Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Bedankt voor jullie reacties @superrobke & @Raymond W

Het gebeurd inderdaad vaker, eigenlijk altijd na een aantal kilometers gereden te hebben.
Het kleuren schema wat je gestuurd hebt gaat zeker helpen bij het zoeken van het probleem.
Dus alle contacten nalopen, kabels en zekeringen controleren en de soldeerverbindingen in de CDI.
Dat wordt zeker een weekendje aan de bak maar hopelijk met mooi resultaat.
Mocht dit niet baten kan het beestje altijd nog langs de garage.
Thanks!

Waar kan ik de zekering trouwens vinden? Lijkt er bij mijn motor niet op te zitten (of ik kijk niet goed)
 
Bedankt voor jullie reacties @superrobke & @Raymond W

Het gebeurd inderdaad vaker, eigenlijk altijd na een aantal kilometers gereden te hebben.
Het kleuren schema wat je gestuurd hebt gaat zeker helpen bij het zoeken van het probleem.
Dus alle contacten nalopen, kabels en zekeringen controleren en de soldeerverbindingen in de CDI.
Dat wordt zeker een weekendje aan de bak maar hopelijk met mooi resultaat.
Mocht dit niet baten kan het beestje altijd nog langs de garage.
Thanks!

Waar kan ik de zekering trouwens vinden? Lijkt er bij mijn motor niet op te zitten (of ik kijk niet goed)a
Allemaal prima, maar wellicht - als je deze vragen stelt - bij voorbaat al naar de garage brengen….in ieder geval succes. Ik blijf bij een nieuwe accu, laadstroom is prima met een mosfit. .
 
Bedankt voor jullie reacties @superrobke & @Raymond W

Het gebeurd inderdaad vaker, eigenlijk altijd na een aantal kilometers gereden te hebben.
Het kleuren schema wat je gestuurd hebt gaat zeker helpen bij het zoeken van het probleem.
Dus alle contacten nalopen, kabels en zekeringen controleren en de soldeerverbindingen in de CDI.
Dat wordt zeker een weekendje aan de bak maar hopelijk met mooi resultaat.
Mocht dit niet baten kan het beestje altijd nog langs de garage.
Thanks!

Waar kan ik de zekering trouwens vinden? Lijkt er bij mijn motor niet op te zitten (of ik kijk niet goed)
er loopt een dunnere rode draad van de plus pool van de accu af, daar zou een zekering in moeten zitten. volgens mij heeft hij orgineel maar 1 zekering, ik heb er wel meerdere zekeringen tussen gezet toendertijd. maar die draad volgen en dan kom je bij een zekering uit.
 
Accu lijkt mij prima in orde, beneden 9v tijdens het starten is pas zorgelijk.
Laadstroom is sowieso klote bij de suup, met lichten aan meet ik ook niet meer dan 13v.
Met lichten uit is dat 14,nog wat.

Probleem is dus dat je een volle accu hebt en tijdens het starten maar alle stroom wegvalt of wordt leeg getrokken door het starten.
Dat kan een draadbreuk zijn of de startmotor.
Dit idee heb ik dus ook.
op het moment dat ik de startknop in druk, hoor je dat alle stroom opeens weg is. dus dan gaat startmotor niet rond en lijkt het te klinken alsof deze vast zit.
echter: 5 seconden na het filmpje dat ik had gemaakt, en ff aan de startdraad had gefriemeld, ging deze zonder probleem rond.
een leeg getrokken accu zou dan ook niet het euvel zijn, want ik heb immers 20x op de startknop gedrukt, en met een zwakke accu zou hij daarna niet opeens aanslaan naar mijn idee.
SR lijkt ook goed want niet een te hoge spanning bij opvoeren van toerental.

misschien dan nog het vaporlock van @Hookski, ik heb nog niets met de benzinekranen gedaan, deze mogen wel gereviseerd worden.
of inderdaad lekstroom zoals @Eelco36
ik zal de accu laten controleren @Garfield

Ik heb weer wat klusjes te doen komende week. dank voor het meedenken! en ik laat weten wat het uiteindelijk is geweest :)
 
Bedankt voor jullie reacties @superrobke & @Raymond W

Het gebeurd inderdaad vaker, eigenlijk altijd na een aantal kilometers gereden te hebben.
Het kleuren schema wat je gestuurd hebt gaat zeker helpen bij het zoeken van het probleem.
Dus alle contacten nalopen, kabels en zekeringen controleren en de soldeerverbindingen in de CDI.
Dat wordt zeker een weekendje aan de bak maar hopelijk met mooi resultaat.
Mocht dit niet baten kan het beestje altijd nog langs de garage.
Thanks!

Waar kan ik de zekering trouwens vinden? Lijkt er bij mijn motor niet op te zitten (of ik kijk niet goed)
IMG_2820.jpeg
Meestal zit de (zweef)zekering in het rubber bandje dat de accu op zijn plek moet houden.
Op de foto zie je hem voor de accu.
Als deze slechte contacten heeft geeft dat gedoe want dan draait je motor alleen nog op de dynamo waardoor hij begint te pruttelen alof hij op 1 cilinder loopt.
Dingen kosten maar een paar euro

Er zit nog een zekering in je kabelboom onder je tank maar die is alleen voor de ventilator.
 
Eigenlijk om deukjes uit plaatwerk te trekken
1712475327208.jpeg


Maar het sleufje pasje mooi om het inbusboutje om de deuk eruit te trekken.

Trouwens voor de fun gele folie op de koplampen geplakt. Over 2 weken weekend Luxemburg👍.IMG_4317.jpeg

Nog een technische vraag: ketting spanning staat in het WPH 2-5mm op de zijstandaard. Nou is dan lastig meten, vind ik. Soort van net niet strak? Hoe doen jullie dat? Heb hem nu maar +-1cm gehouden.

EDIT: verkeerd gekeken. Het moet zijn 25-35mm
 
Laatst bewerkt:
De keting komt flink strakker te staan door inveren wanneer je erop gaat zitten.
Ik denk dat hij nu veel te strak staat. Nadat ik bij een motorzaak de banden had laten wisselen moest ik de ketting ook een aantal slagen losser laten zetten...
 
Weet iemand waar ik de afdekplaat van de 'bagagedrager' kan krijgen? Hoeft niet perse origineel te zijn.
 
Weet iemand waar ik de afdekplaat van de 'bagagedrager' kan krijgen? Hoeft niet perse origineel te zijn.
In juli 2017 ben ik ook op zoek gegaan naar zo'n dekseltje.. op pag 71 staat nog een posting van 3LDré met zijn oplossing..
en iets verder meldt QupiX nog dat hij ze wil laten 3D-printen.. ik heb toen zelfs 2 stuks bij hem besteld, maar niks meer van hem gehoord, en ik zie dat hij sinds 2018 niet meer actief is

Heel misschien dat iemand (of een motorsloop) nog iets heeft liggen
 
Hoi Allemaal,

Ik ben sinds een maand trotse eigenaar van een xtz 750 uit het jaar 1989!

Ik heb tot nu toe weinig problemen ervaren, gezien ik hem vaak in de stad en omgeving rij. Wel merkte ik al dat wanneer ik 10 minuten 100 reed op de snelweg, hij een beetje begin te stotteren op de afrit. Ook hoor ik dan een licht stikkend ploffend geluid uit de uitlaat.

Nu ben ik gister voor het eerst een langer stuk gaan rijden met mijn tenere. Nu heb ik gemerkt dat hij soms begint te stotteren en er lijkt vervolgens iets om te slaan in de motor. Het geluid uit de uitlaat wordt ongeveer 4 keer zo luid en hij gaat niet meer harder dan 100, ook niet bij vol gas. Hij verliest dus al zijn power en maakt giga veel herrie, het gekke is: hij maakt niet eens veel meer toeren. Wanneer ik de snelweg af ga en hem even in zijn neutraal laat lopen, rijdt hij vervolgens weer weg met al zijn kracht. Wetende dat het niet lang duurt voordat hij weer al zijn power verliest en een pleuris herrie gaat maken.


Het gekke is: ik heb gister 150
Km off road gereden, en hij heeft totaal nergens last van als je wisselende snelheden rijdt in zijn 2,3,4. Het begint pas wanneer je langere tijd een hoge snelheid rijdt in zijn 5e versnelling

Ik hoor graag jullie ervaringen.


Met vriendelijke groet,

Tim
 

Bijlagen

  • IMG_9966.jpeg
    IMG_9966.jpeg
    815,5 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan