Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Bizar, mijn XTZ leek een stuk beter te rijden nadat ik een paar o-ringen in de carbs had vervangen en de carbs gesynchroniseerd had. Wel nog wat zwarte rook dus ik dacht dat ik maar misschien weer nieuwe bougies kon proberen omdat de vorige al weer helemaal zwart waren geworden.

Nu heb ik vandaag de bougies vervangen en rijdt de motor weer zo slecht als in het begin. Ik ben met stomheid geslagen. Nog altijd zwarte rook en hevig gesputter op lage snelheden. Ik weet niet meer waar ik moet zoeken
Misschien een idee om de aansluitingen van je bougiekabels en je doppen eens goed te checken, doordat je daarmee hebt zitten rommelen bij het verwisselen van je bougies heb je een eventuele breuk of slechte aansluiting misschien net weer in een ongelukkige positie gebracht.

Als ie na je aanpassingen in de carbs goed liep zou je toch mogen aannemen dat op dat vlak alles goed zit.
 
Hoihoi,
Hebben jullie ervaring met het verwijderen van de lucht restrictie busjes in de luchtbuizen die naar de carburateurs lopen?
1708292715333.png
1708293690291.png


Ik heb deze namelijk, een half jaar geleden, verwijderd om een snellere gasreactie te krijgen (had op youtube een video gezien die dit aanbeveelde). Dit werkt overigens goed en lijkt daadwerkelijk sneller op te trekken.
Echter, sinds die tijd heb ik wat problemen met de motor, wanneer ik voor lange tijd (5 a 10 minuten) boven de 80 km/h rijdt begint de motor te spruttelen, zodra ik stop loopt hij stationair even moeilijk en kan ik daarna weer doorrijden. De bobine bleek slecht en heb deze vervangen en de CDI laten doormeten door een bedrijf. Toen leek het probleem opgelost te zijn maar na tijdje rijden kwam het weer terug.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het door deze busjes komt, maar de rest van de motor (compressie, carburateur, kleppen, ontsteking heb ik afgelopen jaar al preventief vervangen en aangepakt. Misschien toch maar de busjes terug zetten? Wat denken jullie?

Normaliter doe ik alles zelf maar de moed begint me aardig in de schoenen te zakken betreft dit probleem, hebben jullie ervaring met een yamaha dealer? Heb zelf namelijk niet enorm veel vertrouwen in garages :p

Waardeer jullie hulp enorm!
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Klopt heb dit vandaag even gedaan. Daarna testritje gemaakt, half uur gereden binnen door (veel optrekken en afremmen) geeft nooit problemen.
Vervolgens op grote weg 10 minuten 110 a 120 km/h gereden, toen ontstond t probleem weer (hield wat in, bij vol gas trekt die wel door, vervolgens gestopt liep wat onevenredig met klappen uit de uitlaat. Is na nog geen 5 seconden weer voorbij en dan loopt hij weer perfect).

Vervolgens op een 60 weg in zn 2e versnelling 60 gereden om met het zelfde toerental te rijden (dacht wellicht benzine toevoer een probleem) echter dan doet het probleenm zich niet voor.

Bijzonder is wel dat de bougies best zwart zijn (zitten er nog geen 30km in):
1708466186357.png
1708466224275.png

(Linker foto =Linker cilinder, Rechter foto = Rechter cilinder)

Naalden en naaldbuizen zijn ongeveer 20k km geleden vervangen.
 
Ik vind de bougies best grijzig, kijk vooral naar het puntje. Arm mengsel zou ook de klappen in de uitlaat verklaren.

Ik zou ook denken aan benzinetoevoer. Compressie en vonk lijkt hij goed te hebben, want als hij goed loopt rijdt die goed. Heb het ook wel eens gehad met andere motoren. Geknepen of/ en deels verstopte toevoer, waardoor hij net niet voldoende benzine krijgt. Of vlotter hoogte net niet goed. Dan verbruikt hij benzine sneller, dan het vlottertje kan vullen.

Snellere gasreactie dmv verwijderen van de buisjes zou evt ook arm mengsel kunnen geven. Eerder/verder open dus meer lucht, zonder dat er meer brandstof bij is?
 
Oke bedankt voor de info. Misschien toch inderdaad benzine toevoer.
Wanneer ik in de 5e versnelling 110km/h rijdt heb ik het gas verder open dan met zelfde toeren in 2e versnelling.
Dat kan ook verklaren waarom hij met 110km/h na tijdje begint te rommelen.

Ik zal eens kijken naar het filtertje in de benzine slang, bedankt voor de tips!
Hebben jullie ervaring met benzine filters? Heb er namelijk 3 tussen zitten (nogal angst gekregen met rotzooi in de carburateur tijdens rit in marokko).
Misschien dat ik deze er ook maar tussenuit haal.

Zit eventueel ook een warmere bougie en goed afstellen van de lucht/benzine schroef. Geen idee wat dit de klachten kan oplossen
 
Laatst bewerkt:
Hmm, als ik je een tip mag geven: maak hem zoals de fabriek het heeft ontworpen. Er zijn veel gekke klachten door extra benzinefilters tussen de leiding, dus haal de er a.u.b. tussenuit. Grote kans dat je klachten dan over zijn.

Filters ertussen uit, carb weer standaard afstellen en gas erop.
 
544C9E96-F334-4F3C-87A5-C3017256E9BD.jpeg

Van die zwarte beugels voor de kofferdrager zo als op dit plaatje heb ik nog liggen. De rest is universeel en dat is meegegaan met de TDM bij inruil.
Kan zijn dat je ze iets bij moet buigen om ze passend te krijgen maar van mij mag je ze zo hebben. Heb alleen niet zo’n zin om die lompe dingen te verzenden:+
 
Bekijk bijlage 1976313
Van die zwarte beugels voor de kofferdrager zo als op dit plaatje heb ik nog liggen. De rest is universeel en dat is meegegaan met de TDM bij inruil.
Kan zijn dat je ze iets bij moet buigen om ze passend te krijgen maar van mij mag je ze zo hebben. Heb alleen niet zo’n zin om die lompe dingen te verzenden:+
Nou @Motorbertje dat is toch een heel mooi aanbod.
En ook top van jouw natuurlijk.
 
Bekijk bijlage 1976313
Van die zwarte beugels voor de kofferdrager zo als op dit plaatje heb ik nog liggen. De rest is universeel en dat is meegegaan met de TDM bij inruil.
Kan zijn dat je ze iets bij moet buigen om ze passend te krijgen maar van mij mag je ze zo hebben. Heb alleen niet zo’n zin om die lompe dingen te verzenden:+
Dit is fantastisch!!! Waar en wanneer kan ik ze ophalen? En wat voor drankje kan ik je mee plezieren?
 
Naar aanleiding van je vraag vond ik het leuk om uit te zoeken.

Het is een knooppunt tussen de stationair sproeier, mengselschroef en de inlaat van de carb.
In het schema uit het wphb staat dit. (klik voor grote afbeelding)

Bekijk bijlage 1969854

Benzine wordt via de stationair sproeier(15) in het “knooppunt” aangezogen.
In het knooppunt zitten 3 gaatjes die onder de gasklep (linkerfoto) het inlaatkanaal inkomen.

Bekijk bijlage 1969868Bekijk bijlage 1969869
Op de linkerfoto zie nog een gaatje waar benzine doorkomt.
De hoeveelheid van benzine door dit gaatje regel je met je mengselschroef.

Uiteraard moet dit knooppunt schoon blijven en de gaatjes moeten niet verstopt raken.
Voor ultrasoon reinigen is het wellicht handig om de stop eruit te halen en nadien weer te monteren met een vers viton ringetje.
De maten zou je even op moeten meten en kan je gewoon bestellen op het web.

Let ook op dat de stop/plug op dezelfde positie terug geplaatst word.
Vanmiddag begonnen met een setje carburateurs op te bouwen.
Eerst schoongemaakt en daarna in de ultrasoon gebadderd.
Ik had de stops eruit gehaald en dan maak je ze stukken beter schoon.

Alleen de pilot screw bleek niet open te zijn.
Met een elektradraadje een klein gaatje geprikt en daarna open geragt.
IMG_0331.jpeg
Zonder de stop en met een lamp kan je goed zien dat alle gaatjes open zijn.

Scherm­afbeelding 2024-02-24 om 22.26.54.png

Straks even uitzoeken welke setting een TDM heeft want deze cab`s komen op mijn project
 
Zo laat je ook gelijk zien dat ultrasoon reinigen niet altijd alle gaatjes open maakt en dus even alles na lopen dus.
 
Wat @Robinjo schrijft klopt helemaal.
Ik heb door de jaren heen tig carburateurs onder handen genomen en heel vaak gemerkt dat de kleinste gaatjes gewoon niet 'open' gaan door ultrasoon reinigen.
Een klein koperadertje van een electrasnoer is dan precies het juiste recept.

En @Raymond W : als je gegevens uit het werkplaatshandboek van een TDM nodig hebt geef maar een seintje dan zoek ik het op voor je.
 
Thanks @Garfield
Bij Kedo hebben ze complete revisiesetjes met alle standaard sproeirs etc.
(Wat een ongelofelijke kut-site hebben ze ervan gemaakt:()
Roukama heeft ze ook maar die hebben geen afdichtrubbers voor de choke.

Ga maar weer eens een lijstje maken wat ik nog meer nodig heb.
 
Iemand hier belang bij? Langere dogbones om de motor te verlagen. Heb de motor allang niet meer maar vond deze nog. Nooit gemonteerd. 120 mm hart-hart gemeten. Mogen voor klein prijsje weg.
 

Bijlagen

  • 20240227_083708.jpg
    20240227_083708.jpg
    238,6 KB · Weergaven: 0
  • 20240227_083718.jpg
    20240227_083718.jpg
    224 KB · Weergaven: 0
Hoihoi, Iemand ervaring met de Giant loop Coyote saddlebag?
Ik ben benieuwd hoe deze op de XTZ750 past.
Alvast bedankt!
 
Iemand aanrader voor aftermarket bougiedoppen? Ik had de NGK XD10F besteld maar die lijken iets te kort (terwijl ze verkocht worden als lange modellen). Iemand tips, liefts iets waar ik de orginele stofrubbers nog op kan doen
 
Iemand een idee wat dit geratel kan zijn? Het houdt na ongeveer 2 minuten op. Als de motor warm is. Dacht eerst aan de koppeling maar die heb ik in zijn geheel, met korf vervangen. Krukas is Oké. Dacht aan het klepje van de olietank? Iemand nog andere ideeën. Hij heeft altijd zo geklonken. Dus voor de nieuwe kop en distributieketting.
 
Lekt er een uitlaatbocht op de cil-kop?
Lokaliseer het eens met een stethoscoop.
Of met een lange schroevendaaier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan