Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Ow ja, en die stuurproppen vervangen.
Hoe krijg je die ouwe het beste eruit?
Uitboren?
Persen?
Verwarmen?
Bij mij kostte het veel moeite, maar op het Tenere forum zag ik iets wat ik ook had moeten proberen:
-2 doppen, 1 die op je kroonplaat past en 1 die net de oude rubberen bussen meepakt en dan met een draadeind de bus zo de kroonplaat uit draaien.

Ik heb het rubber eruit geslagen/gesneden dan daarna met een zaag het metalen omhulsel doorgezaagd en daarna de stalen bus eruit geslagen. Veel moeite en gaat ook zo fout, maar een andere optie had ik niet meer.

Ik heb het gedaan met m'n reserve kroonplaat, dan kon ik makkelijk de kroonplaat omwisselen als ik er tijd voor had (heb er dus nog nog steeds 1 over ;) )
 
Bij mij kostte het veel moeite, maar op het Tenere forum zag ik iets wat ik ook had moeten proberen:
-2 doppen, 1 die op je kroonplaat past en 1 die net de oude rubberen bussen meepakt en dan met een draadeind de bus zo de kroonplaat uit draaien.

Ik heb het rubber eruit geslagen/gesneden dan daarna met een zaag het metalen omhulsel doorgezaagd en daarna de stalen bus eruit geslagen. Veel moeite en gaat ook zo fout, maar een andere optie had ik niet meer.

Ik heb het gedaan met m'n reserve kroonplaat, dan kon ik makkelijk de kroonplaat omwisselen als ik er tijd voor had (heb er dus nog nog steeds 1 over ;) )
Op die manier heb ik de plaat al in de bankschroef staan maar krijg er te weinig spanning op.
Zal het proberen met een draadeind, thanks.
 
Vandaag is mijn kedo bestelling aangekomen na een wereldreis van precies 1 week.
Schijnt nogal gezellig te zijn voor doosjes in de sorteercentra van dhl.
Vroegere tijden was het binnen 48 uur na betaling binnen, nu een week.

Daar zit oa in:
Bekijk bijlage 1621690
Een OEM kleppendekselpakking want ik heb mijn blok vorig jaar opgebouwd met een Althena pakkingset.
Kedo heeft de althena pakking in zijn webshop maar is niet meer leverbaar*.
Vandaar dat ze nu voor bijna 2x de prijs van die althenapakking een oem hebben voor €50

* De althena pakking lekt bijna altijd vandaar dat je bij vele suup`s kit of vloeibare pakking tegenkomt onder het kleppendeksel.
Ik moest eerst mijn suup naar rechts laten hangen alvorens ik hem op zijn standaard kon zetten anders had ik meteen olievlekken op de grond.

De carburateurs liggen al uit elkaar om hem zuiniger te laten lopen.
Verbruik was 1:15 en op zich heb ik daar geen problemen mee maar over een maandje en een paar weekjes moet hij naar Spanje en daar gaat hij waarschijnlijk pruttelen met dit verbruik.
Ik probeer het eerst met kleinere sproeiers (#140 ipv #142,5) en nieuwe naalden op te lossen.
Had al nieuwe titanium gasbuizen dus daar ligt het niet aan.

Ook ga ik een hydrolische remlichtschakelaar proberen.
Met het mechanische geval wat er standaard op zit heb ik meerdere keren problemen gehad.

Ow ja, en die stuurproppen vervangen.
Hoe krijg je die ouwe het beste eruit?
Uitboren?
Persen?
Verwarmen?
Ik heb een tijdje terug een how to gemaakt met foto's. Inderdaad op de manier die Bowler beschrijft. Zal hem zo eens op proberen te zoeken.

Ik wil ook graag een andere ervaring delen. 2 jaar terug was mijn suup heel erg toe aan nieuwe remschijven en die heb ik toen van eBay afgehaald voor in totaal 140 euri. Dacht: dat is de wereld niet, maar ook niet extreem goedkoop en ze kwamen uit Engeland en ik zag dat deze vorm schijf ook in Nederland verkocht werd. Later zag ik ze ook staan op Ali Express. Lage prijs was destijds belangrijk want er stond een huwelijk en een lange reis richting midden Oosten in de planning dus ik had geen geld over zeg maar.

Mede door die reis en de corona perikelen afgelopen jaar niet zoveel gereden als gewoonlijk maar toch een kleine 10.000km weg gezet. De schijven zien er nu zo uit:
IMG_20210414_214410.jpg


IMG_20210414_214356.jpg


IMG_20210414_214345.jpg
IMG_20210413_140942.jpg

IMG_20210413_140937.jpg

IMG_20210413_140929.jpg

IMG_20210413_140923.jpg


Ik kan nog wel even doorgaan maar ik denk dat het idee duidelijk is...

Dit is het verschil in dikte tussen 10.000km oude Chinese schijven en een 80.000km oude originele schijf:
IMG_20210413_140910.jpg

IMG_20210413_140811.jpg

2,95mm VS 2,70mm. Dat scheelt niet eens zoveel, toch?

En nu het gewicht:
IMG_20210413_140541.jpg

IMG_20210413_140528.jpg


Dat scheelt iets meer...

Ik heb besloten iets kritischer te kijken naar spullen die uit China komen. Goedkoop blijkt toch weer duurkoop als je schijven na 10.000 km weer moet vervangen. Tel ik de remblokken niet eens mee :x
Of het feit dat ik mijn leven aan deze schijven toevertrouwd heb.

Nou zijn dit remschijven. En een cdi of carb revisie set of brandstof pomp is minder heftig. Maar ik zou toch twee keer nadenken over sturen, steppies of een rem en koppelingshendel...

Tot zover mijn rant 😊
 
Dat draaien doe ik inderdaad vaker. Nu niet toevallig, wilde haar gewoon neerzetten 🙈

Die ogen onder aan je frame wordt de grondplaat van HD aan vastgezet. Plus nog 2 punten uit m'n hoofd. Die oogjes die aan je frame zitten zijn denk ik niet sterk genoeg.

De HD bok is trouwens net lang genoeg met standaard vering. Als je de motor iets ophoogt dan zweven de wielen niet meer zonder meer boven de grond.

Je woont zeker niet ergens in Zuid Holland? Mijn jiffy moet nog gelast worden 😇😇


Vandaag na inmiddels tweeënhalve week thuis onderwijs opeens even een paar vrije uurtjes gehad (een unicum 🥴) en me maar eens gewaagd aan de riser rubbers in de kroonplaat.

Stap 1: rubber kapot boren met 4mm boortje
Bekijk bijlage 1586807
Stap 2: binnenste bus eruit tikken
Bekijk bijlage 1586810
Stap 3: sleufje zagen in buitenste busBekijk bijlage 1586813
Stap 4: buitenste bus er ook uit tikken
Bekijk bijlage 1586815
Stap 5: nieuwe bussen erin
Bekijk bijlage 1586816
@Raymond W zo heb ik de riser bussen vervangen. Ik heb ze eerst ook in een bankschroef en mbv bussen eruit proberen te drukken maar dat gaf geen sjoege. Uiteindelijk dit maar gedaan op advies van @Bowler en dat ging uiteindelijk best makkelijk.



Volgende week ga ik weer een dagje de blubber in met de suup om nog eens te ervaren hoe rot mijn schokdemper is. Want een week later komt er een nieuwe *O* *O* *O*
 
Heeft iemand nog een deksel van de bagagedrager over? Ben de mijne verloren. Mag zonder slot.
 
Heb de stuurproppen vervangen maar niet zonder slag of stoot.
Helaas lukte het met een draadeind ook niet om genoeg kracht erop te zetten.
Zo was de bedoeling:
Dop 27 is groot genoeg om de bus in te persen en met dop 17 zou ik de bus uit de kroonplaat kunnen persen.
IMG_5009.jpeg
IMG_5011.jpeg
Zelfs met een slagmoersleutel kwam er geen beweging in dus moest ik de alternatieve route nemen.
Met een klein boortje heb ik zoveel mogelijk rubber weg geboord en met een kleinere dop dan 17 heb ik de binnenste bus eruit geperst.
IMG_5016.jpegIMG_5012.jpegIMG_5017.jpeg
De buitenste bus heb ik in moeten zagen en daarna kon ik ze eruit tikken.
IMG_5015.jpegA6861978-6F86-495F-8890-26280ECC9D11.jpg
De nieuwe bussen laten zich makkelijk op hun plaats drukken in de bankschroef.
IMG_5018.jpeg

Wellicht had het met een hydraulische pers makkelijker gegaan maar helaas heb ik die niet.


Ook een howto over de suup?
Post hem dan in dit topic en ik link hem dan in de openingspost.
 
Heeft iemand nog een deksel van de bagagedrager over? Ben de mijne verloren. Mag zonder slot.
Plaatje gevouwen. Werkt ook goed . Ik heb motea tassen gekocht. Passen op een givi rek. Alleen wel extra vastsjorren met banden. Maar dat zou ik in elk geval met tassen doen. Zo beweegt de bagage het minst. Pvc pijpje voor de bandenlichters. Tank en kappen zijn bij de spuiter voor de geïnteresseerden. Plaatje kan ook gebruikt worden om de motor op de bok te zetten in het gras.
 

Bijlagen

  • 16192611770585987985847132514864.jpg
    16192611770585987985847132514864.jpg
    207,7 KB · Weergaven: 25
  • 16192613651206033701914260967892.jpg
    16192613651206033701914260967892.jpg
    439,2 KB · Weergaven: 25
  • 16192638766029001158866012974348.jpg
    16192638766029001158866012974348.jpg
    193,1 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Ondanks de positieve complimenten voor de groene versie, toch de wrap eraf gehaald en dus ook de striping / decals weer. Mijn auto moest voor schade gespoten worden en ik had twee kappen meegenomen en vroeg of ze dit konden spuiten evt. En de prijs viel me alles mee als ik een niet metallic kleur liet spuiten. 250 Euro ex BTW. (exclusief de tank) moet ik nog prijs voor krijgen. Dus ik heb de wrap eraf gehaald, plastic kappen nog beetje extra opgeknapt met 2 componenten lijm en matjes achter en sommige waren redelijk beschadigd en andere delen leken wel nieuw. Dus toch voor 'full sonauto' look inclusief gele rubbers. (Als iemand daar een goed adres voor weet, hou ik me aanbevolen). Daarnaast bij Audaxe (instagram) de adapter set gekocht om LED koplampen te plaatsen, en deze op Ali Express gekocht. Enerzijds vind ik de oude look ook mooi maar juist dat oude met mooie heldere nieuwe ledlampen vind ik ook wel erg stoere combinatie. Dus hoop komende weken eind te komen en eind van mei haar in vol ornaat op de weg te hebben. De RAL Kleuren waaier erbij omdat ik sommige SONAUTO echt heel donker en hard van kleur vind, en ik eigenlijk de kleur van de oude XTZ 600 bijna mooier vind. Ik ga er ergens tussen zitten. Maar vermoedelijk wordt het de linkse kleur.

Screenshot 2021-04-25 at 16.26.29.jpg
Screenshot 2021-04-25 at 16.26.21.jpg
Screenshot 2021-04-25 at 16.26.12.jpg
 
Goed bezig @motovo
Is die prijs incl schuren etc?
Ben wel benieuwd hoeveel je kwijt bent incl tank?
Ik wil in de toekomst wel een set blauw/wit/geel laten spuiten maar dat zal ws iets duurder zijn.

Ook heb ik wel interesse in die set lampen dus ook daar wil ik het fijne van weten.
Heb nu ledpeertjes van ali in de oude lampen zitten en die geven best veel licht echter ook giga veel strooilicht.


Die nieuwe stuurproppen mogen dan wel gelukt zijn alleen stond mijn stuur nog scheef.

In een helder moment (soms) bedacht ik ineens dat de vorige eigenaar gevallen was en dat dat oude stuur best krom was.
IMG_3065.jpeg
Uiteraard is dit stuur de oud ijzerbak in gegaan en is er een nieuw stuur op gezet.
Waar ik alleen even geen rekening mee had gehouden is dat de riser ook een flinke tik heeft gehad.
Zojuist de risers eruit gehaald en gecontroleerd op rechtheid.
Maar hoe ga je dat checken? met een winkelhaak zie je het niet maar in de boormachine ging dat beterder.

Richten lijkt mij niet de juiste oplossing dus ga ik maar eens speuren naar een nieuwe.
 
Gisteravond over de snelweg naar huis geen enkel probleem, maar toen ik daarna een paar stoplichten verder moest stoppen merkte ik ineens dat ie nog maar op 1 cilinder liep. Optrekken ging beetje moeizaam dus, maar eenmaal boven de 4000 pakt ie weer beide cilinders op. Thuis aangekomen zag ik al olie langs een uitlaatflens lopen, foute boel...

Vermoed de koppakking gezien de compressie meting, wat denken jullie?
WOW, wat had de suup?
Dat is nogal een ingreep.
 
WOW, wat had de suup?
Dat is nogal een ingreep.
Vermoedelijk een gescheurde kop, hoewel ik dat pas zeker weet als ik hem lostrek.
Paar dingen kunnen uitsluiten, dat is eigenlijk het meest waarschijnlijke nu.
In ieder geval maar een compleet blok gehaald, TDM 3vd. Kan altijd het originele blok weer compleet opbouwen, maar heb ik nu in ieder geval wat.
TDM blok had 2 gebroken tapeindes waarvan 1 in de kop gebroken was, vandaar deze perikelen :')
 
Ah, op zo`n manier.
Je kan er in ieder geval wel lekker bij zo.

Ben wel benieuwd waaraan je oude blok stuk gegaan is.
Carterpan moet je ook overzetten dus helemaal opbouwen zal niet lukken.

(ik ben trouwens een verwoed verzamelaar van oude xtz blokjes dus als je er afscheid van wil nemen of delen nodig hebt…)
 
Hi Raymond,

Die prijs was alleen spuiten, ex tank. Ze gaan het toch nog iets beter schuren en dan spuiten dus ik vermoed dat het iets meer wordt en dan moet de tank nog. Ik laat het zeker weten wat het heeft gekost. Ik ga het later weer bestickeren. Ik zie dat sommigen de stickers doen en dan nog blanke lak erover laten spuiten. Denk alleen niet dat die spuiter daar echt zin in heeft en ik vind het ergens ook nog wel fijn dat ik de stickers eraf kan halen en nog eens wat kan varieren met de looks.

De lampen waren op Ali Express 49 dollar, je kan allerlei varianten kopen. Ze kosten niet veel, de adapter was duurder :-) Ik ben benieuwd hoe het staat als het allemaal straks nieuw is.

Morgen naar offroadcentrum Epe waar schijnbaar nog goede schijfbeschermers liggen in de kleur die ik wil en ik ga voor nog wat andere zaken kijken. Heeft ook twee mooie XT 600 staan zag ik.

De lampen kocht ik hier:

Goed bezig @motovo
Is die prijs incl schuren etc?
Ben wel benieuwd hoeveel je kwijt bent incl tank?
Ik wil in de toekomst wel een set blauw/wit/geel laten spuiten maar dat zal ws iets duurder zijn.

Ook heb ik wel interesse in die set lampen dus ook daar wil ik het fijne van weten.
Heb nu ledpeertjes van ali in de oude lampen zitten en die geven best veel licht echter ook giga veel strooilicht.


Die nieuwe stuurproppen mogen dan wel gelukt zijn alleen stond mijn stuur nog scheef.

In een helder moment (soms) bedacht ik ineens dat de vorige eigenaar gevallen was en dat dat oude stuur best krom was.
Bekijk bijlage 1624466
Uiteraard is dit stuur de oud ijzerbak in gegaan en is er een nieuw stuur op gezet.
Waar ik alleen even geen rekening mee had gehouden is dat de riser ook een flinke tik heeft gehad.
Zojuist de risers eruit gehaald en gecontroleerd op rechtheid.
Maar hoe ga je dat checken? met een winkelhaak zie je het niet maar in de boormachine ging dat beterder.
Bekijk bijlage 1624468
Richten lijkt mij niet de juiste oplossing dus ga ik maar eens speuren naar een nieuwe.
 
Het zuidelijke stuk van Groesbeek tot Weert
Ik vergelijk de huidige route van TET zuid (op de site) nu even met het gene ik als route in Basecamp (en dus ook mijn Garmin) heb staan (al jaartje of 2), en daar zit wel verschil in.. (ten zuiden van Ehv)
Is de route in de tussentijd gewijzigd, dat iemand weet ? (overlast / afgesloten paden / natuurgebied ?)
 
Ik vergelijk de huidige route van TET zuid (op de site) nu even met het gene ik als route in Basecamp (en dus ook mijn Garmin) heb staan (al jaartje of 2), en daar zit wel verschil in.. (ten zuiden van Ehv)
Is de route in de tussentijd gewijzigd, dat iemand weet ? (overlast / afgesloten paden / natuurgebied ?)
Afgelopen 2 weken zijn er 2 updates geweest. Ze doen ontzettend hun best om de druk te verdelen over de leuke paadjes om ons het lot van de Belgische TET te besparen. Nou moet ik ook zeggen dat de route ten opzichte van een half jaar geleden alweer veel minder onverhard is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan