Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Klinkt idd als startmotor. Alsof die ingeschakeld blijft totdat je hem naar voor en achter beweegt.. maar een motor heeft geen bendix.

Blijft je startrelais niet hangen? Start hem eens door het relais te overbruggen, wat doettie dan?

En wat doet je accuspanning tijdens het starten? Hoe oud is je accu? Zelfde fenomeen met accubooster of startkabels erop?
 
Hm, beide niet. Ik bedoel deze:
1706522131259.png

Meet even of deze direct weer de verbinding verbreekt als je de startknop los laat.
 
Weet iemand misschien iets over de 'pilot merge chamber bung' (ik weet de nederlandse naam niet, fotos van een andere carb)? Dit onderdeel en de o-ring daarvan lijken niet in de handleiding te staan en ook niet in onderdeellijsten. Ik wil deze nog even eruit halen en inspecteren/schoonmaken maar dan heb ik hoogstwaarschijnlijk een nieuwe o-ring nodig. Geen idee waar ik deze vandaan moet halen, of is dit toevallig een standaard maat die ik simpel elders kan krijgen?

Heel weinig info over dit onderdeel te vinden online gek genoeg
Schermafbeelding 2024-01-30 120453.png
 
Klinkt idd als startmotor. Alsof die ingeschakeld blijft totdat je hem naar voor en achter beweegt.. maar een motor heeft geen bendix.

Blijft je startrelais niet hangen? Start hem eens door het relais te overbruggen, wat doettie dan?

En wat doet je accuspanning tijdens het starten? Hoe oud is je accu? Zelfde fenomeen met accubooster of startkabels erop?
Dat start relais blijft hangen dat zou best kunnen dit uitproberen is enkel mogelijk als het probleem zich voor doet.
Ik dacht eerst ook de acu , deze is goed .
Voor de zekerheid toch de startkabels aan de auto , doet ook niks.
 
Weet iemand misschien iets over de 'pilot merge chamber bung' (ik weet de nederlandse naam niet, fotos van een andere carb)? Dit onderdeel en de o-ring daarvan lijken niet in de handleiding te staan en ook niet in onderdeellijsten. Ik wil deze nog even eruit halen en inspecteren/schoonmaken maar dan heb ik hoogstwaarschijnlijk een nieuwe o-ring nodig. Geen idee waar ik deze vandaan moet halen, of is dit toevallig een standaard maat die ik simpel elders kan krijgen?

Heel weinig info over dit onderdeel te vinden online gek genoeg
Bekijk bijlage 1968666
Naar aanleiding van je vraag vond ik het leuk om uit te zoeken.

Het is een knooppunt tussen de stationair sproeier, mengselschroef en de inlaat van de carb.
In het schema uit het wphb staat dit. (klik voor grote afbeelding)

Schermafbeelding 2024-02-02 om 18.11.15.png

Benzine wordt via de stationair sproeier(15) in het “knooppunt” aangezogen.
In het knooppunt zitten 3 gaatjes die onder de gasklep (linkerfoto) het inlaatkanaal inkomen.

IMG_0260.jpegIMG_0259.jpeg
Op de linkerfoto zie nog een gaatje waar benzine doorkomt.
De hoeveelheid van benzine door dit gaatje regel je met je mengselschroef.

Uiteraard moet dit knooppunt schoon blijven en de gaatjes moeten niet verstopt raken.
Voor ultrasoon reinigen is het wellicht handig om de stop eruit te halen en nadien weer te monteren met een vers viton ringetje.
De maten zou je even op moeten meten en kan je gewoon bestellen op het web.

Let ook op dat de stop/plug op dezelfde positie terug geplaatst word.
 
Alweer enige tijd geleden vonden we een niet meer zo florissante XTZ750, als volgende restaureerklus. Door puur toeval werden dat er 2, dus XTZ nummer 4 en 5 zijn daarmee aan het projectlijstje toegevoegd (vorige projecten staan ook ergens in dit topic). Onze enige eis bij aankoop: blok moet netjes lopen, de rest lossen we wel op. Het viel wel wat tegen om 2 fietsen tegelijk te restaureren: qua ruimte maar ook qua planning, alles duurt 2x zo lang! En iedere fiets heeft zo zijn eigen specifieke dingetjes. Desalniettemin zijn we aardig op weg en nu staan er 2 fietsen met een keutige basis, alleen nog zonder kappen. De komende tijd gaan we die waar nodig herstellen/aanpassen en wordt alles wit gespoten. Waarom wit? Omdat we denken dat de toekomstig eigenaar daar het meeste mee kan, een neutrale basis om naar eigen wens te bestickeren/kleuren. Tenzij er nu al gegadigden zijn, na overleg is in dit stadium nog van alles mogelijk.
Wat plaatjes voor de beeldvorming:
 

Bijlagen

  • 8d108362-706a-4c13-8946-b8811a82ce0c.jpeg
    8d108362-706a-4c13-8946-b8811a82ce0c.jpeg
    477,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7556.jpeg
    IMG_7556.jpeg
    811,7 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Alweer enige tijd geleden vonden we een niet meer zo florissante XTZ750, als volgende restaureerklus. Door puur toeval werden dat er 2, dus XTZ nummer 4 en 5 zijn daarmee aan het projectlijstje toegevoegd (vorige projecten staan ook ergens in dit topic). Onze enige eis bij aankoop: blok moet netjes lopen, de rest lossen we wel op. Het viel wel wat tegen om 2 fietsen tegelijk te restaureren: qua ruimte maar ook qua planning, alles duurt 2x zo lang! En iedere fiets heeft zo zijn eigen specifieke dingetjes. Desalniettemin zijn we aardig op weg en nu staan er 2 fietsen met een keutige basis, alleen nog zonder kappen. De komende tijd gaan we die waar nodig herstellen/aanpassen en wordt alles wit gespoten. Waarom wit? Omdat we denken dat de toekomstig eigenaar daar het meeste mee kan, een neutrale basis om naar eigen wens te bestickeren/kleuren. Tenzij er nu al gegadigden zijn, na overleg is in dit stadium nog van alles mogelijk.
Wat plaatjes voor de beeldvorming:
Dus je gaat er niet zelf op rijden begrijp ik, die vorige 2 van jullie waren toch 2 hele mooie exemplaren.
 
@superrobke eerste 100 km zijn voor ons, daarna mag de volgende eigenaar op pad😜
@patrickZ ik weet niet of dat echt interessant is, van kaal frame zonder blok tot complete fiets. Voor de toekomstig eigenaren is dit natuurlijk vastgelegd, maar ik gok dat er al mooie restauraties op het web staan
@Raymond W inderdaad nieuwe spaken in de wielset die echt verroeste spaken had, zelf gedaan.
@patxtz thnx! Blijft lastig, we hadden zelf destijds een beetje dakarstylestickers erop, een keer een witte met wat details gemaakt en dat beviel als uitgangspunt het beste. Ik vind dat bij donkere kleuren het model/stoere een beetje wegvalt. Zilver was ook nog een optie, met zwarte details, maar het wordt dus wit!
 
mooi om te zien! Hoe strak zet je de spaken? Gewoon op gevoel/gehoor dat ze allemaal even strak staan of gebruik je een mini momentsleutel ofzo?
 
mooi om te zien! Hoe strak zet je de spaken? Gewoon op gevoel/gehoor dat ze allemaal even strak staan of gebruik je een mini momentsleutel ofzo?
Op gevoel en gehoor, om-en-om oude spaak eruit, nieuwe erin. En dan uitrichten, tijd zal leren of ze goed zijn maar heel veel anders dan een fietswiel is het niet. Vandaar dat we, voordat ze verkocht worden, er zelf mee willen rijden. Mocht het niet goed zijn dan kunnen we het nalopen of ze alsnog wegbrengen.
 
Naar aanleiding van je vraag vond ik het leuk om uit te zoeken.

Het is een knooppunt tussen de stationair sproeier, mengselschroef en de inlaat van de carb.
In het schema uit het wphb staat dit. (klik voor grote afbeelding)

Bekijk bijlage 1969854

Benzine wordt via de stationair sproeier(15) in het “knooppunt” aangezogen.
In het knooppunt zitten 3 gaatjes die onder de gasklep (linkerfoto) het inlaatkanaal inkomen.

Bekijk bijlage 1969868Bekijk bijlage 1969869
Op de linkerfoto zie nog een gaatje waar benzine doorkomt.
De hoeveelheid van benzine door dit gaatje regel je met je mengselschroef.

Uiteraard moet dit knooppunt schoon blijven en de gaatjes moeten niet verstopt raken.
Voor ultrasoon reinigen is het wellicht handig om de stop eruit te halen en nadien weer te monteren met een vers viton ringetje.
De maten zou je even op moeten meten en kan je gewoon bestellen op het web.

Let ook op dat de stop/plug op dezelfde positie terug geplaatst word.

Bedankt @Raymond W ! Besloten om dit onderdeeltje er even uit te halen om te inspecteren op vuil. O-ringen waren aan vervanging toe zoals gedacht dus ik heb ze na jouw advies opgemeten en besteld. Mijn XTZ rijdt een stuk beter nu! Lijkt erop dat de motor in de lage snelheden niet meer stottert. Nog niet alle problemen zijn verholpen namelijk nog wel zwarte rook bij hoge RPM, maar het gaat de goede kant op.

Mocht iemand ooit deze ringen zoeken: 6,07 x 1,78 mm viton ringen besteld, past goed!
 
Bizar, mijn XTZ leek een stuk beter te rijden nadat ik een paar o-ringen in de carbs had vervangen en de carbs gesynchroniseerd had. Wel nog wat zwarte rook dus ik dacht dat ik maar misschien weer nieuwe bougies kon proberen omdat de vorige al weer helemaal zwart waren geworden.

Nu heb ik vandaag de bougies vervangen en rijdt de motor weer zo slecht als in het begin. Ik ben met stomheid geslagen. Nog altijd zwarte rook en hevig gesputter op lage snelheden. Ik weet niet meer waar ik moet zoeken
 
te rijk afgesteld? Misschien zo gedaan ter compensatie van het rubbertje. Controleer de basisinstellingen van de carbs eenz
 
Ik had een dip tussen de 3 en 4000 rpm . Kreeg het advies om de gasschuif naald 1 inkeping te laten zakken , en het werkt prima , wel met de originele uitlaat . Met de Dominator uitlaat heb ik weer het zelde dip , daarom rijd ik met de originele uitlaat . Zou dus proberen de gasschuif naald te laten zakken . Gr Bert
 
Terug
Bovenaan Onderaan