Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Hoi allemaal! Ik ben nieuw op dit forum dus ik stel me even voor. Ik ben sinds oktober 2023 trotse eigenaar van deze ‘91 Super Ten en hard bezig de motor goed te leren kennen. Hopelijk kan dit forum mij daar een beetje in helpen en kan ik ook ooit wat terug geven.

Lange termijn doel is om er in 2025 of 2026 een keer Sandraiders mee te rijden. Erg ambitieus met zo’n zware motor maar moet te doen zijn!!

Kijk er naar uit kennis uit te wisselen op dit forum. Joe!
 

Bijlagen

  • IMG_0235.png
    IMG_0235.png
    559,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5415.jpeg
    IMG_5415.jpeg
    965,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0240.png
    IMG_0240.png
    698 KB · Weergaven: 0
Die is erg mooi! Zo gekocht?
Ja, twee eigenaren terug heeft hem helemaal van scratch opgebouwd. Heb alle foto’s gekregen. Vorige eigenaar wilde de TET gaan doen maar vond hem te zwaar en wilde een lichtere ééncilinder en na een half jaar doorverkocht.

Vorige week gelijkrichter kapot gegaan en een van de draden doorgebrand (teveel weerstand) dus die spaghetti achter de kappen wordt wel een aandachtspunt komende tijd.
 
Voor wie er wat aan heeft:
Ik ben een tijdje opzoek geweest naar 10k ohm bougie doppen die de juiste lengte hebben en waar ook nog eens de originele stof- en afdichtrubbers op passen. Helaas kon ik naast de dure originele doppen niks vinden.

Misschien geen nieuwe info voor jullie maar schijnbaar kan je ook 5k ohm doppen gebruiken zolang deze maar 'interference suppressed' zijn (wist ik niet). Ik kwam dit stukje tekst tegen namelijk wat interessant is om te lezen Measuring ohms on sparkplug caps.

Uiteindelijk doppen vervangen voor de NGK SD05FM. Rubbers passen erop en alles lijkt prima te werken!
 
Bezig in Spanje met mijn suup
Cilinders laten boren en honen in NL en zaterdag hierheen gevlogen.
Vandaag de cilinders erop gezet en morgen afmonteren.
Wat een geklooi om de zuigerveren erin te krijgen.
Ben benieuwd of hij nog olie verbruikt met deze nieuwe set?
Ook nog H4 koplampen meegenomen die wat meer licht geven in de donker Spanje
Dan nog nieuwe bandjes erop en hij kan er dan weer ff tegen
IMG_0457.jpeg

 

Bijlagen

  • IMG_0456.png
    IMG_0456.png
    365,1 KB · Weergaven: 0
Heeft iemand misschien een reserve CDI liggen (omgeving Amsterdam) waar ik een rondje mee mag rijden? Ik ben nog altijd opzoek naar mijn mysterieuze probleem en zou graag de CDI willen uitsluiten. Ik neem wat heerlijke biertjes mee voor de persoon die mij kan helpen!

Mocht niemand kunnen helpen; iemand ervaring met ali CDI's? Ik heb zelf een SR van ali die doet het prima, misschien dat een CDI ook het proberen waard is
 
CDI van ali werken niet, heb er ooit een besteld. Maar er gebeurt niks. Wel kan je een CDI van de eerste generatie TDM scoren, dat werkt ook wel.

Ook kan je de CDI open maken en de kontakten eens over solderen.
 
Bezig in Spanje met mijn suup
Cilinders laten boren en honen in NL en zaterdag hierheen gevlogen.
Vandaag de cilinders erop gezet en morgen afmonteren.
Wat een geklooi om de zuigerveren erin te krijgen.
Ben benieuwd of hij nog olie verbruikt met deze nieuwe set?
Ook nog H4 koplampen meegenomen die wat meer licht geven in de donker Spanje
Dan nog nieuwe bandjes erop en hij kan er dan weer ff tegen
Bekijk bijlage 1986615
Gebruik zelf een opengezaagde pvc buis met slangeklem.
 
Goeie tip 👍
Maar ze zitten er alweer in
Liep nog te klooien met het rubbertje om de koelvloeistofpijp die de kop ingaat maar gelukkig lag er nog eentje in het dependance.😇

Motor loopt weer maar nu krijg ik mn achterband niet van de velg😢
Had al een andere suup ernaast en met de jiffy geprobeerd de band eraf te drukken.
Zo eens proberen met wd40 oud om hem er toch af te krijgen.
Dichtstbijzijnde bandenboer zit op een uurtje rijden dus dat is ook niet handig.
 
Met oor op schroevendaaier niet te lokaliseren.

Hij deed dit al met de oude ketting. Geluid komt voor mijn gevoel uit het versnellingsbak deel. Denk het olie overdruk ventiel.
Geluid was waarschijnlijk het overdrukventiel. Denk een verstopt oliekanaal. En als gevolg een kapot lager. Zat heel veel gruis in het carter. En plots op de snelweg kwan er een nog erger geluid bij. Gelijk gestopt. Blok is hopelijk nog te redden maar ben er nu efen klaar mee. Inmiddels een 850 3vd blok erin gelepeld. Weet iemand de juiste sproeiers voor deze setting. K&N filter. Volledig rvs produro(straatlegaal)? Finetuning komt daarna wel.
 
Geluid was waarschijnlijk het overdrukventiel. Denk een verstopt oliekanaal. En als gevolg een kapot lager. Zat heel veel gruis in het carter. En plots op de snelweg kwan er een nog erger geluid bij. Gelijk gestopt. Blok is hopelijk nog te redden maar ben er nu efen klaar mee. Inmiddels een 850 3vd blok erin gelepeld. Weet iemand de juiste sproeiers voor deze setting. K&N filter. Volledig rvs produro(straatlegaal)? Finetuning komt daarna wel.
Inmiddels wat geëxperimenteerd. Hij liep duidelijk te arm. Logisch met 850cc. Ondanks dat je niks zag aan de bougies. Denk daarom dat de pilot sproeier juist is(42.5) en de naaldhoogte ook. . Stationair heel onrustig. Veel geknal in de uitlaat. Werd beter door de brandstopschroef uit te draaien. Helaas niet genoeg daarom een 75 Stationair sproeier geplaatst. Was 70. Loopt perfect Stationair nu met 2 slagen uitgedraaid. De hoofdsproeier vergroot. 142.5 en 144 was te klein. Had alleen nog 155 liggen. Daarmee loopt hij als een raket. Wat een verschil met een 750. V
 
Hoi iedereen,
Is er een bepaade zoekfunctie binnen dit topic? Verwacht dat dit namelijk al eens voorbij is gekomen binnen dit topic.
Vandaag stuk wezen rijden, ging 1/1.5 uur goed off- en onroad. vervolgens ging hij weer op 1 cilinder lopen. Ben toen naar huis gereden op 1 cilinder en na 1.2km sprong de 2e cilinder weer aan en bleef aan. Verder loopt hij super netjes en start direct zonder problemen etc.
Ondertussen al het volgende gedaan en daarom volledig ten einde raad:
> Rectifier vervangen
> Accu vervangen
> Bobine vervangen
> Bougies vervangen
> Bougie doppen nagemeten
> Carburateur gereviceerd en ultrasoon gereinigd
> Benzine pomp vervangen
> Compressie gemeten is aan beide kanten netjes

Verder vast nog andere dingen waar ik nu niet op kom.
Ik denk dat ik hem naar een yamaha dealer breng, iemand hier ervaring mee? Doe met mijn auto, motor en brommer eigenlijk alles zelf en heb daarom beetje gemengde gevoelens om het naar een garage te brengen.

Alvast bedankt!
 
Hoi iedereen,
Is er een bepaade zoekfunctie binnen dit topic? Verwacht dat dit namelijk al eens voorbij is gekomen binnen dit topic.
Vandaag stuk wezen rijden, ging 1/1.5 uur goed off- en onroad. vervolgens ging hij weer op 1 cilinder lopen. Ben toen naar huis gereden op 1 cilinder en na 1.2km sprong de 2e cilinder weer aan en bleef aan. Verder loopt hij super netjes en start direct zonder problemen etc.
Ondertussen al het volgende gedaan en daarom volledig ten einde raad:
> Rectifier vervangen
> Accu vervangen
> Bobine vervangen
> Bougies vervangen
> Bougie doppen nagemeten
> Carburateur gereviceerd en ultrasoon gereinigd
> Benzine pomp vervangen
> Compressie gemeten is aan beide kanten netjes

Verder vast nog andere dingen waar ik nu niet op kom.
Ik denk dat ik hem naar een yamaha dealer breng, iemand hier ervaring mee? Doe met mijn auto, motor en brommer eigenlijk alles zelf en heb daarom beetje gemengde gevoelens om het naar een garage te brengen.

Alvast bedankt!
Toch ergens eens los contact richting ontsteking.
Eens voorzichtig aan de stekker van de CDI unit rommelen. Draadboom volgen naar de bobine en daar eens mee rommelen. Ook eens wat tikken op de CDI unit. Daar kunnen kontakten zitten die slecht kontact maken. Ik bedoel daar mee dat de soldeer verbindingen poreus geworden zijn. Je zou hem eens open kunnen maken en kontacten eens over solderen.

Dit zijn gewoon de lastigste problemen.

Succes er mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan