Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Iemand een idee wat dit geratel kan zijn? Het houdt na ongeveer 2 minuten op. Als de motor warm is. Dacht eerst aan de koppeling maar die heb ik in zijn geheel, met korf vervangen. Krukas is Oké. Dacht aan het klepje van de olietank? Iemand nog andere ideeën. Hij heeft altijd zo geklonken. Dus voor de nieuwe kop en distributieketting.
Bekijk bijlage 1980570
Ik zeg een ratelende ketting.
 
Oke bedankt voor de info. Misschien toch inderdaad benzine toevoer.
Wanneer ik in de 5e versnelling 110km/h rijdt heb ik het gas verder open dan met zelfde toeren in 2e versnelling.
Dat kan ook verklaren waarom hij met 110km/h na tijdje begint te rommelen.

Ik zal eens kijken naar het filtertje in de benzine slang, bedankt voor de tips!
Hebben jullie ervaring met benzine filters? Heb er namelijk 3 tussen zitten (nogal angst gekregen met rotzooi in de carburateur tijdens rit in marokko).
Misschien dat ik deze er ook maar tussenuit haal.

Zit eventueel ook een warmere bougie en goed afstellen van de lucht/benzine schroef. Geen idee wat dit de klachten kan oplossen
Hoe is het hiermee eigenlijk @MikeXTZ750 ?
 
Hoe is het hiermee eigenlijk @MikeXTZ750 ?
Heb het voor nu even gelaten wat het is, heb zolang ik geen 140km/h rij nergens last van.
Ik vermoed dus dat het met de benzine toevoer te maken heeft. Ik ben van plan om eerst een tank leeg te rijden om te kijken hoe vies de filters worden. Als ze mooi schoon blijven haal ik ze er tussenuit en maak ik alles zoals het orgineel hoort (enkel dat kleine filtertje bij de ingang van de carburateurs).👍
 
Heb het voor nu even gelaten wat het is, heb zolang ik geen 140km/h rij nergens last van.
Ik vermoed dus dat het met de benzine toevoer te maken heeft. Ik ben van plan om eerst een tank leeg te rijden om te kijken hoe vies de filters worden. Als ze mooi schoon blijven haal ik ze er tussenuit en maak ik alles zoals het orgineel hoort (enkel dat kleine filtertje bij de ingang van de carburateurs).👍
Als het met het leeg rijden van de tank steeds erger wordt, dan zou het ook de brandstofpomp kunnen zijn. Die moet steeds harder gaan werken als de tank verder leeg raakt.
 
Ha,

ook ik heb er aan moeten geloven en heb een mooi exemplaar uit 89 gekocht, nou heb ik wel een probleempje , de tellerunit in het voorwiel werkt niet, iemand toevallig enig idee waar deze vandaan te halen? Ben het internet al aan het afstruinen geweest maar nog niets kunnen vinden

M.v.g. Pieter
 
Ha,

ook ik heb er aan moeten geloven en heb een mooi exemplaar uit 89 gekocht, nou heb ik wel een probleempje , de tellerunit in het voorwiel werkt niet, iemand toevallig enig idee waar deze vandaan te halen? Ben het internet al aan het afstruinen geweest maar nog niets kunnen vinden

M.v.g. Pieter
Nice. Ik heb er ook een aangeschaft afgelopen november, hij is uit '93. Altijd modern gereden, maar wilde iets nostalgisch. Ook nog naar de Honda AT gekeken, maar die wilde iedereen al en ik wilde wat anders. Ik heb de mijne net 95% klaar voor komend seizoen - mooi Silky White met nostalgisch sticker werk, nog één sticker te gaan. Hij is compleet uit elkaar geweest ook het blok ivm olie verbruik. Nu de kinderziektes - indien aanwezig - eruit rijden en in de zomer naar Zwitserland!
 

Bijlagen

  • XTZ 750 BB.JPG
    XTZ 750 BB.JPG
    94,3 KB · Weergaven: 0
  • XTZ 750 WH.JPG
    XTZ 750 WH.JPG
    72,6 KB · Weergaven: 0
  • XTZ 750.JPG
    XTZ 750.JPG
    136,4 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Als het met het leeg rijden van de tank steeds erger wordt, dan zou het ook de brandstofpomp kunnen zijn. Die moet steeds harder gaan werken als de tank verder leeg raakt.
Brandstof pomp heb ik recent nog vervangen.
Ik heb net de filters (die ik binnenkort wil verwijderen) gecheckt en deze houden nog best veel ruis tegen.
Daarom twijfel ik nog om deze er toch uit te halen en dat kleine orginele filtertje bij de carburateurs te plaatsen. Deze zit dan wss binnen paar weken vol.
De filter in de tank zit bij mij los en mist dus, hoe dien ik deze te bevestigen? Bestaat er een soort benzine bestendigde lijm? Wellicht dat dit al een hoop gaat helpen.

Ik ben benieuwd naar andere tips van mensen met het zelfde probleem alvast bedankt
 
Goedemorgen,

Ik zou, als je het weer origineel wil hebben, nw kraantjes monteren en het filter tussen de carb plaatsen. De mijne werkt perfect met dit systeem. Mijn tank is opnieuw gespoten en zoals je weet krijg je daar altijd intern troep van binnen. Het originele systeem, pareert dit prima.
 
Een aantal van jullie weten dat ik de XTZ van Hookski heb overgenomen. Die was er mee gevallen, dus had wat schade. Hierbij even de tussenstand.

Het stuur stond scheef. De XTZ heeft rubberen bussen tussen kroonplaat en de stuurhouders. Die heb ik vervangen met kunststof bussen van Kedo.

IMG_3584.jpegIMG_3586.jpeg

Daarna stond het stuur weer recht. Vervolgens de kappen gedemonteerd. Helaas bleken eigenlijk alle kappen wel een scheur of schade te hebben. En dan keuzes he.. 1 kap vervangen en tank spuiten. Maar dan weer kans op kleurverschil en is nog niet alles netjes. Dan maar alles eraf en opnieuw.
IMG_3482.jpegIMG_3511.jpegIMG_3483.jpegIMG_3503.jpeg

Ik ga toch een poging doen om alles te herstellen. Ik heb de tijd, gereedschap wat ik mag lenen en wil deze kappen wel proberen te redden. Ondertussen een Ali kappenset en een andere tank gekocht via MP op toch te kunnen rijden. En als we dan toch bezig zijn, ook maar valbeugels gekocht.

IMG_3885.jpegIMG_3965.jpeg

En gelijk goed testrondje gereden.
IMG_3981.jpeg

Ook een poging gedaan om de Arrow demper te herstellen. Dat viel niet mee😅. Maar het is een stuk beter.

IMG_4112.jpegIMG_4114.jpegIMG_4115.jpegIMG_4117.jpeg

Ondertussen ook het slotje van het kofferklepje gemaakt.
IMG_3985.jpegIMG_3991.jpegIMG_4014.jpeg

Vandaag nog rondje gedaan. Rijdt wel goed hoor👍🏻

IMG_4182.jpegIMG_4239.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ha,

ook ik heb er aan moeten geloven en heb een mooi exemplaar uit 89 gekocht, nou heb ik wel een probleempje , de tellerunit in het voorwiel werkt niet, iemand toevallig enig idee waar deze vandaan te halen? Ben het internet al aan het afstruinen geweest maar nog niets kunnen vinden

M.v.g. Pieter
Die zijn niet meer leverbaar.
Het gaat waarschijnlijk alleen om het aandrijfplaatje dat kapot is.
Helaas zijn de plaatjes niet los te koop.
Misschien is hij nog te repararen?
 
Een aantal van jullie weten dat ik de XTZ van Hookski heb overgenomen. Die was er mee gevallen, dus had wat schade. Hierbij even de tussenstand.

Het stuur stond scheef. De XTZ heeft rubberen bussen tussen kroonplaat en de stuurhouders. Die heb ik vervangen met kunststof bussen van Kedo.Bekijk bijlage 1982835
Bekijk bijlage 1982836

Daarna stond het stuur weer recht. Vervolgens de kappen gedemonteerd. Helaas bleken eigenlijk alle kappen wel een scheur of schade te hebben. En dan keuzes he.. 1 kap vervangen en tank spuiten. Maar dan weer kans op kleurverschil en is nog niet alles netjes. Dan maar alles eraf en opnieuw.
Bekijk bijlage 1982840Bekijk bijlage 1982841Bekijk bijlage 1982842Bekijk bijlage 1982843

Ik ga toch een poging doen om alles te herstellen. Ik heb de tijd, gereedschap wat ik mag lenen en wil deze kappen wel proberen te redden. Ondertussen een Ali kappenset en een andere tank gekocht via MP op toch te kunnen rijden. En als we dan toch bezig zijn, ook maar valbeugels gekocht.Bekijk bijlage 1982851

En gelijk goed testrondje gereden.Bekijk bijlage 1982852
Bekijk bijlage 1982853

Ook een poging gedaan om de Arrow demper te herstellen. Dat viel niet mee😅. Maar het is een stuk beter.

Bekijk bijlage 1982856Bekijk bijlage 1982857Bekijk bijlage 1982858Bekijk bijlage 1982859

Ondertussen ook het slotje van het kofferklepje gemaakt.
Bekijk bijlage 1982862Bekijk bijlage 1982863Bekijk bijlage 1982864
Vandaag nog rondje gedaan. Rijdt wel goed hoor👍🏻Bekijk bijlage 1982866Bekijk bijlage 1982868
Die is naar een goed adres gegaan, mag Menno trots op zijn.
 
Een aantal van jullie weten dat ik de XTZ van Hookski heb overgenomen. Die was er mee gevallen, dus had wat schade. Hierbij even de tussenstand
Vandaag nog rondje gedaan. Rijdt wel goed hoor👍🏻
Je bent keigoed bezig Eelco.. het was en is nog steeds een prima motor die het juiste nieuwe baasje heeft gevonden. Geweldig te zien hoe een volgende bezitter er volop van gaat genieten ! Klasse hoor :t

gr Menno
 
Dankje wel Menno!

Ik ben trouwens nog op zoek naar een paar boutjes waarmee de kappen aan de tank en voorkap zitten. Heeft iemand die toevallig over?
 
Ik rij dus ook sinds de kerst een XTZ750.

Motorisch op orde (dacht ik) en optisch nog druk met de kuipdelen etc, toch vandaag ff rondje rijden om de fiets te leren kennen. Best al wel wat "rondjes om de kerk" gedaan, maar had er vertrouwen in, en vandaag eens een goed stuk rijden. 200km had ik er al op zitten toen ik 10km van huis stil kwam te staan. Ineens op 1 poot lopen... Wel de kans gehad te proberen. En onder nullast hupste ie heen en weer maar wou ie wel op 2 poten lopen, choke er bij maakte dat wel beter, dan kon je zelfs wat accelereren. Koffiedik kijken want bij de eerste keer vanuit stil optrekken sloeg ie af en nooit meer starten. Iemand idee waar ik dit het beste kan gaan zoeken?
Dacht zelf aan carbs hoofd sproeier verstopt en/of troep in de tank. Maar heb dit met bromfietsen ook weleens gehad in de ontsteking met een hele zwakke vonk.

Hoor graag jullie ideeën en hulp
 
@Eelco36 ziet er netjes uit met de arrow uitlaat en zwarte kappen. 👍

Vandaag mooi rondje wezen rijden, helaas halverwege de ANWB moeten bellen. De moed zakt me in de schoenen met deze motor ;(
Bleek een los zittende accu kabe te zijn dus kon gelukkig snel weer op weg. *D

Kwamen er zo wel achter dat de laadspanning bij 3.000rpm bijna 17V is, met een grotere accu in parallel geschakeld met de orginele accu dropte de laadspanning naar netjes onder de 15V. wellicht accu toe aan vervanging?
Rectifier is nieuw en spoelen in het blok zijn netjes 0.2ohm zonder kortsluiting naar gnd.
 
p.s. ik ben aan het overwegen om de "orginele" type gelijkrichter te plaatsen, maar heb gelezen dat deze snel doorbranden.
Iemand hier ervaring mee? (Kedo nummer: 41740HQ)
 
p.s. ik ben aan het overwegen om de "orginele" type gelijkrichter te plaatsen, maar heb gelezen dat deze snel doorbranden.
Iemand hier ervaring mee? (Kedo nummer: 41740HQ)
Nee geen ervaring mee, volgens Kedo is die gebruikt tot 92. Ik had een 95 model en daar zit een zwaardere in. Die zit in op een beugel tussen het frame boven de accu.
 
p.s. ik ben aan het overwegen om de "orginele" type gelijkrichter te plaatsen, maar heb gelezen dat deze snel doorbranden.
Iemand hier ervaring mee? (Kedo nummer: 41740HQ)
Dat valt wel mee mits je de spanningsregelaar met coolpasta tegen de plaat monteert zodat hij zijn warmte kwijt kan.
En een extra massakabel aanlegt van de sr naar de - op de accu.

Maar waarom zou je de sr en accu vervangen?
Ga eerst eens meten. <klik
 
Ha,

ook ik heb er aan moeten geloven en heb een mooi exemplaar uit 89 gekocht, nou heb ik wel een probleempje , de tellerunit in het voorwiel werkt niet, iemand toevallig enig idee waar deze vandaan te halen? Ben het internet al aan het afstruinen geweest maar nog niets kunnen vinden

M.v.g. Pieter
Die telleropnemers zijn idd vrij gevoelig voor verkeerde plaatsing, bij het terugmonteren goed opletten dat de pootjes op de juiste plek zitten.
Ik heb bij mijn motor (bmw) nu een telleropnemer uit een 3D printer. Als je een goed voorbeeld hebt is dat misschien een optie.
Deze meneer is er kennelijk vrij handig in.
 
Die Ali kappen zien er op de foto best goed uit, is de pasvorm en kwaliteit nog een beetje acceptabel?
Tja.. het antwoord is persoonlijk.

De kappen zijn dun en de lak net zo. Als je een keer lomp verkeerd trekt breekt er wat af, bij het aandraaien van het voorspatbord kraakt het en de koplampkap moet je een beetje op zijn plek duwen met monteren. Qua vorm is het net een vrouw die aan het begin van de avond niet, maar na 10 bier, erg knap is. ;). Iets met 'Mooi van ver, verre van mooi'.

Zonder gekheid; Ik ben ook kritisch qua lakwerk. Voor de prijs een prima setje. Het past best goed. Je kan er goed een motor mee opknappen al zou ik het dan wel overspuiten en hier en daar verstevigen. Wil je echt kwaliteit moet je origineel, JRE of Perfect Fairings kopen. Wanneer mijn orri kappen weer klaar zijn gaan ze denk ik weer de verkoop in, kan je het zelf proberen. :)
 
Laatst bewerkt:
Nice. Ik heb er ook een aangeschaft afgelopen november, hij is uit '93. Altijd modern gereden, maar wilde iets nostalgisch. Ook nog naar de Honda AT gekeken, maar die wilde iedereen al en ik wilde wat anders. Ik heb de mijne net 95% klaar voor komend seizoen - mooi Silky White met nostalgisch sticker werk, nog één sticker te gaan. Hij is compleet uit elkaar geweest ook het blok ivm olie verbruik. Nu de kinderziektes - indien aanwezig - eruit rijden en in de zomer naar Zwitserland!
De stickers werkte niet, dis toch maar ff gespoten. Morgen verder en hopelijk mn velgen terug met nw bandjes.
 

Bijlagen

  • IMG_4316.jpeg
    IMG_4316.jpeg
    384,7 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan