Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Dank voor de reacties. Jammer van de motorlak, aangezien het alleen het linker deksel vd altenator is en het tandwielkapje, de rest kan ermee door. Het frame is eigenlijk ook goed, miv de verbinding stukken, de kruizen, deze bevatten roest, zeker het linker deel - accuzuur?

Heb hem overgenomen met de klacht dat hij olie verbruikt, gas los en gas erop, kortstondig blauwe rook, neigt naar klepsteel seals. Of te wel, de kop gaat eraf en wellicht de rest ook, we zijn toch bezig. Waar halen jullie bijv de koppakking, oem of via Kedo, NR1 etc. Athena geloof ik is het merk. Leuk winterproject, volgemd jaar een TET uk.

Groetjes.
 
Al naar gelang je km stand zou ik de big end lagers ook vernieuwen.
Kleppendeksel pakking alleen oem, de rest lekt tenzij je met smurrie gaat smeren.

TET uk lijkt mij ook gaaf.
Alleen denk ik dat de suup (voor mij) daar te zwaar voor is.
 
Thx. Oem pakkingen, kun je deze nog gewoon bij de dealer bestellen? En hebben die een hele set of moet je ze afzonderlijk bestellen? De carb onderdelen - revisie - heb ik bij Topham besteld. Wat is een beetje een specialist? Ipv de dealer., zoals Biggelaar voor Ducati.
 
Thx. Oem pakkingen, kun je deze nog gewoon bij de dealer bestellen? En hebben die een hele set of moet je ze afzonderlijk bestellen? De carb onderdelen - revisie - heb ik bij Topham besteld. Wat is een beetje een specialist? Ipv de dealer., zoals Biggelaar voor Ducati.
Altijd Honda Motorcycle Parts, Kawasaki, Suzuki and Yamaha Motorcycle Parts - ATV, Classic Bike, Dirt Bike Parts voor hoge kwaliteit orginele onderdelen.
KEDO Performance Products from Hamburg, Germany is ook een goed alternatief en vaak goedkoper.
 
Heb het uiteindelijk allemaal bij de dealer hier om de hoek besteld - van Meel. Even ter vergelijk, de dealer was 2 tientjes goedkoper dan de hierboven genoemde leveranciers op een totaal van bijna 500€, scheelt dus niet heel veel, dan is om de hoek handiger. En nu het blok demonteren en openen, ben benieuwd….
 
Goedendag,

Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een XTZ Silky white uit 1993.

Het is de bedoeling, deze tijdens de winter te reviseren en weer geheel op te bouwen. Dit houdt in dat hij helemaal kaal gaat, frame opnieuw gespoten [roest] blok uit elkaar en weer opnieuw opbouwen, ach je kent het wel. Het is de bedoeling om er volgend jaar TET routes mee te rijden in Europa.

Vooralsnog heb ik de volgende vragen;
- Kleurcode frame [Grey metallic]
- Kleurcode blokdelen [grijs]
- Ervaringen met Perfect Fairings. [kwaliteit, passing etc]

Hoor het graag, vriendelijke mede XTZ helden!
Inmiddels het blok en het frame gespoten. De originele kleur gematched met Motip.
Voor de vastlegging:
- Kleurcode frame [Grey metallic] - Motip - 51026
- Kleurcode blokdelen [grijs] - Motip - 51076
 
Inmiddels het blok en het frame gespoten. De originele kleur gematched met Motip.
Voor de vastlegging:
- Kleurcode frame [Grey metallic] - Motip - 51026
- Kleurcode blokdelen [grijs] - Motip - 51076
Heb je het frame dan met Motip 1K gespoten, of alleen de code als indicatie gebruikt en in 2K gezet?
 
Weet iemand waar je kan vinden hoe de gelijkrichter aangesloten dient te worden? Welke inputs zijn 3 fase en welke is de positieve uitgang?
Negative uitgang/ground gaat via de behuizing nietwaar?
 
Weet iemand waar je kan vinden hoe de gelijkrichter aangesloten dient te worden? Welke inputs zijn 3 fase en welke is de positieve uitgang?
Negative uitgang/ground gaat via de behuizing nietwaar?
5933593953_24a2be1801_b.jpg

3 witte draden op de witte en rood is plus, rood aansluiten achter de zekering vanaf de accu gezien.
Heb je er nog een aparte massa bij (zwart) dan deze naar de min op de accu.
Heb je die niet dan is het advies om een aparte massa op een boutje van de spanningsregelaar naar de min op de accu te plaatsen.
 
Blok tikkend tot stilstand gekomen. Gruis in carter. Herkent iemand dot materiaal? Krukaslager?
Het zit aan de oliepomp kant. Zie vanuit het carter nog geen schade?
 

Bijlagen

  • IMG-20231203-WA0000.jpeg
    IMG-20231203-WA0000.jpeg
    199,2 KB · Weergaven: 1
Bij mijn KTM eerder dit jaar ook dat soort snippers. Het waren de bigendlagers (dat zijn glijlagers bij die KTM).
Bij de suup ook, 6 lagersschalen voor de krukas en 4 voor de drijfstangen.
Alleen heeft de suup het voordeel dat de blokhelften de krukaslagers splitten en niet zoals bij de ktm ze er meet een speciale tool in gezet moeten worden.


IMG_6812.jpeg

Maar gruis in het blok en tikkend tot stilstand komen is nooit goed.
Zou hem opereren en zien waar het is misgegaan.
Misschien een versleten oliepomp oid?

Wel klote omdat je hem net hebt opgebouwd.
 
Ik wil mijn 89 er eigenlijk weer helemaal gaan opbouwen met een paar maanden.
Ik zie overal op het internet kappen te koop staan, kan iemand mij een aanbeveling doen waar ik de originele kappenset in '89 kleur kan kopen?
Mijn eigenbouw aluminium kuip is ook eigenlijk wel super praktisch maar wordt een beetje oud en lelijk, zoals ik zelf (: dus terug naar origineel lijkt me gaaf.

20230602_181054.jpg
 
Ik lees trouwens net dat sommigen hier wel eens last hebben van een klapperende haperende motor en ik heb dat ook weleens gehad.
In mijn geval waren het de uitgedroogde bougie kabels - boubine unit, die moeten eens in de zoveel jaren vervangen worden en kunnen bij tijd en wijlen dergelijke problemen veroorzaken.
 
Ik wil mijn 89 er eigenlijk weer helemaal gaan opbouwen met een paar maanden.
Ik zie overal op het internet kappen te koop staan, kan iemand mij een aanbeveling doen waar ik de originele kappenset in '89 kleur kan kopen?
Mijn eigenbouw aluminium kuip is ook eigenlijk wel super praktisch maar wordt een beetje oud en lelijk, zoals ik zelf (: dus terug naar origineel lijkt me gaaf.

Bekijk bijlage 1949715
Ik ben bezig met de wederopbouw van mijn S10. Na wat onderzoek toch gekozen om de originele kappen te laten repareren en spuiten in silky white. Als ik het zo allemaal lees, krijg ik niet de bevestiging dat de imitatie kappen van een vd aanbieders 100% past en duurzaam is. Als je hier weinig waarde aangeeft, kun je een set kopen van perfect fairings of van JRE australie (ebay). Origineel is altijd beter.
 
Ik ben bezig met de wederopbouw van mijn S10. Na wat onderzoek toch gekozen om de originele kappen te laten repareren en spuiten in silky white. Als ik het zo allemaal lees, krijg ik niet de bevestiging dat de imitatie kappen van een vd aanbieders 100% past en duurzaam is. Als je hier weinig waarde aangeeft, kun je een set kopen van perfect fairings of van JRE australie (ebay). Origineel is altijd beter.

Dank je voor je recommendatie.
Dat is een optie, het spuiten en restaureren van de kappen, ik heb die kappen nooit in het echt gezien, vindt t moeilijk om ze vd plaatjes te beoordelen, en ken ook niemand die ze heeft.
Origineel is het mooiste natuurlijk als je een '89 er gaat restaureren.
 
mikeXTZ750 heeft ze en zo te lezen goede ervaringen. Ik zelf durf het gewoon niet aan, ook omdat mn originele niet erg beschadigd zijn ( 2 scheurtjes in de zijkappen). Had het overwogen, omdat het spuitwerk bijna dezelfde prijs heeft als een gehele set imitatie.
 
mikeXTZ750 heeft ze en zo te lezen goede ervaringen. Ik zelf durf het gewoon niet aan, ook omdat mn originele niet erg beschadigd zijn ( 2 scheurtjes in de zijkappen). Had het overwogen, omdat het spuitwerk bijna dezelfde prijs heeft als een gehele set imitatie.

Ja dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk
Mijn zijkappen zijn redelijk maar niet je van het.
 
Kheb hier nog een Suup staan voor een echte liefhebber.. sinds vorig jaar eind juli niks meer mee gedaan nadat ie even op z'n zij heeft gelegen.. had 'm in de aanbieding willen doen eind mei.. en met Black Friday.. maar kan er kennelijk nog geen afstand van doen..

Maar mocht er iemand interesse hebben dan hoor ik 't graag.. zo'n fijne degelijke klassieke motor dient op gereden te worden, ipv braaf onder een hoes in een garage te staan..

(ter info: motor is van 9-2-1994 kmstand 37968 en uitgebreide onderhoudshistorie vanaf 19-4-2012 [in mijn bezit] ik ben 3e eigenaar)
 
Terug
Bovenaan Onderaan