteller op te lossen.
(foutmelding TPS - van 0 rpm naar 10.000 rpm naar daadwerkelijk rpm)

Volgens de Haynes handleiding kan de stand van de TPS sensor aangepast worden door contact aan te zetten,
stekker van de tps loskoppelen en weer aan koppelen. Vervolgens zou men de tps sensor kunnen kantelen naar de 5000 rpm.
Bij 0 rpm en 10000 rpm betekend dat de hoek niet goed staat.

Echter als ik de TPS loskoppel en weer verbind met de stekker, krijg ik niet de "adjustment modes" ( afstellen naar 5000 rpm) maar weer de foutmelding van 0 rpm naar 10000 rpm.

Gisteravond had ik in het begin van mijn rit een vijftal minuten de foutmelding TPS, echter halverwege de rit was de melding geheel verdwenen.
De meldingen zijn niet continue en komen als een verrassing. Zo heb ik een rit naar mijn werk zonder een melding en de volgende rit heb ik meerdere minuten er last van.

Kan ik met deze gegevens dan opmaken dat zeer waarschijnlijk de TPS sensor zelf de geest heeft gegeven?
 
Vandaag contact gehad net de dealer.
Yamaha levert ze niet meer.

Zodoende op een andere site aan het kijken.
Hier zie ik 2 soorten voor mijn '96 XJ900s 4KM

De SKU TPS-104 voor 219 euro en
De SKU TPS-102 voor 108,95 euro.

Hoe weet ik welke type ik voor mijn fiets moet aanschaffen? (De 102 of de 104)
 
Vandaag contact gehad net de dealer.
Yamaha levert ze niet meer.

Zodoende op een andere site aan het kijken.
Hier zie ik 2 soorten voor mijn '96 XJ900s 4KM

De SKU TPS-104 voor 219 euro en
De SKU TPS-102 voor 108,95 euro.

Hoe weet ik welke type ik voor mijn fiets moet aanschaffen? (De 102 of de 104)
Ik zou zeggen ga op zoek naar een tweedehands beste prijzen nog...

Yamaha XJ 900 S Throttle position sensor - VB Motoparts
 
[QUOTE="Mr. R., post:


Waarom niet een nieuw setje ben je de komende jaren er vanaf, zijn ook de kosten niet. Ook is het nooit goed om een lager eruit te trekken en weer te hergebruiken is mij altijd verteld. En als het een conische lager is dan moet je er ook voor zorgen dat de lagers haal helemaal wordt overgezet.
[/QUOTE]

Je heb wel gelijk. Maar is maar n pekelbike. Wil er wel beetje energie in steken. Maar geen geld. Is hij nu nog niet waard.
 
[QUOTE="Mr. R., post:


Waarom niet een nieuw setje ben je de komende jaren er vanaf, zijn ook de kosten niet. Ook is het nooit goed om een lager eruit te trekken en weer te hergebruiken is mij altijd verteld. En als het een conische lager is dan moet je er ook voor zorgen dat de lagers haal helemaal wordt overgezet.

Je heb wel gelijk. Maar is maar n pekelbike. Wil er wel beetje energie in steken. Maar geen geld. Is hij nu nog niet waard.
[/QUOTE]
Ok duidelijk...
 
Weet iemand de maat van de stationair sproeier en de stand van de naald van de XJ600S uit 2002?
Is er een verschil van sproeierbezetting door de jaren heen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan