Het grote Yamaha Diversion topic (deel 5)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sinds de grote beurt van een paar weken terug is mijn div toch wat onzuiniger met dat dure vocht. Waarschijnlijk is hij wat rijker afgesteld, want ik hoef ook helemaal geen choke meer te gebruiken. Het is starten en lopen.

Zijn er iets van richtlijnen hiervoor? En is het veilig om hem wat armer te zetten?
 
Ik denk niet dat de kapjes categorisch slecht vastzitten, ik moet meestal behoorlijk knijpen om 'm los te klikken.
De kapjes zullen voor de werking van de klauw geen noodzaak zijn, maar houden de blokken en glij-pennen natuurlijk wel wat meer vrij van de elementen als water en zand.
@P-R: Als je de 2 R-clipjes bedoelt, ja dat hoort zo. :Y
 
Sinds de grote beurt van een paar weken terug is mijn div toch wat onzuiniger met dat dure vocht. Waarschijnlijk is hij wat rijker afgesteld, want ik hoef ook helemaal geen choke meer te gebruiken. Het is starten en lopen.

Zijn er iets van richtlijnen hiervoor? En is het veilig om hem wat armer te zetten?
An sich vreemd, want echt rijker en armer zetten (in z'n werkgebied) doe je door andere sproeiers te monteren of de naaldhoogte aan te passen, geen van beide acties die bij een (grote) beurt horen, maar enkel wanneer je specifiek gaat tunen.
 
Zoals jullie misschien hebben gelezen in het 25 kw topic wil ik de begrenzing uit mijn motor hebben. en er een gaskabelbegrenzing in doen, dit om dat ik ehm niet meer zo mooi vindt lopen als ie eerst deed toen ik hem ging kopen(daarna is ie gelijk begrenst). dus ik wil graag ideen hebben voor die gaskabelbegrenzing.. en of iemand in de buurt van midden drenthe orginele rubbers over heeft en anders maar kopen en evt. afstellen laten. mss Pappa-Rico die wat over heeft :P

full
 
Laatst bewerkt:
Sinds de grote beurt van een paar weken terug is mijn div toch wat onzuiniger met dat dure vocht. Waarschijnlijk is hij wat rijker afgesteld, want ik hoef ook helemaal geen choke meer te gebruiken. Het is starten en lopen.

Zijn er iets van richtlijnen hiervoor? En is het veilig om hem wat armer te zetten?


Vinden die monteurs leuk blijkbaar.
Voor de beurt liep die van mij zo'n 1000 toeren stationair en nu 1500/1600.
Dus iets is er wel versteld zou ik zeggen .
bij die van jou ook enig verschil?
 
Zoals jullie misschien hebben gelezen in het 25 kw topic wil ik de begrenzing uit mijn motor hebben. en er een gaskabelbegrenzing in doen, dit om dat ik ehm niet meer zo mooi vindt lopen als ie eerst deed toen ik hem ging kopen(daarna is ie gelijk begrenst). dus ik wil graag ideen hebben voor die gaskabelbegrenzing.. en of iemand in de buurt van midden drenthe orginele rubbers over heeft en anders maar kopen en evt. afstellen laten. mss Pappa-Rico die wat over heeft :P


Hoe zie je dat een div begrenst is op de gaskabel?
 
Hoe zie je dat een div begrenst is op de gaskabel?
Met het blote oog zie je dat niet en een beginnende rijder zal ook geen verschil merken, maar bij een onbegrensde Div. kun je de gashendel een bepaald stuk open draaien en bij een begrensde Div. is deze gashendelopendraaislag een stukje minder (ruw geschat: nog maar 75 % van normaal (onbegrensd)).

Een manier om dit te bereiken is het gedeeltelijk blokkeren van de gasschuif in de carburateur(s).

P.S. Maar er zijn meer manieren.
 
Ik zat te denken om waar de gaskabel alle carbs bediend dus in het midden van de 4 daar iets tussen te doen zodat deze niet meer volledig open kan.(of is dat wat je bedoeld) Verder heb ik nog geen idee hoe
 
Sinds de grote beurt van een paar weken terug is mijn div toch wat onzuiniger met dat dure vocht. Waarschijnlijk is hij wat rijker afgesteld, want ik hoef ook helemaal geen choke meer te gebruiken. Het is starten en lopen.

Zijn er iets van richtlijnen hiervoor? En is het veilig om hem wat armer te zetten?

Wat noem je onzuiniger? Wat verbruikte hij eerst en wat nu?
Loop de motor verder wel goed / beter dan voorheen?
 
Ik haalde regelmatig 1:20, maar nu kom ik vaak niet voorbij de 1:18. De motor loopt verder goed, daar is niets op aan te merken.
Zoals gezegd hoef ik geen choke meer te gebruiken.
 
@Jeltel

1 op 20 is ook wel heel erg zuinig. Op zich natuurlijk erg fijn, maar waarschijnlijk hebben ze je motor gewoon afgesteld op de waardes zoals deze zouden moeten zijn. Waarbij een verbruik van 1 op 18 ook normaal is. Het is mogelijk om hem zuiniger af te stellen, maar dan zou hij bijvoorbeeld minder vermogen hebben. Of je daar wat van merkt is dan weer wat anders...

Ik heb recentelijk mijn carburateurs zelf gesynchroniseerd nadat ik de motor had gekocht. Ik vond hem toen al best goed lopen, maar na het synchroniseren heb ik het gevoel alsof ik er een hele paardenstal bij heb gekregen.. Het verbruik voor heb ik nooit gemeten dus kan niet zeggen of hij nu zuiniger is of niet, maar weet wel dat hij het vermogen weer heeft zoals het hoort.. :]

Misschien schakel je nu ook wel in andere toeren omdat hij meer power heeft of soepeler loopt? :?
 
Ik haalde regelmatig 1:20, maar nu kom ik vaak niet voorbij de 1:18. De motor loopt verder goed, daar is niets op aan te merken.
Zoals gezegd hoef ik geen choke meer te gebruiken.

1:18 is redelijk standaard bij normale rijstijl
Starten zonder choke vind ik wat ... minder standaard.

Mogelijks zijn de stationairmengselschroeven op de carbs wat rijker gezet om je blok wat soepeler te krijgen in lage toeren. Meschien stonden ze voordien al wat arm.
Standaard staan die 1.5 slagen uitgedraaid, maar dat kan per cylinder onderling wel tot 1 toer schelen (hangt beetje af van de staat van je carbs)
Je stationair is 1100 rpm is en dat is prima
(1500 is teveel Gaius S., slechte monteur die dat op 1500 laat staan)

Trouwens verbruik wordt ook beinvloed door bandenspanning. Meschien waar je gewoon om je banden hard te zetten en staan die nu wat zachter ? heb je al gechecked?

Verder treed ik Scholpat bij ..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu de orginele inlaat rubbers die uit mijn motor zijn gekomen, de motorzaak zegt dat ie alleen de gasnaalden heeft 'afgesteld' weet iemand de orginele standen en hoe ik weet of ze goed staan?
 
Ik schakel niet (merkbaar) anders en ook de bandenspanning controleer ik gewoon wekelijks. (2.9 achter, 2.5 voor).

Misschien dat ik eens samen met iemand naar de afstelling ga kijken of het nuttig is om het zooitje wat minder rijk af te stellen en zo wat brandstof te besparen. Al die paardenkrachten spreek ik toch nooit maximaal aan.
 
Ik dacht (vreesde) al dat 1500 te veel toeren is .
Is dat verminderen tot 1000 veel/lastig werk ?
Terug naar de monteur is natuurlijk het beste maar die lui zitten in een boerderij in het absolute niets (ietsjes overdreven) en het vervoer naar huis niet eenvoudig.
Vorige keer had ik mijn skeelers in de rugzak mee en ben naar huis "geschaatst".
Monteur was aanvankelijk verbaasd en onder de indruk van de kniebeschermers op de motor. :+
 
Ik heb nu de orginele inlaat rubbers die uit mijn motor zijn gekomen, de motorzaak zegt dat ie alleen de gasnaalden heeft 'afgesteld' weet iemand de orginele standen en hoe ik weet of ze goed staan?

Ik hoop voor jou dat je meer success hebt dan ik ooit met mijn div600 had. Deze had ik toen nieuw gekocht met 25kw. Na 1,5 jaar mocht ik onbeperkt alleen bij de koop nooit de standaard spullen erbij geleverd gekregen. Uiteindelijk hadden ze de motor naar vol vermogen terug gezet, maar heeft nooit lekker gelopen, ook na veel nazoeken en proberen.. uiteindelijk van ergernis maar verkocht en een andere motor gekocht. :(
 
Ik dacht (vreesde) al dat 1500 te veel toeren is .
Is dat verminderen tot 1000 veel/lastig werk ?
Terug naar de monteur is natuurlijk het beste maar die lui zitten in een boerderij in het absolute niets (ietsjes overdreven) en het vervoer naar huis niet eenvoudig.
Vorige keer had ik mijn skeelers in de rugzak mee en ben naar huis "geschaatst".
Monteur was aanvankelijk verbaasd en onder de indruk van de kniebeschermers op de motor. :+

Toch maar liever naar de echte dealer = :P

Het instellen van het stationair toerental is makkelijk zelf te regelen. Aan de onderkant van je carburateurs zit (iets rechters van het midden volgens mij) een draaischroef. Hiermee kan je het stationair toerental regelen. Met de klok mee is meer en tegen klok ik minder.. toch :? nouja dat merk je snel genoeg ... :P

Vraag me wel een beetje af hoe goed zo´n monteur is als hij de motor 1500 toeren stationair laat draaien... :X
 
Ja he.
Kweet 't ook niet meer . Hoogland staat toch wel goed bekend hier .
Toch voor volgende dingen maar weer wat verder zoeken .
Hoord bij het begin van de motor carriere zullen we maar zeggen.
En als een keer een verloren uurtje heb zelf maar ff knutselen en niet gaan surfen op 't net
 
Laatst bewerkt:
Is dat verminderen tot 1000 veel/lastig werk ?
Maar nee gij zotteke, da is op tanken na het eenvoudigste klusje dat je op de div kan tegenkomen.

Als je naar je blok kijkt ga je achter de carbs net in het midden een grote dikke witte gekartelde schroef zien steken. Zo een die precies gemaakt is om zelfs als je op je motor zit er (mits wat gymnastiek) aan te kunnen draaien met handschoenen aan, zo groot is ie.
Die schroef (tis eerder een draaiknop) is de rpm regelaar.

Hoe stellen:
Blok goed warm rijden: 20km
Aan schroef draaien tot je stationair rpm op 1000 staat
(hoeft het gezegd dat je je blok laat draaien, en dat je moet opletten om je vingers niet te verbranden?)
5 km rijden
Nogmaals aan schroef draaien tot 1000 rpm indien nodig.
Motor nachtje laten afkoelen.
Starten zoals het hoort met choke (zonder zallet nie goed gaan)
Blok weer warm rijden
rpm checken en eventueel weer bijregelen.
Fluctuaties van dag tot dag van +/-50rpm zijn normaal .


Toerentellers kunnen onderling wat verschillen, blokken en carbs ook.
Daarom zal bij ene div het stationaire rpm op 1000 moeten hebben om netjes & soepel te snorren, terwijl een andere dat liever op 900 heeft en nog een andere liever 1100.

Begin met 1000, eens je de kneep door hebt kun je experimenteren met 100 meer of minder ... al wat je goed vindt.

Een div600 draait eerder 1200 dacht ik ...





Terug naar de monteur is natuurlijk het beste maar die lui zitten in een boerderij in het absolute niets (ietsjes overdreven) en het vervoer naar huis niet eenvoudig.
Vorige keer had ik mijn skeelers in de rugzak mee en ben naar huis "geschaatst".
Monteur was aanvankelijk verbaasd en onder de indruk van de kniebeschermers op de motor. :+
 
Laatst bewerkt:
En daar zou ik ook naar kunnen kijken voor mijn brandstofverbruik, of moet ik daarvoor ergens anders mee experimenteren?
 
Voor brandstof gebruik zou dat (niet veel) uit moeten maken aangezien je blok relatief weinig stationair draait. Of je moet verbruik in de stad met veel stoplichten gemeten hebben, dan heeft het wel weer effect om stationair toerental lager te zetten.

Voor zover ik begrepen heb is dat stelschroefje alleen maar om in te stellen hoeveel gas je geeft als je gashendel los laat. Veranderd niks aan het mengel, alleen de minimale gashendelstand.

Op die manier kan je dus wel iets hoger verbruik hebben. Zelfde als wanneer je je gashendel half open gedraaid houd voor het stoplicht...
 
Laatst bewerkt:
^^
Nee, stationair rpm heeft ALS ie goed staat (1000+/-50 dus) niet veel met verbruik te maken.

Ik zou voorlopig met nix experimenteren behalve met het exacte verbruik te bepalen bij reproduceerbare ritten. ttz: tijdens je woonwerk ritten met altijd eenzelfde rijstijl (waardoor je al een van de parameters die je verbruik sterk kunnen beinvloeden elimineert)
Snelwegritten (120km/u) tot 1:16, en gewone weg tot 1:18, is volgens mij niet fout.
Lange toerritten aan 70/80km/u, moeten kunnen aan 1:20, en iets beter.
Vergeet niet dat een div900 volgetankt toch een kleine 270kilo weegt en niet de meest zuinige motortechniek bezit.

Je zou ook kunnen je 4 stationair mengselschroeven een half toertje indraaien
Heel voorzichtjes zonder te forceren, tzijn kleine en gevoelige vijsjes, helemaal onderaan je carb, verzonken in een soort omlaag uitstekend busje. Heb je een 2.5mm minischroevendraaiertje voor nodig, en een spiegeltje. Kleef op je schroevendraaier een etiket waarop je streepjes zet (om de gedraaide slagen te kunnen tellen) .
EN draai voorzichtjes de schroef helemaal in. het kan dat je een "skwiek" gelud hoort van een veertje dat binnein wat protesteert, kan geen kwaad. Indraaien tot je weerstand voelt en het aantal slagen tellen. Niet muurvast, niet forceren: kapotdraaien = carb demonteren.
Schrijf op hoeveel slagen je de vijs hebt kunnen indraaien (vb: twee en een kwart.
Doe dit voor alle carbs. Kans is reel dat ze alle 4 wat verschillen. Maar extremer dan 2.5 slagen hoort toch niet echt.
Trek van de resultaten nu 0.5 af. 2.25 slagen wordt dus 1.75.
Draai dan alle vijsjes terug uit voor de nieuwe waarden.
Rij dan rustig een tankje of 2 leeg, en kijk je verbuik na: het zal niet schelen. (je rijdt tenslotte nooit op stationair hé), maar het starten zou iets lastiger moeten gaan = goed met choke zoals het hoort.
Ben je niet te tevreden van het rijgedrag dan kun je de vijsjes terug zetten, of andere waarden proberen. >> altijd goed tellen en de stand opschrijven. En de vijsjes niet forceren.

In feite hoort het niet zo te worden gedaan, maar wel in combinatie met een draaiend motorblok en luisterend naar je stationair rpm dat wijzigt naargelang je aan de vijsjes draait.
De vijsjes moetn zodanig staan dat je per vijs telkens het max stationair rpm haalt.
En dat is niet zo eenvoudig, duurt lang, en is slecht voor je vingers (blok is heet hé, afregelen bij warme motor altijd).
In feite blijf je er beter af ... maar voor hen die het toch niet kunnen laten })
Zolang je de vijsjes niet forceert en goed telt kun je altijd terugkeren naar de oorspronkelijke situatie ... je kan niet echt iets kapot maken, enkel je motorblok slechter of beter laten draaien ..

Maar meschien kun je betere eerst es bellen naar je dealer en es vragen hoe het komt dat je koud kunt starten zonder choke terwijl dat voorheen altijd met hoefde (zonder de idee te geven dat je dat verkeerd vind) ...
 
Laatst bewerkt:
Snelwegritten (120km/u) tot 1:16, en gewone weg tot 1:18, is volgens mij niet fout.
Lange toerritten aan 70/80km/u, moeten kunnen aan 1:20, en iets beter.
Vergeet niet dat een div900 volgetankt toch een kleine 270kilo weegt en niet de meest zuinige motortechniek bezit.

Mijn laatste 260 km heb ik gered op 14 liter (1:18,5)... Daarvan waren 240 snelweg kilometers. Rijd gemiddeld 110-130 (waar kan) *O*

Edit: de groene zijn dus echt het zuinigst :} _O-
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan