Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even wat minder goed nieuws, maar met een Positieve noot: Glimmende kant is nog steeds boven gebleven!

Ik wist dat mijn kettingset aan vervanging toe was en was het al aan het regelen. Sterker nog, had net een zaak gevonden op loopafstand van mijn werk die het voor €200 wilde doen. Helaas koop je daar niets voor als tijdens het rijden de ketting eraf loopt. :(

Na weer een lange woonwerkrun met ruim een uur snelweg was ik weer in Breda en maakte een U-turn slippend in de 1e versnelling omdat ik naar een tankstation wilde aan de andere kant van de weg. Ketting liep eraf, het achterwiel blokkeerde en ik stond stil. Ik hing licht schuin in de bocht, maar heb 'm net kunnen houden. :) Met behulp van een voetganger heb ik 'm het trottoir opgeduwd uit de weg van het verkeer.

De ketting is er voor en achter vanaf gelopen, maar heeft voor zover te zien niets beschadigd. De ANWB wilde 'm er niet opleggen omdat het risico te groot is dat hij er nog en keer afloopt en ik dan wel op mijn snuffert ga.

Na 2uur en 15min (Ik stond op 900m van mijn huis!) ben ik thuis afgezet door de sleper en mijn motor gaat daar in borgstelling om morgenochtend naar Motoport Breda gebracht te worden. Dat wordt morgen even bellen dus.

Ik mag in ieder geval van geluk spreken dat het op dit punt is gebeurd en niet op een oprit/afrit of zelfs de snelweg zelf, want het achterwiel zat echt helemaal vast.

Trouwens, er kwam nog een zilveren Diversion met een man in zwart pak en helm langs toen ik op de ANWB stond te wachten, was jij dat kopperma? Ik stond op kruispunt Claudius Prinsenlaan - Wilhelminasingel.

Ketting nog voor die los is getrokken door de berger zodat de motor de wagen opgeduwd kon worden
motorpech1.jpg


Het slipspoor...
motorpech2.jpg


Sfeerimpressie. :P
motorpech3.jpg
 
Zoals het er nu naar uit ziet heb ik onnoemelijk veel geluk gehad dat ik niet gevallen ben. Maar de man van de ANWB zei ook dat er in zijn opinie (buiten de ketting) niets mis mee is. Dus buiten de kosten daarvan die ik toch al ging maken zal het nihiel zijn... Helaas viel mijn planning wat anders uit, want ik had net een afspraak gemaakt voor overmorgen.
 
En nog veel meer geluk dat je geen schade aan jezelf hebt!
Even voor mijn beeldvorming: had je de afgelopen 3000 km wel af en toe de ketting gespannen? Zo te zien aan de eerste foto zit-ie op het maximum van z'n instelbereik, klopt dat? Hing de ketting erg slap (m.a.w. erg veel speling)? Of had je daar niet naar gekeken?
Ik vraag het, omdat ik zelf ook binnenkort m'n ketting wil vervangen, maar het nog even wil uitstellen: ik kan de ketting nog geen half tandje "optillen" van het achterwiel, en dat is wat het WPHB als vervangmoment noemt. Ketting heb ik al liggen, maar ik hoop nog 1900 km te rijden, zodat ik het gelijk met ander onderhoud kan doen, als grote beurt zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
Ik had 'm vorige week gespannen (1500km geleden) en ik kon 'm ook maar een half tandje optillen van het achterwiel... Hij zat nog niet op het einde van het instelbereik overigens, geen idee hoe dichtbij hij wel zat.

Je mag zelf de conclusie trekken welk advies ik je geef op basis van mijn ervaring vandaag. -O-
 
Eeeeh , koop een div 900 ?



Maar even serieus , je bent wel lekker bezig met een spoedcursus spannende dingen die net goed aflopen zo .
 
Dat is wel minder :o Wel mooi dat je de glimmende kant boven hebt gehouden!! Gaat tot nu toe gelukkig allemaal nog (net) goed!

Zelf kijk ik niet zo vaak mijn ketting na (ben ook heel technish :N ) Maar op welke plekken checken jullie de ketting spanning of maakt dat niet uit?
 
Dat is wel minder :o Wel mooi dat je de glimmende kant boven hebt gehouden!! Gaat tot nu toe gelukkig allemaal nog (net) goed!

Zelf kijk ik niet zo vaak mijn ketting na (ben ook heel technish :N ) Maar op welke plekken checken jullie de ketting spanning of maakt dat niet uit?
Ongeveer in het midden tussen voor- en achter-tandwiel, maar...

bij een oudere ketting kan men beter een paar keer extra controleren in verband met eventuele verharde schakels en dan bedoel ik:

Het achterwiel een stuk verdraaien en nog eens de ketting controleren & dat een paar keer. ;)
 
Laatst bewerkt:
Trouwens, er kwam nog een zilveren Diversion met een man in zwart pak en helm langs toen ik op de ANWB stond te wachten, was jij dat kopperma? Ik stond op kruispunt Claudius Prinsenlaan - Wilhelminasingel.
Nope, was ik niet. Ik had je zeker herkend met die fluoriserende butsmuts van je ;) _O-
Er rijdt in Breda nog iemand rond met dezelfde DIV als ik, al een paar keer tegengekomen en hij/zij zwaait nooit terug :(
Maar goed, gelukkig heb je er niks aan over gehouden, nu maar hopen dat Motoport het naar tevredenheid voor je repareert en je weer snel op weg kunt!
 
Nope, was ik niet. Ik had je zeker herkend met die fluoriserende butsmuts van je ;) _O-
Er rijdt in Breda nog iemand rond met dezelfde DIV als ik, al een paar keer tegengekomen en hij/zij zwaait nooit terug :(
Maar goed, gelukkig heb je er niks aan over gehouden, nu maar hopen dat Motoport het naar tevredenheid voor je repareert en je weer snel op weg kunt!

Ondanks dat ik ook dezelfde motor heb, ben ik dat niet...:p

Gelukkig dat Oxi de hele zaak zonder kleerscheuren heeft doorstaan. Lijkt me een erg onprettig spannende ervaring... :/

Maar even over het spannen van de ketting, toen ik mijn motor kocht was de ketting 500 kilometer oud, nu nog eens duizend erbij, dus 1500 totaal. Is het dan al tijd voor het checken en spannen van de ketting? Checken doe ik wel regelmatig, maar spannen heb ik nog niet gedaan.
 
Maar even over het spannen van de ketting, toen ik mijn motor kocht was de ketting 500 kilometer oud, nu nog eens duizend erbij, dus 1500 totaal. Is het dan al tijd voor het checken en spannen van de ketting? Checken doe ik wel regelmatig, maar spannen heb ik nog niet gedaan.
Tijd voor checken is het altijd :)
En als je checkt, weet je of spannen nodig is... Mijn ervaring is dat het steeds vaker nodig is naarmate de ketting ouder wordt, dus ik verwacht dat een nieuwe ketting best lang zonder spannen kan.

Even iets anders: Mijn balhoofdlager piept!
Sinds het vervangen vorige maand heb ik 2000 km gereden, en vanmorgen viel het me (na het verwijderen van mijn oordoppen) opeens op dat er iets piept als ik aan het stuur draai. Ik dacht eerst dat het kabels zijn, maar wat ik ook vastpak, het piepen blijft, dus ik verdenk nu het lager.
Het stuur draait nog wel heel soepel, maar is niet meer zo enthousiast in het "naar links vallen" als ik het voorwiel van de grond heb. Dat op zich vind ik wel fijn :)

Google leert:
Why Do Bearings Squeak?:
Q: "Why Do Bearings Squeak?" A: Typically, squeaking or noise only happens during dramatic life-cycle testing. Break-in periods are more common times to have noise and can sometimes be relieved by lubricants or lightly sanding bearing ID. Relatively lighter load applications are more susceptible to noise than high loads. Squeaking is the result of vibration at an audible frequency. The vibrations are the result of a slip-stick condition. If this condition happens at a frequency that is harmonic with the dynamics of the shaft/bearing/housing system, then noise will generally be heard. There are a number of factors that can effect the dynamics of a bearing joint. Some of these factors are load, clearance, bearing type and size, shaft surface finish and hardness, span between bearing supports and/or housing design.

Vrijdag ga ik naar Luxemburg, ik verwacht 1200-1400 km te rijden, dus het komt zacht gezegd ongelegen. En ik twijfel nu wat ik moet doen: openmaken en opnieuw invetten/afstellen zit ik niet echt om te springen, zeker niet als het na 2000 km straks weer kan. En ik kan me niet voorstellen dat het dikke vet nu al is verdwenen.
 
Ondanks dat ik ook dezelfde motor heb, ben ik dat niet...:p

Gelukkig dat Oxi de hele zaak zonder kleerscheuren heeft doorstaan. Lijkt me een erg onprettig spannende ervaring... :/
:^
Maar even over het spannen van de ketting, toen ik mijn motor kocht was de ketting 500 kilometer oud, nu nog eens duizend erbij, dus 1500 totaal. Is het dan al tijd voor het checken en spannen van de ketting? Checken doe ik wel regelmatig, maar spannen heb ik nog niet gedaan.
Even checken hoort bij de controle voor het rijden en in mijn geval is dat een fluitje van een cent. De fiets staat op de middenbok in de garage en als ik haar nodig heb dan duw ik even met de punt van mijn schoeisel tegen de (midden) onderkant van mijn ketting en weet of ik moet spannen of niet:

full
 
Even iets anders: Mijn balhoofdlager piept!
Sinds het vervangen vorige maand heb ik 2000 km gereden, en vanmorgen viel het me (na het verwijderen van mijn oordoppen) opeens op dat er iets piept als ik aan het stuur draai.
Je wist van tevoren dat je na een aantal kilometers nog eens de boel moest controleren of er niets los getrild was. ;)
Vrijdag ga ik naar Luxemburg, ik verwacht 1200-1400 km te rijden, dus het komt zacht gezegd ongelegen. En ik twijfel nu wat ik moet doen: openmaken en opnieuw invetten/afstellen zit ik niet echt om te springen, zeker niet als het na 2000 km straks weer kan. En ik kan me niet voorstellen dat het dikke vet nu al is verdwenen.
Het vet zal wel niet verdwenen zijn, maar los trillen kan altijd. ;)

Ben voorzichtig. ;) 8-) :]
 
Vrijdag ga ik naar Luxemburg, ik verwacht 1200-1400 km te rijden, dus het komt zacht gezegd ongelegen. En ik twijfel nu wat ik moet doen: openmaken en opnieuw invetten/afstellen zit ik niet echt om te springen, zeker niet als het na 2000 km straks weer kan. En ik kan me niet voorstellen dat het dikke vet nu al is verdwenen.

:^ *O*
 
Je wist van tevoren dat je na een aantal kilometers nog eens de boel moest controleren of er niets los getrild was. ;)
Klopt, en na 500 km heb ik dat gedaan ==> alles in orde.

Maar het probleem heeft zichzelf opgelost! Zo spontaan als m'n balhoofdlager ging piepen, zo spontaan is het ook weer over! *O* *O*
Ik zet m'n motor in de zon, span m'n ketting (even getest: dit lukt met het bijgeleverde gereedschapssetje onder het zadel), beweeg het stuur nog wat (balhoofdlager piept nog steeds), ga er op zitten, duw even met m'n volle gewicht op het stuur (piept nog steeds), ik draai achteruit om te keren, en opeens is het stuur weer stil!
Het zal wel... Ik ben er blij mee :) (en uiteraard houd ik het in de gaten)
 
Tjonge, wat een slipspoor :/

Ik ben net terug van (auto)vakantie en ik heb spijt dat ik niet met de motor ben gegaan! Hoewel ik daar eigenlijk geen geld voor had, maar oke O-)

Ik wilde jullie even attenderen op het volgende:
In MOTOR magazine zoeken ze nog mensen met gebruikte motoren, en vooral nog mensen met de yamaha XJ600S diversion! Hier een linkje naar de vragenlijst die je kunt invullen :]
 
Laatst bewerkt:
Hier weer even een vraag van de meest a-technische Div-rijder in dit topic :P

Net even op 3 plaatsen aan de ketting getrokken om te kijken hoever hij van het tandwiel afgaat (naar aanleiding van de afgelopen ketting eerder in het topic)

full


Is dit nog binnen de marge?

Geen idee hoeveel km er op deze ketting / kettingset zit trouwens :?
 
Tjonge, wat een slipspoor :/

Ik ben net terug van (auto)vakantie en ik heb spijt dat ik niet met de motor ben gegaan! Hoewel ik daar eigenlijk geen geld voor had, maar oke O-)

Ik wilde jullie even attenderen op het volgende:
In MOTOR magazine zoeken ze nog mensen met gebruikte motoren, en vooral nog mensen met de yamaha XJ600S diversion! Hier een linkje naar de vragenlijst die je kunt invullen :] http://www.motor-magazine.nl/hotspot.asp?id=742
Ik hoop toch dat het een prettige vakantie was en goed dat je iets laat horen:

Wij missen nog een mooie foto om de OP op te fleuren :? :?
 
Hier weer even een vraag van de meest a-technische Div-rijder in dit topic :P

Net even op 3 plaatsen aan de ketting getrokken om te kijken hoever hij van het tandwiel afgaat (naar aanleiding van de afgelopen ketting eerder in het topic)

[afbeelding]

Is dit nog binnen de marge?

Geen idee hoeveel km er op deze ketting / kettingset zit trouwens :?
Zolang als je nog geen hele tand ziet, als je de ketting van het tandwiel probeert te trekken, zou het nog binnen de marge moeten vallen. ;)
 
Hier weer even een vraag van de meest a-technische Div-rijder in dit topic :P

Net even op 3 plaatsen aan de ketting getrokken om te kijken hoever hij van het tandwiel afgaat (naar aanleiding van de afgelopen ketting eerder in het topic)

[afbeelding]

Is dit nog binnen de marge?

Geen idee hoeveel km er op deze ketting / kettingset zit trouwens :?
Lijkt op die van mij! Ik geef hem nog 1800 km, waarbij ik extra vaak de kettingspanning/speling zal controleren. Doe dat vooral op verschillende plaatsen (achtertandwiel een stukje draaien), toen ik mijn motor kocht was de speling overal vrijwel hetzelfde, nu-ie wat meer km's heeft (uit m'n hoofd rond de 24000) komt daar steeds meer verschil tussen te zitten.
 
Ik hoop toch dat het een prettige vakantie was en goed dat je iets laat horen:

Wij missen nog een mooie foto om de OP op te fleuren :? :?

Ja hoor, fijne vakantie gehad :Y Het had nog wel wat warmer gemogen, maar ach, je kunt ook niet alles hebben ;)

Enneh, foto staat al in deel 8, pagina 60 van 101 (helemaal onderaan)! :] Of is die niet goed genoeg? -O-
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan