Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Dank iedereen voor de reacties!

Zijn die chokeplungers, naalden en bussen ook in Nederland te krijgen? Bij de gewone Yamaha dealer? Zie ze online alleen bij KEDO, maar heb ze voor zaterdag nodig eigenlijk.
Je zou Tovami in Goes of FrankMXparts kunnen proberen, die hebben het wellicht liggen. Yamaha dealers zou ook kunnen, maar moet je wat geluk mee hebben.
 
Heb ze bij Frank besteld, die had ze op voorraad!
En nog even over de nokkenasketting / spanner; hoeveel kliks kan die naar buiten?

Die van mij ziet er zo uit. Ketting dan vervangen?
 

Bijlagen

  • B06EF048-000D-40CC-BF02-60373109ADCC.jpeg
    B06EF048-000D-40CC-BF02-60373109ADCC.jpeg
    82,3 KB · Weergaven: 23
Heb ze bij Frank besteld, die had ze op voorraad!
En nog even over de nokkenasketting / spanner; hoeveel kliks kan die naar buiten?

Die van mij ziet er zo uit. Ketting dan vervangen?
Daarvoor moet je even tellen hoeveel klikjes de spanner uit staat en hoeveel er nog zijn. Dan weet je hoeveel de spanner de ketting nog kan spannen, dat weet ik niet zo uit m'n hoofd ;)
 
@stapp143 . Hij is inderdaad mooi geworden. Maar volgende week is het voorbij dan mag ie weer lekker vies worden in het zand :Y :Y :Y .

Veel plezier in ieder geval en geniet er van, want daar zijn ze voor :]
 
Hallo allemaal.

Even alweer een vraag ivm spanningsregelaars. Op mijn vorige suup was er een MOSFET spanningsregelaar gemonteerd. Maar heb gehoord dat dit niet goed zou zijn omdat er teveel warmte zou geproduceerd worden in de alternator... Heb mij dus laten vertellen dat de sh 775 spanningsregelaar best zou zijn maar vroeg mij af wat jullie ervaring is met de spanningsregelaars. Welke het best zouden zijn ter vervanging van de originele... Heb hier ook al gelezen over de RR98? Dus foto's, links, info alles is welkom.
Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Nou welkom hier.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit wat voor regelaar er op zit, wel liever een zwaardere dan wat er origineel op zit. Het gaat er meer om wat je er allemaal aan electrische apparatuur aanhangt. Want de Suup komt uit een andere tijd.
 
Mijn S10 is ook eindelijk weer op de weg, het complete blok is van voor naar achter onderhanden genomen en er is nergens op bespaard. Wat is er allemaal gedaan? de uitlaat bouten waren alle 4 afgebroken, uitgeboord, opnieuw getapt, nieuwe bouten gesneden en terug geplaatst. Ook zijn de cilinders en de kop helemaal doorgespoeld om kleine metaal snippers er uit te spoelen van het uitboren van de uitlaat bouten.
WhatsApp Image 2021-05-27 at 16.10.52.jpeg
WhatsApp Image 2021-05-27 at 15.19.32.jpeg

alle kleppen zijn gecontroleerd en hebben weer de juiste speling. Ook was een van de bouten van het kleppendeksel afgebroken en zat vast in de klem die de nokkenas op zn plek houdt, deze is ook verwijderd en is een nieuwe voor in de plaatst gekomen.
WhatsApp Image 2021-05-27 at 15.21.04.jpeg

Tevens is de nokkenas ketting is vervangen net als de geleiders (alles zat op het einde van zijn leven).
de koppeling is uit elkaar gehaald en gereviseerd, nieuwe veren er in en weer netjes in elkaar geklonken. Alles is uiteraard wel extreem goed schoon gemaakt voordat het weer terug geplaatst werd in het blok.
WhatsApp Image 2021-05-27 at 15.21.02.jpeg


De carburateur is ook uit elkaar geweest en dat brengt mij op het volgende, !!Gebruik de originele Mikuni delen, dan maar een 10je duurder!! ik wil niet zeggen dat KEDO dikke bout is want ze hebben echt super spul. Maar na het ontvangen van hun carb spullen heb ik toch origineel Mikuni besteld. puur alleen al om de afwerking waar ik niet over te spreken ben, de rubbers van Kedo zijn overigens wel prima.

rechts is mikuni (30.000km oud), links is KEDO (0km oud) de lengte en de diameter zijn verder wel gelijk, het lijkt alleen wat vertekend in de foto.
WhatsApp Image 2021-05-27 at 15.29.01.jpeg


Ook zat er tot mijn grote verbazing mega sproeiers in mijn carb, maat 155! dit is waarschijnlijk een goede verklaring waarom er een dikke laag roet en troep overal zat. Terug geschaald naar 145 (waarom niet de standaard 142,5?) omdat ik een ander uitlaat systeem ga plaatsten en ik liever heb dat hij een tikje te rijk staat dan te arm. Ook is de kabelboom aangepast zodat er nu een elektrische brandstofpomp is aangesloten, dit werkt super aangezien de vacuümpomp een beetje een hoofdpijn dossier werd.

Ook is M'n S10 flink onderworpen aan cosmetische veranderingen, zo zit er nu een fatbar op met modernere spiegels, alle lampen zijn vervangen door LED, er is een volt meter en een USB-poort geplaatst, ik heb een eigen achterkant gemaakt waardoor de achterkant wat korter wordt, ruimte bied voor de LED lampen en een wat brutalere uitstraling krijgt(komt nog een ander bagage rekje op voor de afwerking), ik heb een eigen ruitje gemaakt welke hoger en breder is(en ondertussen getest tot 180km/h zonder problemen). De achterbrug is vervangen door een andere achterbrug en hier zitten nieuwe lagers is. Het zelfde geld voor de wielen, hier zitten ook nieuwe lagers in. verder zijn er nog 1001 dingen die aangepakt zijn, en het enige wat nu nog echt moet gebeuren is de kleur, de huidige kleur is "action spuitbus mat-zwart", en dit ziet er gewoon niet uit.

Maar goed, hij start en hij rijdt super sinds deze week! en heeft nergens meer last van lekkage of andere kwaaltjes. Nu het mooie weer komende week op de stoep staat kan de timing eigenlijk niet beter zijn :)

WhatsApp Image 2021-05-27 at 15.19.36 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-05-27 at 15.19.35.jpeg
WhatsApp Image 2021-05-27 at 15.19.36.jpeg
WhatsApp Image 2021-05-27 at 15.19.33.jpeg
WhatsApp Image 2021-05-27 at 16.21.37.jpeg
 
Het was nat op de tet Drenthe gisteren maar geen probleem voor mijn ténéré😁 300km. Met bagage veert hij wel wat ver in dus ga ik de veer wat strakker zetten. Vandaag was het echt te nat in het noorden om leuk te rijden dus zondag of maandag weer proberen. Maar dan vanaf het zuiden. Wie mee wil sluit maar aan.
 

Bijlagen

  • IMG-20210526-WA0003.jpg
    IMG-20210526-WA0003.jpg
    265,1 KB · Weergaven: 38
Gisteren carbs van het TDM blok uit elkaar gehaald, ultrasoon gereinigd, en terug in elkaar met 'nieuwe' onderdelen die ik bij aankoop al vervangen had op de XTZ. Misschien leuk om te weten, behalve de sproeiers/gasnaalden zijn er nog een paar kleine verschillen tussen de -<'95 TDM en XTZ (Mikuni BDST38):
- Veer bovenop de gasnaald is langer bij een XTZ (ongeveer 2x zo lang)
- Gasschuif (zwarte ding) is bij een TDM anders, waardoor de naald er vreemd schuin in ligt. Gasschuif van de XTZ erin gezet dus.
- Vlotterbak deksels lijken iets anders in het gietwerk, maar niveaustreep zit wel op dezelfde plek.
- Stationair schroef is aan een kabel, dus hopelijk kan ik daar zometeen wel fatsoenlijk bij 8-)

Verder nog wat minder leuks, heb nog geen 1000km geleden de chokeplunjers vervangen, zoek het verschil :(
IMG_20210531_204418.jpg
Onderste is de Kedo van 1000km oud, boven de oude die uit de carb kwam.
Dus alweer nieuwe moeten bestellen, maar ga denk ik wel even met Kedo overleggen hoe dit al zo snel kan.
Verder, wat al een keertje eerder werd genoemd hiervoor, gasnaalden en naaldbuizen van Kedo zijn kwalitatief niet zo goed, afwerking ruw en gewoon net niet netjes. Sproeiers zagen er wel goed uit, hoewel de O-ringen (hoofdsproeier) niet goed passen.

Nu binnenkort gauw tijd maken om het blok om te bouwen, ben er wel beetje klaar mee geen motor te hebben :9
 
Die chokeplujers zien er echt raar uit. 😱
Tank je E5 of E10?

De gasnaalden zitten er bij de suup ook scheef in hoor.
IMG_5025.jpeg

Ik heb er aangepaste ringetjes in gelegd zodat de naald weer recht is.
IMG_5023.jpeg
Of het helpt weet ik niet want door de stroming van de inlaatlucht komt hij toch wel tegen de gasbuis aan.



Vrijdag gaat mijn suup (eindelijk) emigreren naar Spanje.

66B585D6-3453-43DE-B5D0-52787A2903B2.jpg

12 juni vliegen wij er achteraan.
Laatste wijzigingen waren nieuwe gasnaalden, originele kleppendekselpakking want die van kedo lekte door als hij op zijn zijstandaard staat, andere cdi en nog wat kleine dingetjes.
Carterplaat ontbreekt op dit plaatje omdat het een testritje was om te zien of het blok droog bleef.
 

Bijlagen

  • 66B585D6-3453-43DE-B5D0-52787A2903B2.jpg
    66B585D6-3453-43DE-B5D0-52787A2903B2.jpg
    464,1 KB · Weergaven: 8
@Raymond W

Vrijdag gaat mijn suup (eindelijk) emigreren naar Spanje.

12 juni vliegen wij er achteraan.

Heb ik iets gemist, kom je niet meer terug, of is het gewoon voor de vakantie's
Het blijft een mooie kleur stelling die Suup van jou,
Fijne vakantie alvast :W
 
Heeft iemand hier een oud, kapot zadel liggen waar hij niets mee doet? Ik wil de mijne voorzien van nieuw schuim en opnieuw bekleden maar gezien ik de suup dagelijks gebruik wordt dat een avond projectje van de lange adem. Ik heb dan liever een tweede zadel O-)
 
Laatst bewerkt:
Die chokeplujers zien er echt raar uit. 😱
Tank je E5 of E10?

De gasnaalden zitten er bij de suup ook scheef in hoor.
[Foto]

Ik heb er aangepaste ringetjes in gelegd zodat de naald weer recht is.
[Foto]

Of het helpt weet ik niet want door de stroming van de inlaatlucht komt hij toch wel tegen de gasbuis aan.
Altijd E5 getankt, E10 vreet aluminium van de vlotterbakken aan. Ook even materiaal van plunjers bekeken, maar beiden gebruiken een glasvezel versterkt kuntstof (nylon als ik een gokje moet wagen).
Ja die mod van het ringetje heb ik al keertje eerder gezien, en wou dat ook doen. Alleen bij mijn Suup zien de gaschuiven er vanbinnen anders uit, ipv een rand aan 1 kant (waardoor die dus scheef ligt) zit er rondom een rand. Waarschijnlijk zijn er dus ook nog verschillen per bouwjaar?
Of het helpt... ach baadt het niet dan schaad het niet ;)
 
Onderste is de Kedo van 1000km oud, boven de oude die uit de carb kwam.
Dus alweer nieuwe moeten bestellen, maar ga denk ik wel even met Kedo overleggen hoe dit al zo snel kan.
Verder, wat al een keertje eerder werd genoemd hiervoor, gasnaalden en naaldbuizen van Kedo zijn kwalitatief niet zo goed, afwerking ruw en gewoon net niet netjes. Sproeiers zagen er wel goed uit, hoewel de O-ringen (hoofdsproeier) niet goed passen.
Beste Bort,

Mag ik vragen waar jij die nu de carburateurs onderdelen besteld hebt, als KEDO geen kwaliteit leverd, dank voor het delen alvast
 
@Raymond W

Vrijdag gaat mijn suup (eindelijk) emigreren naar Spanje.

12 juni vliegen wij er achteraan.

Heb ik iets gemist, kom je niet meer terug, of is het gewoon voor de vakantie's
Het blijft een mooie kleur stelling die Suup van jou,
Fijne vakantie alvast :W
Heel lang verhaal in het kort:
In een ver verleden zijn wij met een groepje van dit topic naar het Zwitserse ténéré treffen geweest.
Vandaar uit zijn we door gereden naar noord Italië alwaar we heerlijk konden offroad rijden met de suups.
Het jaar daarop zijn we terug gegaan en Sarvin006 ging mee, maar niet terug.
Hij verruilde NL voor Spanje en vond daar een nieuwe stek.
Wij zijn hem daar op gaan zoeken en daar vinden wij het zo mooi dat we er een paar keer per jaar naar toe gaan.
Ik heb daar een ttr250 gekocht om te offroaden maar we willen wat meer onroad (offroad is zwaar) vandaar dat ik oudjaarsdag 2019 een suup kocht en deze tot de laatste schroef uit elkaar heb getrokken en naar eigen wens heb opgebouwd.
Plan was eerst om hem rijdend te maken en in Spanje te laten staan maar door corona had ik tijd teveel en €3000 verder staat de suup klaar zoals op de foto.
Doel is wel dat hij daar blijft staan en de TTR naar NL komt.

Zo zie je maar wat een forum (en dit topic) teweeg kan brengen. :} :}
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week 1600km gereden.De hele TET Nederland en de rest om er te komen.
Olieverbruik was 1 liter en brandstof 1 op 14.
Verbruik is offroad. Op het asfalt zal het wel beter zijn.
Wat is jullie ervaring op het gebied van verbruik?
Wat specs:

-laser uitlaat kompleet
-k&n filters
-standaard carbs( na afstellen 140 sproeiers geplaatst. )
- kleppen gesteld
- bougies nieuw
-Gesynchroniseerd
 

Bijlagen

  • 20210601_182413.jpg
    20210601_182413.jpg
    612,5 KB · Weergaven: 20
Afgelopen week 1600km gereden.De hele TET Nederland en de rest om er te komen.
Olieverbruik was 1 liter en brandstof 1 op 14.
Verbruik is offroad. Op het asfalt zal het wel beter zijn.
Wat is jullie ervaring op het gebied van verbruik?
Wat specs:

-laser uitlaat kompleet
-k&n filters
-standaard carbs( na afstellen 140 sproeiers geplaatst. )
- kleppen gesteld
- bougies nieuw
-Gesynchroniseerd
Gaaf man. :}

Olieverbruik is nihil bij mijn suup.
Benzinemisbruik was 1:14 woon/werk
Heb er daarom net als jij #140 hoofdsproeiers in gezet (en nieuwe naalden/buizen).
Vanmiddag heb ik de naalden 1 standje omhoog gezet, geen idee nog hoe dat rijdt.
Vond dat hij iets te arm liep maar heb er geen verbruikcijfers van.
Heb ook een laser uitlaat maar geen k&n filters, op mijn andere suup heb ik die wel en daar heb ik de kappen van de originele overgezet want zonder werd je doof.

Hoop dat ik met deze setting op 2000m hoogte goed kan rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan